Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Folytassa, NIF: jövőre építik tovább az M43-ast

Makó - Jövőre folytatódik az M43-as építése Makó és a határ között, és 2013 májusára szabadulhat meg a tranzitforgalomtól Apátfalva és Magyarcsanád – ha közbe nem jön valami. A régészek már dolgoznak a nyomvonalon.

November végéig dolgoznak a régészek az M43-as következő szakaszának nyomvonalán, Makó és a román határ között. Medgyesi Konstantintól, a Móra Ferenc Múzeum sajtóreferensétől tudjuk, hogy az intézmény négy stábbal dolgozik október közepe óta, és idén összesen 12 lelőhely átvizsgálása szerepel a szerződésben. Erről eddig azért nem tartottak tájékoztatót, mert számottevő érdekesség nem került elő. Két nagyobb területen megelőző feltárást végeznek Csanádpalota közigazgatási területén, a többi próbafeltárás. Tízből négy helyen negatív az eredmény. A régészek az időjárás miatt nem dolgoznak télen. Tavasszal – ahogyan az idő engedi – folytatják, és akkor kerülnek sorra azok a helyek, ahol izgalmasabb eredményre számítanak. A teljes szakaszról szóló szerződés összesen 26 lelőhely, 387 ezer négyzetméternyi terület átvizsgálásáról szól, a befejezés határideje 2012. június 30.

November végéig dolgoznak a régészek az M43-as következő szakaszának nyomvonalán, Makó és a román határ között. Előkerült egy kora bronzkori belsődíszes tál is. Fotó: DM/DV
November végéig dolgoznak a régészek az M43-as következő szakaszának nyomvonalán, Makó és a román határ között. Előkerült egy kora bronzkori belsődíszes tál is.
Fotó: DM/DV

Az útépítőknek azonban nem kell várniuk 2012-ig. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője, Loppert Dániel arról tájékoztatott, hogy az építés előkészítésének munkái nagyrészt lezárultak, készen állnak a tervek, és a terület 75 százalékát is megszerezték. Most a mérnöki feladatokra írnak ki közbeszerzést, ezzel párhuzamosan készül az a támogatási kérelem, amellyel a NIF megszerzi a pénzt a beruházásra. Úgy tervezik, hogy Makó és az országhatár között 2011 nyarán kezdődik az építkezés, és 2013 májusára fejeződik be. Apátfalva és Magyarcsanád akkor mentesül a 43-as út tranzitforgalmának nyomásától – amely az itt élők szerint a most épülő M43-as szakasz átadásával csak nőni fog.

Miért? Varga Péter apátfalvi polgármester arra hívja fel a figyelmet, hogy ha Szegedre és Makóra sem kell bemennie a Nyugat-Európából érkező autósoknak, Münchentől idáig az első lakott terület, amelyen áthaladnak, Apátfalva lesz. – Vagyis a 120–130-as átlagsebességről itt kell először lelassítaniuk 50-re, és itt találkoznak először kerékpárossal, lovas kocsival. A közlekedés biztonságát szolgáló eszközök beváltak, de a KRESZ nem betonfal. Arra számítunk, hogy a növekvő balesetveszély miatt egyes gyalogátkelőhelyeken nyomógombos lámpát kell állítani – mondta Varga Péter.

Az itt élők bíznak abban, hogy a NIF terveit ezen az M43-as szakaszon nem írja felül az élet.

Olvasóink írták

45 hozzászólás
  • 45. szilvi04 2010. november 17. 14:17
    „Sziszka1:"Javaslom, hogy szereljék le a Ferencszálláson és Klárafalván kihelyezett nyomógombos lámpákat (ott az M43 átadása után úgysem kell) és helyezzék át Apátfalvára és Csanádpalotára!!!!! logikus, ésszerű és ami a legfontosabb, költséghatékony!!!!"

    Kedvesem!Nagyon rossz javaslat!!!Ha kész az elkerülő szereld le és légy boldog vele!Azt hiszed ennek a két falunak könnyebb az élete??Tévedsz!Az itt lakok is el vannak keseredve a forgalom miatt!Repedeznek a házak...Arról nem is beszélve hogy még ha szabad utat kapsz a zebrán is szét kell nézni.Volt már rá példa hogy két kamion egymás mellett állt meg!Szerinted..????”
  • 44. scott1 2010. november 17. 06:43
    „T. mj52! Nem akartam részletezni, de akkor kifejtem egy kicsit bővebben, mert nem lesz mit kivezetnie. A híd megépülésével nem lesz olyan GPS, amely a nagy tranzitba (M43) közlekedőket Ócsanádnál, Kiszombor felé irányítaná (a nyugati elkerülőre). A Maroson átérve beér Apátfalvára, felmegy a 43-ra majd a keleti elkerülőre és 15 kilométert utazva már az M43-on hasít, ugyanakkor a zombori átkelő irányába kerülve, ekkor még csak valahol a nyugati elkerülő felhajtójának (Autós csárda) környékén böszménykedne. Ez természetesen fordítva (Budapest-Temesvár irányába) is igaz.
    Ugyanakkor a már említett "nemsiető" tranzit sem fogja használni, ugyanúgy, ahogy egy m.csanádi, nadlac-i, nagylaki, apátfalvi vagy pécskai se megy majd Makó fele ha csak Szegeden van dolga. A 43-ról a csanádi hídon átkelve 15 kilométert megtétele után, már valahol Kiszombor szegedi kijárata körül autózna, ugyanakkor az önök által preferált irányban még csak valahol a földeáki út környékén tartana, Makó északi részén. Ezek tények, elnézést ha bagatellizálásnak tűnt, de ezzel már régóta tisztában vannak azok, akik a híd megépítését "zászlajukra tűzték". Tisztelettel, scott”
  • 43. mj52, 2010. november 16. 22:37
    „Persze, értem én... Mágoriné a M.csanádi hidat tüzte a zászlajára, tehát azt kell favorizálni és bagatellizálni bármi mást, félreértés ne essék az is fontos, aki arra jár annak különösen, de egy város elkerülőjéhez, ami kiviszi a 43- as forgalmát, összehasonlitani, sőt egy napon emliteni sem lehet.”
  • 42. mj52, 2010. november 16. 22:17
    „39.scott1- "nem tudom ezt honnan szedte, és mi alapján?" Az előző 37. es hsz. -ének az első mondatának az értelme ez, idézem is mert úgy látszik, kell.
    "..a nyugati elkerülő út megépitése mellett csak az ágál, aki arra vett földet"
    Ágál....? ,korábban volt magában némi vitakultúra.”
  • 41. scott1 2010. november 14. 19:38
    „Buona sera, signore Tony!
    Lári-fári miért ne dübörögne? Hiszen, ahogy Magyarországot, úgy Makót sem érintette a válság. Ha a magyar gazdaság a Pannon Puma, akkor a Makói Ipari Park az állat vérengző szemfoga... és ideje volna már, hogy Te is tudomásul vedd, ez a ragadozó bizony kebabon él :)”
  • 40. Tony_Soprano 2010. november 14. 14:44
    „Drága barátom scott1:) Nyugalom:)
    A lényeg:) MAKÓN DÜBÖRÖG A GAZDASÁG ÉS EZ MÉG CSAK A KEZDET:) 333 ÚJ MUNKAHELY? HIHETETLEN LÉTSZÁMÚ DOLGOZÓ A KEBAB GYÁRBAN:) KELL ENNÉL TÖBB:D ESZEM FAXOM MEGÁLL :D”
  • 39. scott1 2010. november 14. 09:36
    „38! "Akinek más a véleménye az ágál, és csak érdekből teheti?" - Nem tudom ezt honnan szedte és mi alapján? De a nyugati elkerülő út megépítésével kapcsolatos érvei szinte semmilyen valós alapot nem tartalmaznak.
    "A román se mind a pályán megy, és ez mind az elkerülőt használja, a nyugati részét is." - Valóban, lesz olyan célirányos román forgalom, amely nem a nagy nemzetközi tranzithoz (M43) sorolható, de ez már csak elenyésző része lesz az eddiginek - a város forgalma a nap túlnyomó részében szinte egyenlő lesz a nullával. Minek kerülné "unalmasan" körbe a várost, amikor egyenesen áthajthat rajta... pláne, hogy ezen "ráérő" utazók zöme a városba célirányosan jön (vásárolni, fürdőbe...). Azért építsék meg a nyugati elkerülő közel 6 kilométeres útszakaszát, hogy naponta pár román, akinek nincs dolga Makón és nem akar fizetni az úthasználatért se 2 perccel hamarabb beérjen Szegedre? Eközben a schengeni határnyitás ellenére sem tudsz majd átugrani az 1-2 kilométerre eső szomszédos településre mert mások máshol építenének inkább utat...”
  • 38. mj52, 2010. november 13. 22:00
    „37.- scott1- Akinek más a véleménye az ágál, és csak érdekből teheti? fura álláspont.
    Eleget jártam autópállyán, amikor az országban még csak mutatóba volt az M7-es (merő unalom). Az M43-on megyek majd párszor kiváncsiságból, rendszeresen a nemzetközi tranzit meg akinek nagyon fontos az idő az fogja használni, nekik megéri a dijfizetés ellenére is.
    Ha Szeged felé lesz dolgom, biztos hogy a 43 -ason megyek, és ebben biztos vagyok hogy nagyon sokan gondolják igy Makó térségéből és Szeged felöl is. A román se mind a pályán megy, és ez mind az elkerülőt használja, a nyugati részét is.”
  • 37. scott1 2010. november 12. 19:33
    „Exi, a nyugati elkerülő út megépítése mellett csak az ágál, aki arra vett földtet:)!
    A szegedi ipari létesítmények:) elhelyezkedéséből adódóan egész Szegeden + 3 falun kellene azért átkelni, hogy Zombor felől még megkerülhessék Makót is (a makói ipari parkot az M43-n lehet gyorsan megközelíteni), de az indoklásként emlegetett tranzit forgalom sem használná. Rövidebb szakasszal kivitelezhető a 43-as-csanádi híd, a Porgány-Kiszombor és a Kübekháza-Óbéba összekötő utak Magyarországra eső szakaszai összesen, mint a nyugati elkerülő útszakasz teljes hossza. De egyelőre még az M43-n folytatása is csak terv...
    Tony nagyon negatív vagy! :)”
  • 36. richifater 2010. november 12. 17:06
    „makó ko ITT NEMLESZ SEMMI ez ami sorsunk. aNdrea és bÚzás is tolyik ránk, csak tömik a zsebüket, mi meg dögöljünk éhen.”
  • 35. Tony_Soprano 2010. november 12. 07:18
    „exchange 2010.11.11. 20:31 Semmi befektető nem jön ezek Buzás hazudozásai voltak hogy megnyerje a választást :) Azért épül mert a Kebab gyárból nem tudják a töménytelen húst elszállítani. És ne felejtsétek MAKÓN DÜBÖRÖG A GAZDASÁG ÉS EZ MÉG CSAK A KEZDETT:) MEG AZT SE JÖVÖRE MAKÓN DRASZTIKUS ADÓEMELÉSEK LESZNEK:( Akinek egy kis esze van elviszi telephelyét vidékre, hisz Buzás se fizet adót Makónak ti mért tegyétek:D”
  • 34. exchange 2010. november 12. 06:43
    „32. Azt mondom (Autóstól a földeáki útig fog tartani) :D”
  • 33. Egyolvasó 2010. november 12. 06:35
    „A most épülő szakaszon is van olyan terület AHOL MÉG A FÖLDMUNKÁKAT SEM KEZDTÉK EL.”
  • 32. scott1 2010. november 11. 21:15
    „Azt hittem, hogy az északi alatt a teljes elkerülő szakasz tervet gondolod, amely az Autósig volt tervezve.”
  • 31. exchange 2010. november 11. 20:31
    „29. Én ezt hallottam erről: az elsősorban ezért lenne, hogy a ipari parkot Szeged felül gyorsabban meglehessen közelíteni. (Meg jogos is hogy ne a város rossz kátyús útjaiban jöjjenek a befektetők :D Amúgy egy városon belüli nagy kátyúzási program nem ártana, mert ha itt felszedik a szenvizesek az utcákat itt nem sok útból marad valami (Pláne ilyen karbantartás mellet, a mi utcánkba pl 2 év alatt nem értek ide a kátyúzó brigád, pedig a 2009-es kátyúzás na az jó lett volna ha a egész városon végig megy, az egész jól sikerült, már szerintem)). de ha kimegy a forgalom a városból akkor azt már nem sokan használnák az igaz, már az északit”
  • 30. scott1 2010. november 11. 19:19
    „Csak is a hitelesség végett!!!
    2010 ősze: Gy.F. által összehozott több ezres baloldali tüntetés a Parlament előtt. Ferenc forró hangvételű szónoklatban hergeli a közönségét, beszél a demokráciáról, és a hazug politikusokról:) - hatalmas siker. Beszél egy újjászervezett baloldali tömegpártról - fergeteges ováció. A tömeg manipulálásának növelése végett elénekeltetik az internacionálét is - a hívek már ordítanak elszántságukban, tetőfokára hág a hangulat. Ekkor ismét fellép a színpadra és osztályharcra szólítja fel híveit, megkéri őket söpörjék ki az országból a milliárdosokat, a gyártulajdonosokat, a nagybirtokosokat, és a pénzembereket. A tömeg megindul és megteszi azt amit kértek tőle, és meglincseli a helyszínen tartózkodó MSZP vezetés valamennyi tagját, majd békésen hazamegy...”
  • 29. scott1 2010. november 11. 15:27
    „Exi! A csanádi híd megépülésével az északi elkerülő útra már nem lesz szükség...”
  • 28. exchange 2010. november 11. 14:10
    „szabozoli22 Én már szidom az egykulcsos adó miatt, meg már fura de már emelni kell a gázt januárban. Mellesleg igen de majd meglátjuk ellenben az helyes hogy a nagykutyákat elfogják a 98%-os adóval, ezt már az elmúlt nyolc évben megkellet volna lépni.

    Autópálya a terv megvolt már egy ideje, bár szerintem ezt egyszerre kellet volna építeni. a Szeged-Makó szakasszal. Sőt majd a Makó elkerülő út Északi oldalát is meg kéne csinálni :D”
  • 27. Tony_Soprano 2010. november 11. 13:09
    „Kedves fórumozó társaim. Tudom sokan váltotok most biztosítót a Genertelt ne válasszátok mert csődben van, hasonló a Máv biztosítóhoz aki még emlékszik rá. Biztos forrásból tudom, azért írom mert aki az úton közlekedik bárkivel történhet baleset és ha kárt okoz a Genertel nem tud fizetni hiába fizetitek neki a kötelezőt. Remélem moderátor ezt nem szeded le mert jó szándékból írtam ki fórumozó társaimnak.”
  • 26. napfenyfurdo_mutyi 2010. november 11. 12:54
    „ADDIG AZ ESÖ KIMOSSA ALOLA A TALAJT...”
45 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

1000 forint a templomtelek Nagylakon

Nagylak - Jelképes összegért, 1000 forintért adja el a római katolikus egyháznak Nagylak… Tovább olvasom