Délmagyar logó

2018. 07. 23. hétfő - Lenke 18°C | 26°C Még több cikk.

Lassítanák a 43-as forgalmát – minden eszközzel

Makó - A kamionok és a személyautók dübörgése már elviselhetetlen a 43-as úton. Szinte mindennaposak a kisebb-nagyobb balesetek. Az önkormányzatok minden lehetséges eszközzel lassítanák és szabályoznák az átmenő forgalmat. Intelligens lámpa, nyomógombos átkelőhely és magántraffipax.
Szinte folyóként szeli ketté a Romániába vezető 43-as út Klárafalvát és Ferencszállást, csak éppen hidat felejtettek el építeni fölé. Sokszor hosszú percekig kell az út mellett várni a megfelelő pillanatra, amelyben kicsit ritkul az egyébként összefüggő kocsisor, és az úton biztonságosan át lehet kelni. A két település ezért is pályázott nyomógombos gyalogátkelőhelyek kiépítésére.

– A zebra önmagában kevés lenne. Remélem a nyomógombos átkelőhely már megoldja a problémát – mondja Klárafalva polgármestere, Fekete József. Egyelőre az engedélyeztetés folyamata tart, amint az lezárul, elkezdődhet a jelzőlámpával biztosított átkelő kiépítése. Klárafalva 600 ezer forint önrészt biztosított a beruházáshoz, ami 10 százaléka a szükséges keretnek. Így kénytelen részt venni a falu a kéretlen forgalom okozta gondok enyhítésében.

Ferencszállás önkormányzata is 10 százalékos önerőt vállalt, náluk azonban, mivel technikailag könnyebben kivitelezhető, egymillió forinttal olcsóban készül a biztonságos gyalogátkelőhely, így csak 500 ezer forint az önrész. A nyomógombos rendszer üzemeltetése látszik az egyetlen megfelelő megoldásnak a jelenlegi helyzetben.

Fotóznák a gyorshajtókat

A magántraffipaxoktól talán éppen Csongrád megyében várták a legtöbbet a települések. Az önkormányzatok azt remélték, hogy általuk a 43-as út forgalmát is meg lehet majd némiképp zabolázni, ám egyelőre nem a várakozásaiknak megfelelően alakulnak a dolgok.

Deszken annyi bosszúságot okoz a folyamatosan dübörgő 43-as, hogy bármilyen eszközt bevetnének már, csakhogy lassítsák a forgalmat az úton. Simicz József polgármester szerint Deszknek nem jelent problémát a traffipax vásárlásához és az üzemeltetéséhez szükséges pénz előteremtése. Egy végrehajtási rendeletre azonban még várni kell, a jogszabály körül sok a tisztázatlan kérdés. Nem világos többek között, hogy az önkormányzatok mérhetnek-e majd a legforgalmasabb 43-as úton, vagy sem. A közút állami fenntartású, így elvileg a deszkieknek azon a szakaszokon sem lenne joguk traffipaxot állítani, amely a falun át vezet.

Óriási forgalom a Szőregi úton. Fotó: Schmidt Andrea
Óriási a forgalom a Szőregi úton. Fotó: Schmidt Andrea

Amíg ez nem tisztázódik, Deszken nem vásárolnak drága berendezéseket. Hogy a részletes szabályozás mikorra készül el, azt senki nem tudja pontosan megmondani. Még maga a szakminisztérium sem. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium sajtóosztálya szerkesztőségünkkel annyit közölt, hogy mivel a szabályozás kidolgozása folyamatban van, a részletekről csak később tudnak tájékoztatást adni.

Kényszermegoldások

Kevés település engedhetné meg magának, hogy saját traffipaxkészüléke legyen. Egy-egy ilyen eszköz legalább 4-5 millió forintba kerül. Ferencszállás és Klárafalva önkormányzata már a település működését is nagyrészt hitelekből fedezi, így ők nem is gondolhatnak erre a megoldásra. Ferencszállás költségvetése például mintegy 90 millió forint, így egy ilyen beruházás az éves büdzsé közel 5 százalékát emésztené fel. Ugyanakkor bizonytalan, hogy a falu egyáltalán számíthat-e bármiféle bevételre az önkormányzati traffipaxból.

– Olyan többletfeladat ez, amelyet nem akarunk és nem is kell a nyakunkba venni. A sebességmérés a rendőrség dolga – válaszolta a delmagyar.hu kérdéseire Domokos István polgármester.
Makón sincs napirenden az önkormányzat által üzemeltetett traffipaxok kérdése.

Varga Zoltán, Makó alpolgármestere szerint a városvezetés inkább olyan jelzőlámpával lassítaná a forgalmat a 43-as út makói szakaszán, amely a megengedettnél nagyobb sebességgel közeledő járműveknek automatikusan piros jelzést adna. Ehhez azonban további egyeztetések szükségesek a közútkezelővel – tette hozzá az alpolgármester.

Végső megoldást természetesen az M43-as sztráda befejezése jelent majd, de az addig hátralévő időben sem akarnak tétlenkedni a települések vezetői. Túl sok ember életét keseríti meg a túlzsúfolt 43-as út.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. MK 2008. november 01. 09:07
    „Kedves xsy!
    Az utóbbi idők legtöbb helyesírási hibáinak díjára jelentkezhetsz. Gratulálok a magyar tanárodnak.
    "Hát igen (vessző) sajna nekünk csak az ígéret marad,(szóköz) mert azok a pénzek (vessző) amit be fizettünk (egy szó) (vessző) abból semmi nem valósul meg (pont, nagybetű) Azok a pénzek valaki számlájára megy (mennek)." stb
    csak még néhány kiemelés: a kommunista (2*m), a lessz (1*sz), ki ürítsék (egyben), temesvár (nagy T), hadja

    Amúgy a tartalomra figyeltem, abban van valami igazad. Persze a dolgok nem ennyire egyszerűek. Nyugodj meg, a csatornapénz megvan.”
  • 27. xsy 2008. november 01. 07:58
    „Sziasztok!

    Hát igen sajna nekünk csak az ígéret marad,mert azok a pénzek amit be fizetünk abból semmi nem valósul meg,azok a pénzek valaki számlájára megy .Majd ha el kezdődika csatorna építése akkor más trükkel de ujjab pénz be hajtás lessz mert amit eddig be fizettünk az elszált mint a sóhaj.De addig mig a mi város vezetőnk komunista addig itt nem is kell másra számolni mint arra hogy ki üritsék a zsebeinket és cserébe nem kapunk semmit.Itt a fürdő szét akarják rombolni hogy kapjunk egy ujjat,de minek az nekünk?Aradon és temesváron elkezdték a fürdő építését alig várják hogy az késsz legyen,és utánna ide seki nem fog jönni maradunk mi a város lakoi talán 1-2 túrista,és marad a nagy adósság amit persze nekünk kell ki fizetni,nem a jelenlegi román túristáknak,azok csak legfeljebb mosolyognak az egészen hogy mekkora balfálcánok vagyunk a saját trutyinkba megyünk tönkre.Nem beszélve azokról a fiatalokról hogy nem fognak tudni normálisan edzeni sehol mert nem lessz 50méteres medencénk,hidjétek el vannak ebbe a városba tehetséges gyerekek akik tényleg bármijen versenyekről el hozzák az arany érmeket és a dobogós helyeket,és ezeket a tehetségeket inkább segíteni kellene nem pedig akadályt építeni nekeik,de sajnos mivel a város vezetősége nem tud úszni és azoknak a gyerekei sem ezért inkább le kakilják az egészet.Szőrnyű hogy milyen világot élünk és az a legszörnyűbb hogy a magyar nép hadja hogy ezt csinálják velünk,talán össze fogásra lenne szüksék és nem hagyni azt hogy a sárba bele taposanak mindanyionkat.”
  • 26. Külföldi 2008. október 31. 18:23
    „A fekvőrendőr megoldás egyáltalán nem elvetendő gondolat. Mivel a körforgalmak nem lassítanak kellőképpen (persze az is igaz, hogy a Makón kiépítettek, csak hasonlítanak a körforgalomra) , a forgalomirányító lámpával ellátott gyalogátkelőhelyekre pedig nagy ívben tesznek majd a sofőrök, ha látják, hogy nincs a közelben gyalogos (ha van gyalogos még akkor sem biztos, hogy meg áll), a trafipax sem jó gondolat, mert a külföldi állampolgár a bírságolás után kettő lépéssel mosolyogva dobja el a csekket. A már kirakott és működő sebességmérő táblák melyek villogó pirosan mutatják a sebességtúllépést....nos, azok csupán vicces táblácskák ilyen közlekedési morál mellett. Megfelelő távolságokra lefektetett fekvőrendőrök viszont még a kamion első hídját is képesek kiszakítani, ha nem a megfelelő sebességgel közlekedsz. A Balkánról beszabadult, ész nélkül közlekedőkkel szemben sajnos ilyen drasztikus lépések a hathatósak.”
  • 25. norman bates 2008. október 31. 07:21
    „6-os, 8-as!
    gondoltam, hogy nem mindenkinek fog tetszeni a hsz-om. való igaz, hogy 100-egyakárhány éve nam volt kamionforgalom, de a 43-as mellett látható házak 90% az utóbbi 50 évbe épült, ők miért nem tudták használni az agyukat és beljebb építkezni? hát most nézzék meg, hogy csesztek ki magukkal! vagy az lehetett az ok, hogy így az arra járó autós nem venné észre a díszes főutcát meg a kúltúrházat? meg a templomot?
    Aki ilyen hülyeségeket ír:" tegyenek ki fekvőrendőröket" persze fekvőrendőr főúton, mi!? na arra mért nem reagáltok így?
    gondolkozzatok már! egy román kamionos 2 perc, feltartásra 10 perc eszeveszett száguldással válaszol.
    biztos ezt akarjátok??????”
  • 24. kismiska 2008. október 30. 22:05
    „Nyikhajnak igaza van!!! Az almási u. 1 hét alatt 4 helyre törtek be,de ez csak az almási a többi még hol van....”
  • 23. 4 2008. október 30. 18:21
    „Szegény az, aki már ígérni sem tud, és ez igaz a kormányunkra is.”
  • 22. MK 2008. október 30. 17:33
    „Az országban nagyon sok település kapott már elkerülőt. Békéscsaba, Gyula, Szentes, Hmvásárhely, stb indokoltan. Van olyan is, amit teljesen indokolatlanul készítettek, ill. később is lehetett volna mert van más elkészült megoldás. Ilyen az autópályával párhuzamosan haladó, nemrég elkészült nyugati elkerülő Szegeden. Az autópálya ott már enyhítette a nyomást, a kármentést máshol kellett volna folytatni. Nemrég tankolási kényszerből letértem az 5-ös autópályáról Kiskunfélegyháza után, hazafelé és csodálkoztam, hogy új kb. 10 km-es út épült párhuzamosan a pályával. Forgalom egyáltalán nem volt rajta.
    Mindezek után nekem az érintett települések problémájának kezelése annyit jelent, hogy mások jobban tudják érvényesíteni a befolyásukat, a mi képviselőink ennyit érnek. Persze Buzás a választások alatt számtalanszor elmondta, hogy ő mindkét (polgármester is) funkció betöltésével hatékonyabban fogja képviselni a térség ügyét. Hát láttuk azóta a hatékonyságát munkájának. Mi ennyit érünk a források elosztásánál. Maradunk a sor legvégén. Amikor már mindenki megkapta a maga elkerülőjét pl. Csongrád jövőre és nincs más jelentkező, akkor majd ránk is sor kerül. Ugyanez van a csatornával is. Tizenkét éve ígéri, másutt már a legutolsó utca is be van kötve, nekünk meg maradt az ígéret.”
  • 21. Deszk főút mellett lakó 2008. október 30. 12:58
    „Nyikhaj!

    Talán azt akartad írni, h Deszken szinte senki se tartja be a seb.határt (kivéve a cukrászda előtt, ahol a parkoló autók miatt muszáj fékezniük).

    A házunk előtt elhaladók kb. 5 %-a tartja be az 50-et, de

    A GOND AZ , HOGY ÉJJEL A KAMIONOK 80-100-ZAL !!! ZÚGNAK EL ELŐTTÜNK, AMITŐL REMEG A HÁZ!!!
    Őket előzgetik a személyautók - nyilván még nagyobb tempóval.

    Majd elfelejtettem: a primitív román-bolgár kamionosok rendszeresen dudálnak iszonyat hangosan, akár éjszaka akár hajnal van. Nem egyszer ébredtem már fel emiatt. Hát nem volt kellemes.
    És még nem beszéltem arról, hányszor előznek beláthatatlan kanyarban, hányszor másnak rá a kisautókra, hányszor tolnak le a Szőregi útról - menjél akár 70-nel is.

    De ez csak nálunk, Magyarországon van így.

    BÜNTETLENÜL MEGTEHETNEK BÁRMIT!!!
    ERRŐL VAN SZÓ!!!
    ERRŐL NYILATKOZZON MÁR VALAMELYIK DÖNTÉSHOZÓ!!!!

    MIRE VÁRUNK MÉG????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 20. Nyikhaj 2008. október 30. 11:39
    „Deszken betartják a sebességhatárokat, minden nap kétszer megyek-jövök, szinte senki nem megy 50 fölött. A deszki polgármester meg akarja sápolni a forgalmat.
    Ha még jobban lelassítják a forgalmat(amely már így is észtvesztően az) attól nem lesz kevesebb jármű, csak egységnyi idővel tovább fogja szennyezni a környezetet. Épül az autópálya, van fény az alagút végén.
    Teljesen fölösleges havonta kiverni a balhét a 43-as miatt.

    A Délvilág nézzen már szét, hány embert bocsátottak el a makói gumigyárból?

    Hány házba törtek be mostanában Makón?

    Ezek a témák azért nem kerülnek címlara (de még belülre sem) mert netán rosszt fényt vetnének az MSZP-s barátaitokra?”
  • 19. Egy Makói 2008. október 30. 10:55
    „Tisztelt Olvasók!

    A cikk címe sem igaz:
    ,,Lassítanák a 43-as forgalmát - minden eszközzel."

    Már közel két év telt el a szomszédos országok Unióba lépésével.
    Hatásos intézkedések nem történtek.
    Miért?
    Makovecz Imre Kossuth díjas építész szavaival élve:
    ,,NEM IS AKARJÁK".
    Hagyják a lakosságot szenvedni, hiszen Makón az Eötvös utcában már nincs zaj.

    ******

    Nos mindenki tudta, hogy 2007-tel elindul a kamionlavina. Ennek megfelelően Medgyessy Péter. volt miniszterelnök (MSZP-SZDSZ) is megígérte nekünk a választások alkalmával, hogy időre elkészül a kerülőút.

    Nem tartották az ígéretüket.

    Ezek után ránk dördült a 2. világháború utáni legnagyobb kamionlavina, s ez évekre. A kis emberekre, ránk taszították a politikusok a saját hibájukat, lustaságukat és tehetetlenségüket. Ennek eredményé a mai helyzet.

    A lakosságnak ma el kell tűrni, hogy naponta közel 2´500-3´000 kamion dübörög végig Nagylaktól a szegedi Cora-ig. Minden törvényes határt túllépnek. Éjjel a maximálisan megengedett 55 decibel helyett 110 decibelt produkálva dübörögnek a szakaszon, sokszor 80-90-el 40 km/óra helyett, amiket a rendőrség és az illetékes szervek hagynak. S nem csak a hang, hanem a maximális rezgés értékeket is túllépik, s repedeznek a házak az út mellett.

    Lapulnak az illetékesek, a helyi polgármesterek, sőt a lakosság is gyengén emeli fel a hangját. Könnyen meg lehetne fékezni az ,,autóversenyzőket" megfelelő intézkedésekkel, amit azonban a két legnagyobb település polgármestere - Botka - Buzás (MSZP) - sem tesz meg a lakosság érdekében.

    A ,,spanyol" közúti sebességfékezés külföldön teljesen ismert és bevált. Csak a jó szándékú akarat hiányzik az MSZP-SZDSZ-es honatyáktól.

    A románokkal, bulgárokkal és törökökkel és a többiekkel eddig is kesztyűs kézzel bántak az illetékesek. A sofőrök is hibásak, nem kétség. A sebességkorlátozó szabályokat nem tartják be sokan, ha nem is mindenki.

    Nem csak a gazdasági és Közlekedési Minisztérium (MSZP-SZDSZ) nem akarja a megoldást, hanem az Igazságügyi (MSZP) sem, mert nem hozták meg időre a szükséges jogszabályokat.

    Mit is lehetett volna az illetékeseknek tenni a kamionos sztrájk alatt?
    Pl. 2-300 szórólapon szétosztani a felháborodott kamionosak között, ami a hivatalos zaj, rezgés és közlekedésrendészeti adatokat a be nem fizetett büntetésekről tájékoztatta volna őket. Bizonyosan csökkent volna a ,,gőz" jó néhány kamionosnak. A kép tanulsága szerint ott is voltak a rendőrök, tehát ez lehetséges lett volna.

    *****
    2007.12.18.-án volt egy nagy találkozó, Felsmann Balázs államtitkár (GKM, SZDSZ), Dr. Buzás Péter (MSZP) és valamennyi polgármester a Kistérségből, jelenlétével. Ott bejelentették, hogy Makó 3 milliót KAPOTT elektronikus sebességlassító táblákra. Azt is közölték, hogy a Lidl elé lesz egy felépítve. Nem lett semmi. Hol a pénz? Eltűnt. A Lidl előtt pedig nem lett semmi felépítve.

    Becsapva érzi magát sok ezer makói lakos a fenti politikusoktól, olyanoktól, akik csak ígérgetnek, de nem tartják meg az ígéreteiket.

    *******
    Felsmann Balázs már nincs a GKM-ben. Jól tette. Nem is oda való. Ő tudja, hogy nem való oda.

    Mit kell tennünk 2010-ben az országos népszavazáson?
    Benyújtani a számlát az ,,elkúrt" (Gy.F. miniszterelnök, MSZP-SZDSZ) 8 évért.
    Mert az MSZP-SZDSZ tényleg elkúrt sok mindent.

    Üdvözlettel”
  • 18. Home 2008. október 30. 10:26
    „Sajnos amíg a jogszabályi háttér nem teszi lehetővé a büntetés behajtását a külföldieken addig nem ér az egész semmit. Tisztelt jogalkotóink a Tisztelt házban esetleg megoldanák ezt a joghézagot, akkor komoly bevételi forrása lenne ez az országnak, nem beszélve arról hogy egy bizonyos idő után még a külföldi se hajtana annyira. Nem tudom kinek vagy kiknek az érdeke és hogy meddig hagyjuk és nézzük tétlenül amit itt nálunk csinál a tranzitforgalom.”
  • 17. THK 2008. október 30. 09:43
    „az valóban jó kérdés, mi a fenének kell bő egy hónapra még jobban megkeseríteni az ott lakók életét: se kátyús nem volt az út, se nyomvályús!

    helyi javítás bőven elég lett volna ott, ahol mégis indokolt”
  • 16. malory 2008. október 30. 09:19
    „"Túl sok ember életét keseríti meg a túlzsúfolt 43-mas út"
    Hát nem mondod, akkor most aztán volt értelme feltúrni az egészet, decemberig járhatatlan az egész. Nekem minden nap ki kell oda mennem, pedig nem ott lakom, nincs autóm, buszozom. Amúgy se egy leányálom, 25 perc a Mars térről és én nem a Mars téren lakom. Most meg 50-60 perc a Mars térről. Azért valami megoldást kigondolhattak volna, mielőtt elkezdik.
    A gyorshajtás se véletlen, mikor egyszer végre megindul a sor, akkor jóhogy haladnak az emberek. Akkor is, mikor nincs "útzár".
    Hogy az ott lakókat zavarja a forgalom? Hát kérem, ez meg egy olyan dolog, hogy 100 meg 200 éve még nem volt ott a főút, de 100 meg 200 éve nem is lakott ott, aki most ott lakik. Ez egy nagyváros, aminek vannak előnyei és hátrányai, de el lehet költözni Tápéra vagy vértóra, ott nincsen forgalom... Valahol el kell menni az autóknak is, nem az ő hibájuk, hogy nincs elkerülő.
    Az volna az egyetlen megoldás. Most is miért nem azt építik, miért ezt turkálják?! Nem tudom, kinek éri meg (építtető, építő...), de azoknak akik használják az utat, biztos nem.”
  • 15. THK 2008. október 30. 09:05
    „próbáld ki egyszer kikerülés nélkül csúcsidőben, és valszeg rájössz
    (pl amikor az Új Hídon áll a sor vége...)
    de persze senkit nem beszélnék rá: minél kevesebben kerülnek a Füvészkert felé, annál jobb”
  • 14. egy szegedi 2008. október 30. 08:51
    „12. És akkor eljutottál a 43- hoz, ahol vagy felmész rá vagy az alsó szervizutat használod ,az ott lakók teljes örömére! Odáig meg a városból is ki lehet gond nélkül menni ,akkor mi értelme van a füvészkert felé kerülni?”
  • 13. mind1 2008. október 30. 08:51
    „közeg
    Az objektív felelősség bevezetésével, a jogalkotók még azt a kevés esélyt is elvették a rendöröktől, hogy a külföldieket a gyorshalytásért megbirságolja, és mivel a külföldit / Magyart sem / állíthat meg a rendőr így nem is tudják kitől behajtani a birságot.
    Ugy hogy hiába nem beszél a közeg idegen nyelveket / Amit nem nagyon akarok elhinni / akkor sem tudja megbirságolni a külföldi gyorshajtót, mert a törvény nem engedi, hogy megállitsa az ilyen közlekedőket.”
  • 12. THK 2008. október 30. 08:46
    „dkf: a Füvészkert előtti út teljesen jó minőségű, egyedül az a 200 m-es szakasz rossz, ami a Hintaló és a szőregi temető között becsatlakozik”
  • 11. Egy környéken lakó... 2008. október 30. 08:34
    „Kekecke!
    Nem ez a megoldás, hogy zárjuk le az utat pár napra. Az mit old meg?! Megáll akkor az élet, aki ezen a környéken lakik nem tud hazajárni, mozdulni sem tud otthonról! Arról nem is beszélve, mekkora káoszt okozna ez az áthaladó nemzetközi forgalomban...! A kamionoknak sem jó ez hogy a városon meg falvakon keresztül kell haladniuk a határ felé, az ottlakóknak meg pláne! Leállna az élet, mint ahogy le is szokott, ha akár csak 1baleset is van a környéken. Aki nem itt lakik, vagy nem tapasztalja nap mint nap a hatalmas forgalmat az nem tudja, miről beszél.”
  • 10. kekecke 2008. október 30. 08:07
    „le kell zárni az utat pár napra, azt jóvan”
  • 9. egy szegedi 2008. október 30. 08:06
    „dkf.nek.
    Sehogy,ez csak kreatív kollega szokásos nagyívű gondolata kb annyit ér mint a 43 ast az algyői hídra című topicja.”
28 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Diákok Pulitzer-díját adták át Makón

Makó - Közismert médiaszemélyiségek részvételével zajlott az a konferencia, amellyel egyben a makói… Tovább olvasom