Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 17°C Még több cikk.

M43: első az út, aztán az árok

Maroslele - Tanuljon a hibából az autópálya-építtető: legközelebb először a vízelvezető rendszert készíttesse el – tanácsolják a Makó térségiek. Maroslele a minap majdnem megint úszott, amikor az M43-asnál az építők elzárták a csatornát. Épp a vizet az út alatt átvezető buktatóaknán dolgoztak.
Múlt pénteken ismét nagy eső volt Makó környékén, Maroslelén is, de azért nem volt akkora, hogy befolyjon az udvarokba a víz. Mégis ettől kellett tartani, mert úgy látszott, az árkokban csak nem akar apadni. Az önkormányzat intézkedett, és mint kiderült, azért gyűlt a víz, mert az M43-as építésén dolgozók eltorlaszolták a csatornát, amely arra szolgál, hogy a településen fölgyűlő esővizet összegyűjtve elvezesse. Nem gondatlanságból tették: ki akarták szárítani azt a szakaszt, amely az autópálya töltése közelében áll, hogy meg tudják építeni azt az U alakú buktatóaknát, amelynek épp az a feladata, hogy a csatornában érkező vizet átvezesse az út alatt.

A vízügyi szakemberek szerint ez az eset nagyon is jellemző az autópálya-építésre.

M43: vízválasztó az Alföldön. Fotó: Segesvári Csaba
M43: vízválasztó az Alföldön.
Fotó: Segesvári Csaba

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél arra hivatkoznak, hogy az M43-as építésének előkészítése mindenben a hatályos műszaki és jogi szabályozásoknak megfelelően történt, most is folyik az elvezető árkok építése, és ha közben vízteleníteni kell, az a kivitelező cég feladata. A NIF-nél azt is mondták, hogy a nehézségek megoldása érdekében egyeztetnek a társulattal, és az építkezéssel egy időben több vízátemelő szivattyútelepet is korszerűsítenek, több kilométeren kitisztítják a belvízelvezető árkokat.

– Úgy lenne célszerű, ha az építtető, mielőtt bármihez hozzáfog, a vízjárta területeken először az elvezető rendszert készítteti el, mert az M43-as töltése már a földmunkák alatt is vízválasztó gátként viselkedett, egy-egy nagyobb eső után a földekről nem tudott elfolyni a csapadék, ez pedig, amellett, hogy a tulajdonosoknak kárt okozott, magát az építést is hátráltatta – emlékeztet Balla Iván, a Tisza–Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat ügyvezető igazgatója.

Csak eső ne essen a magyar autópálya-építőkre. Fotó: Segesvári Csaba
Csak eső ne essen a magyar autópálya-építőkre.
Fotó: Segesvári Csaba

Az egyelőre nem dőlt el, hogy az autópályához tartozó vízelvezető rendszereket ki fogja működtetni. Üzemeltető márpedig kell: a buktatóaknákban előbb lefelé, aztán a nyomás által felfelé kell átfolynia a víznek, ezeket folyamatosan ellenőrizni és tisztítani kell, hogy a hordalék ne tömje el. A társulat szerint célszerű lenne, ha ezek is hozzájuk tartoznának.

Olvasóink írták

  • 10. scott1 2010. szeptember 20. 08:41
    „M43: első az út, aztán az árok, fontosnak tartják még az alvállalkozók folyamatos és precíz fizetését, nem is beszélve az építési határidők betartásáról... :) De ennél is fontosabbnak tartják a pályázatok elbírálásába való "aktív" részvételt...”
  • 9. babar 2010. szeptember 19. 10:09
    „Mindkét képen látható autópálya félkésznek tekinthető, mert sehol sincs még készen a kerítés! Addig még párszor elmoshatja a töltést is az eső!”
  • 8. jmon 2010. szeptember 18. 20:59
    „nem tudom a képen látható töltésrézsűt melyik "szak"társaság készítette, de egyszóval lehet jellemezni OKÁDÉK”
  • 7. Zsoltee0716 2010. szeptember 18. 20:24
    „Még a víztől is elvárják, hogy fel felé folyón?

    "Üzemeltető márpedig kell: a buktatóaknákban előbb lefelé, aztán a nyomás által felfelé kell átfolynia a víznek"

    Ennek amúgy mi értelme?”
  • 6. csakegyalampolgar 2010. szeptember 18. 19:49
    „a véghatáridő 2010. augusztus 31.volt, csak úgy zárójelben mondom.....”
  • 5. Egyolvasó 2010. szeptember 18. 19:33
    „Addig ameddig minden zseb meg nem tellik nem is lesz átadás, a csúszást pedig ráfogják az időjárásra.”
  • 4. tüsök 2010. szeptember 18. 16:51
    „Nem most novemberben kellene elkészülnie? Még egy év,akkor Szeged összes útja tönkremegy és kezdődhet minden elölről.”
  • 3. horvathi 2010. szeptember 18. 12:14
    „Nem is csoda, hogy csak 2011. augusztusára várható az M43 átadása!”
  • 2. tótkomlósi 2010. szeptember 18. 12:04
    „A házépítésnél meg először a tetőt csinálják meg, nehogy megázzon a kőműves.
    Mekk elek”
  • 1. deszkás 2010. szeptember 18. 11:40
    „Bukóakna a lehető legrosszabb megoldás.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Baleset a 43-ason: kamion és autó ütközött

Baleset történt péntek délután a 43-ason a 46-os kilométernél: kamion és személyautó ütközött - tudta meg a delmagyar.hu. Tovább olvasom