Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Folytatódik Makón az utak újraburkolása

Makó - Idén a szennyvízcsatornázás miatt tönkretett utak tizedét állítják helyre – az újraaszfaltozás jövő szeptemberben ér véget. Akinél már van csatorna, kössön rá, az előtakarékoskodók ezután számoljanak el a bankkal – javasolja a polgármester.
Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook-oldala, nem csak makóiaknak.

Nem lesz kiemelt szegélyük azoknak a gerizdesi utaknak, amelyeket most újraburkoltak, és emiatt ez eltűnt, de más megoldással tartóssá teszik az aszfaltszőnyeg szélét – mondta el lapunknak Ortutay Miklós, a makói szennyvízcsatornázás projektmenedzsere. Megírtuk: ez az a makói városrész, ahol elsőként kezdték meg, majd fejezték be az elvezető csövek fektetését, s így itt már a munka miatt tönkrement útburkolat helyreállítása is folyik. Több kisebb utcában már vadonatúj aszfaltszőnyeg borítja az utat, az ott élők öröme azonban nem teljes. Az új réteg miatt ugyanis az út szintje megemelkedett, a korábbi útpadka szintje fölé került, ezért sokan attól tartanak, hamar tönkre fog menni. A panaszt megírtuk, akkor azonban nem kaptunk választ a problémára.

Kössenek rá, számoljanak el

Buzás Péter polgármester a beruházás kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy akiknél már kiépült a rendszer, mihamarabb csatlakozzanak rá, mert különben talajterhelési díjat rónak ki rájuk, amelynek az összege a csatornadíj többszöröse. Az előtakarékosságban részt vetteket pedig arra kérte, a bekötést követően számoljanak el a pénzintézettel, nehogy később visszaköveteljék tőlük a felvett támogatás összegét.

Ortutay Miklós, illetve Pozsgai Péter, a kivitelezésért felelős Makó-OEK konzorcium projektvezetője most azt mondta: új szegély nem lesz, de az aszfalt mellé földet fognak teríteni és tömöríteni, ami ugyancsak megakadályozza a szélek mállását, repedezését. A város útjainak több mint 90 százalékánál egyébként eredetileg is ezt a megoldást alkalmazták. Ez bizonyos szempontból még jobb megoldás is, mint a szegély: így nem kell az út mentén folyton összegyűlő port, sarat külön tisztítani. Megtudtuk azt is, hogy az újraaszfaltozást követően nem sokkal a bejárókat is egy szintbe hozzák az úttesttel, méghozzá olyan anyagból – aszfalt, beton, zúzottkő vagy föld – , amilyenből maga a bejáró készült.

Mint korábban megírtuk, Makón a csatornázás miatt hosszában átvágott utakat teljesen újraaszfaltozzák – ez vonatkozik a 22 legfontosabb útra is –, a keresztben átvágottakat pedig részlegesen. A helyreállításra váró 56 kilométernyi úttestből idén 5,6 kilométernyi készül el – ez Gerizdest és a főbb gyűjtőutakat jelenti. A beruházás végső határideje jövő év szeptember 17.

Olvasóink írták

  • 8. dara 2013. november 22. 05:51
    „Tisztelt makovaros!
    Kívánom , hogy élj azzal a lehetőséggel ami segít neked elérni a magyar nyelv helyes használatához vezető utat!
    Ez az út nem biztos,hogy a volokalamszki országút eszmei folytatása.”
  • 7. makovaros 2013. november 18. 15:32
    „6. Köszönöm az infókat.
    "Valamint ha bejön egy örült autós akkor legalább van hova menekülni ha nincs magasított szegély" kicsit furcsa. "
    Én azt olyan utakra értettem ahol ilyen kiemelt szegély van (mint pl a József Attila utcán) ott ha egy keskeny útról lenne szó . Bizony biciklivel egy kiemelt szegéllyel (Kb 8-10 centivel van magasabban mint az út) megcsinált útról nehéz lemenni.
    Viszont a Süllyesztett szegély (Egy szintben az úttal) jó megoldás lenne, arról bármikor letérhet az ember, Funkciója amit írt meglenne annak is.
    Nekem a kiemelt szegéllyel a bajom csak annyi hogy nem kerékpáros barát.

    Viszont nem tudom hogy ott önök felé milyen szegélyek vannak/voltak. De ha tényleg jó az útalap akkor lehet hogy valójában elég lett volna az olcsóbb új kopóréteg, mi környékünkön ilyen salakos valami alapja van az egésznek. kb 4 cm vastag Ráadásul keskeny út amire ha a kiemelt szegélyt megoldanák két autó tényleg nem férne el. Mondjuk néha még biciklivel se mert parkolónak használják az útközepét, de ez másik téma.

    Földes Padkával az aggályok jogosak. Bár nincs vele gond amíg a közlekedők ott mennek ahol kell de ha rámennek a földre, akkor az besüpped és leszakad az út széle. (Különös kép kereszteződéseknél lesz ez a hiba veszélyes.)”
  • 6. Profika 2013. november 17. 20:01
    „5.Többünk véleménye: Nem került volna többe, az amit leírt, az olcsóbb eljárás. A környék amiről írtam, megfelelő alapokkal rendelkezett. 5 éve teljesen új utat csináltak, ami kifogástalan volt! Az újnál már vannak jelek egyes, pl. bejáróknál, a tartósságról.
    Itt volt szegély és maradhatott is volna, ha erre előre gondoltak volna. Tehát nem azért morgunk, hogy legyen, hanem azért mert nem kellett volna megszüntetni!
    Javaslom olvass utána milyen célt szolgál az utak szegélye, mert amit írtál:"Valamint ha bejön egy örült autós akkor legalább van hova menekülni ha nincs magasított szegély" kicsit furcsa.
    "Padkák

    A padkák feladata a járművezetők biztonságérzetének növelése, a pályaszerkezet oldalirányú megtámasztása és bizonyos kitérési lehetőség megteremtése. A padkán helyezhető el az úttartozékok egy része is.

    A padkát úgy kell kialakítani, hogy a burkolat víztelenítése hatékony maradjon. Az nem lehet magasabb a burkolatszélnél, dőlése 2%-kal haladja meg a burkolat dőlését. A padka és a burkolat oldalesése között kialakuló törés 7%-nál nagyobb nem lehet (4-6. ábra). Ezért főként ívekben, vagy a burkolat egyoldalú dőlésekor a padka dőlését csökkenteni kell. Ívben a keskeny 0,50 m széles padka befelé is dőlhet.

    A belső padka dőlése mindaddig megegyezik az egyenesben lévő dőléssel, amíg a túlemelés azt meg nem haladja, ezután a padka és a burkolat dőlése egyezzen meg.

    4-6. ábra Padka dőlése ívben

    Az úttükör víztelenítésére a padkába padkaszivárgót kell építeni. A padkaszivárgókat az átmeneti talajoknál (homokliszt, iszap) 20-20 m távolságra, kötött talajoknál (agyag) 10-10 m távolságban kell elhelyezni egymástól fél távolságban eltolva."”
  • 5. makovaros 2013. november 17. 18:51
    „3. Saját vélemény: Ez a kivitelezés bár drágább viszont valószínűleg tartósabb is. Talán ha olcsóbb technika lett volna sokkal több út rendbe tétele megoldva lett volna, viszont ahhoz meg a régi burkolatra való új réteget raktak volna a régit rendbe kellet volna hozni, (sávos kibontást kiszedni eldöngölni bele beton rá (kb 20 cm) pár centi aszfalt (Ahogy a 43-ason is csinálták)), majd rá a 4-5 centis teljes szélességű kopóréteget. Ez kb ugyanannyiba került volna szerintem, és nem biztos hogy pár év múlva nem süpped be.
    Kiemelt szegély: Nem is kell sajnos bicikliút/járda építéskor a szintbe emelése elszokott maradni, így a biciklis barátság növelése miatt jó kis ugratók szoktak lenni. Másik a víz nem áll meg az úton majd.
    Szép utca az meg a pályázat miatt volt kötelező szerintem.
    Környékünkön sincs szegély csak föld amíg a sok örült autós nem nézi el az utat addig nincs is gond, víz se áll meg rajta (mint régen a Szép utcán) Valamint ha bejön egy örült autós akkor legalább van hova menekülni ha nincs magasított szegély. Másik az olyan utakon mint ami van pl Vertán telepen ha oda magasított szegély kerülne, két autó el se férne egymás mellet-Főleg a makói közlekedés kultúrát ismerve. (ha új autó azzal csak az útközepén lehet közlekedni, nehogy sár érje)
    4.) Igen igazad van elég balul sikerült mondat, akiknél át van műszakilag véve (kapták a bekötési értesítőt)”
  • 4. 80sFan 2013. november 17. 10:10
    „"Akinél már van csatorna, kössön rá" Ott is, ahol még nincs műszakilag átvéve?!”
  • 3. Profika 2013. november 17. 08:05
    „Szerintem ez csak a bizonyítvány magyarázása. Érthető, hogy nincs pénz minden út szakszerű megépítéséhez és a semminél ez is jobb. Számomra az a kérdés, hogy mi indokolja 40 utca más technológiával való elkészítését? A gerizdesi városrészben a drágább utat választották a Kökény, Platán, Lisztes, valamint a Kertész utcában, a Kelemen Lászlón, Harmat utcákban viszont az ésszerűbbet és olcsóbbat. Mindamellett, hogy sokak véleménye szerint megfelelőbb lett volna a már meglévő aszfaltra húzni az újabb réteget, megmaradhatott volna az útszegély is!
    "Ez bizonyos szempontból még jobb megoldás is, mint a szegély: így nem kell az út mentén folyton összegyűlő port, sarat külön tisztítani." A mondathoz gratulálok! Eddig ott gyűlt össze valóban, ezután meg a csapadékvíz elvezető árokban fog! Erre is kaptam már választ személyesen Búzás Úrtól, hogy majd a lakók kitakarítják. A kertvárosiak pont ezen sopánkodnak már egy ideje, hogy a kommunális adóból miért csak a főtéren szedetik a szemetet, levelet, tartják karban a közterületet. Minden normális út szegéllyel van ellátva! Lásd Szép utca, Hunyadi utca, 43-as és sorolhatnám. Amennyiben nem ez lenne a jobb megoldás, sőt, jobb és olcsóbb lenne szegély nélkül, akkor miért így csináltak meg jó néhány utat a közelmúltban? Akkor az ott felesleges pénzkidobás volt?
    Még ha nem is mondja ki senki, hogy hibáztunk, legalább ne akarják már bemagyarázni nekünk azt, hogy így még jobb is! Eszembe jut egy mondás: ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye!”
  • 2. Poslabény 2013. november 16. 09:21
    „Az út mellé tömörített föld lemosódik, majd az aszfalt alól is kimosódik a homok és leszakad az út széle. A szélet lezárni csak aszfalttal lehet.”
  • 1. pog 2013. november 15. 11:06
    „szakember ,hogyan nyilatkozhat olyat, hogy "földet tömörítenek az aszfalt mellé" egy kiadós esős hónap /lásd az útmentén tömörített földet/felázik és sorba akadnak el a járművek..levonom a konzekvenciát ezen szakemberekkel kapcsolatosan...úgy ahogyan elvégzik a munkát és tovább lépnek..állítom semmi garanciát nem vállalnak..inkább sok esetben csődbe mennek a cégek..”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

25 éve alakult az Értelmi Fogyatékosok makói klubja

Az Értelmi Fogyatékosok és Segítőik Csongrád Megyei Szervezetének makói klubja éppen 25 esztendeje alakult. Tovább olvasom