Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Fekvőrendőrrel lassítanák az autókat

Apátfalva - Sokak szerint veszélyes, nehezen látható be az az apátfalvi vasúti kereszteződés, ahol két hete súlyos baleset történt: autó és vonat ütközött. Varga Péter polgármester pártolja azt az ötletet, hogy fekvőrendőrrel lassítsák itt a forgalmat.
Valóban nehezen látható be az a vasúti kereszteződés Apátfalván, ahol két hete baleset történt – tapasztaltuk, amikor a helyszínen jártunk. Ha valaki a faluból kifelé, a 43-as főút irányába tart a Kölcsey utcán, balról hosszan belátja a vasúti pályát, jobbról viszont ugyanezt akadályozza egy romos ház. Ha befelé jön autó, balról nincs akadály, jobbról viszont egy erdősáv miatt csak az utolsó pillanatokban lehet látni, hogy jön-e a vonat. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy aki betartja a KRESZ-t, figyelembe veszi az andráskereszt alá kihelyezett stoptáblát, s megáll, van ideje szétnézni. Ezt azonban tapasztalatunk szerint nem mindenki teszi meg: amíg a kereszteződést vizsgáltuk, hat kocsiból csak négy állt meg a sínek előtt, ahol halványan még látni a néhány napja történt baleset helyszínelésének krétanyomait.

Két hete autó és vonat ütközött Apátfalvánál. Fotó: Rendőrség
Két hete autó és vonat ütközött Apátfalvánál.
Fotó: Rendőrség

Egy közelben lakó utcabeli, Ábel Gyula szerint mintegy 8 éve vált veszélyessé a kereszteződés – akkor újították fel ugyanis az utat, amely forgalmassá vált. Úgy emlékszik, hogy a baleset már a harmadik volt pár év alatt. A korábbiak szerencsére kevésbé voltak súlyosak. A pár napja történt balesetben a kocsiban ülő két férfit életveszélyes sérülésekkel vitte el a mentőhelikopter. Minthogy naponta többször is áthajt a síneken, megerősíti: szerinte is nagy odafigyelés kell ahhoz, hogy biztonsággal átérjen az ember. Ő mindig így tesz, nem is érte még meglepetés soha. Miközben beszélgetünk a házban, jön a vonat, és hallani: hosszasan dudál. Mit lehet még tenni ezenkívül, hogy biztonságosabb legyen az átkelő? Ábel Gyula szerint a fénysorompó nem megoldás, mert nem jelent fizikai akadályt, de például fekvőrendőröket tenne az útra. Így biztosan lassítana mindenki – vélekedik.

A falu polgármestere, Varga Péter egyetért ezzel. Elmondta, éppen most tárgyalt – nem a baleset miatt, korábban beszélték meg a találkozót – a vasúttársaság illetékeseivel. Az önkormányzati út kereszteződéséről az a vasúttársaság szakmai álláspontja, hogy a karos sorompó nem megoldás. Ez egyébként 35 millió forintba kerülne. Ezt a falu sem tudná vállalni, mert az önkormányzat másfél évi fejlesztési forrásával egyenlő. A fekvőrendőr viszont a polgármester szerint is jó ötlet, és ennek egymilliós költségét elő is tudnák teremteni. Sajnálja, hogy erre korábban nem gondoltak a faluban, de most amilyen gyorsan csak lehet, meg fogják oldani – hangsúlyozta.

Olvasóink írták

  • 18. akitudja 2010. május 19. 10:25
    „Kedves hozzászólók és cikkolvasók!
    Nemsokkal ezelőtt kaptam a hírt miszerint a baleset fiatalabbik sérültje E. Norbi, akit egy alig több mint 1 éves kisfiú vár haza MEGHALT tegnap este 8 óra után nemsokkal!
    A mocskolódások és szitkolózások, mostmár csituljanak el és inkább képzeljük magunkat a család helyébe!

    Kedves család fogadják mély és őszinte részvétem! Sosem felejtjük el Norbit!

    Egy volt osztály és csapattárs”
  • 17. andreasz 2010. május 13. 12:57
    „Varga Péter hozzászólásával indítottam fórumot az alábbi címen
    http://apatfalva.network.hu/forumtema/fekvorendorrel-lassitanak-az-autokat-az-apatfalvi-vasuti-atjaroban”
  • 16. andreasz 2010. május 13. 12:47
    „Sajnálatos a baleset.Odafigyeléssel el lehetett volna kerülni, ez is biztos. Aki naponta rendszeresen arra jár azzal előfordulhat bármikor hogy rutinból átmegy a vasúti átjárón, anélkül hogy szétnézne.(Mint ahogyan a kresz-t sem tartjuk be -rutinból vezetünk) Egyetértek a fekvőrendőrrel mivel ez minden áthajtás előtt óvatosságra int.
    Más. A hozzászólásokból látom,hogy apátfalvi problémákra van érzékenység. Hogy ne csak baleset vagy egyéb újságcikk kapcsán szólaljunk meg a falu érdekében, javasolom itt a Délmagyar portálon az Apátfalva klub oldalán fórum témát indítani és azokat megvitatni.
    http://apatfalva.network.hu/”
  • 15. ren188 2010. május 13. 08:54
    „Egy szóval sem mondtam,h sajnálom,csak irreálisan magas az összeg,de nem csak szerintem :S”
  • 14. szabozoli22 2010. május 12. 23:34
    „Miköze az én adómnak a sorompóhoz? Ne az én pénzemből csinálják már meg azt a sorompót, munkahelyet kellene teremteni a faluba (gyárakat, üzemeket) aztán ami onnan befolyik pénz abból kellene pl ilyen dolgokra költeni.”
  • 13. autóvezető 2010. május 12. 23:13
    „Ren 188! Te, aki a legjobban el voltál keseredve a baleset után, most meg a pénzt sajnálod? Ilyen kicsinyes vagy?
    szabozoli22! Kíváncsi lennék, mennyi adót fizetsz be az önkormányzathoz? Mennyit dobsz be abba, amiből meg kellene építeni azt a " szaros sorompót ", és az összes többi fejlesztést? Azt hiszem, ha egy sokkal olcsóbb, de ugyanolyan hatásos megoldáson gondolkodnak, igen is felelősen döntenek! Ha egyszer átmégy egy ilyenen, legközelebb biztosan óvatosan közelíted meg ezt a helyet. Én támogatom az ötletet!”
  • 12. VargaPéter 2010. május 12. 23:10
    „Tisztelt Hozzászólók!

    Talán a következőkben egy kicsit hosszan reagálok a baleset nyomán született, összesen mintegy 150 hozzászólásra, de azért arra biztatok minden hozzászólót, pláne a kritikus hozzászólókat, olvassák el, mert ez a nézőpont is hozzájárulhat a közös gondolkodáshoz, mert hiszek a hozzászólók építő szándékában, legyenek bármennyire is kritikusak, néha méltatlanul bántók (nem csak az önkormányzat számára).
    Mindenekelőtt bízom abban, hogy mihamarabb teljes életet tudnak élni a baleset résztvevői, amihez sok erőt, és kitartást kívánok elsősorban nekik, és természetesen a legfőbb segítséget, és támaszt jelentő családjuknak.
    Akik figyelemmel kísérték az elmúlt években az 43-as úttal kapcsolatos történéseket, talán még emlékeznek rá, hogy Apátfalva Önkormányzata, és én jómagam voltam az egyik legfőbb szószólója, hogy történjenek a 43-as úton közlekedésbiztonsági beavatkozások. A nehezen mozduló hatóságokkal szemben a legfőbb érvünk az volt, hogy tegyünk meg mindent, mielőtt egy halálos baleset bekövetkezik. Biztosan lehetne még többet tenni, de Szegedtől Nagylakig az elmúlt években nagyon sok beavatkozás történt, ami hozzájárult a nehéz helyzet kezeléséhez. Talán ez a hozzáállás a bizonyítéka annak, hogy az apátfalvi önkormányzat, és én személyesen is mindent megteszek, hogy ne az események után kullogjunk, időben hozzunk intézkedéseket.
    Ezek után történt Apátfalván egymás követően több baleset a Kölcsey utcai vasúti átjáróban, legutóbb rendkívül súlyos személyi sérülésekkel. Sajnálom, hogy ebben az esetben az események után kullogunk, de akkor tennénk rosszul, ha még egy ilyen sajnálatos baleset után is tétlenek maradnánk. Én is Apátfalva ezen részén lakom, naponta többször használom ezt az átjárót, családom, két kisgyermekem van. Átérzem a fájdalmat, amit a hozzátartozók most átélnek, annál is inkább, hiszen a feleségem unokatestvére szintén közlekedési balesetben hunyt el nem is olyan régen. Sajnálom, hogy nem hívták fel hamarabb a figyelmemet (ha már a saját eszemtől nem jöttem rá), hogy ha 36 millió forintja nincs az önkormányzatnak ennek az átjárónak a biztonságosabbá tételére, akkor jóval olcsóbb, de ebben az esetben hatásos közlekedésbiztonsági intézkedés lehet egy fekvőrendőr telepítése. Hogy ez végül hasznos lesz, vagy nem, nem lehet előre pontosan megmondani, csak akkor, ha már megépült. A beavatkozás bekerülési költségét én becsültem meg az interneten elérhető árlisták alapján. Ezt bárki megteheti (tervezés, engedélyeztetés, fekvőrendőr, táblázás, útburkolati jelek anyagköltsége, munkadíj). Az sem titkos, hogy a tervezésre és mellé tervezői költségbecslés készítésére a Medivia Kft.-t kértem fel. Amint ez jövő hétre elkészül tudok pontosabb összeggel szolgálni a most becsült egymillió helyett.

    Az önkormányzatiság, mint a saját háztartásunk is, a rendelkezésre álló erőforrások legcélszerűbb elosztását jelenti. A célok fontossági sorrendjének tekintetében persze mindenkinek más lehet a véleménye, ez így természetes. Míg nem történt meg ez a sajnálatos baleset, biztos vagyok benne, hogy 20 szükséges apátfalvi fejlesztési cél közül kevesen tették volna első helyre az átjáróba történő sorompó építést. Ebben a vasúti átjáróban csapókaros biztonsági berendezést a MÁV tájékoztatása szerint 36 millió Forintból lehet építeni. Ez Apátfalvának manapság mintegy másfél évi fejlesztési forrása. Még az önkormányzati finanszírozásban járatlanok is tudhatják, hogy itt a Dél-alföldön nem dúskálnak a pénzben az önkormányzatok, így Apátfalva sem. Ennek ellenére Apátfalván az elmúlt három évben összesen 900 millió Forint értékben (EU, Magyar Állam támogatásával, az Önkormányzat saját forrásaiból) fejlesztettük a közszolgáltatásokat (Apátfalva egy éves induló költségvetése 500 millió Forint, ebből évente mintegy 25-30 milliót fordíthatunk fejlesztésre, a fejlesztések önerejére). A teljesség igénye nélkül (és emlékezetből, ezért csak közelítőleg): felújítottuk/felújítjuk az iskolát, idősek otthonát, orvosi rendelőt, könyvtárat, építettünk/felújítottunk 6 km utat, kerékpárutat, 4 km járdát, csapadékvíz-elvezető csatornarendszert, felújítottuk az összes buszvárót, játszótereket fejlesztettünk, kihelyeztünk 400 db utca-névtáblát, stb. Bár most nem jutott eszembe az összes fejlesztés, azt biztosan állíthatom, hogy egyik sem luxusberuházás, márványlépcsős kilátó a nagy magyar pusztába (bár Apátfalva környéke a Marosnak köszönhetően igen szép, lenne mit nézni). Tettük mindezt úgy, hogy a felelős gazdálkodásnak köszönhetően Apátfalva azon kevés önkormányzat egyike, mely nem adósodott el, működése kiegyensúlyozott. Ezt meglehetősen sok felelős, néha fájdalmas intézkedés meghozatalával, és betartásával értük el. Ezek olyan eredmények, melyek elvitathatatlanok, ezt az apátfalviak együtt érték el, és büszkék rá. E tények ismeretében minimum méltánytalan felelőtlen gazdálkodással vádolni a helyi Képviselő-testületet, amelynek egy tagja a polgármester is.

    Összefoglalva:
    1. A legfontosabb, hogy a sérültek minél hamarabb felépüljenek, Apátfalva Község nevében kívánok nekik és családjuknak erőt, kitartást, hogy minél hamarabb teljes életet élhessenek.
    2. Bárcsak hamarabb tettük volna, de ha már nem így történt mindent megteszünk annak érdekében, hogy ez az átjáró közlekedésbiztonsági szempontból biztonságosabb legyen, ehhez biztosítanunk kell a szükséges és elégséges forrást. (ami nem varázsütésre lesz, valahonnan el kell venni, tehát további felelős döntéseket kell hozni a képviselő-testületnek)
    3. Apátfalván felelős gazdálkodás folyik, melynek révén jelentős eredményeket értünk el az utóbbi három év alatt. A gazdálkodásunk nyilvános adat, azt a vonatkozó szabályok betartásával bárki megismerheti.

    Tisztelettel:
    Varga Péter
    Apátfalva, polgármester”
  • 11. szabozoli22 2010. május 12. 22:33
    „Kész röhej!!! Amire már nem ad az unió pénzt azt nem is tudják megcsinálni! Hiába írja az újságba bele a polgármester hogy ennyi meg annyi út, csatorna stb épült semmi se saját pénzből. Na most hol a "nagy fejlődés" a faluba? Ilyenen nem is kellene gonodlkozni hogy most 35 milla az a szaros sorompó építeni meg aztán puff, emberéletek függnek néha attól a karos sorompótól, már ha lenne persze...”
  • 10. ren188 2010. május 12. 18:21
    „2 betoncsík 1 millió...aha...”
  • 9. Egyolvasó 2010. május 12. 16:45
    „Nem azzal van baj, hogy építik hanem azzal, hogy mennyiből.”
  • 8. exchange 2010. május 12. 06:59
    „7 Igen ezek így szokták mindig soha nem jó nekik semmi akár mi is van. Szégyen.”
  • 7. autóvezető 2010. május 11. 23:44
    „Hát ez egyszerűen hihetetlen! Eddig az volt a bajotok, hogy nincs kellő biztosítás! Most meg az, hogy lesz?”
  • 6. sunyifigyelő 2010. május 11. 20:14
    „Felszántani 25- méter hosszan , gazdaságos olcsó!Ennyi!:)”
  • 5. scott1 2010. május 11. 14:38
    „Luk!
    Péter nem DemSky! Pesten számlázz vagy Kecskeméten:)”
  • 4. LukSzkaivoker 2010. május 11. 13:05
    „Dehogy aranyból ... elcsíptem a számlát:

    Anyag-, és munkaköltség + tisztességes haszon: 500,000 Ft
    Haveri felár: 200,000 Ft
    Visszacsurgatás: 300,000 Ft”
  • 3. bo 2010. május 11. 11:30
    „"aki betartja a KRESZ-t, figyelembe veszi az andráskereszt alá kihelyezett stoptáblát, s megáll, van ideje szétnézni." Ennyi!!”
  • 2. Egyolvasó 2010. május 11. 10:16
    „Egymillió forint ?? Miből lesz aranyból?????”
  • 1. gróf 2010. május 11. 10:09
    „Fekvőrendőr...baromság!
    Nem kell a kátyúkat kijavítani a vasúti átkelők közelében...ugyanúgy lassít mint a fekvőrendőr csak olcsóbb!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átvette megbízólevelét Mágori Józsefné

Makó - Átvette országgyűlési képviselői mandátumát hétfőn Mágori Józsefné, a makói térség új… Tovább olvasom