Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Guinness-rekord a Maros partján

Ismét bekerülhet Makó a Guinness-rekordok könyvébe: vasárnap hetven dongómotoros kerékpár gyűlt össze és indult el egyszerre a Maros-parton. A kizárólag Magyarországon gyártott, utoljára ötven éve készített nosztalgiajárműből alig pár száz darab létezik már – többségük padlások, fészerek mélyén pihen.
Manapság már feltűnést kelt, fél évszázada viszont népszerű kétkerekű volt Magyarországon a dongó, ami egyfajta átmenet a bicikli és a segédmotor között – tulajdonképpen egy benzinüzemű motorral felszerelt kerékpárról van szó. A hét végén a Maros-parton hetven dongótulajdonos találkozott, akik az ország minden részéből érkeztek Makóra. A jó hangulatú rendezvény résztvevői délelőtt körbeszáguldottak Makón, a Maros-parton gyorsasági versenyt rendeztek – hasonlót fél évszázada hirdettek utoljára hazánkban – , de volt járműszépségverseny is. A legnagyobb izgalommal persze mindenki a Guinness-rekordkísérletet várta, ami – mint utóbb kiderült – már csak azért is sikeres volt, mert soha senki nem próbált még annyi dongót összegyűjteni, majd egyszerre elindítani, mint amennyit most Makón a közjegyző előtt sikerült.

A hagyományteremtő szándékkal meghirdetett találkozó fő szervezője, a civilben villamostechnikusként dolgozó Bíró Ferenc lapunknak elmondta: az összejövetelt arra emlékezve tartották meg, hogy éppen ötven esztendeje szűnt meg a dongók gyártása Magyarországon. Bíró gyermekkori álmát váltotta valóra, amikor hét évvel ezelőtt egy halom régi alkatrészből az első dongót összeszerelte magának – édesanyjának ugyanis volt ilyen kétkerekűje, aminek kicsike ülésében gyakran utazott.

Magyar specialitás

Dongónak hivatalosan az olyan motoros biciklit nevezzük, amelynek a negyven köbcentisnél nem nagyobb hengerűrtartalmú motorját utólag szerelték a kerékpárra, és kerékpár üzemmódban is használható. A jármű magyar specialitás: a világon sehol másutt nem készült ilyen, egyébként a székesfehérvári vadásztölténygyárban gyártották. A benzinüzemű dongókból ma már csak pár száz darab lehet. Gyártását azért állították le ötven éve, mert kiszorították a piacról a kismotorok. Egy-egy darab mai értéke száz-százötvenezer forint.

Bíró szerint pár száz darab lehet még a járműből összesen. Akinek van, nosztalgiából, hobbiból foglalkozik vele, hiszen amúgy nem véletlen, hogy már nem készül hasonló: mivel nincs kuplungja, minden megállás után újra kell indítani, nehézkes a kezelése, és esős időben kevéssé megbízható. Tipikusan Csepel kerékpárokból készült ilyen, de a makói találkozón láthattak az érdeklődők egészen különleges darabokat is. A legérdekesebb talán éppen Bíró Ferencé volt, aki egy tandem dongót is elhozott – ilyen tudomása szerint a világon senki másnak nincs.

Akikkel elbeszélgettünk, azt mondták: dongóval azért is jobb menni, mert bukósisak sem kell hozzá, azaz még szabadabb érzést ad. A dongósok egyébként ugyanúgy összetartanak, mint a motorosok vagy a kerékpárosok – közös túrákat is tesznek. A kétnapos makói találkozó résztvevői például ma Kiszomboron át Nagyszentmiklósra és Őscsanádra kirándulnak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Múltról és jövőről szóltak a makói városnapon

Ezúttal nem a város történelmi múltja, hanem a jövője állt a városnapi ünnepi testületi ülés… Tovább olvasom