Délmagyar logó

2017. 11. 24. péntek - Emma 4°C | 11°C Még több cikk.

Leszakadt az M43-as töltése

Maroslele - Leszakadt egy darab az épülő M43-as sztráda leállósávjának töltéséből, és az valószínűleg eltorlaszolta a víz útját. A Sásos éri csatorna vize ezért egy felhőszakadás után rázúdult Maroslelére szerda délután.
Tegnap már talált magának utat a Sásos éri csatorna vize, az épülő M43-as alatt el tudott folyni. Szerda este azonban még hősiesen küzdött ember és gép, hogy a visszaduzzasztott víz ne öntse el a falut.

Martonosi György, a település polgármestere elmondta, hatalmas felhőszakadások érték el a falut szerda délután. A helyzet akkor vált kritikussá, amikor a csapadékvizet elvezető csatorna vize már visszafelé folyt. Az ár elöntötte az Árpád, a Kossuth és a Szegfű utcát, s majdnem a házakba is befolyt. Gyanították, hogy az épülő sztrádánál lehetnek gondok. A helyszínre érve azt látták: a pálya rézsűje és alapja megcsúszott, a leállósáv töltése pedig beomlott az átereszre.

Először a csatornát kezelő Tisza–Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat markolójával próbálták kikotorni a földet, de a monstrum beleragadt a sárba. Szerencsére a kivitelező egyik alvállalkozója egy lánctalpassal sietett a segítségükre: mivel az átereszhez nem tudtak hozzáférni, a csatorna oldalát vágták át, így irányították a vizet egy másik átereszhez.

Leszakadt az épülő M43-as töltése
Leszakadt az épülő M43-as töltése.
Fotó: Karnok Csaba

Balla Iván, a vízgazdálkodási társulás igazgatója szerint több oka is volt annak, hogy ez a helyzet bekövetkezett: első helyen a szélsőséges időjárást említette. Ugyanakkor elmondta, nem lett volna szabad, hogy a sztrádaépítés idején félmegoldások szülessenek, és előrelátó tervezéssel időben meg kellett volna építeni a vízelvezető árkokat. Az is lehet, hogy már egy jó ideje megindult a töltés, csak nem figyeltek oda eléggé.

A polgármester tegnap a megyei önkormányzat közgyűlésén vett részt, ezért még nem volt ideje arra, hogy a kivitelező Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek megírja a levelét, és megkérdezze, hogy fordulhatott elő ilyen helyzet. Szeretne garanciát kapni arra, hogy a jövőben hasonló balesettől nem kell tartaniuk. Mi is megkérdeztük a NIF kommunikációs vezetőjétől, Fazakas Orsolyától, mivel magyarázza az építő cég a kivitelezés során bekövetkezett hibát, de lapzártánkig nem érkezett meg a válasz.

Olvasóink írták

74 hozzászólás
  • 74. amata 2010. június 14. 12:19
    „Állítólag Kínában a súlyos gazdasági bűncselekményeket halállal büntetik...”
  • 73. Agáta 2010. június 06. 10:25
    „Szegeden is tönkre mentek már az utak. Nemrég aszfaltozták a Nagykörút egyes részeit, azonban a trolin ülve kirázza a belünket a rossz aszfalt. Köszönhető ez a Kossuth L. sgt. lezárásának is, ráadásul a projekt 2x annyi ideje folyik, mint ahogy azt eredetileg tervezték. Döbbenetes. A sz@r munkáról meg annyit, hogy mindenütt ezzel lehet találkozni. Jó sok pénzért, minél kevesebb munkát, minél vacakabb alapanyagokból, ez a jelszó. Csak úgy lehetne ennek véget vetni, ha megfelelő munkát fizetnének csak ki. A jelen esetre nézve pedig: Hol van az építtető ellenőre? Egész biztos, hogy a fővállalkozót is kell ellenőrizni, vagyis az egész projektet. Persze nem Kisguci Illést kell erre felhívni, hanem az építtető alkalmazásában levő szakembert. Monsjuk a vásor (megye) Építési irodáiban kik dolgoznak? Van-e köztük útépítő mérnök? Ha nincs, akkor fel kell venni egyet, akinek ez a feladata. Biztosan lenne dolga az M43-a építésén kívül is, mert útjavítások, felújítások mindig vannak. Lehetne ellenőrizni pl. szúrópróba-szerűen az aszfalt összetételét, megfelelő-e. Mert az nem lehet, hogy 1 év alatt teljesen tönkre menjen egy új aszfalt, ne bírja a terhelést, vagy hogy a buszmegállók kövezése megfelelő-e, az alsó rétegek előkészítése, stb. Egy ilyen szakember munkadíja sokszorosan bejönne.”
  • 72. sunyifigyelő 2010. június 05. 21:02
    „Kb, fél éve írtam egy hozzászólásomban hogy befog szakadni mert sz@r a munka, láss csodát megtörtént! A víz csak gyorsított rajta!”
  • 71. pöttömke 2010. június 05. 20:47
    „Szegény Maroslele mi lett volna ha eláztatja a víz!!!!!!!!!!!!”
  • 70. Egyolvasó 2010. június 05. 20:45
    „A képet nézve szerintem a bácsi direkt tönkretette.”
  • 69. Sportplusz 2010. június 05. 20:22
    „.. MÉG JO , HOGY MOST ,NEM A MEGNYITÁS UTÁN TÖRTÉNT A BAJ ..SZAR AZ EGÉSZ MUNKA .DE KIFIZETVE!!.. .PÉNZ LENYULVA !! AVÁLALKOZOK CSŐDBE" MENTETTÉK" MAGUKAT .. NYARALNAK .(.PISTUJÉK BARANYÍAIÉK .). AZ ÜNKORMÁNYZAT A CSOKOS BOTKA + UJHELYI ( HAZUDOZO ) " PÁROS "+ hallgat !!”
  • 68. unknown 2010. június 05. 00:32
    „67. FINESZ-es 2010.06.04. 22:02
    Támogatólag csatlakozom a kezdeményezésedhez. A DM nyisson egy számlát.”
  • 67. állatkínzónyúzó 2010. június 04. 22:16
    „A legnagyobb gáz az,hogy leszarják mi van Makó után ott van a világ közepe és kész az,hogy Makó után is vannak települések és élnek emberek senkit nem érdekel. Épül az autópálya persze Makót elkerüli mi ránk(Apátfalva,Mcsanád,Nagylak) meg ránk zúdítják a forgalmat az autópályáról. Mire kiépül a határig addigra a 43-ast taccsra vágja a nagy forgalom.Az itteni kátyúkkal a kutya nem vergődik!”
  • 66. FINESZ-es 2010. június 04. 22:02
    „Tisztelt Fórumozók!
    Néhány hírrel odébb, a negyven évvel ezelőtti, makói árvíz elleni küzdelemről olvashattunk. Akkor sikerült úrrá lenni a várost veszélyeztető áradáson. Most az ország északi részén küzdenek hasonló gondokkal az ott élő emberek. Mint értesülhetünk róla, a természet felül kerekedett a hősies küzdelem ellenére és átszakadt a gát Edelénynél, így víz alá került több száz ember otthona. Lakóházuk, berendezési tárgyaik elvesztésével, megrongálódásával életük munkája veszett oda.
    Kérlek benneteket, -kik ezeken az oldalakon, egymást nem kímélve vitáztak- tegyük most félre egymás győzködését, inkább fogjunk össze és segítsünk a bajba jutott embereken!
    Egyedül én kevés vagyok ehhez. Kérlek benneteket, ötleteitekkel, javaslataitokkal tevékenyen támogassátok kezdeményezésem! Szervezzünk meg egy gyűjtési akciót!
    Ha szólásra emelkedtem, megteszem az első lépést. Amennyiben átlátható és követhető a gyűjtés és az adakozás, valamint garantálható, hogy az eredmény valóban a rászorultakhoz kerül, én tízezer forintot ajánlok fel részemről.”
  • 65. janoka 2010. június 04. 21:18
    „43-as??
    Elég , nézzük meégivel mit csinálnak?
    Itt egy foltozás ott egy foltozás és elfogy a pénz a kátyuk maradnak lásd lidl -től nem messze vagy Kiszombor Szeged felőlibejáratát.
    Ez az egész pénz kidobás, földeáki uton is a felüljáró oldalát újra kell igazítani mert kimosta az eső!
    Ezen életveszély lessz utazni!!”
  • 64. Egyolvasó 2010. június 04. 18:21
    „Egy kiadós eső jó volna, mert kiszárad a hagyma a földemen”
  • 63. Luckylaci 2010. június 04. 17:31
    „A kivitelezők ellophatnák végre a vizet is!!!!!! Az eső monnnyon le!!!!”
  • 62. vuk1 2010. június 04. 16:30
    „http://www.hir24.hu/gazdasag/77708/az-m43-as-autopalya-elso-utemenel-is-szerzodest-bont-a-nif-zrt.html”
  • 61. nexia3 2010. június 04. 16:24
    „Ez szokott lenni amikor a korrupció nagyon elszaporodik(fogd meg komám a kéményt amíg a pénzt felveszem).”
  • 60. KamuNeni 2010. június 04. 16:13
    „MO az utepitesben is az elso az utolsok kozott ugy nez ki. Nem tudnak utat epiteni akkor adjak ki a melot olyannak aki tud.”
  • 59. cyt 2010. június 04. 15:17
    „Érdekes, nem? Ez olvasható a http://www.nif.hu/hirek/674 weboldalon most:
    -----
    SAJTÓKÖZLEMÉNY - Az M43 autópálya vízelvezető rendszere nem okoz belvízhelyzetet a térségben 2010. 06. 04.

    A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. azt tapasztalta, hogy egyes hírekben pontatlan összefüggések jelentek meg az épülő M43 autópálya III. szakaszának kivitelezési munkálatai és a Maroslelén szerda este kiöntött csapadékvíz között, ezért a NIF Zrt. szükségesnek tartja, hogy nyomatékosítsa, az M43 autópálya vízelvezető rendszere nem okozhat problémát a térségben.

    2010. június 2-án, szerdán a hatalmas esőzések következtében Maroslelén három utcát elöntött a csapadékvizet elvezető csatorna vize. Az illetékes vízgazdálkodási társulás véleménye szerint a helyzetért az M43 autópálya kivitelezésének nem kellően szakszerű tervezése és megvalósítása felelős.

    A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ezúton hangsúlyozza, hogy az M43 autópálya III. szakaszán leszakadások és leomlások nincsenek. A vízelvezető rendszer kiépítettségi állapota ugyan nem végleges, - hiszen még tart az építés - ám funkcióját maximálisan ellátja. A kérdéses napon a Vállalkozó az Üzemeltető kérésére felülvizsgálta csőátereszeit, és kitakarította azokat az árkokat, ahol minimális hordalék vagy egyéb bemosódások keletkeztek.

    Az M43 autópálya III. szakaszán a vízelvezető rendszer nem okoz belvízhelyzetet a térségben.

    A NIF Zrt. ezúton tájékoztatja a Délmagyar napilap olvasóit, hogy a napilap cikkében látható leomlott töltésről készült fotó azt az állapotot mutatja, amikor a töltésnél a kivitelező visszabontotta a túltöltést, hogy szakszerűen megépíthesse a csőáteresznél a bújtatós aknát.

    Fazakas Orsolya
    kommunikációs vezető
    06 20 922 2308

    Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.”
  • 58. strangerr 2010. június 04. 14:42
    „http://www.nif.hu/hirek/674

    Az M43 autópálya vízelvezető rendszere nem okoz belvízhelyzetet a térségben

    "A NIF Zrt. ezúton tájékoztatja a Délmagyar napilap olvasóit, hogy a napilap cikkében látható leomlott töltésről készült fotó azt az állapotot mutatja, amikor a töltésnél a kivitelező visszabontotta a túltöltést, hogy szakszerűen megépíthesse a csőáteresznél a bújtatós aknát. "”
  • 57. Cinea 2010. június 04. 14:22
    „Tudja valaki, h a 250 Ft-os telefonos segítségből ténylegesen mennyi jut a károsultaknak?
    A Nemzeti segélyvonal lapját átbogarásztam, de nem találtam meg. És érdekelne. ugyanis 1 helyen azt írja, 150ezer hívással csaknem 30millió gyűlt össze. 150eX250 =37 500ezer. Jó, jó, vannak költségek..., de akkor nem úgy kéne hírdetni, h 250 Ft-tal támogatjuk a rászorulókat.”
  • 56. Lugas6 2010. június 04. 14:17
    „A rómaiak az utakat a föld felszínével egy magasságban építették terméskövekből. Árvíz idején használhatatlanok voltak ugyan, de azt követően csak takarítani kellett. A mai utakat, gondolva a "kisebb vizekre", már töltésekre építik és ezek árvíz idején úgyszintén használhatatlanokká válnak. Azzal a különbséggel, hogy ezeket szakaszonként újjá kell építeni. Települést védő funkciójuk pedig majdnem egyenlő a nullával. A z úthálózat tervezése, kialakítása ma már udományos megalapozottsággal bír, és a legkorszerűbb technikát alkalmazzák. Alkalmazzák?????”
  • 55. Mathiasking 2010. június 04. 13:57
    „Hamar munka ritkán jó! - tartja a magyar közmondás.

    Igaz is!”
74 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem lesz zajvédő fal a makói lehajtónál

Makó - Nem épül zajvédő fal az M43-as lakott területhez közeli, makói szakaszán, mert az előírások… Tovább olvasom