Délmagyar logó

2016. 05. 27. péntek - Hella 14°C | 27°C

Halotti tor Makó és Vásárhely között

Makó - "Ne szünnyé meg!" feliratú tábla díszelgett szombaton 16.41-kor a Makóról Vásárhelyre induló motorvonat elején. A halotti toron egymást és az utasokat mézeskaláccsal, pogácsával, pezsgővel és forralt borral kínálták a vasutasok – utoljára.
Lehangolt vasutasok és családtagjaik gyülekeztek szombat délután a makói állomáson. A Makó–Hódmezővásárhely vonalon közlekedő motorvonattal többször is megtették oda-vissza a távot, hogy így köszönjenek el a munkahelyüktől. Az 1903-ban megnyitott, és azóta működő vonalon – 23 más magyarországi vonallal együtt – leállt a személyszállítás.

Egy 45 esztendős forgalmista „Ne szünnyé meg!" feliratú táblát hozott, amelyet kollégái segítségével a Bzmot elejére drótozott. A nevüket nem mondták el, mert a vasúttársaság vezetősége egy papírt íratott alá velük, miszerint nem nyilatkozhatnak a sajtónak. – Húsz éve vagyok vasutas, tíz éve vezetek mozdonyt. A MÁV az első munkahelyem, közvetlenül az érettségi után kerültem ide – árulta el egy 38 éves makói mozdonyvezető, aki két pici gyermekével és várandós feleségé vel érkezett a szomorú eseményre. A forgalmista, aki a táblát készítette, egy nagy termoszban forralt bort is hozott magával. A mozdonyvezető szatyrában pedig három üveg pezsgő lapult: egy édes és egy száraz a felnőtteknek, egy gyümölcsös pedig a kicsiknek. Mások pogácsát és mézeskalácsot sütöttek.

Halotti tor Makó és Vásárhely között. Fotó: Tésik Attila (galéria)

A Makóról 16.41-kor induló vonatot sokan fényképezték. A jelzésre a vasutasok és családtagjaik felszálltak a szerelvényre. Ahogy kigördült a vonat az állomásról, már pukkant is a pezsgő, az üveg kézről kézre járt. Beszélgetésünk során kiderült: többségük bizonytalan a jövőjét illetően. Az egyik forgalmista nem tudja, mi lesz később, mert a vezetőik még semmi konkrétumot nem közöltek velük. A mozdonyvezető – ahogy négy másik makói társa – átkerül a mezőhegyesi vonalra. A vásárhelyi mozdonyvezetők pedig majd Szentesen teljesítenek szolgálatot.

DM/DV grafika
DM/DV grafika

A Makóról 16.41-kor induló vonatot sokan fényképezték. A jelzésre a vasutasok és családtagjaik felszálltak a szerelvényre. Ahogy kigördült a vonat az állomásról, már pukkant is a pezsgő, az üveg kézről kézre járt. Beszélgetésünk során kiderült: többségük bizonytalan a jövőjét illetően. Az egyik forgalmista nem tudja, mi lesz később, mert a vezetőik még semmi konkrétumot nem közöltek velük. A mozdonyvezető – ahogy négy másik makói társa – átkerül a mezőhegyesi vonalra. A vásárhelyi mozdonyvezetők pedig majd Szentesen teljesítenek szolgálatot.

Ahogy közeledett a motorvonat Vásárhely felé, az útba eső állomásokon újabb és újabb vasutasok szálltak fel, és csatlakoztak az általuk csak halotti tornak nevezett utazáshoz. Mikor visszaérkeztünk Makóra, s mi leszálltunk, a vasutasok úgy köszöntek el tőlünk: ha már részt vettünk a temetésen, szeretnék, ha a mihamarabbi újjászületéskor is ott lennénk.

Olvasóink írták

  • 6. Naca 2009. december 14. 12:34
    „Természetesen lehet számolni, pro és kontra. De azt azért nem kell elfelejteni, hogy vannak olyan települések, település részek, ahová a vonat volt az egyetlen összekötő kapocs. Sőt olyan is akad, ahol nincs kövesút (lásd. Kisszénás-Kondoros), ergo a busz hogy fog oda kimenni? Sehogy. Menjenek az mebrek, ahogy tanulták. Sőt Bácsban is van olyan településrész, ahol sok család lakik, a busz viszont csak a központig megy, onnan lehet gyalogolni 4-5 km-t sötétben, mínuszban, csomaggal, betegen és iskolába. Ezzel természetesen nem azt akarom mondani, hogy minden bezárás indokolatlan, de azért jobban meg kellett volna nézni. Persze Pestről, íróasztal mellől, sofőrös autóból könnyen lehet beszélni. Garantálom, a döntéshozók egy részének fogalma sincs róla, egyes települések hol vannak!”
  • 5. Szemif 2009. december 14. 11:42
    „4. A valóságban ennek csupán töredéke, lényegében véve a Bzmot üzembentartására és üzemanyagára fordított összeg, plusz a mozdonyvezető és a jegyvizsgáló fizetése. Vasutast nem rúgnak ki, ergo humánköltségen nincs spórolás, a fővonalakon és Budapest elővárosin ellenben sűrítés van, na akkor a 25 milliós kérdés, mi magasabb: egy fővonali teszem azt M41 vonatatta ingavonat üzemanyagköltsége, vagy egy szóló Bzmoté, aminek alig eszik többet a motorja, mint egy busznak.....szerintem nem kell nagy logika, hogy rájöjjön az ember a válaszra. Amit itt te említesz az az úgynevezett virtuális költség, pályahasználati díj, állomáshasználat, menetvonal, ezeket a MÁV-Start fizette eddig a pályafenntartásnak, trakciónak, meg a pályakapcitás elosztónak. Na itt a bibi, a pályákat például ebből a pénzből tartották fenn országos szinte, na most a MÁV-Start ezután kevesebbet fizet pályafenntartást és használatot, mint eddig, de a pályákat fenn kell tartani továbbra is mindenütt, ergo a pályafenntartás fogja megkapni azt az összeget, amit eddig a MÁV-Start kapott, ugye érti mindenki? A vonat nem jár, de ugyanannyiba kerül, mintha járna, na ennyit a havi 500ezres meséről.......”
  • 4. totya66 2009. december 14. 11:27
    „A járatok fenntartása napi 500ezer forint vagyis havi 15 millió!
    Én havi 15 millióért vállalom hogy saját kisbusszal utaztatom a népet még be is megyek a faluba értük hogy ne kellejen kigyalogolni az állomásig.
    Nem mellékes hogy Vásárhelyről sem járnak sokan Makóra és fordítva is így lehet mivel Szeged azonos távolság és azért oda többen járnak.
    Sőt itt követelem hogy a Békéssámsoni vasútvonalat is állítsák vissza vagy 40éve felszedték még a síneket is, busz meg alig jár be a faluba (mivel zsákutca) város pedig 20 Km-es körzetben nincs. A középiskolások 6-órakor már buszon vannak és este 4-5 órára érnek haza!”
  • 3. CsImre 2009. december 14. 10:45
    „efje:

    Vicces, de ez sztem rohadt jó ötlet :) Sőt, járhatna Újszegedről Szegedre is., Makó és Hmv érintésével.”
  • 2. bespin 2009. december 14. 09:27
    „A tábla felírat milyensége, eredete jellemzi az egész vasutat......... Sötétség.”
  • 1. efje 2009. december 14. 07:07
    „Hogy ez a partizás nem jutott hamarabb az eszükbe! Egy kocsit kellene átalakítani mobil diszkónak és mehetne a buli minden héten. 220 van, wc van, piát meg hozzon mindenki magával, bár beférne oda egy bárpult is. A grafitisek segitenek majd kidekorálni, zenekart, dj-t is lehetne találni. Kell egy pár UV cső meg diszkógömb is. A Bzmot lenne a legbiztonságosabb mert távirányitású az ajtaja, fix az ablaka hogy véletlen se essen ki valaki menet közben.
    Járhatna szegedről vásárhelyen át makóra szombatonként este 9-es indulással vissza meg éjjel 3-kor. Az egyetemistáknak tuti bejönne a dolog! Váá!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sínek helyett közúton: már a busz az úr

Szombaton országosan 24 vonalon, valamivel több mint 800 kilométerrel kevesebb sínpáron közlekedtek utoljára személyvonatok. Helyüket vasárnap a Volán-társaságok autóbuszai vették át. Tovább olvasom