Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Csatornákat vág ketté az új M43-as

Makó - Fontos belvízelvezető és öntözőrendszereket fog kettévágni az M43-as újabb szakasza. Az átvezetéseket megtervezték, de korábban nem minden valósult meg papír szerint, amiből botrány lett. A vízgazdálkodási társulat azt javasolja, a tavasszal induló nagyberuházás az átereszek megépítésével kezdődjön.
Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook oldala, nem csak makóiaknak!

 
Idén tavasszal kezdik építeni az M43-as autópálya új szakaszát Makótól az országhatárig. Készül a nagyberuházás vízjogi engedélye is, ez tartalmazza, hol milyen átereszekkel, műtárgyakkal kell átvezetni azokat az árkokat, csatornákat, amelyeket keresztez az új út. Ezekre azért van szükség, mert az Alföldön minden nagyobb új út vízválasztó hegységként viselkedik. Eltorlaszolja a víz útját, lefolyástalan területeket alakít ki, kárt okozva a földek tulajdonosainak.

Az új M43-as vízjogi engedélyéhez szükség volt például arra, hogy a makói önkormányzat, mint tulajdonos, hozzájáruljon a Járandói-csatorna és az autópálya kereszteződésének megtervezéséhez. A képviselő-testület múlt szerdai ülésén Buzás Péter polgármester azzal vezette elő ezt a témát, hogy természetesen támogatja a kérést, de nincsenek illúziói: egy dolog a terv, és majd meglátják, mi valósul meg belőle.

Az M43-as Makóra vezető szakaszának építésekor is lefolyástalan területek keletkeztek a sztráda mellett az átereszek hiánya miatt. Archív fotó: Karnok Csaba
Az M43-as Makóra vezető szakaszának építésekor is lefolyástalan területek keletkeztek a sztráda mellett az átereszek hiánya miatt. Archív fotó: Karnok Csaba

A borúlátást egy korábbi eset indokolta. Az M43-ast a régi 43-assal összekötő útnál – bár a vízjogi létesítési engedély előírta – a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. nem építtetett meg egy lefolyásgyorsító szivattyútelepet. Az indok az volt, hogy a makói ipari park vízelvezetését oldja meg a város, ne az állam pénzét költsék erre.

– Bízunk abban, hogy az építkezés az engedélynek megfelelően zajlik le – mondta érdeklődésünkre Balla Iván, a Tisza–Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat ügyvezető igazgatója. – Ez az autópálya-szakasz is fontos csatornákat keresztez, valamint drénmezőt. Ezeket az átvezetéseket még időben, megnyugtató módon rendezni kell. Ezért mi arra biztatjuk a kivitelezőt, hogy a saját érdekében is először ezeket a vízműveket készítse el, mert nemcsak a földtulajdonosok járhatnak rosszul egy-egy nagyobb eső után, hanem a kivitelezés is megrekedhet.

Erre az eddigi információk szerint jóval nagyobb az esély, mint a korábbi szakasznál, és ezzel a beruházó is tisztában van. A NIF e hónap elején a Figyelő kérdésére azt válaszolta, azért kerül 23,1 kilométeres sztrádaszakasz 40 milliárd forintba – a korábbi részre kilométerenként 1,1 milliárd jutott –, mert itt az altalaj építésre alkalmatlan. Annak érdekében, hogy az utat ne veszélyeztesse a belvíz, és minél tartósabb legyen, töltésalapozást kell végezni, és a „talajstabilizáló anyag" több milliárd forintba kerül. A beruházás márciusban kezdődik.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. v.imre 2013. február 21. 19:51
    „23. deszkás 2013.02.21. 11:52

    Elfogadva... :-))”
  • 23. deszkás 2013. február 21. 11:52
    „V:IMRE! OK Megkövetlek.”
  • 22. v.imre 2013. február 21. 10:41
    „20. deszkás 2013.02.21. 09:34

    Ha elolvasod Bakos András 2010-es írását láthatod, hogy az ominózus áteresz akkor és ott is megépült. De a környezetben felgyülemlő víz odavezetése az érintett mezőgazdasági területről már nem volt az építési terv része. Ez okozta a nézetkülönbséget. Az útépítésnek már nem volt része a környezetátalakítás, a természetátalakítás.”
  • 21. deszkás 2013. február 21. 09:37
    „Utólag megépíteni egyszerűen nem lehet, legalábbis szakszerűen.”
  • 20. deszkás 2013. február 21. 09:34
    „V:IMRE! "nem azért a húsz fillérért" de az átereszt nem utólag szokták megépíteni. Rosszul tudom?”
  • 19. bo 2013. február 21. 08:27
    „Már nagyon szeretnék a 43-ason nem rettegve hazamenni, hogy mikor darál le egy félig alvó kamionos!”
  • 18. strangerrr 2013. február 20. 18:33
    „14. Természetesen nem nagy kérés, szerintem is alapvető. Ha csak erről van szó, nem hiszem, hogy gond lenne egy több tíz milliárdos beruházásánál egy pár áteresz. De általában nem csak ennyiről van szó.”
  • 17. v.imre 2013. február 20. 15:42
    „15. egyszegvári 2013.02.20. 15:21

    Ha legörgeted a látható oldalt az aljára, az Impresszumra kattintva megtalálod az olvasó szerkesztőt e-mail címével, amihez csatolva beküldheted a képet.”
  • 16. v.imre 2013. február 20. 15:22
    „"Nem azért a húsz fillérért..." kezdem a véleményemet, felidézve Bakos András 2010.09.18. 11:25-i kapcsolódó cikkét: M43: első az út, aztán az árok, mintha akkor a NIF ellenkezése, vagy visszautasítása nélkül ott épült az áteresz "az elmúlt nyóc évben", ahol tervezve volt. Búzás uramnak nem kell illúziót emlegetni, szakalkalmazott kollegája vagy ért a tervezési előírások érvényesítéséhez, vagy adja át a helyét más szakembernek. Az ész fogjon össze az értelemmel a hangulatkeltés mellőzésével. Oda épüljön áteresz, ahol kell. Hiszem, hogy a NIF nem tesz olyat, hogy "Csak azért is nem!" Az építész szakma nem politika.”
  • 15. egyszegvári 2013. február 20. 15:21
    „Előre bocsájtom hogy tudom nem ide vágó a kérdésem, de tudja valaki hogy milyen email címre kell fényképet be küldeni a DM-nek hogy meg jelentessék??? köszönöm a segítséget!”
  • 14. vip007 2013. február 20. 15:15
    „13. strangerrr 2013.02.20. 14:15

    Akkor most legyél szíves kimenni a szobából, és megnézni a készülő pálya nyomvonalát. Nem sok elhanyagolt csatornát fogsz találni(lehet, hogy egyet sem?). Nem hiszem, hogy nagy kérés az építtetők felé, hogy az eddig jól működő csatornák továbbra is működő képesek maradjanak.”
  • 13. strangerrr 2013. február 20. 14:15
    „Alföldön úgy autópályát megvalósítani nem lehet, hogy az ne keresztezne csatornákat. A fő gond az, hogy a belvízelvezető csatornákat, árkokat nem gondozza senki, pénzt nem ad rá az állam, sokszor a jogi helyzetük sem tisztázott, sokszor már csak "papíron" léteznek, a valóságban nem. Jön oda egy autópálya és azzal akarják kifizettetni az elmaradt fenntartást. Erre az autópálya beruházásban sincs pénz és beindul a kötélhúzás. Az autópálya beruházó nem akarja egy egész térség évtizedeken át elhanyagolt belvízelvezetését megoldani és kifizetni.”
  • 12. deszkás 2013. február 20. 14:01
    „Kulcsár Attila? A bűnössége örökre elévült mert az ügyészség itt nem akart buktát. (titkosított VIP lista után?) Nem véletlen vigyorgott mikor hazahozták. Bedzeg a kamenistákok. Magyarország 1950.”
  • 11. papsajt 2013. február 20. 13:31
    „T. rt0831
    Felelős ebben az országban?
    Tocsik Mártától Kulcsár Attiláig sokan tudnának mesélni, hogy ha a politika érintet egy ügyben,akkor hosszú tárgyalás után felmentés várható , vagy az eljárás el sem kezdődik.”
  • 10. rt0831 2013. február 20. 12:48
    „A Fidesz és holdudvara tökéletesen végzik feladataikat!
    Ha valami rossz az az elmúlt 8 év hibája,meg kell keresni a műszaki átvevő gárdát és keményen megbüntetni!
    ( természetesen a fideszesek kivételével)”
  • 9. deszkás 2013. február 20. 11:08
    „Miután állami feladattá tették a belvíz és öntöző hálózatok építését,fenntartását az út építésénél miért figyeltek volna erre fideszék ?”
  • 8. KamuNeni 2013. február 20. 11:05
    „Hat igen a sok GENIUS-nak fogalma sincs mit csinal. Minek alkalmazzak oket egyaltalan?? Mert van diplomaja, -gondolom en. Inkabb kerdeztek volna meg egy parasztot vagy egy szakmunkast akkor es az egojuk megmaradt volna. Ide vezet a papir alapu felveteli kovetelmeny. Egy csomo tudatlan Genius olyan pozicioba ahol semmi keresnivaloja!!!”
  • 7. _csutak_ 2013. február 20. 11:03
    „Egy ekkora létesítményt egy felelős tervező, bejárás után tervez meg, csapatmunkában.
    Ekkor a megrendelő hozzá teszi mindazt a műszaki tartalmat, mellyel együtt rendeli meg a létesítményt.
    A kettőt integrálva a tervező bemutatja a kész tervet, megkötik a szerződést valakivel aki aztán tovább szerződik, az megint tovább szerződik és a sorvégére már csak a lapát mard és pár fecni a valódi végrehajtóhoz.
    Itt van az eb elhantolva!
    A megrendelő kiköthetné (de akkor vélelmezhetően nem lenne jatt!), hogy csak a munkára szerződő lehet a munkaterületen és az ő felelőssége a munka betű szerinti végrehajtása.

    Eindhoven nagy elkerülőjét, Zoeterwoude ipari útjainak építését, Roermond melletti autópálya műtárgy építését tudtam szemmel követni. Időm tengernyi, szókincsemmel gond nincs, beszélgettük.
    Ott a fentebb leírtak alapján történnek a dolgok! Nincs úthiba, nem kell nyakra főre újítani az utat.

    Kicsit lejjebb Belgiumban a magyar mentalitás a jellemző.
    Antwerentől az A1- Breda fele még el sem készült, már nyomvályús volt!”
  • 6. dmonlájn 2013. február 20. 10:55
    „londoner@ a népet etetni kell... érdekli is őket, hogy ez-az kimaradt vagy nem úgy készült el....nem! Majd utána javítjuk megépítjük megint jó pénzért!”
  • 5. londoner 2013. február 20. 10:26
    „Nem a tervekenek megfelelően készül el? Nem vesszük át! Ennyi. Pont választások előtt nem kell majd a negatív reklám nekik.”
24 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egykori polgármester síremlékére gyűjtenek

Molnár László felhívására helyi politikusok adakoznak egy mára szinte elfeledett, ám értékes örökséget hátrahagyott makói polgármester síremlékének felújítására. Tovább olvasom