Délmagyar logó

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 12°C | 25°C

Huszonnégy perc életveszély

Makó - Huszonnégy percnyi halálfélelem – a péntek reggeli csúcsforgalomban felőrlődnek az idegek a 43-as főúton Szeged és Makó között. A kátyús főúton egymást érik a kamionkonvojok, hatvannál többel nem lehet haladni.
Tegnap a reggeli csúcsban, fél 8-kor indultunk útnak autóval Szegedről Makóra. A távolság várostáblák között a műhold-koordináták adatai szerint 22 kilométer. Kalkulációink szerint az út megtételéhez szükséges idő szabályosan haladva 19 perc 46 másodperc. Jelzem: utam során – a forgalommal együtt haladva – tizenöt másodpercre léptem át a KRESZ-ben rögzített sebességhatárt.

Lassú gázadások és ideges fékezések

Szőregnél meglepően tiszta a forgalmi helyzet. A közigazgatási határ végét jelző tábla után sehol egy autó – csak köd, a látótávolság mintegy húsz méter. A magányos autózás nem tart sokáig, két percen belül, még Deszk határában beérem az első, araszoló kocsisort. A falu előtt is ötvennel haladnak, előzni próbálok. Hátulról a harmadik hely az enyém, itt már szembe jön az első kamionkonvoj, előttem pedig egy autószállító szerelvény. A tréler emeletén túlnyúlva, a szélvédőmtől alig pár méterre kéttonnás hobbiterepjáró bólogat fenyegetően minden fékezésre, kereke a rámpa szélén, pányvák fogják – és remélem, az üzemi fék. Az út nyomasztóvá válik, innen Kiszomborig esélyem sincs előzni, lassú gázadások és ideges fékezések ideje jön.

Fotó: Karnok Csaba

Négy perccel később kihajtunk Deszkről, de a forgalom mit sem gyorsul, ötvennel araszolunk, közben szemből egymást érik a kocsisorok. Kiderül a lassúság oka: rázkódik a kocsiszekrény, szétmállott a felfagyott út, néhány centiméter mély kátyúk sora bukkan fel előttem. Felkészülni, elkerülni nem lehet a kátyúkat, lassítok, hogy maradjon 6-8 méterem elkapni a kormányt, de ez szinte semmit sem ér. A csaknem járhatatlan út „javításának" legolcsóbb módja lesz látható jobbról – hatvanas korlátozó táblák sorakoznak az út mentén. De ezekre igazából nem is lenne szükség, hiszen ennél gyorsabban egyébként sem lehet haladni az araszolóktól.

Megérkezik az első sietős autós

Szőregtől számítva tíz perccel később Klárafalvára érünk, az út idáig minősíthetetlen volt, most némileg javul. Mégis lassítani kell: 45-tel megyünk a falu végéig. Innen Ferencszállásig felüdülést jelent a kátyúktól mentes szakasz, az átlagsebességünk itt hatvan. Ez tovább lassul Ferencszálláson, a kezdőponttól számított 14 percen belül kiérünk a faluból – az útmállás visszatér.


Mindezt nyomvályú súlyosbítja, meg-megdobja az autót, ilyenkor ijesztően beleng a trélerről felém bólogató terepjáró is. Adrenalin, és görcsös fékezések. A román kamion sofőrje bekapcsolva felejtette a ködféklámpát, az irritáló, erős vörös fény fájdalmasan égeti a retinát – balkáni módi, tőlünk nyugatabbra ilyet csak a ködben haladó oszlop sereghajtója kapcsol. Dudálni, villantani semmi értelme, előzni meg amúgy sem lehet. A tükörből látom: megérkezik az első sietős, egy ködlámpákkal, xenonnal világító Volvo vágódik be mögém, majd a felezőt átlépve lesi az előzési alkalmat – közben fénytámadás ér a tükrökből is. Négy percig tart a kín, végre lelép.

Belarus traktor cammog

Kiszombor körforgalmát húsz perc alatt érjük el, az utat és a padkát széttaposták a járművek. A nyomvályúkból kihuppanva előzésre nyílik alkalom. Az öröm a Maros-hídig tart, itt egy Belarus traktor cammog, újra kocsisor. Ideges előzés: 24 percnyi utazást követően, a folyamatos koncentrációtól alaposan kimerülve elérjük a Makó táblát. Itt már csak a magyar, tizenötmilliós BMW-t vezető női sofőr bosszant, aki nem képes elolvasni a kiegészítő táblát – amin az áll, hogy este tíztől reggel hatig csak negyven kilométeres sebességgel lehet menni –, és reggel 8-kor is negyvennel közlekedik. Szemében lenéző rosszallás, amikor ötvennel megelőzöm.

Hétfőn mondják meg a pontos időpontot

Az M43-as autópálya építése és átadása kapcsán már több időpont is felvetődött. Tavaly év végén Buzás Péter makói polgármester a város képviselő-testülete előtt hangot adott vágyának: ideális lenne, ha az autópályát még 2009 decemberében átadnák. Felsman Balázs, a közlekedési tárca államtitkára már a 2010-es évet említette, ám azt nem részletezte, hogy az esztendő elején, közepén vagy a második felében készülne el a legsürgetőbb, Szegedet Makóval összekötő szakasz. Január 15-én a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szakemberei állították: elméleti esélye van annak, hogy 2010 második felében a beruházás befejeződjék. Botka László szegedi polgármester makói kollégájával együtt, január 23-án bejelentette: a munkálatok még a brüsszeli döntés előtt, idén nyáron megkezdődhetnek – így 2010 első fele tartható határidő lehet. Kérdésünkre, mikor adják át az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszát, a szakminisztériumban azt felelték: erre csak hétfőn tudnak válaszolni. 
 

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. oktató 2008. február 11. 13:41
    „Ha a 15millás BMW 40km/h-val halad,akkor te azt hogyan előzöd meg 50-nel?Mint tudjuk az előzéshez 15-20km/h plusz kell!!”
  • 35. Utazó 2008. február 07. 20:14
    „szavazzanak az MSZP- SZDSZ koalícióra és ha felépült Budapest ország megépítik majd valamikor az M43-as elkerülő szakaszt is, de ehhez kell az önök / ti / szavazatotok is.

    ELŐRE A KITAPOSOTT ÖSVÉNYEN”
  • 34. Elemer Laux 2008. február 04. 06:22
    „Az utolsó mondatoddal nem értek egyet, mert ez így ebben a formában nem fedi a teljes valóságot. Ja és ha megállítaná az összes gyors kamiont, abból lenne ám az igazi káosz, meg persze ahhoz nem elég a rendőr, de erről sem ők tehetnek.”
  • 33. kötekedő 2008. február 03. 11:57
    „Már az sokat javítana a helyzeten, ha a rendőr nem csak integetne és csóválná a fejét, mert ezt én is meg tudom tenni, de meg is állítaná a láthatóan gyorsan hajtó kamionokat és egyszerüen rutinellenőrizne. És pl mi történne, ha az összes Cs.M-i trafipaxot kirendelnék egy-egy napra és 43-as teljes hosszában elhelyeznék őket. A büntetések az Eu-n belűl pedig bárhol behejthatók.”
  • 32. Elemer Laux 2008. február 03. 10:25
    „Mindig ez: nincs rendőr a 43-ason. Egyrészt van (én soxor látom), másrészt integetésen és fejrázáson kívül nem tud semmit tenni, mert nem tud a szemével bizonyítható sebességmérést végezni, főleg este, amikor igazán száguldoznak a kamionosok. Másik, hogy pl. Makón tényleg kevesen vannak, mert a makói státuszokat feltöltötték győri zsarukkal, akik persze ott tevékenykednek, de itt vannak státuszban. Ez így megy ebben az országban.”
  • 31. Utazó 2008. február 03. 09:44
    „Tisztelt hozzászolók!

    érdekesek az írások, de szerintem a Nagylak-Szeged közti 43-as útra jó ha kb.: 2db trafipax van ezzel nem lehet megváltani a világot, Főleg úgy hogy a külföldiekre kiszabott birságok be sincsenek fizetve. Szankció pedig nincs azok ellen a külföldiek ellen akik nem fizetik be a birságot.”
  • 30. Németh Pál nyugalmazott mérnök, Makó 2008. február 03. 09:15
    „Tisztelt Olvasók!
    *********************

    Köszönet a jó cikkért.

    Én is félek, amikor az M43-ason közlekedek.

    Az igéret szép szó, ha megtartják úgy jó.

    Údvözlettel”
  • 29. malacc 2008. február 03. 00:12
    „Az tényleg igaz, hogy a Bizly által felsorolt dunántúli városoknak van elkerülőjük, ám ott ehhez nem kellett folyókon átívelő hidakat építeni... ha rendes elkerülőt akarnánk, ahhoz Tisza- és Maros híd is kéne, ami szintén nem olcsó mulatság. El kell kezdeni mihamarabb az M43-ast, nincs mese. Vagy tényleg marad a Ro-La.
    Egyébként a román E68-as rész legutóbbi ottjártamkor, 4 hónapja (mikor azért a 43ason már rendesen tenyésztek a kátyúk) messze jobb állapotban volt, mint a magyar rész. Ők valahogy tudtak rá költeni...”
  • 28. VCrash 2008. február 02. 20:54
    „A rendőr(ök) nem azért vannak!!! ... Nem tudom, hogy miért és hol vannak, egyáltalán vannak? Vannak, mert néha látni egy - egy rendőrt, de annak más dolga van, nem ilyen ´piszlicsáré´ ügyekkel kell foglalkoznia, vagy nem?”
  • 27. Naponta a 43-ason közlekedő 2008. február 02. 20:31
    „Aki gyakran jár a 43-ason tudja, h nem mindig lassú a forgalom, SőT: a 60-as tábla ellenére a kocsisorok 80-90-nel szoktak haladni, és ezt előzik időnként idegbeteg autósok és kamionosok! (hóban-sárban, kanyarban, ködben ész nélkül)

    Lakott területen 50 helyett 70-80 a közelekedők sebessége, ha lassabban mész, LEVILLOGNAK, LEDUDÁLNAK A BOLGÁR/ROMÁN VADÁLLAT KAMIONOSOK !!!!!
    Este 10 után pedig elszabadul a pokol, a többség úgy nyomja, ahogy a csövön kifér.

    Az autópálya sokára fog elkészülni, és biztosra veszem, h emeberek fognak még meghalni, mert
    NINCSENEK RENDŐRÖK AZ ÚTON !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Í”
  • 26. roza 2008. február 02. 19:50
    „A DM-ben olvastan, a városvezetés szájából, hogy a következő körforgalom a Szőregi-Tököly kereszteződésben lesz. Nagyon vártuk! Erre föl megépült a Tököly- Derkovics kereszteződésben. Ugye senki nem lepődik meg!”
  • 25. Bizly 2008. február 02. 19:23
    „Veszprémnek, Szombathelynek, -"sötét zalában"- Zalaegerszegnek, Nagykanizsának van elkerülő útja. Persze még sorolhatnám. Nem akarom a véleményemet elmondani, mert annyira bele vagyok keseredve ebbe az állapotba, hogy belefáradtam. Nap mint nap szembe kerülök a problémával.”
  • 24. S.Grandpierre Cecília 2008. február 02. 18:47
    „A parlamentben a közügyeiről csak esik érdemben szó, ha a nép vagyonát el kell adni, maguk között szét kell osztani. Az nem számít, hogy hányan vannak naponta életveszélyben a halálúton. Ők nem arra járnak."De jöni fog, még jöni kell..."”
  • 23. Jozsi 2008. február 02. 18:45
    „Jelzem, Baja felé is nagyrészt csak hatvannal lehet menni, csak ott nem a kamionok, hanem az útjavítás alternatívájaként alkalmazott 60-as táblák miatt.”
  • 22. tisztahiszti 2008. február 02. 18:27
    „Nagyon jó lett volna ez a cikk születésekor koka bácsit beültették volna a kocsiba ,had ismerje meg a halálfélelmet,na nem a milliárdjai miatt(attól nyugodtan alszik ..még..hisz ottvan a mi M43-asunk ára is )
    Ezeket a politikusokat családostul kötelezném az elszámoltatás után a 43.-on közlekedni nap mint nap,és kötelező lakhelyet jelölnék ki a számukra az érintett településeken.A terület polgár segédek(messze vannak a mestertől) idejében jól elhúzodtak a 43-as közeléből, őket a füst,a zaj, az életveszély nem aggasztja.Ami aggasztja őket az az esetleges elvesztendő szavazatok amiért ilyen tehetetlenek voltak.”
  • 21. gazda 2008. február 02. 18:19
    „Az teljesen mindegy,hogy melyik pártot szidjuk,vagy meiktől várjuk a megoldást.Egy percel se lesz hamarabb autópálya a határig!Gyüjthetnek korlátlan számú aláírást attol nem lesz kész azonnal.Sokan azt várják,hogy már másnap fogjanak neki!Ez nem így müködik!Bár az igaz,hogy tervezik vagy 10 éve. Ez az egész építkezés megint egy nagy kampányfogás lesz!Mert mi megcsináltuk!!A ku.va anyátokat de nem a mi pénzünkön?És teljesen mindegy,hogy melyik pártról beszélünk mind egyformák, nem győzöm hangsúlyozni!
    A "halálutról"meg csak annyi,hogy ha normálisan ép ésszel közlekednénk,és nem lenne olyan sok nagyképű, arogáns, ki a fasza gyerek ha én nem, faszkalap akkor lehet, hogy nem lenne olyan sok balaset!!
    Például a cikk írója is, nem akarom megsérteni isten őrizz!De ködben rossz látási viszonyok között hatvannal miért akart megelőzni egy konvojt???”
  • 20. h65535 2008. február 02. 18:11
    „Látom megy megint a kocsizás, hogy száradna ki a polgári szátok! Azt felejti el néhány ex-elvtárs, mostani polgártárs, hogy azóta Románia és Bulgária belépett az unióba.
    Kedves Ellenzéki úr! Marhára nem vagy képben: nem a regionális vezetők (hogy jobban értsd a polgármesterek) tehetnek arról, hogy ez a helyzet a 43-as főúton. Volt elég idejük a te drága vezetőidnek, hogy tegyenek pl. autópályaépítésben is, de nem tettek. Nyílván nem tartozol azok közé akik rendszeresen használják a 43-as és a mostani M5-t. Kezdheted a Magyar Közútnál a sírást...”
  • 19. Heffalump 2008. február 02. 18:02
    „200 m látótávolságot akartatok írni nem? 20 m-nél nem kell előzésre gondolni még véletlenül sem. A MÁSIK: miaz, hogy KÖDFÉKLÁMPA? Wahhaha”
  • 18. M@M 2008. február 02. 17:29
    „kedves Kötekedő!
    Mivel megszólítottál válaszolok.Nem tévesztettem el a fórumot! Csak tovább kell gondolni.Azért szidom a politikusokat,mert bármi történjék is rögtön elfelejtik az ígéreteiket.Vagyis azt is elfelejtették amit a 43.-assal kapcsolatban mondtak.Mert azért abban megegyezhetünk, hogy az útépítés nem nagyon halad! Sőőőőt!!!Egyre romlik a helyzet. Kocsmába pedig nem szoktam járni,a parlamenthez meg nem alacsonyodok le!”
  • 17. kötekedő 2008. február 02. 15:45
    „"Most utoljára"
    Kedves VCrash!
    Vajon olvassa is közülük bárki azt, amit mi ide írunk. Hallja-e a hangunkat olyan, aki tenni is tudana? Vajon nem írtak még itt elöttünk olyat, ami segített volna megoldani a problémákat, legyen az akár a 43-as vagy bármi más és ne vetődött volna föl jobb, sokkal jobb lehetőség, mint ami aztán megvalósult? Ám ezek ugye messzebb nem jutottak innen, mert itt csak az hall és lát (túl keveset!), aki majd egyszer választ. De sajnos azok között is sok az olyan, - mint az a szarjankó, aki arra sem méltatott, h a nicknevemet említse és habzó szájjal, vérző szemmel besoroljon oda, ahol sosem álltam, mert az összes hozzászólásom elolvasása meghaladta a képességeit - hogy már csak kettőt látnak és majd a másikat választva egy nap ugyanitt tartunk és senki se fog rájönni, hogy lenne más járható út is.”
36 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Utat avattak Csanádpalotán

Kóka János korábbi közlekedési miniszter, az SZDSZ elnöke avatta fel Csanádpalota új, központi… Tovább olvasom