Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -4°C | 1°C

Galamb József 125 éve született Makón

Százhuszonöt éve született Makón a Ford T-modelljének megalkotója, Galamb József. Az Egyesült Államokban élő leszármazottak az internet révén az idei ünnepséget is nyomon követhetik majd – az egykori makói Ford-márkaképviselet ipartörténeti emlékként számon tartott homlokzata viszont tovább pusztul.
– Idén is elküldjük a Galamb-emlékünnepség képeit a makói születésű konstruktőr ma élő leszármazottainak Amerikába, a világhálón keresztül – mondta el lapunknak a Galamb József nevét viselő makói szakképző iskola igazgatója, Hajdú Gábor. A város legnagyobb, jelenleg közel nyolcszáz diákot oktató intézménye évekkel ezelőtt vette fel a kapcsolatot Barbra Bauerrel, Galamb József unokájával, aki már járt is a városban: annak idején a nagyapjának posztumusz odaítélt díszpolgári kitüntetést vehette át a városházán. Az újabb látogatást azóta is tervezik, az internet segítségével azonban addig is eleven a kapcsolata az iskolával. Az idei ünnepség egyébként pénteken 10 órakor lesz a főtéri szoborkertben, ahol az iskola és a város képviselői megkoszorúzzák Galamb József mellszobrát, előtte pedig Pitrik József főiskolai tanár emlékezik a város jeles szülöttére.

Pusztul a képviselet fala

Továbbra is elszomorító állapotban van annak az épületnek a Vásárhelyi utcai homlokzata, amelyben annak idején az amerikai cég makói képviselete működött. Az épület a Népi Iparművészeti Kft. tulajdonában van; a társaság ügyvezetője, Nadobán László lapunknak elmondta, hogy az összes többi falat újravakoltatták, ezt az egyet azonban nem, mert nem szeretnék, ha végleg eltűnnének róla az ipartörténeti emlékként számon tartott, nyomokban még mindig látható Ford- és Fordson-reklámfeliratok. A restaurálás költségeit azonban nem tudják vállalni.

Galamb József éppen százhuszonöt esztendeje született Makón, egy sok gyermekes parasztcsaládba. A tehetséges fiatalember, miután gépésztechnikusi végzettséget szerzett, Németországba, majd Hollandiába utazott tanulni, gyakorlatot szerezni, végül Amerikában kötött ki. A detroiti autókiállítás hatására kezdte érdekelni az autógyártás. A Ford-műveknél helyezkedett el, ahol rövidesen megbízást kapott egy új, korszerű és olcsó autó megtervezésére. A fél évi munkával megalkotott, majd futószalagon gyártott T-modell világhírűvé tette: több mint húsz éven át gyártották és 1927-ig, amikor az utolsó kigördült a gyárból, tizenötmillió készült el belőle.

Galamb József fő művének megalkotása után a Ford mérnöki osztályának vezetője lett, neve pedig újabb fejlesztéseket, újításokat fémjelzett. Szülővárosától, illetve Magyarországtól nem szakadt el: olykor hazajárt, előadásokat tartott, sőt alapítványt is létrehozott a tehetséges diákok műszaki tanulmányainak támogatására. A vállalat első magyarországi képviselete pedig természetesen Makón nyílt meg itthon maradt rokonai jóvoltából, akik autószerelésre rendezkedtek be. A zseniális konstruktőr 1955- ben, Detroitban halt meg.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Autóbuszmosót avattak Makón

Tisztábbak lesznek a Makón és környékén közlekedő buszok: átadták a Tisza Volán városi műszaki… Tovább olvasom