Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Életveszélyes kerékpáros csomópontok Makón

Makó - Makó kerékpárosai úgy vélik: az utolsó pillanatban nyerte el a város a 10 kilométernyi kerékpárút építését támogató forrást, ugyanis nap mint nap életveszélyes a belvárosban biciklizni.
Akár több száz makói életét is megmentheti a város kerékpárút-koncepciója – vallják a biciklivel közlekedők, akik még a belvárosban is naponta kénytelenek szembenézni életveszélyes közlekedési helyzetekkel.

– Nagyon veszélyes, nemcsak haladni a 43-as belvárosi szakaszán, de kerékpárral átkelni is a főúton. Borzasztó érzés, hogy néhány centiméterrel mellettem dübörögnek el a kamionok, de a legrosszabb, amikor az elkülönített sávra parkolnak lelketlen emberek, ilyenkor ki kell kanyarodnunk a főútra. Szeretném, ha a rendőrség minden ilyen autóst, teherautó-sofőrt megbírságolna, hiszen az életünket kockáztatják – foglalta össze a nap mint nap kerékpárral közlekedő makói Böde László. Elmondta: a város kevésbé forgalmasabb részein sem lényegesen jobb a helyzet, hiszen sokan gyalogosan is elállják a kerékpársávokat, és még ők vannak megsértődve, ha rájuk csöngetnek a biciklisek. Úgy fogalmazott: az egész városnak el kellene sajátítania a kerékpáros közlekedési kultúrát.

A kerékpárosok naponta kerülnek életveszélyes helyzetekbe. A szerző felvétele
A kerékpárosok naponta kerülnek életveszélyes helyzetekbe. A szerző felvétele

Kisgyermekével kerekezik naponta a makói Faragó Józsefné, aki szintén hasonló, gyakran életveszélyes helyzetekről panaszkodott. Elmondta: ahol járdára kényszerülnek, ott gyakran több centis hézagokkal, összetöredezett burkolattal találkoznak, ami szintén veszélyes. Bízik benne, hogy az új kerékpárúton biztonságosan el lehet majd jutni a város frekventált pontjaira, hiszen Makón a bicikli a legpraktikusabb közlekedési eszköz.

– Egy rendezvényről mentem haza hajnal egy körül, amikor fiatalok csoportjába botlottam, és beszédbe elegyedtünk. Elmondták azt is, mi az, amit legjobban hiányolnak: a jól járható kerékpárutak. Eddig összesen 4 kilométernyi állt a helybeliek rendelkezésére. A hamarosan induló beruházásban 10 kilométer kerékpárút épül, amin biztonsággal közlekedhetnek majd a biciklisek – mondta Buzás Péter polgármester.

Kilenc teljes utcán

Összesen tizennyolc utcát érint a 330 milliós kerékpárút-beruházás, ebből 9 utca teljes hosszában lehet majd védett sávon kerekezni: a Batthyány, a Hold, a Liget, a Thököly, a Nap, a Kálvária, az Úri, az Apaffy és az Árpád utcák közlekedését könnyíti meg az októberre befejeződő projekt.

Olvasóink írták

  • 18. venyige 2008. július 14. 06:05
    „KÖNYÖRGÖM, VALAKI SÉTÁLJON MÁR EL BUZÁSSAL A DEÁK FERENC UTCÁN, A TEJIVÓ OLDALÁBAN NAGYJÁBÓL A PIAC BEJÁRATÁIG..... na az ÉLETVESZÉLY! gyalo, kerekes székkel, babakocsival, biciklivel, bárhogy, és az egyike a legforgalmasabb utcáknak.. hold utca? oké, mekkora forgalmat bonyolít a hold utca a deák utcához képest?? tizedét???? ÉBRESZTŐ, BASSZUS!!!”
  • 17. klj_54 2008. július 12. 14:25
    „Én is bringával kezdtem (és itthon azzal is közlekedem) de kamionos szemmel látom a dolgokat.
    NEM a kerékpáros a hibás ezért a helytelen gyakorlatért ami ma folyik hazánkban! Divat lett egy egy közlekedési területet kipécézni, kettő hónapig azon rágódni -Ez az illetékesekre vonatkozik!- és elfelejteni.
    Alapjaiban kellene forradalmat csinálni az egész közlekedésben. Ma eben az országban az emberek jobban ismerik a jogaikat (azt is csak félig!) mint a kötelezettségeiket:(
    Alapszintű közlekedési oktatás nélkül ma már életveszélyes egy gyalogos számára is a közlekedés!
    Mivel én Hollandiában melózom, szívesen átvenném az ottani mentalitást.
    De az utak állapotát, szervezését is!”
  • 16. mirci 2008. július 12. 14:05
    „Szerintem minél több a kerékpárút annál jobb. A Batthyány utcának külön örülök, mert ez lesz az iskolához és ovihoz vezető út. Naponta közlekedem kerékpárral / autóval is / egy gyerek előttem a sajátján, a hátam mögött meg a kicsi ül. Csak a kerékpárúton érzem magam biztonságban. Az elektromos biciklitől engem is kiver a frász! Gyors és halk, nem kerékpár útra való. Az autósok többsége szerintem figyelmes, nem szokott problémánk lenni. Néha mi is hibázunk,ez óhatatlan, de még sosem esett nekem senki, mint ahogyan én sem vagyok agresszív senkivel. Mindenképpen a kerékpárosnak kell figyelnie, ha van elsőbbsége, ha nincs, mert ő húzza a rövidebbet.”
  • 15. Templon 2008. július 12. 00:31
    „Ezt a sok prolit...

    Most akkor kell kerékpárút vagy nem? Amugy mi bajotok az elektromos biciklisekkel? Az hogy szegény mamának immár nem kell tekerni? Vagy majd ti bevásároltok neki? Nem ismerik a kreszt? Most nézzen mindenki a lelkébe. Jelentkezzen az a 30 éven felüli, akinek tanították a körforgalmat. Vagy a 30-as övezetet... Mer ahogy én látom valahogy a fiatalok ezt jobban tudják mostanában...

    Szerintem egyszerű a megoldás. Akinek nem tetszik a kamionok melletti biciklizés, NE TEGYE. A 43-ason végig mindkét oldalon futnak párhuzamos utcák, ahol 0 a forgalom. Tessék használni a zebrát, ha nincs elég lélekjelenlétünk az úton átkeléshez.

    Amugy meg Hofi már rég megmondta. A kerékpárutat (járdát) nem harcolni kell, hanem betonozni. Az miért nem izgat senkit, hogy mi kerül 330.000.000 millió forintba cirka 10 km 2 méter széles kis teherbirású út megépítésében?

    Csak mellékesen jegyzem meg hogy ebből 33 db 10 millás családi házat lehet felépíteni (egy komplett utca), pontosan 1650 db csúcsteljesítményű laptopot lehetne venni gyermekeink oktatásához.

    És ha már bicikli, hol van Németh Pál reményteli polgárjogi aktivistánk?”
  • 14. Nyalánk 2008. július 11. 15:30
    „Ha ugye Buzás dolgozott lobbizott volna rendesen a másik semmirekellővel Botkával rendesen akkor már rég meglenne az autópálya és nem lenne szükség kerékpárutakra!
    Erről ennyi!
    Diesel-el tökéletesen egyetértek abban, hogy a bicajosoknak, különösen az elektromosmotorral közlekedőknek fogalmuk sincs a kreszről!”
  • 13. ciradar 2008. július 11. 14:01
    „Sztem a Nap utcán pl. azért lesz út, mert a főút mellé nem tudnak kerékpárutat építeni. Mivel a Batthiány utcáig kész az út, és onnan nincs folytatása, az ember a főtérre igyekezve vagy lekanyarodik a Batthányra, vagy megy az úton (ilyenből szerencsére kevés van, meg is értem...), vagy a Nap utcán vág át, és úgy megy a főtérig. De még így is igénybe kell venni néha a járdát, ami meg a gyalogosoknak nem tetszik (teljesen érthetően).
    Én is kerékpáros vagyok, és utálom, amikor korzónak használják a nekünk elkülönített sávot a gyalogosok, akik a csipkesoron pl. az üzletekből kilépve szét se néznek, hanem vágnak át a túloldalra, vagy ott grasszálnak az ember előtt a korona soron...
    Maradjunk annyiban, hogy midnenki megéri a pénzét...”
  • 12. Badar 2008. július 11. 10:19
    „Miert a kis utcakba tesznek kerekparutat, mint pl. a Hold vagy Nap utca?
    Nem a problemat akarjak megoldani, hanem kampanyolni, meg befogni a szankat?”
  • 11. ms.sy 2008. július 10. 21:48
    „Én 2 évvel ezelőttig gyakran kerékpároztam -akár gyerekekkel is- végig a Szegedi utcán, a Maros hídon át. Ma már ha fizetnének sem mennék ki kerékpárral arra az útra, mert életveszély. Felőlem lehet ott a sárga csík, nem érdeke, némelyik jármű akkora "szelet csap", hogy majd felborít. Inkább párhuzamos utcákon jutok el a célig (ami a forgalom miatt max. a töltés lett, pl az Autósig már nem kockáztatnék)
    Egy szó mint száz: útálom, hogy ez a város ennyire közel van ezekhez a barmokhoz.”
  • 10. triatlonos 2008. július 10. 21:35
    „A kerékpárút az általános közlekedési kultúra hiánya miatt nem ér semmit. A tavasszal Dániában megtapasztaltam, hogy az első a kerékpáros, második a gyalogos, és aztán az autós! Egyetlen rendőrt sem láttam, és mindenki betartotta a szabályokat. A kerékpárút az út mindkét oldalán jelzőlámpával /hamarabb indul, mint nálunk a villamos/, digitális számlálóval, egy ponton-egy úton 3 hónap alatt 550000 áthaladás! Mielőtt valaki kerékpárutak tervezésére adja a fejét, egy tapasztalatcserét megérne.”
  • 9. Száműzött 2008. július 10. 18:15
    „Az lesz velük, hogy nem a kerékpárúton mennek, hanem az úttesten. Nem a kanyarodásról beszéltem, hanem arról, amikor egyenesen haladnak, de minden kereszteződésnél rettegnek, hogy nem jön-e egy autó és nem tapossa-e el őket annek ellenére, hogy elsőbbségük van.”
  • 8. András99 2008. július 10. 17:48
    „jajj szegényeknek le kell szállni...mi lesz velük. Attól még bekanyarodnak balra és csak aztán néznek hárta mikor már az út közepén próbálják megtartani az egyensúlyukat. Az úton is le kellene szálni mikor balra akarnak kanyarodni. Az elektromos bicikli meg a legnagyobb életveszély...én is betiltatnám vagy jogsihoz kötném. Annyival megy mint egy Babetta...”
  • 7. Száműzött 2008. július 10. 15:08
    „diesel! A biciklisek azért mennek az úton inkább, mert a kerékpárúton nem adnak nekik elsőbbséget a keresztező utcákból jövő autósok. Vagy le kéne szállniuk minden sarkon, vagy vállalni az életveszélyt.”
  • 6. Reptile 2008. július 10. 12:41
    „Igen, a bicikliseket sem kell félteni. Például a nyugdíjasok, idősebbek előszeretettel szeretik a balkanyart átlósan, a lehető legkisebb ívben átszelni, holott tudatos hogy jobbra kis ívben, balra nagy ívben kanyarodunk.
    Az összes elektromos biciklit bezúzatnám. Ha az autós meg rádudál az effélékre, akkor még nekik áll feljebb. Ilyenkor csak egy kresz könyvet kellene a kezükbe nyomni, amit olvasgathatnak ráérő idejükben.”
  • 5. 4 2008. július 10. 12:32
    „Az Makótól autós csárdáig, és ha Zombor felöl kanyarodunk fel a kerékpár sávra, már mint ami meg van bellőle mivel, ha így halad lassan a 43-as közepén lesz a kamionok és autók álltal az út szélén lelgyülemlett összeállt por/ sár/ ami közben szépen lassan ki is zöldelt, és a közútkezelő ahhelyett, hogy ledúratná inkább a füvet nyíratja. Egyébként érdemes megnézni az utat is, mivel ott ahol a busztragédia volt újból fel van gyűrődve az aszfalt, ugy látszik a közútkezelő megvár még egy tragédiát, hogy megint kijavítsa az úthibát.”
  • 4. diesel 2008. július 10. 11:09
    „Ja, azért ne feledjük: a biciklis sem szent. Legtöbbjüknek fogalmuk sincs a legalapvetőbb KRESZ-szabályokról sem, mások pedig tudatosan szegik meg a szabályokat. Körültekintés nélkül hajtanak kereszteződésekbe, kivilágítatlanul közlekednek, vagy az úttesten tekernek, miközben vagy kerékpárút is (Vásárhelyi utca tipikus példája). És akkor még csak a leggyakoribb eseteket említettem.”
  • 3. Gerzson 2008. július 10. 11:09
    „Az a gyanúm hogy a felsorolt utcák többségénél max.kiraknak egy kerékpárút táblát a járda mellé és elvan intézve a kerékpárút építés. (kb. 10 éve a FÉG-ig így készült a kerékpárút. he he )Pl. a Nap utcán nem hiszem hogy van még hely.
    De ha már van kerékpárút használni is kellene és nem csak akkor ha kivan tiltva a biciklis az útról.”
  • 2. diesel 2008. július 10. 11:03
    „Az elmúlt hetekben végezték az útburkolati jelek festését a városban, de a Szegedi utcai kerékpársáv sárga elválasztó vonalát évek (!) óta nem festették újra, egyes szakaszokon az utolsó négyzetcentiméterig lekopott. Az Autós Csárdától a Penny-ig alig látszik. Aki először jár erre felé, nem is tud a sáv létezéséről... (igaz ugyan, hogy ezt a Maros-hídnál tábla jelzi, de biztos vagyok benne, hogy a legtöbb sofőr el is felejti, mire a városba ér. Ha észre veszi egyáltalán)”
  • 1. gagyesz 2008. július 10. 08:35
    „"...a legrosszabb, amikor az elkülönített sávra parkolnak lelketlen emberek, ilyenkor ki kell kanyarodnunk a főútra. Szeretném, ha a rendőrség minden ilyen autóst, teherautó-sofőrt megbírságolna..."

    A rendőrség tojik az egészre. A 43-as úton (is) többen RENDSZERESEN a megállni tilos tábla hatálya alatt parkolnak - ha én észrevettem, talán a rendőrnek is szemet kellett volna szúrni - de nem történik semmi. Az okokról van sejtésem...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Népszerű a Maros-parti strand

Makó - Nem csupán az ingyenesség vonzza a látogatókat a Maros-parti strandra Makón: az itt pihenők… Tovább olvasom