Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Ami nem tilos, az életveszélyes

Makó - Autók között, sokszor nem egyértelműen tisztázott közlekedési helyzetben tudunk csak kerékpározni a makói Csanád vezér tér körül. Nem régen korlátozták a kerékpáros közlekedést a járdán, a tér egyik oldalán. A túloldalon pedig most készül az új kerékpárút.
„Látom a táblát, de engem nem érdekel."- kiáltotta vissza egy úr, amikor kérdőre vontuk, miért hajt a Csanád vezér téren, a járdán, a kerékpárral behajtani tilos tábla figyelmeztetése ellenére. Ott jártunkkor többen ügyet sem vetettek a táblára. Mentségükre szólhat, hogy még szokatlan a makóiaknak itt az új közlekedési rend és az, hogy szabálytalanul is biztonságosabb így a közlekedés- már ha a nyeregben maradunk. Leszállva szabályos és biztonságos is.

Ami nem tilos, az életveszélyes - GALÉRIA

Nem olyan régen helyeztek ki a téren áthaladó járdára az említett táblából hatot. Azóta, ha arra bicajozunk két dolgot tehetünk: vagy leszállunk a kerékpárról és gyalog folytatjuk utunkat a Sparig, vagy visszaülünk és a kocsiúton megyünk tovább.

Eddig a járdán nyugodtan közlekedhettünk kétkerekűvel, ha elindultunk a főtér felöl a buszpályaudvar felé. Még akkor is, ha az útba eső étterem teraszától és bejáratától pár centire suhantunk el, ami szintén balesetveszélyesnek mondható szituációkat teremtett. Most csak az úttesten tekerhetünk. Ott viszont a parkoló autók kerülgetése miatt csaknem az út közepén tudunk haladni, úgy, hogy balról folyamatosan autók haladnak el mellettünk. Mégis a Korona Szállótól a buszpályaudvarig az egyetlen szabályos kerékpáros útvonal, ha az úttesten hajtunk. A Sparnál már ráhajthatunk a kiépített kerékpárútra, onnan biztonságos az út.

Ami nem tilos, az életveszélyes - GALÉRIA

Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook-oldala, nem csak makóiaknak.

Ha visszafele érkezünk- vagyis a város főtere felé szeretnénk tekerni a Csanád vezér tér érintésével- szintén problémás a kétkerekű közlekedés. Bármelyik oldalon érkezünk a térre, a buszpályaudvarig simán tekerhetünk. Onnantól viszont a bal oldalon, a Sparnál kihelyezett behajtani tilos tábla miatt- ha szabályosan akarunk közlekedni- át kell mennünk a másik oldalba. Persze itt is dönthetünk úgy, hogy gyalog, a biciklit tolva haladunk tovább. Sőt, ez a megoldás talán jobb is. Hiszen a buszpályaudvarhoz érkezve biztosan le kell szállnunk a bicikliről és át kell gyalogolnunk a zebrán a gimnázium oldalába.

Itt bár fel van festve a kerékpárosok leszállás nélküli áthajtását engedélyező sárga sáv a zebra mellett, nincs elsőbbségadást kötelező tábla kihelyezve a bicajosoknak. Azonban semmi esetre sem érdemes felülve áttekerni, mert életveszélyes. Egyrészt, mert a főtér felől érkező autósok a sövénytől semmit sem látnak belőlünk. Másrészt, mert két ponton is buszok kanyarodnak a zebrára. Harmadrészt, mert átérve jobbról is autók érkeznek, többségük az M43-asról téved a városba.

Ami nem tilos, az életveszélyes - GALÉRIA

Ha a járdát választjuk, és ott tekerünk, akkor azzal szembesülünk, hogy a gimnázium oldalában most építik a kerékpárutat. Folyton akadályokba ütközünk: egymásnak állított raklapok a sávban, homok, törmelékek, bukkanók. Vagy leszállunk, vagy az úton hajtva megyünk ezen az oldalon is a parkoló autók és a mellettünk elsuhanó járművek között ügyeskedve. A Kalász Étteremnél viszont újra kiépített kerékpárútra csatlakozhatunk. Ha át szeretnék hajtani a túloldalra, akkor le kell újra szállnunk a kerékpárról és a zebrán áttolva juthatunk át szabályosan. Azután tekerhetünk pár métert egészen a következő sarokig, ott ugyanis ott van a kerékpárral behajtani tilos tábla.

Tehát több okból is érdemes betartani az új szabályt, még akkor is, ha ellehetetleníti a kerékpáros közlekedést. A járdán haladva, leszállva, magunk mellett tolva a biciklit nem történhet nagy baj. Időveszteségnek sem túl nagy, mindössze maximum 5 percről lehet szó ezen a párszáz méteren. A pénztárcánknak is kímélőbb a séta. Úgy tudjuk, hogy a rendőrség akár harmincezer forintos bírságot is kiszabhat arra, aki szabálytalankodik. A rendőrkapitányság épülete éppen az említett kerékpárút mellett van.

Olvasóink írták

  • 17. franckarika2 2013. szeptember 10. 18:00
    „A végén fel fog kerülni a csodák közé Makó, ahogy olvasom a hozzászólásokat. Nem hiszem, hogy csak itt ilyen a helyzet.
    Ebben a városban nincs összetartás....az összes többiben van?? Irigy ember is mindenhol van ugye?
    Közlekedési káosz is ugye?
    Igaz ha rend lenne Makón, hogy lehetne hibáztatni a polgármestert, vagy a testületet...”
  • 16. makovaros 2013. szeptember 05. 12:47
    „15.
    Jogos, Főleg a "Ebben a városban semmi összetartás nincs az emberekben" ez sajnos tényleg így van.”
  • 15. Egyolvasó 2013. szeptember 05. 06:06
    „Sajnos Makón az emberek alapból ilyenek, IRIGYEK egymásra, ha a másiknak kicsit jobban megy már szaladnak a hatóságokhoz, hogy feljelentsék. Ebben a városban csak a pénzig látnak az emberek, nem törődnek azzal, ha azért máson átgázolnak, csak az ő pecsenyéjük süljön meg rendesen, és ha nem úgy alakulnának a dolgai ahogy azt szeretné akkor gyorsan felkeresik az ismerősöket, (lekötelezetteket) az egyes hivatalokban és minden problémájuk meg is van oldva.
    Ebben a városban semmi összetartás nincs az emberekben és csodálkoznak, hogy elvándorolnak a fiatalok.”
  • 14. FaithNoMore 2013. szeptember 04. 22:51
    „13. polarbear

    Helyesebb lett volna, ha azt írod, h katasztrofális az egész városban (országban) a közlekedési morál.

    "amit a biciklisek művelnek ebben a városban"
    "ahogy odaérnek a "zebrához", lendületből áttekernek" (az autósok ugyan ezt teszik, minden zebránál, holott fokozott óvatossággal és figyelemmel kell megközelíteni a zebrát)

    "Egymás mellett mennek az úttesten, jelzés nélkül kanyarodnak, világításuk elvétve van." (az autósok rendszeresen 5m belül parkolnak zebra és kereszteződés előtt, rendszeresen parkolnak kerékpárutak "felhajtóira" Kelemen ház, Árpád u. a Hatos háta mögött... körforgalmaknál siralmas az irányjelző használata. Dunsztjuk sincs, h kereszteződésben előzhet-e. ill. mi a kikerülés és az előzés között a különbség.

    Egyszóval ez a cikk is arról ír, h teljesen kaotikus helyzetekkel tetézi a város vezetése az amúgy is siralmas közlekedési morált.”
  • 13. polarbear 2013. szeptember 04. 07:13
    „Igaza kritika a közlekedésszervezésre, de amit a biciklisek művelnek ebben a városban (a vezetés hallgatólagos támogatásával és a rendőrség szeme láttára, nap mint nap), felháborító. A KRESZ-t lesz..ják (nem tanulták, tehát nem kell tudniuk-pedig igenis kéne),ahogy odaérnek a "zebrához", lendületből áttekernek, ha jön autó, ha nem (tisztelet persze a kevés számú kivételnek). Egymás mellett mennek az úttesten, jelzés nélkül kanyarodnak, világításuk elvétve van. Főleg az idősebbek, ha megijednek, vagy elbizonytalanodnak, leszállnak a bicikliről ott ahol éppen vannak (kereszteződés, út közepe,stb. , az autós meg oldja meg..álljon meg (ha tud),kerülje ki! A biciklin is van fék és kormány, azt is lehet irányítani!
    A suhanó elektromos bicikli meg egy külön ciket megérne!! Hát még a piac utcáján, vasárnap délelőtt!
    Még egyszer tisztelet a kivételeknek! ...persze sok fakezű autós is van...”
  • 12. hajosinas 2013. szeptember 04. 04:33
    „Nem egyszer tettem szóvá már, különböző újonnan létesített városi beruházások kapcsán, itt a sajtóban az illetékes szakhatóságok szakmai tevékenységével kapcsolatos hiányosságok eredményeit.Beszélhetünk itt növényzet telepítésről, vagy tervezési, építészeti , használatbavételi tevékenységről.Számomra sokszor úgy tűnik, mintha az illetékesek azt sem tudnák, ezek a fogalmak mit jelentenek.Mert az eredmények számtalan esetben ezt igazolják.Itt előttem szakszerűen alátámasztották ezt pl. a kerékpárutak kialakításával kapcsolatban. De megemlíthetném a sok több tízéves fa kivágását, az akadálymentes kialakításra vonatkozó szabályok figyelmen kívül hagyását,A rosszul kiválasztott, telepített, növényzetet /lásd pl. a Makovec teret /.Mindezt persze úgy teszik az érintettek, hogy minden hónapban felveszik a fizetésüket, mintha kifogástalan munkát végeztek volna az elöző hónapban.Az adófizetők pedig, minden év március és szeptember 15-ig kamatmentesen befizethetik az adójukat.Na ezt aztán szakszerűen figyelik az illetékesek.Nem kellene komplexebb munkát fojtatni úgy általában az illetékeseknek !? Ezt mint adófizető, számukra mint munkaadó is kérdezem.”
  • 11. ifj. Nagy Gábor 2013. szeptember 03. 21:44
    „9. vip007
    "Valamelyik fórumon leírták, hogy nem európai színvonalúak a kerékpár utak. Én azt kérdem: a kerékpárosok európai színvonalúak? A többség szerintem az, de kérdés, hogy mekkora a kisebbség."

    Én ezügyben a kerékpáros közlekedéstervezés bibliájának is tekinthető "Utak a kerékpározáshoz" című osztrák szakkönyv alábbi részletével értek egyet:

    "Hozzá nem értő tervezés hozzá nem értő kerékpárosokat eredményez

    Az, hogy a kerékpárosok magukat járművezetőnek, vagy kétkerekű gyalogosnak tartják, nem utolsósorban attól függ, hogy az adott településen a közlekedéstervezés hogyan kezeli őket.
    A közúti forgalom jellemzője, hogy a kerékpárosok a rossz közlekedéstervezés révén a szabályokat elfelejtik. Akinek - gyalog-kerékpárútnak minősített - járdákon kell haladnia, akinek kereszteződéseken ,,Mikiegér kerékpárutakon" cikk-cakk stílusban kell áthaladnia, vagy akinek ,,fantomjárműként" az úttest menetirány szerinti bal oldalán levő kerékpárutakat kell használnia, az szükségszerűen elfelejt felelősségteljes járművezetőként az úttesten mozogni."

    http://mek.niif.hu/01200/01210/01210.pdf”
  • 10. makovaros 2013. szeptember 03. 18:53
    „Bár tilos ott menni, persze attól sokan ott mennek nem csoda szerintem.
    Ugyanis a Korona mellet megy a kerékpár út, Majd kiemelt szegélyen át (gyeprácsos járdán át) ki kéne menne a közútra. majd a Spar előtt újra visszamenni a kerékpár út folytatásra.”
  • 9. vip007 2013. szeptember 03. 15:20
    „5. ifj. Nagy Gábor 2013.09.03. 10:48

    Jó észrevételek, gratula. A kresz alapból tilt, de a "tudatlanoknak" kitették a táblát (néha rosszul). Egyesek mégis tesznek rá nagy ívben. Nekem úgy tűnik, hogy dolgozik az emberekben a "csakazértsem" érzés.
    Valamelyik fórumon leírták, hogy nem európai színvonalúak a kerékpár utak. Én azt kérdem: a kerékpárosok európai színvonalúak? A többség szerintem az, de kérdés, hogy mekkora a kisebbség.”
  • 8. kelemenyke 2013. szeptember 03. 12:29
    „"Mentségükre szólhat, hogy még szokatlan a makóiaknak"
    Háááááát!!!
    Lassan egy éve kinn vannak azok a táblák!!!
    Kinek és mit nem volt ideje még???
    Előbb tájékozódni, majd csak utána írni!! Úgy lenne a korrekt!
    Mit is gondolok én?? Korrekt ujságírást?? Nahát!!”
  • 7. szegarazs2 2013. szeptember 03. 12:02
    „Hadd vonjak párhuzamot (aki akarja, érti):

    A halott indián a jó indián. (Sheridan)
    A szabályos biciklista a gyalogos. :-) (Magyarország közlekedésszervezői.)”
  • 6. pachakuti 2013. szeptember 03. 11:55
    „5. ifj. Nagy Gábor
    Megelőztél! Mire kijelöltem a beilleszteni való §-t, már meg is jelentetted.
    Összefoglalva: a járdán néhány különleges kivételtől eltekintve TILOS KERÉKPÁRRAL KÖZLEKEDNI!
    A tábla kihelyezés mellett az útburkolati jelek felfestése is (legalábbis Szegeden) siralmas, ellentmondó, sok esetben félrevezető. Nagy fokú hozzá nem értés vagy bűnös nemtörődömség állhat a közutakért felelősek munkája mögött.”
  • 5. ifj. Nagy Gábor 2013. szeptember 03. 10:48
    „Ijesztő a cikk, többszörösen is.

    "Eddig a járdán nyugodtan közlekedhettünk kétkerekűvel"

    Két rossz hírem van az újságíró számára és mindazoknak, akik osztják a fenti állítást: nem ismerik a KRESZ vonatkozó rendelkezését és eddig sem közlekedtek szabályosan, ebből következően eddig is megbüntetethették volna a rendőrök őket.

    KRESZ 54. §
    "(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

    (7) Tilos
    a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;"

    Járdán tehát TILOS kerékpározni. AKkor is, ha nincs kint kerékpárral behajtani tilos tábla.

    Viszont van rossz hírem a közút/járda kezelője részére is: ő se tudja a KRESZ-nek a táblák kihelyezésére vonatkozó szabályát:

    KRESZ 10. §
    "(3) A jelzőtáblákat - a (4)-(7) bekezdésben említett kivétellel - az úttest mellett, menetirány szerint a jobb oldalon helyezik el. A jelzőtáblát a bal oldalon, vagy az úttest felett megismételhetik. A jelzőtábla jelzése - a (4) és (5) bekezdésben említett kivétellel - a jelzőtáblával szemben közlekedő minden járműre vonatkozik.

    (4) Ahol a menetirány szerinti jobb oldalon útburkolati jellel jelölt két vagy több forgalmi sáv van, a forgalmi sáv felett elhelyezett jelzőtábla jelzése az alatta levő forgalmi sávban közlekedő járművekre vonatkozik.
    (5) A fényjelző készülékkel együtt (alatta vagy felette) elhelyezett kötelező haladási irányt jelző tábla jelzése azokra a járművekre vonatkozik, amelyekre a fényjelző készülék jelzése irányadó.
    (6) A megállási és a várakozási tilalmat, valamint a várakozóhelyet jelző táblát az úttest mellett, menetirány szerint a jobb és a bal oldalon egyaránt elhelyezhetik. E jelzőtáblák hatálya az úttestnek arra az oldalára terjed ki, amelyik mellett azokat elhelyezték.
    (7) A megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó méretű jármű vagy járműszerelvény kíséretét - külön jogszabály alapján - ellátó járművön, kíséret közben elhelyezhető fényt kibocsátó vagy megvilágított jelzésű jelzőtábla. Az így elhelyezett jelzőtábla rendelkezésének a kísérő és kísért jármű (járműszerelvény) mellett történő elhaladás közben kell eleget tenni."

    A fényképek szerint tehát jónéhány tilalmi tábla érvénytelenül lett kihelyezve, nincs hatálya semmire. De ez nem változtat azon, hogy a járdán amúgy se szabad biciklizni.

    "Tehát több okból is érdemes betartani az új szabályt, még akkor is, ha ellehetetleníti a kerékpáros közlekedést. A járdán haladva, leszállva, magunk mellett tolva a biciklit nem történhet nagy baj. Időveszteségnek sem túl nagy, mindössze maximum 5 percről lehet szó ezen a párszáz méteren."

    Az igazán félelmetes viszont az, hogy miután százmilliókat fordítottak elvileg a kerékpáros közlekedés javítására, gyakorlatilag pedig használhatatlan gyalog- és kerékpárutakra, az újságíró még ki is magyarázza, hogy miért jó, hogy kerékpárosként gyalogolhat (5 perc egy egyébként tízperces úton 100%-os menetidő-növekedést jelent!!) és eszébe sem jut, hogy a közlekedéstervezés felelősségét firtassa, hogy ez miért van így.

    Egyébként az úttesten kerékpározni nem életveszélyes, parkoló autók mellett sem, ez legfeljebb az ott közlekedő autósokat zavarhatja, de mivel nem vakok, látják a kerékpárost és szépen megelőzik vagy ha erre nincs hely, akkor beállnak mögé és kivárják azt a pontot, ahol már előzhetnek.

    Az a propaganda, hogy a kerékpározás az úttesten életveszélyes, nagyon régóta lejárt lemez, ami nem mellesleg még a lemezjátszót is tönkrevágja, ezért le kellene róla szokni: ez szüli az összes makói problémát is. Nem. Az úttesten kerékpározni teljesen biztonságos, ha valahol nem az, akkor számtalan módszer van, hogy azzá tegyék, és ha egyik sem alkalmazható, akkor szabadna csak kerékpárút építésére gondolni. Nálunk jobb kerékpáros közlekedésű országokban és városokban így csinálják.”
  • 4. dara 2013. szeptember 03. 08:52
    „Ebből fog majd kialakulni a kerékpáros turizmus, ha lesz egyáltalán szuicid hajlamú vállalkozó kedvű turista!”
  • 3. J.G. 2013. szeptember 03. 08:45
    „1. szegarazs2 2013.09.03. 07:27
    A kerekparozas meg annyira uj dolog magyarorszagon, hogy nem tudnak vele mit kezdeni. LOL”
  • 2. pog 2013. szeptember 03. 08:32
    „pont egy kerékpárosnak megmagyarázni, hisz az ország tele van érthetetlen ,értelmezhetetlen törvényekkel”
  • 1. szegarazs2 2013. szeptember 03. 07:27
    „"az új szabály ... ellehetetleníti a kerékpáros közlekedést"

    Erről ennyit.
    Érdekes módon semmilyen más "közlekedésnemnél" nincs arra példa, hogy lefokozzák, megszüntetik, és ez az ún. szabályos közlekedési megoldás. Autós mehet lassan, biciklis nem, neki gyalogossá kell válnia.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Búcsúfia, néptánc, mise a Bogárzói Búcsúban

Évente egyszer tartanak búcsút a Bogárzói Templomnál. Tovább olvasom