Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Az egyházhoz mentenék az iskolát Makón

Makó - Átvenné az önkormányzattól a Makói Általános Iskola Kálvin téri tagintézményének és a Belvárosi Óvoda Kálvin és a Hold utcai épületeinek fenntartását a Belvárosi Református Egyházközség.
A Szeged-Csanád Egyházmegye a Zrínyi utcai óvodát és az iskola Kertvárosi Tagintézményének fenntartói jogát vállaná a jövőben. A polgármester most erről tárgyal az érintettekkel: kikérte a szakma véleményét és a szülőkkel is beszél majd. Döntés még nincs ez ügyben.

Az államosítás előtt, azért, hogy az eddigi oktatási értékeket megőrizze, az önkormányzat átadná néhány intézmény működtetését az egyháznak. A fenntartói jog átadása kapcsán kedden, rendkívüli testületi ülést tartottak, ahol a képviselők úgy döntöttek megbízzák a város első emberé, Dr. Buzás Pétert a tárgyalások lefolytatására.

Az egyházhoz mentenék az iskolákat Makón.
Videó: Makói VTV. 

Az átadásnak törvényi akadálya nincs. Az önkormányzatnak ugyan kötelező feladata gondoskodni a helyi közszolgáltatások körében az óvodai, valamint az általános iskolai feladatok ellátásáról, ez sokféleképpen megoldható: saját intézmény fenntartásával vagy feladat-ellátási megállapodás megkötésével más intézményfenntartóval.

A Belvárosi Református Egyházközség két oktatási intézmény a Juhász Gyula Református Gimnázium és Szakképző Iskola és a Bárka Óvoda fenntartója. Katolikus oktatási intézmény egy van a városban: a Szent István Egyházi Általános Iskola és Gimnázium.

Arról, hogy a fenntartóváltás hogyan érintené az intzémények oktatásirendjét, szellemiségét, működését és dolgozói létszámát egyelőre nincsenek információink.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. Murgab 2012. március 09. 01:35
    „Sokmindent lehet itt olvasni - én csak egy véleményt szeretnék megosztani a kedves olvasókkal.Sajnos,nem biztos,hogy ez a teljes igazság - azt nem tudhatjuk.
    A napokban mondta azt valaki: "az igazságot és a jövőt nem tudja senki , aki mégis tudja,az nem áll szóba velünk , aki pedig szóba áll - az hazudik".Hmmm...,ha ez így van,nyilván arra is igaz,aki ezt mondta.
    Ami most folyik a makói oktatási intézmények körül,nyilván sokféle jelzővel illethető,csak talán azzal nem,hogy tisztességes.Részben azért,mert a lényeg a színfalak mögött zajlik , másrészt aki beszél róla és villantja a "függönyt",az sem mond igazat.Nem biztos,hogy hazudik,de nem feltétlenül oszt meg minden információt : sem a nagyközönséggel,sem a közvetlen érintettekkel - csak azt,ami számára és jövőjére kedvező hatással lehet.
    Megérthető - manapság mindenki a létért küzd és ha ezt időnként mások számára tisztességtelennek tűnő eszközökkel is,de megteszi... hát "Uram bocsá...".
    A Makói Iskola valóban kiváló eredményeket ért el rövid fennállása idején.Számtalan országos verseny döntőjének sikere tanúskodik erről.
    A MAKÓI ÁLTALÁNOS ISKOLA eredményei ezek!
    A hírnév,a dicsőség,az országos elismerések.Nem a Belvárosié,nem a Bartóké,nem a Kertvárosié,nem az Almásié.
    Hanem együtt az egészé,az itt dolgozó nevelőké,és diákoké.
    Senki sem mondhatja kizárólag magáénak - hiszen egymás kiegészítése nélkül nem születhettek volna meg ezek az eredmények.Ha esetleg az egyik iskola vagy osztály,vagy néhány tanulója valamilyen téren kiemelkedőt nyújtott,azt egy másik intézmény más tanulói,osztályai,diákjai egy másik területen kompenzálták.Ez így volt együtt a nagy egész.Hiszen ez volt az iskola vezetősége által oly sokszor hangoztatott hitvallás is!
    Volt.
    Nem tudjuk,mi lesz,csak azt,hogy ezeknek az éveknek vége.
    A kezek eleresztve - mindenki boldoguljon (vagy megboldoguljon) ahogy tud.Van aki úgy érzi,felkarolták és valamiféle biztató jövőképet lát ,s már nem is néz hátra. Van , aki úgy érzi,magára hagyták , és ezt az érzést még erősíti is benne a "jövőjében nagyon bízó" önbizalma és elszánt küzdelme az elfogadtatásért.
    A polgármester és az igazgató az oktatás színvonalának megőrizhetőségéről beszél - nyilván nem alaptalanul.A leendő egyházi iskolákban a tárgyi feltételek színvonala továbbra is országosan kimagasló szintű lesz (értem ezalatt főleg a Belvárosi iskolát).A maradó pedagógusgárda pedig szintén szavatolja a további magas szintű oktató-nevelő munkát.Nincs is ezzel semmi gond - ez az érdeke a jelenlegi és a jövőben ide beiratkozó diákoknak és szüleiknek egyaránt.És ez az érdeke városunknak is.
    Csak az érdekháborúban elfelejtettnek tűnik valami : a színvonal eddig sem csak ebben az intézményben volt magas szintű , önállóan ennek az(és bármely más!)intézménynek a tanulói sem tudták volna elérni a közelmúlt óriási sikereit!Ezt lehet tagadni,lehet benne kételkedni,...de okos ember nem teszi,és... figyeljük meg a jövőt...
    Jelenleg az egyházi jövő - kormányunk(bocsánat,a 2/3-ad kormánya)DISZKRIMINATÍV támogató politikája miatt lényegesen nagyobb pénzekkel kecsegteti az ebben a formában működő oktatást,ami esetleg sokak fejében egyet jelent a magasabb színvonallal.(Szándékosan formát írtam és nem fenntartást , mert ugyan ki tartaná fenn az egyházi iskolákat...,valószínűleg a perselypénzből és az 1%-ból nem menne)
    De a színvonal nem mindig pénz függvénye - főleg nem az oktatásban,de,hogy a nevelésben nem,az teljességgel bizonyos!
    Ezt akkor is bizonyították a város kisebb iskolái,mikor még a "nagy összevonósdi" előtt olyan hírnévre tettek szert,mint az "Almási".Mert volt ennek az iskolának - nem is akármilyen hírneve!
    És ebben az iskolában továbbra is ott vannak azok a tanárok akik a korábbi évek sikereinek kovácsai voltak,akár önálló iskolaként,akár a nagy MAKÓI ÁLTALÁNOS ISKOLA részeként!
    Sajnos a felemelkedés ,azon túl,hogy önmagunkat magasztalnánk , manapság nagyban segíthető azzal,ha esetleg másokat - a konkurrenseket - igyekszünk kedvezőtlen színben feltüntetni.Persze iskolák esetében még erre sincs mindig szükség - elég ha egy kicsit háttérbe szorítjuk az intézményt,lemondóan nyilatkozunk róla és egy olyan képet próbálunk kialakítani,amiben egy borús jövőt tüntetünk fel előttük.S a mai "gyermekéhes" iskolaidőkben ezzel már el is kezdjük ásni egy intézmény sírját.
    Az Almásival az utóbbi időben ez történt,történik.
    Nem tudom,milyen lesz a makói iskolarendszer,nem tudom,milyen lesz,ha egyszer csak azt vesszük észre,hogy gyermekeink kizárólag egyházi nevelésben részesülhetnek - mert Makón eltűnik minden más iskolatípus!
    Ha nem figyelünk,ha nem óvjuk ezeket az intézményeket,ez előbb -utóbb be is következhet.A politikusoknak csak akkor számítanak ezek az intézmények,ha támogatásra van szükségük.Választások előtt természetesen megjelennek - de a vészterhes időkben...,poros nyomukat sem látni.
    Az idén még önkormányzati,jövőre állami kézbe kerülő iskolák persze folytatják küzdelmüket az életben maradásért folytatott versenyben - még ha ez oly tisztességtelen is időnként a vetélytársak magatartása miatt.
    Tisztelt pedagógusok!
    Ne adják fel a harcot,küzdjenek továbbra is azért,hogy iskoláikból büszke,felkészült makói fiatalok léphessenek ki,hogy oktató-nevelő munkájuk révén diákjaik további sikereket érhessenek el!És küzdjenek azért,hogy a "szabad iskolaválasztás" oly magasztos eszméje Makón ne abban merülhessen ki,hogy mely egyházi felekezet iskolájában folytathassák tanulmányaikat városunk általános iskolás diákjai!
    Tisztelt olvasók!
    Jelenleg még van Makón olyan iskola,ahol a világi nevelés-oktatásé a főszerep.S ez a nevelés-oktatás nem alacsony színvonalon történik!
    A "sikerek kovácsai" nem biztos,hogy mindig a reflektorok fényében állnak - de dolgoznak , rendíthetetlenül.És ezt a munkát támogatni kellene,nem pedig hagyni elsorvadni.
    A támogatást pedig semmi sem fejezi ki jobban,mintha megmutatjuk : van igény az itt dolgozó nevelők,pedagógusok további áldozatos munkájára!Hiszen gyermekeinkért teszik!”
  • 27. tótovics 2012. március 04. 20:30
    „Igazad van. Valóban reformátusok alapították a Kálvin iskolát. Majd 1948-ban államosították, mint az egyházi ingatlanok mindegyikét.Majd a rendszerváltás után, valamikor 2000 körül született egy törvény, amelyben rendezték a volt egyházi tulajdonnal kapcsolatos kérdéseket, s ezek alapján a belvárosi reformátusok kárpótlásul megkapták a Kálvin u.2-6 szám alatti ingatlant.”
  • 26. sziporka67 2012. március 04. 16:02
    „Jelzem katolikus vallású vagyok, ill. egész családom az, de azért a történelmi hűség kedvéért:
    Egy kis történelemóra!

    (forrás:Wikipédia)

    "A makói Református polgári fiúiskola épületét 1927-ben emelték, a Kálvin tér 7. szám alatt áll.

    A református egyház presbitériuma 1922. december 29-én indítványozta egy polgári fiúiskola fölépítését; a nemes célt a város képviselő-testülete 4 millió koronával támogatta, és magára vállalta a fűtésből és egy hivatalsegéd javadalmazásából adódó költségeket................. A református polgári fiúiskola keretein belül négy új osztály indult, egyelőre a Bagolyvár épületében................................... Hamarosan szűkösnek bizonyult a hely, ezért egyház indítványozta egy új iskola építését; a Bagolyvár mellett épült föl a református polgári fiúiskola új épülete, amelyet 1927. október 4-én Baltazár Dezső református püspök, az Országgyűlés felsőházának tagja és Klebelsberg Kunó kultuszminiszter avatta föl.
    1970-ben az intézmény fölvette Kun Béla nevét,...................
    A rendszerváltás után a Kálvin Téri Általános Iskola, majd több összevonás eredményeképpen a Belvárosi Általános Iskola és Művészetek Iskolája, majd a Belvárosi Általános Iskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Logopédiai Intézet kapott helyet az épületben. Jelenleg a Makói Általános Iskola Belvárosi tagintézménye működik falai között, évfolyamonként három osztállyal."

    Akkor kik is alapították az iskolát????????????????????”
  • 25. tótovics 2012. március 04. 12:48
    „Hát én nem lennék meglepve, ha Paja a református iskola vezetőjévé avanzsálna. Ugyanis akkor nem az állam nevezné majd ki igazgatónak, hanem az egyház. Az állam, azaz a kormányhivatal biztosan nem nevezné ki vezetőnek. Ha az antivallásos Paja kell a reformátusoknak azon viszont nagyon meg lennék lepve. Én reformátusként kézzel-lábbal tiltakozok az átadás ellen. Mert nem ezen a módon kell egyházat építeni. Véleményem szerint alulról és meggyőződés alapján. Azaz el lehet indítani egy iskolát szépen felmenő rendszerben, azokkal az elsőbe jelentkező gyerekekkel, akiknek szülei református nevelést akarnak Azt, hogy a Kálvint miért is kell átadni én sem értem. Én azt hallottam, hogy a reformátusok a Bartókot szerették volna, hogy és mikor lett ebből Kállvin, nem lehet tudni. A képviselőkben pedig nem lehet megbízni, mert a Buzás pártiak megszavazták, hogy kezdődjenek meg a tárgyalások. Az ellenzékiek pedig kevesen vannak ahhoz, hogy az eredmény megforduljon.”
  • 24. Bölcsbagoly 2012. március 04. 12:04
    „Ficsurcsur!
    Paja persze, hogy állami lesz. Előre menekülnek nagy vezérünkkel együtt. Szépen visszavonul a kis "birtokára", az Almásiba, királykodni. Nem messzire kell majd bejárnia.
    Búzás meg úgy van vele, hogy még utoljára (?) keresztbe tesz az államnak. Csak az a baj, hogy vele sok olyan szülőnek, leendő szülőnek is, aki még véletlenül sem szeretné egyházi keretek között taníttatni a gyermekét.
    Miért nem tartjuk meg a Kálvint? Szép, új, modern. Csak annyi gyerek szándékozik világi oktatást kapni, amit a kis Bartók meg a periférikus Almási ellát? Ez vicc és önös szándék! Egyáltalán miért kell átadni?
    Kabaré, hogy a város két legjobban egyházellenes személye tálalja ezekkel az indokokkal ezt az agyrémet!
    Kíváncsi vagyok képviselőink közül ki fogja megszavazni és hogy számol majd el utána a választóinak, ha a Hunyadi utcáról az Almásira kell állami intézménybe járnia a gyereknek, mert régóta tudjuk, hogy a Bartók sem favorit, utálja még Paja is a sikeres művésztanárokat. Ez az intézmény meg nehogy kisvártatva a Magán Zeneiskolájé legyen . . .”
  • 23. pog 2012. március 04. 10:01
    „T,Triatlonos ..Messze menőig párt semleges vagyok( utálom aki korábbi rendszerben ilyen olyan tisztséget töltött be és most mint aki most született ember..) azért már régen megérett,hogy egyes intézmények éléről embereket le kellene cserélni..Igaz csak egy pogi váltás kellene..”
  • 22. triatlonos 2012. március 03. 17:26
    „Tisztelt Pog!
    Igaza van, ha a JAG igazgatóját menesztik, akkor annak oka van, mégpedig politikai! Még csak az a biztos, hogy ketten adtak be pályázatot, és folyamatban van az ügy. Az is tény, hogy a "messziről jött" embert megelőzte a hire! Ha viszont erővel meglépik a cserét, akkor a legközelebbi tüntetésre elmegyek, pedig még sohasem voltam.”
  • 21. ördi 2012. március 03. 13:40
    „Kedves Ficsurcsur!
    Félreértett, talán szándékosan. Igen, a lelkiismereti, vallási szabadság ALAPjog kell(ene), hogy legyen!!! De ha csak katolikus v. református iskolát választhat a nem vallásos szülő, akkor, ugye, az ő joga is sérül??? Ha "meg kell hajolni" mások akarata előtt, akkor a személy jogai már nem 100%-osak, szerintem. Azt pedig, hogy nem kényszeríti semmi/senki az önkorm.-ot az átadásra, talán akkor lehetne állítani, ha Állambácsi hajlandó lenne mindazt adni, megtartani, amit ígért, nem pedig elvenni az oktatástól (is) a pénzt...”
  • 20. pog 2012. március 03. 08:20
    „Csak meg ,hogy e válság közepében hol található a sok pénz...valahogyan igen jól működnek az egyházak, tanulni kellene a példájukból...ha igaz, hogy jag vezetőjét menesztik lehet,hogy oka van....”
  • 19. valo 2012. március 03. 05:21
    „Ha az egyházé lesz az iskola, óvoda , bölcsi hiszen az a Kálvin épületben van akkor gondolom nem fognak annyira ragaszkodni ,hogy csak makói gyereket vesznek fel bár szerintem ez is csak duma illetve nem tudja a bal kéz mit csinál a jobb hiszen hangoztatjuk milyen nagy szükség van a gyerekre mert hogy van hely , de felvenni azt már nem !!hát kérdem én kis pontocska mit csináljon azt a szülő aki 12 éve dolgozik Makón a "közben" és nem érdemli ki hogy felvegyék a bölcsibe a gyereket?Hányszor és hányszor segítünk városkánk nagyjain "köztiszteletben álló" de ezek szerint nem eléggé jól vagy nem eléggé hosszú a nyelvünk :-)))”
  • 18. dareky 2012. március 02. 21:31
    „Petyubá!. Te nem felelősséggel gondolkozol a település gyermekeiről, ahogy állítod, hanem kényszeríted a szülőket. Kényszerpályára küldöd őket, hiszen nincs igazi választási lehetőségük. És kényszeríted a pedagógust is, hasonlóan, mint a szülőket. A kényszerpálya, amire te küldesz 1000 családot, 150 pedagógust és családját, nem őszinte hitet vállaló , és megvalló választás lesz, hanem a megmaradásért való küzdelem. Sorsok felett döntesz. Pedig semmisem szorít arra, hogy 1000 gyerek életéről, 1000 makói családról döntsél, és beleavatkozzál 150 másik család életébe. Petyubá! Még két éved van. A te kényszerpályád az, hogy két év múlva majd elhúzol nyugdíjba, mi meg fellélegzünk.( Remélem nem akarsz újra indulni a választáson!!!!!) Törődj kevesebbet az emberekkel, és jobban fogjuk magukat érezni!”
  • 17. Ficsurcsur 2012. március 02. 20:24
    „Rossz érvelés mert:
    A lelkiismereti szabadság alapvető emberi jog, magában foglalja a személyes meggyőződés, világnézet, vallás szabad megválasztásának jogát.
    "Aggasztó, hogy sérül a lelkiismereti szabadság a XXI. században, és ilyen döntésekre kényszerülnek önkormányzatok." Senki nem kényszeríti önkormányzatot , hogy megsértse az emberek lelkiismereti szabadságát.”
  • 16. ördi 2012. március 02. 20:09
    „csmano nem "löki a PR rizsát", hanem sajnos tényeket közöl! Aggasztó, hogy sérül a lelkiismereti szabadság a XXI. században, és ilyen döntésekre kényszerülnek önkormányzatok. A mostani helyzet szerint, ami annyira "biztos", mint a kutya vacsorája, nem feltétlenül pozitív változás az iskolák állami kézbe vétele (ezt is az idő mutatja majd meg). De az sem öröm, hogy a "kora újkori" oktatási reformokat is semmibe veszik, és visszahelyezik az oktatást az egyházak fennhatósága alá...”
  • 15. Ficsurcsur 2012. március 02. 18:50
    „csmano
    Te vagy Pétör magyar hangja? Lököd a PR rizsát? Megnézzük majd a kormányhivatal tevékenységét, de még nem látjuk. Nem kell rémhíreket terjeszteni.”
  • 14. Ficsurcsur 2012. március 02. 18:46
    „Ugye megvan a város költségvetése erre az évre?, tehát meg van az iskola költségvetése is. Az egyház csak a következő tanévtől tudja átvenni. Ha nem venné át, akkor 13-tól úgy is az állam tartaná fent, tehát nem kerülne az önkormányzatnak pénzébe!. Az órák számát pedig az egyháznak is meg az államnak is a az új törvény meghatározza EGYSÉGESEN. Ja! egy tanárral valóban több lesz! A hittan tanárral!
    A ki zárná be a Kálvint? Rengeteg gyerek van benne. És tele van "oktatási értékkel.". Ha annyira értékes, nem fogják bezárni. Csak arra lennék kíváncsi, hogy Almási Pali katolikus lesz, vagy református, vagy állami?”
  • 13. csmano 2012. március 02. 18:34
    „Aki nem tudja a jelenlegi iskolafinanszírozási rendszert az értetlenkedik, aki ismeri, logikus lépésnek tartja.
    Sajnos az állam az adófizetők pénzéből többet ad az egyházi iskolába járó gyerek után, mint az államiba.
    És Az új oktatási törvény szerint az állam csak az alapellátást finanszírozza (kötelező órák megtartása), és az iskolai pluszok megszűnnek. Ezért akarják megmenteni az országosan is jónak számító általános iskolai oktatást.
    Majd mindenki meglátja mit jelent az állami iskola, és a kormányhivatali felügyelet.
    (Nézzétek meg a JAG vezetőjét is kirúgják, és Kiskunhalasról hoznak egy Fideszest, aki ott már mindenkivel összeveszett, szerintem nem fog tőle emelkedni a JAG színvonala.)”
  • 12. rikka 2012. március 02. 17:48
    „paprika56
    Nagyon egyszerű a válasz: jelenleg SOKKAL több pénzt kapnak az egyházak a gyerekek után. (Az más kérdés, hogy nem feltétlen a vallásos emberek adójából.)
    A több pénzzel több órát, illetve tanárt, valamint eszközt tud finanszírozni.”
  • 11. macs 2012. március 02. 17:47
    „Nem arról van szó, hogy így akarják megmenteni az iskolát a bezárástól? Csak kérdezem. :-)”
  • 10. Ficsurcsur 2012. március 02. 16:36
    „Számolgattam, saccolgattam. Hajaj! Makón Kb. 30 % lesz ennek következtében az állami oktatás, 70 % az egyházi. De vallásos város lett a miénk hirtelen? Tudja valaki mi a helyzet Kalocsán vagy Esztergomban, vagy Debrecenben.
    Lehet, hogy a miénk lesz a legvallásosabb Város?
    Dícsértessék az áldás békességet! Így kell majd köszönni Pétörnek!”
  • 9. barátfüle 2012. március 02. 15:32
    „"Az államosítás előtt, azért, hogy az eddigi oktatási értékeket megőrizze" - idézet az érvelésből
    Ezzel azt monja Buzás, hogy ha az állam átveszi, akkor elvesznek az oktatás értékei. Egy kicsit korai még ezt kijelenteni. Feltételezés. Erre építve és figyelmen kívül hagyva a makóiak véleményét inkorrekt. Cézárkodás. Ahogy ezt eddig a polgármestertől megszoktuk. Persze a testület is hozta a maga formáját. Makóról kizárni az állami, "semleges" iskola lehetőségét sokunk tiltakozását váltja ki. Remélem meglesz a korlátozás az ilyen manipulációk előtt.
    Miért nem adták át eddig?”
28 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Százszor adott vért Dovalovszki Mihály

Először katonakorában adott vért a pitvarosi Dovalovszki Mihály – most egyike azoknak, akik már százszor segítettek ily módon embertársaiknak. Tovább olvasom