Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Kevés az olvasásóra alsóban

Makó - Megyeszerte más-más tankönyvből és módszerrel oktatják az olvasást, amiből hetente hét órájuk van az első osztályosoknak. Ami közös: a szóképes oktatás már nem divat, inkább szótagolva tanulnak a nebulók. A gyermekek többsége karácsonyra már szótagolva olvas.
Makón komoly változás történt idén az önkormányzati fenntartású általános iskolák életében, ugyanis az eddigi három intézményt összevonták. Ennek következtében szeptembertől nyolc osztályban közel kétszáztíz elsős kezdte meg tanulmányait – tudtuk meg Kónyáné Miklós Erzsébettől, a Makói Általános Iskola alsó tagozatos munkaközösség-vezetőjétől. Az olvasás és az írás oktatása is változóban van. Mivel a három intézmény közül kettő – mint annak idején beszámoltunk róla – tavaly pénzt nyert egy országos, részben uniós finanszírozású pályázaton (ez a HEFOP, azaz a humánerőforrás fejlesztési operatív program), így az idén már négy első osztályban is a legmodernebb módszerekkel folyik az oktatás. Ezt persze később a harmadik tagintézményre is kiterjesztik. A makói általános iskolában a laikusok által szóképes, illetve szótagolós módszernek hívott két olvasástanítási módszer közül kizárólag az utóbbit alkalmazzák.

A hagyományos szótagolós olvasókönyvek mellett ugyanakkor ezekben az osztályokban kétféle olvasókönyv közül is választhattak a tanító nénik. A Meixner-féle tankönyv az úgynevezett hangoztató olvasást részesíti előnyben. Ennek lassúbb üteme az olvasási zavarokkal küzdő gyerekeknek is nagy segítséget ad. A másik, az Egeres-könyv a szókincsfejlesztésre épít. Az első perctől kezdve gondolkodtató, játékos feladatokkal fejleszti az elsősök gondolkodását, kognitív képességeit. Ezekben az osztályokban, többnyire párokban, csoportokban játékosan folyik az oktatás, így a gyerek számára nem is nehéz munka, hanem örömszerző játék a tanulás.

Az olvasást és az írást minden gyerek a képességeinek megfelelő ütemben sajátítja el – mondja Kónyáné Miklós Erzsébet. A gyerekek felkészültsége ugyanis nem azonos: van, aki a négy évesek, de olyan is, aki a hét-nyolc évesek átlagának megfelelő tudással és készséggel érkezik az iskolába. Ami biztos: az itt alkalmazott módszerrel nagyjából negyedik osztályra érik össze, válik azonos értékűvé a nebulók olvasás- és írástudása.


Karácsonyra menni szokott

Vásárhely legnagyobb általános iskolájában, a Németh Lászlóban százhat elsős kezdte a tanévet – tudtuk meg Riplz Zoltánné munkaközösség-vezetőtől. Itt az Apáczai-féle, ugyancsak szótagolós könyvet használják. A gyerekek többsége karácsonyra már szótagolva olvas – igaz, van, aki addigra már folyamatosan, mások meg ugyanezt tavaszra produkálják. Az, hogy a középiskolások egy része olvasási gondokkal küzd, szerinte amiatt van, hogy eleve kevés az olvasásóra, ráadásul az alsó tagozat után erre már nem fordítanak külön figyelmet. A csongrádi Gróf Széchenyi István Általános Iskolában sem jellemző a szóképes olvasástanítás, bár tiszta módszer nincs – mondta Varga Valéria munkaközösség-vezető. A városban huszonkét elsős kezdte szeptemberben az iskolát; itt az Apáczai-tankönyvet használják, bár a tagintézmények némelyikében másfélét is. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vidékfejlesztési iroda nyílt Makón

A makói városháza földszintjén megnyílt szerdán a helyi vidékfejlesztési iroda. Vezetője, Bakos… Tovább olvasom