Délmagyar logó

2018. 05. 26. szombat - Fülöp, Evelin 16°C | 26°C Még több cikk.

Elviselhetetlenné vált az élet a 43-as mellett

Makó - Végigjártuk Makón Németh Pál nyugalmazott mérnökkel a Szegedi utcát. Itt a lakások értékét harminc-negyven százalékkal verte le az év eleje óta többszörösére duzzadt tranzitforgalom. A szegedi nagykörúton is elviselhetetlen kamionáradat a makói belvárosban még lehetetlenebb helyzetet teremt.
A sebességkorlátozó táblák kihelyezése, a gyorshajtók következetes, folyamatos bemérése, a szabálysértők megbüntetése, végül a bírság konzekvens beszedése – Németh Pál nyugalmazott mérnök szerint ez a protokoll a kulcsa a 43-as út forgalmától szenvedő települések éjszakai nyugalmának, így ugyanis megszűnhetne az ezrek életét megkeserítő kamionok száguldozása. Mindez azonban szerinte csak úgy lehetséges, ha a forgalom ártalmai miatt kilátástalan életkörülmények közé került emberek a médiumokban is hangot adnak panaszaiknak. Ezért nemrég saját zsebből fizetett több tízezer forintos hirdetést lapunkban. Ám nem érte be ennyivel: tucatnyi makóival szervezett találkozót, hogy elmondhassák ország-világ előtt: milyen napi kétezer-ötszáz dübörgő kamiontól pár méternyire élni.

Elkísértük a civil aktivistát, Németh Pált Makón a Szegedi utcán – a csöngetésekre azonban csak kevesen nyitottak ajtót.

Az utca patinás tömbházában él a párjával Kucsera Andrásné, aki megosztotta lapunkkal mindennapjainak kellemetlen élményeit. Az egy éve tapasztalható forgalomnövekedés eredményét jelzi, hogy három szobájukból az utcára néző kettőt gyakorlatilag nem is használják, az udvarra néző helyiségben élnek, alszanak.

A makói gyerekek is szenvednek a hihetetlen forgalomtól. Fotó: Illyés Szabolcs

– Lakhatatlanná vált az otthonunk. Lehetetlen az utca felől szellőztetni, a zaj, a remegés éjjel ott elviselhetetlen, még tévézni sem lehet. Ez csak a kisebb baj, a nagyobb az, hogy szabadulnánk a lakástól, de sehol egy vevő. Egy szomszédunk 13 millióra értékelt lakását most 8 millióért kínálja, de így se kell senkinek – panaszolta az asszony, aki legszívesebben gyermekei után költözne Érdre, csak ne kelljen minden nap szembesülnie az élhetetlen körülményekkel. Szerinte egyáltalán nincs eredménye az éjszakai sebességkorlátozásnak, amit néhány hete rendeltek el a Makót átszelő útszakaszra. A kamionok lassítás nélkül dübörögnek, az úttesten sem maradnak, ha úgy jön ki a lépés, széttapossák a körforgalom virágágyásait, ráhajtanak a kerékpársávra.

– Percenként legalább egy szerelvény elhúz előttünk. Sajnos már megszoktuk, pedig folyamatos életveszélyben vagyunk, volt, hogy az ágyunktól alig három méternyire álló, út menti fa fogta meg a pályájáról letért kamiont, ha az nincs, belecsapódik a házunkba. A por télen-nyáron száll, nem lehet szellőztetni, pedig nyáron nem lehet megmaradni bent a hőségtől. El szeretnénk adni a házat, de ugyan kinek kell? – mondta a Szegedi utca első házainak egyikében élő Dávid Erzsébet, aki megmutatta az utóbbi hónapokban a házán keletkezett repedéseket. Sopánkodott emiatt is: ki téríti meg a kárukat?

Németh Pál nyugalmazott mérnökkel végigjártuk Makón az élhetetlenné vált Szegedi utcát. Fotó: Illyés Szabolcs

A megkérdezettek egyike se érzékelte, hogy lényegesen lassult volna a tranzitút forgalma. A városba behajtók ráadásul csak jó pár száz méter elteltével kezdenek fékezni, amikor már tucatnyi ház mellett elhaladtak. A korábban készített mérések kimutatták: az éjszakai órákban az egészségügyi határérték többszörösét is meghaladja a rezgésterhelés, és káros a zajterhelés szintje is.

Különös félelem

A legtöbb házban, ahol a lakóknak Németh Pál napokkal előtte jelezte, hogy meglátogatjuk őket, zárt ajtók fogadtak. Az aktivista döbbenten vette tudomásul, hogy valami különös félelem lett úrrá sokakon, akik most hangot adhattak volna sanyarú sorsuknak. Szerinte a kommunizmus évtizedei alatt alakult ki ez a rossz reflex, ami úgy véli: gátja a civil összefogásnak.

Karácsonyi ajándékosztás 4 repülőjegy vár Önre!

Olvasóink írták

  • 14. Szabad Bálint 2007. december 16. 14:21
    „Eltűnés miatt keressük családtagunkat, Szabad Bálintot.

    06 30 291 05 90

    Aki haza hozza Bálintot, 1000 eurót kap!

    Bővebben: http://szabadbalint.uw.hu”
  • 13. Noémi 2007. december 13. 16:57
    „Helo láttam hogy ez a kép a Szegedi utcai busz megállóban készült ha már ennyire fotózgatnak akkor a gyerekek érdekében lehetne a Gőzmalom és a Kölcsey utca sarkára zebrát festeni mert élet veszélyes ott átkelni engem is 2xer majd nem elgázoltak mert átmentünk a csoportal és jött az autó az egyik oldalon és nem akart megálni még egy tábla sincs ki téve!!!!!!!!!!!!!!”
  • 12. triatlonos 2007. december 12. 16:19
    „Tisztelt Még nem nyugalmazott Mérnök!
    Azt gondolom, hogy a mérnök urat mégis komolyan kellene venni. Már csak azért, mert elboldugult a Svájci Hadügyminisztérium informatikai rendszerével, pedig a függetlenségnek ára van, és fél millió embert érint. Ennek a problémának is tudja a megoldását, csak a nyugdija nem mindenre futja. Talán abban van igaza Önnek, hogy ez nem Svájc, hanem Magyarország, és azon belül pedig Makó!”
  • 11. Németh Pál 2007. december 12. 15:32
    „Tisztelt Olvasók!

    1. Bevezető:
    ********

    Jómagam tényekre alapozom a tevékenységemet. Megmérettem a zajszintet és a rezgésszintet egy független szegedi céggel. Magam fizettem a költségeket. A jelentések minden érdeklődő számára elérhető a makói könyvtárban - ingyen -. Mert úgy gondolom, hogy ami a közösséget érinti, azt nyilvánossá kell tenni.

    Nos a zajszint és rezgésmérés jelentések egyértelműen a kamionokat ,,hibáztatják", nem a személyautókat. Egyértelmű korreláció van a mért értékek és a kamionok között.

    Ugyancsak korreláció van az eredmények és a kamionok sebessége között. Azaz, minél gyorsabban haladnak, annál nagyobb a zaj és a rezgés.

    Ezek a fenti kijelentések 100%-ig technikai adatok.

    E fentiekből levonva az én fő célom az éjjel zajszint csökkentése a törvényes 55 dB alá, a mai maximális 110 dB-ről.

    Dr. Búzás Péter elfogadta a két jelentést.
    Abban is egyetértünk, hogy a teljes megoldás a 2010-es kerülőút lesz.
    Azonban szerencsére abban is sikerült őt meggyőznöm, hogy a kerülőút elkészítéseséig pár milliót invesztálnunk kell, hogy a zajszintet csökkentsük a Makón és a Kistérségben.

    Ez volt a kiindulási alap, amikor leültünk az asztalhoz.
    Azóta sokat terveztünk, tettünk, de az átütő sikert a jövő évben érhetjük el.

    2.válaszok
    *********
    A 4. beírónak.
    Mint írtam, a zajszint és a kamionok sebessége korrelációt mutatnak, az Ön véleményével szemben. A jelentéseim az asztalon vannak. Technikai jelentések. Tegye le a magáét is az asztalra, s akkor összehasonlíthatjuk a jelentéseket és véleményt formálhatunk! Tényekkel kérem, ne szöveggel!

    S még valami. Nyugodtan elmehet Dr. Búzás Péterhez és tegye meg a javaslatait: technikailag és személyileg is. Kérem utána értesítsen. Sok sikert! Az M43-as ügye közös ügy. Én teszem, amit tudok, s ha másoknak még véleménye van, azt köszönettel veszem, vesszük. Itt minden konstruktív kritikának, javaslatnak van helye: tényekkel. Ami nem megy azonban: a sértegető hangnem. Avval csak ellenszenvet váltanak ki a másikban.

    A Tomnak
    *********

    Az M43-as meg lesz építve. Azért már nem kell harcolni. Azonban a 2007-2010-ig szeretnénk csökkenteni a zajszintet az M43-as mentén, mint ahogy azt előbb említettem. Mi nem a kamionok ellen harcolunk, hanem a sebességkorlátok betartásáért a lakott és azon kívüli területen.

    Ezt pedig úgy gondoljuk, hogy:
    1. táblák a sebességkorlátozásra,
    2. sebességellenőrzés,
    3. büntetés túllépés esetén,
    4. büntetés végrehajtás,
    jelenti.

    Egyébként úgy látom a Tom soraiból, hogy a zaj és rezgésszint nem tudatos neki. Valószínű, hogy a Tom nem a főút mellett lakik. Egyébként Tom, kb. 10´000 ember lakik a főút mellett direkt, Nagylaktól a Cora-ig, s a mellékutcákkal együtt mintegy 50´000-et számolok, aki a zaj és rezgés miatt szenvednek.


    A ,,8. Czegus 2007.12.10 14:00"
    **************************

    Igen Kedves Szenvedőtársam Czegus!
    A traileket is meg kell büntetni, s meg is lesznek, csak egy ,,kis" türelem. Ezen dolgozunk.


    Kedves ,,10. Heffalump 2007.12.11 09:30"
    ************************************
    Jogos, jogos és ismét jogos az észrevétel!!!!
    De rajta is van a Makói Önkormányzat. Valamelyik ülésen elfogadták a HÍD vizsgálatát. Gondolom jövőre meg is lesz.


    Az E-Mail címemet
    ***************
    pedig már elküldtem a két szenvedő sorstársamnak, stevvve-nek és Dovalovszki András-nak.”
  • 10. Heffalump 2007. december 11. 09:30
    „Mindenkinek van némi igaza, de a kamionokról még csak annyit, hogy sokkal többet tettek az út nyomvályúsításáért, mint a sokkal több személyautó. Eddig csak az útról beszéltünk, DE mi van a H Í D D A L a Maroson? Annak nem árt semmi? Ha valaki nem hiszi, menjen el és nézze meg oldalról, nagyon jól látszik, amikor átmegy egy kamion rajta, mekkorát mozdul le-fel. Sőt, amikor egyszerre négy ilyen monstrum dönget rá 80-nal? Rugalmasság ide vagy oda, szerintem hosszú távon megviseli a szerkezetet, nem erre lett tervezve ez sem.”
  • 9. triatlonos 2007. december 10. 23:59
    „A jó pap holtig tanul, a jó mérnök meg a nyugdijazásig, majd aztán rendezi gondolatait, azért, hogy átadja a még nem nyugdijas "zöldfülűnek" okulás céljából. A nyugdijas mérnököt még komolyan veszi az is aki ´94 óta vezeti ezt a virágos metropoliszt, és érzi, hogy itt komoly mulasztásos késedelem van. Lehet, hogy nem őszintén gondolja, mert ebben a csapatban semmi sem bisztos. A nyugdijas mérnök szivesen veszi az aktiv kollega épitő javaslatait, és tanulásra ösztönzi, ugy mint abban a mondásban.”
  • 8. Czegus 2007. december 10. 14:00
    „A személygépkocsit szállító trélerekkel van a gond, meg azzal, hogy képtelenek a nagykörúton, különösen a Brüsszeli körúton a csatorna nyílásokat szintbe hozni az úttestel, mikor abba belehajt hát azt hiszi az ember, hogy földrengés van. Kiépítettek egy terelőszigetet, de a szürkeségével beleolvad az útba és mintha ott sem lenne a kamion keresztül megy rajta, na az már égzengés. És tűrni és nyelni még 2012-ig. Az illetékesek nem erre laknak,
    tesznek ránk. Hogy mit járatom a szám? Tom neked meg szép napot!”
  • 7. Tom 2007. december 10. 11:44
    „És még valami. Míg egy szgk.-nál nem igen van túlszabályozva az emissziós szint, a haszongépjárművek igen szigorú környezetterhelési feltételeknek kell, mogy megfeleljenek. A tengelyek útkímélőek, a gumiköpenyeknél pedig a halkságra törekednek. Olvassák inkább valamelyik kamionos magazint!”
  • 6. Tom 2007. december 10. 11:40
    „Ez egyszerűen csak hisztériakeltés. Egy normális ember tudja, hogy a kamionok és a személyautók nem tudnak másfelé menni. Lehet, hogy nem a kamionosokat kellene szidni. És Klárafalván miért feküdt bele a kamion? Mert a paraszt cégtulajdonos hajtatja, nem törődik az EUTR-rel. Ez meg itthon és külföldön is. Ezt miért nem ellenőrzi valaki? Nem a kamionosok a probléma, hanem a sok román személyautó. Mert mennek mint az állatok. Nem úgy, mint a kamionok. Persze kivételek mindig vannak. Szóval szerintem ez a cikk nem ér semmit. De az írója büszkén verheti a mellét, hogy írtam egy ****-t. Ne a kamionok ellen tiltakozzanak! Az M43-ért!”
  • 5. stevvve 2007. december 10. 11:24
    „Tisztelt Németh és Dovalovszki Úr!

    A deszkiek nevében én is szívesen csatlakoznék Önökhöz.

    Üdvözlettel:
    T. István
    stevvve77@gmail.com”
  • 4. Még nem nyugalmazott mérnök 2007. december 10. 11:11
    „A 43-as utat nem tudják elkerülni a kamionok, ameddig nem készül el az autópálya, minden nap ennyi kamion fog áthaladni a városon. Ha 40-el , ha 50-el mennek, semmivel nem lesz könnyebb a főútvonal mentén élők élete. A körforgalmak miatti lassítások és gyorsítások pedig növelik a károsanyag kibocsátást. Ahol én eddig jártam, ott inkább éjjelente megnövelik a sebességkorlátozást 70-re(Nyugat-európa), hogy minél hamarabb elhagyják a lakott területet, minél rövidebb ideig szennyezzék azt.
    Nem tudom miért van így, de ez nyugdíjas mérnök kitalálhat bármi marhaságot, mindenki egy emberként próbálja megvalósítani. Pedig ha csak nem tud varázsolni, ez a rengeteg kamion minden nap keresztül fogk menni Makón még 2-3 évig. Szerintem a mérnököt nem kellene komolyabban venni mint a refényhős Don Quijote -t.”
  • 3. D o v a l o v s z k i A n d r á s 2007. december 10. 10:23
    „Tisztelt Németh Pál!
    Szeretnék Önnel beszélni a témáról, ami Szeged mindennapjait is megkeseríti.
    Kérem tegye számomra lehetővé a kapcsolatfelvételt.
    Köszönettel:
    D o v a l o v s z k i A n d r á s
    andrewboykukacvodafoneponthu”
  • 2. Sz.M 2007. december 10. 08:21
    „Hogy az egésznek nyomatékot adjon, egy Bulgár Klárafalván belefektette a kamionját az árokba. Nem tudom van -e 2 méter a ház és a jármű között?”
  • 1. Németh Pál 2007. december 10. 07:27
    „Tisztelt Olvasók!

    Köszönet a Délvilág összes munkatársának, akik pénzt, időt és empátiát nem sajnálva megjelentettek ezt az újságcikket, ahol először az érintett szenvedők beszélnek a tragédiáról: az M43-asról.

    Szivélyes köszönet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lezárult Makón az orvosképzés

Makó - Húsz főorvos, tizenöt orvos és százhuszonnyolc asszisztens vett részt abban a képzésben, amit… Tovább olvasom