Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Kamionok remegtetik a polgármester alatt a széket

Balesetveszélyessé vált a 43-as út felülete Makó és Nagylak között, ahol még mindig nemzetközi kamionforgalom terheli az utakat. A kátyúkba zökkenő kerekek rezgését az átázott talaj messzire vezeti: a magyarcsanádi polgármester alatt remeg a szék a hivatalban. A héten már gyártanak melegaszfaltot, a Magyar Közút ezen a szakaszon is hozzáfog a javításhoz.
Amitől Szeged, Szőreg, Deszk, Klárafalva, Ferencszállás, Makó 2011-ben megszabadult, azzal Apátfalva és Magyarcsanád lakóinak most is együtt kell élnie. A nemzetközi személy- és teherforgalom Makó után lehajtva az M43-asról, a 43-as főúton halad tovább. A két községben a főutcán állva nem érdemes fölvenni a csöngő telefont, úgysem lehet hallani, mit mond a hívó. A 2007 óta megnövekedett áradattal bizonyos mértékig együtt lehet élni, a helybeliek vigyáznak föl-, le- és áthajtáskor. Apátfalván négy felújított, illetve új, lámpás gyalogátkelőhely, forgalomlassító radar csökkenti a veszélyt, az út mellett közlekedésbiztonsági kerékpárút épült, amelyet most folytatnak Makó felé.


Mindent Makóról

A delmagyar.hu hivatalos makói Facebook oldala, nem csak makóiaknak!

 
De vannak olyan körülmények, amelyekre nem tud hatni az önkormányzat. – A zajjal és nyáron a porral nem lehet mit kezdeni, az úttest pedig most már több szakaszon is balesetveszélyessé vált. Az átázott talaj messzire elvezeti a rezgéseket, amelyeket a teherautók zökkenése kelt – mondja Varga Péter apátfalvi polgármester. Bár forgalomszámlálást nem végeztek, azt tapasztalják, hogy a kamionforgalom tovább nőtt. A szomszédos Magyarcsanádon kanyargós „vonalvezetés", több sziget és átkelő akadályozza a gyorshajtást, de jellemző, amit Guba István polgármester mutat. Egy frissen letarolt közlekedési táblát, amely az egyik járdaszigeten állt. – A mi hivatalunk hatvan méterre lehet az úttól, elég messzire, mégis előfordul, hogy ha zökken a kamion az úthibán, megremeg alattam a szék – mondja a magyarcsanádi polgármester. Aki attól tart, ha 2014-re megépül az M43-as Makótól a román határig, ezekre a hibákra nem jut majd elég pénz, figyelem.

Nemrég egy egész szakaszon kicserélték a pályát, mélyen fölvésve az alapig. Ott jobban is bírja az út a terhelést, másutt azonban egymás után mélyülnek a kátyúk. Ősztől tavaszig, amikor a meleg aszfaltot előállító üzemek nem működnek, hideg anyaggal javítják az úthibákat, ezen a szakaszon is sűrűn. Ez, a helybeliek megfigyelték, azzal jár, hogy a kamionok kerekei alatt nyúlik az anyag, mint amikor a bejglitésztán igazgatják a darált diót. Később vagy a betakart kátyú mélyül ki újból, vagy odébb vándorol a lyuk.

– Ha tehetik, természetesen a kamionosok is elkerülik ezeket – magyarázza Czinder Péter, akinek a háza előtt van ilyen úthiba. – Amikor azonban szembeforgalom jön, nem tudnak mást tenni, belezökkennek, ezt pedig a legtávolabbi helyiségben is érezzük, nemcsak halljuk.
Ami a rezgés hatását illeti, ahogy Czinder Péter, a többi főutcai ház gazdája is tud mutatni repedéseket a falon. Bekán Aurél román ortodox parókus arról számolt be, acél tartóelemekkel kellett megerősíteni az 1808-ban épült Jézus Krisztus Mennybemenetele Templom falait. Statikusi vélemény van a kezükben arról, hogy a repedéseket az úton elhaladó forgalom rezgése okozta. A közösség tájékozódott, honnan számíthat kártérítésre, de nem nagyon biztatták. A helybeliek kíváncsian várják, hogyan sikerül a makói 43-as egyesület által indított kártérítési per a megrepedt épületek ügyében. A civilszervezet arra számít, bírósági ítélet mondja ki, hogy az állami közútkezelő a felelős a kamionok keltette rezgésekért.

A per áprilisban folytatódik elsőfokú ítélettel, ezen a héten viszont elkezdődik a melegaszfaltgyártás. – A keverőtelep március 20-ától üzemel, így a szerdai naptól a 43-as számú főúton megkezdjük a kátyúzási munkákat – tájékoztatta lapunkat Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút szóvivője. – A végleges megoldást jelentő, nagyfelületű javítások terveiről listát vezetünk, ezen a 43-as több érintett szakasza is szerepel. Amennyiben a szükséges forrásokat megkapjuk, elindítjuk ezt a projektet is.

Olvasóink írták

  • 14. törppicur 2013. március 25. 17:29
    „A balesetveszély túl enyhe kifejezés. Ez már életveszély. Főleg ahogy a barom kamionosok vezetnek. De ez nem csak rájuk vonatkozik. Ugyanúgy a többi külföldi rendszámú személyautó is életveszélyesen vezet. Gyűlölöm ezért őket.
    Az Útjavítás pedig azzal meg van oldva hogy kiraknak egy 40-es és egy 60-as táblát. Szégyen! Ez csak azért van hogy büntetni tudjanak gyorshajtásért mert tudják hogy senki sem tarja be, főleg a külföldi. Ha meg nem megy valaki 40-nél többel akkor ledudálnak az útról vagy a kamionos leszorít az útról. Szégyen itt már minden, másképp ezt nem lehet kifejezni.
    Biztosan sokan emlékeznek arra a kijelentésre is hogy ha megszűnik a tranzitforgalom Makó és Szeged között akkor felújítják azt a szakaszt teljesen hogy jó legyen már végre az út. Az az ígéret is csak addig tartott amíg kijelentették. Utána a "kukában landolt" ez a téma is.
    Szégyelljék el magukat a közútkezelők és társai!!!”
  • 13. Laci72 2013. március 23. 19:58
    „Tisztelt közútkezelő remélem a nap 24 órájában csuklanak családostul mert igencsak emlegetve vannak :)
    Évek óta csak javítgatják a 43-as nemzetközi főutat nemhogy egyszer normálisan megcsinálnák mondjuk a Makó - Nagylak szakaszt
    Szégyen Magyarországra az önök munkája... ilyen hitvány főút nincs a környéken még egy mint a Makó-Nagylak szakasz :((((((((((((”
  • 12. Egyolvasó 2013. március 23. 06:43
    „11. czindi 2013.03.22. 17:07

    Az a baj, hogy ebben az országban kevés olyan polgármester van mint az apátfalvi, és többségben vannak azok akiket más motivál.”
  • 11. czindi 2013. március 22. 17:07
    „8. Egyolvasó, lehet, hogy "magyar módra", de csak ott, ahol megengedik nekik...erre céloztam az apátfalvi Polg. Mesterrel...Ő ugyanis kimegy a napi munka végeztével, és rendet rakat, az előírt szerződés szerint!”
  • 10. WSS 2013. március 22. 16:00
    „"Kamionok remegtetik a polgármester alatt a széket" Jövőre meg a választások is! :-)”
  • 9. fukusima 2013. március 22. 01:15
    „Sajnos a realitások talaján maradva közlöm önökkel,hogy Romániát az EU szigorú követelményei miatt nem fogják a schengeni határon belülre tolni. A nagyarányú korrupció,illegális migráció helytelen kezelése stb. miatt nem fog az ellenőrzés Románia esetleg Bulgária határainál kiépülni.-Ismét Magyarország védi meg a képmutató nyugat-európát.-
    A nagyobb baj Apátfalva és Magyarcsanád vonatkozásában az, hogy a kamionforgalmat meghagyják ezeken a településeken és csak a személyforgalmat fogják elterelni Kövegy-Nagylak vonalba/ MÁR A TERVEZET ELKÉSZÜLT A MINISZTÉRIUMBAN/Járjon ennek utána tisztelt Bakos András Úr!
    2014 biztos nem arról lesz nevezetes,hogy az autópálya elkészült és a települések fellélegezhetnek. Lesz itt botrány bőven.”
  • 8. Egyolvasó 2013. március 21. 21:08
    „7. femkereso52 2013.03.21. 20:41

    Miért tetszik ilyet mondani, hogy :" katasztrófa amit ezek a szedett-vetett szennyvizes "csövesek"művelnek a faluban!" Az kérem szépen nem katasztrófa, hanem szennyvíz-csatornahálózat kiépítése MAGYAR módra.:)”
  • 7. femkereso52 2013. március 21. 20:41
    „Nem csak a 43-as "főút" magyarcsanádi része melletti lakások sínylik meg a hatalmas forgalmat, de a gyalogátkelőkön közlekedőknek is , meg a rajta közlekedő kerékpárosoknak is néha meleg percet okoz a szinte őket "súroló" kamion.
    A közút kezelőnek azt ajánlanám,hogy mindenütt ahol gyalogosforgalom van ,védjék is meg azokat az embereket pl: egy zebrával"az ABC"-sarkára gondolok,ahol elég veszélyes áthaladni.
    czindi-vel nagyon is egyet értek, katasztrófa amit ezek a szedett-vetett szennyvizes "csövesek"művelnek a faluban!”
  • 6. czindi 2013. március 21. 18:19
    „2. yeye , tévedsz. Még a régészeti föltárások sincsenek készen. Tehát nem adhatták át a kivitelezőnek a terepet.
    A polgármester alatt tényleg inog a szék? Miért is? Esetleg el lehet menni az apátfalvi P.M-hez, tanulmányútra, hogyan kell a csatorna-építőkkel betartatni az előírásokat...”
  • 5. tiborc1994 2013. március 21. 17:52
    „Hát én is elkezdtem féli, de nagyon. Különösen Apátfalva és Makó között brutál veszélyes.

    Az S kanyar előtt már kerülgetni kell a kátyúkat, de az S kanyaron túl is van kátyúk.

    Az lenne a jobb megoldás, mint régebben Ferecszállás és (Deszk közelében) felújitani teljesen az utat.

    Fél-fél pályán kellene, a teherforgalmat, illetve azokat, akiknek nem Magyarcsanádon, vagy Apátfalván van dolguk, azokat elterelni (gondolnék a teherforgalomra, illetve a külföldiekre)

    Nem pedig kátyúzni. Mert azt hiába csinálják meg, pár idő múlva lehet újra kezdeni.

    Úgyhogy ez lenne inkább a megoldás. Mert kb 2 éve fel lett újitva Magyarcsanádon az árpád utca - Pero j. sz. utca közötti rész (Fő utcai sávban), és azóta még mindig bírja.”
  • 4. bo 2013. március 21. 16:11
    „"A végleges megoldást jelentő, nagyfelületű javítások terveiről listát vezetünk, ezen a 43-as több érintett szakasza is szerepel. Amennyiben a szükséges forrásokat megkapjuk, elindítjuk ezt a projektet is" Na itt van a kutya elesve! Magyarul soha! :-(”
  • 3. scott1 2013. március 21. 14:27
    „Melyik határidő yeye? Mert Románia schengeni csatlakozásával kapcsolatban hallani már egy 5 éves periódusról is...”
  • 2. yeye 2013. március 21. 11:32
    „Kétlem hogy 2014-ben átadnák az autópályát!
    Még egyetlen munkagépet sem látni a területen, pedig már decemberben átadták a kivitelezőnek!
    Aztán majd ahogy közeledik a határidő, lehet keresgetni a kifogásokat! Jó magyar szokás szerint!”
  • 1. savos 2013. március 21. 08:00
    „Már megint kamion!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Harcművészek is segítik Réka gyógyulását

A család a bevétel felét a szintén rákkal küzdő Igaz Dominiknak ajánlja fel. Tovább olvasom