Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 8°C Még több cikk.

Barátnőjét is vonaton ismerte meg a vasút szerelmese

Pitvaros - Van valaki, aki különösen örül a Mezőhegyes–Újszeged szárnyvonal megmenekülésének: a huszonnégy esztendős, pitvarosi Bozsár János nem csupán utasként használja szinte nap mint nap a vasutat, de egyenesen szerelmese a vonatoknak, mozdonyoknak.
Különleges szenvedélye miatt ugyanakkor nemcsak, hogy bogarasnak nem nézik, de még barátnőre is a vasútmánia révén tett szert.

A pitvarosi Bozsár János emlékezete szerint négyesztendős kora óta a vasút szerelmese. A most huszonnégy esztendős fiatalembert annak idején apai nagyapja vitte ki rendszeresen a makói vasútállomásra, ahol dolgozott, hogy valami különlegeset mutasson az igen érdeklődő kisfiúnak – őt pedig nyomban lenyűgözték a hatalmas gépcsodák. Ettől az érzéstől máig sem szabadult. Azt mondja, vonaton utazni semmihez sem hasonlítható élmény. Egész más, mint autón vagy buszon, valóságos katarzist él át az ember olyankor. Különösen a mozdonyok érdeklik. Nagyok, erősek, még a kamionoknál is hatalmasabbak, ráadásul ezerféle változatuk van, és még a hangjuk is egyedi – mondja.

Bozsár János Négyéves kora óta rajong a vonatokért, ha csak teheti, nosztalgiagőzösökön utazik.
Fotó: Szabó Imre

Makón összesen két hozzá hasonló vasútbarátot ismer, de az országban sincsenek többen pár ezernél, akik olyan komolyan hódolnának ennek a szenvedélynek, mint ő. Miben nyilvánul meg ez a különleges hobbi? Például abban, hogy közel százdarabos vasúti témájú képeslapgyűjteménye van, az internetről több ezer mozdony képét töltötte már le, rendszeres résztvevője a vasúti témájú fórumoknak is, ráadásul szívesen rajzol is hazai és külföldi vonatokat, mozdonyokat, amelyeket névről és számról is ismer – igaz, rajzaiba egy másik hobbi is beszűrődik, a vonatokat ugyanis általában a sci-fiből ismert figurák vezetik. Emellett, ha csak megteheti, nosztalgiagőzösökön utazik. Legutóbbi nyaralása alkalmával például az Athén–Thesszaloniki vonalon utazott, de ismeri a dunakanyari gőzöst is.

Büszkén mondja: nemcsak a mozdonyszimulátort próbálta ki, vezetett már valódi gőzmozdonyt is. Különös szenvedélye miatt – állítja – senki sem nézi csodabogárnak. Szülei sem, akikkel még egy fedél alatt él. Mi több: barátnőre is egy vonatozás alkalmával tett szert. Kedvese, a villamosmérnöknek tanuló, budapesti Gerda mellé tavalyelőtt ült az Újszegedre tartó vonaton – azóta, ha csak tehetik, együtt vonatoznak. Most a család gazdaságában dolgozik, álma azonban az, hogy mozdonyvezető lehessen a GySEV-nél, azaz a Győr-Sopron-Ebenfurt vonalon. Ennek érdekében most szeretne leérettségizni, a szegedi Kossuth Zsuzsanna Gimnáziumban tanul estin. Hogy hogyan jár be az iskolába? Egyértelmű: kizárólag vonaton! – mondja.

Mentesítené Makót a kamionoktól

Bozsár János később sem szüntetné meg a Mezőhegyes–Újszeged vonalat: szerinte regionális vasútként kellene működtetni. Ha rajta múlna, két, dízelmozdony vontatta emeletes kocsi közlekedne rajta ingajáratként. Ez persze csak álom – ám reálisnak véli azt az elgondolást, hogy legyen itt tehervasúti fővonal, ami Makót mentesíthetné a kamionforgalomtól, és esetleg egy Bukarest–Bécs vonal szakaszaként üzemelhetne. Egyébként szerinte a vasútnak, főként a fővonalaknak Magyarországon is van jövője – igaz, Nyugat-Európában vagy Japánban még inkább.

Olvasóink írták

  • 1. Maráczy Gyöngyi Szofy 2008. január 10. 21:22
    „Jéé! Őt ismerem! Jani nagyon jó arc! :) És igazi 1eniség, az iskolatársam, és a legjobb haverom is 1ben! :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tavasszal hirdetnek vasúti pályázatot

Makó - Legkorábban tavasz végén jelenhet meg az a pályázati kiírás, amellyel regionális vasútként magántulajdonost keres majd a gazdasági tárca a Mezőhegyes–Újszeged vasútvonalnak. Tovább olvasom