Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

M43: ha erősen akarjuk, még idén épülni kezd

Makó - Egy évet csúszhat az M43-as építésének kezdete, miután az uniós pályázatot még nem adták be, és a döntés is csak nyár végére születhet meg – közölte a napokban egy magyar hírszolgáltató.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség lapunkat úgy tájékoztatta, valóban csak májusban adják be a pályázatot, és az Unió ügymenetén sok múlik – de idén akkor is elkezdődhet az építkezés, egyébként is, nem az a fontos, mikor kezdik, hanem hogy 2010-ben befejezik.

A makóiak szempontjából nézve pesszimista hír járta be a napokban az internetes híroldalakat. A Független Hírügynökség szerint várhatóan egy évet csúszik az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának megépítése, mégpedig azért, mert a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség csak februárban juttatja el a pályázati anyagokat Brüsszelbe, ahol erről a nyár elejéig születhet meg a döntés.

Az információ nem hivatkozott hírforrásra, személyre. De arról, hogy az út megépülése nagyban függ az uniós pénztől, korábban már többször is hallhattak olvasóink.

Az M43-ast Szeged felől, a már elkészült szakasztól indulva kezdik majd építeni.
Fotó: Karnok Csaba

December elején Becsey Zsolt Európa-parlamenti képviselő mondta azt Makón, hogy szívesen dolgozik az M43-asért Brüsszelben, de lobbizni csak olyan pályázat sikeréért lehet, amit már benyújtottak – Magyarország azonban eddig semmilyen anyagot nem nyújtott be, emiatt kétli azt is, hogy a kormány által ígért 2010-es időpontig valóban elkészül az autópálya. December 17-én Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára lekezelte a labdát: az unió még nem is hozta nyilvánosságra az M43-as beruházását is érintő támogatási irányelvet. Felsmann remélte, „néhány napon belül lezárhatjuk a projekt tervezési szakaszát, és heteken belül benyújthatjuk a pályázatunkat." Hozzátette: a kormány félrerakta az önerőt erre a beruházásra, a pénzen tehát nem múlhat a dolog.

– Ha minden körülmény ideális, várhatóan május hónapban tudjuk legkorábban beadni a pályázatot Brüsszelbe. Az uniós szakhatóságnak három-hat hónapon belül kell döntést hoznia, ez idő alatt derül ki, hogy szükséges-e hiánypótlás – most, pénteken már ezt felelte kérdésünkre Ligetvári Krisztina. A tenderért felelős NFÜ referense szerint így elméletileg – minden feltétel ideális teljesülése esetén – lehetséges, hogy még idén ősszel szerződés születik, azaz, a tényleges kivitelezés is kezdetét vegye 2008 utolsó heteiben-napjaiban.

Az M43-as nyúlfarknyi, már elkészült szakasza.
Fotó: Karnok Csaba

– A kormány szándéka továbbra is egyértelmű: az M43-as ügye prioritást kapott, amint a lehetőségek engedik, meg kell kezdeni a munkálatokat – halljuk Csicsely Gábortól, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektfelelősétől. – A közlekedési miniszter szándéka szerint soron kívüli kormányhatározat döntött róla, hogy az M43-as megépítése előnyt élvezzen más projektekkel szemben. Jelenleg az építési engedély módosítása van folyamatban, az előkészítés egyébként véget ért, a pályázati anyagot továbbítottuk az NFI-nek. Az építkezés megkezdéséhez szükséges területek felvásárlása is most folyik – tájékoztatta lapunkat a projekt jelenlegi állapotáról Csicsely.

Rizikófaktorok

A végső határidők megtartását három elem teszi bizonytalanná Felsmann Balázs államtitkár szerint: az algyői olajmező közműveinek kiváltása, a Tisza-híd megépítése és az uniós támogatás megérkezése. A bürokratikus akadályokon túl a műszaki feladatok lebonyolítását nehezítheti az is, ha árad a Tisza – ilyen talajon ugyanis a híd nem épülhet.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. nickboy 2008. január 26. 23:20
    „33. hozzászólás utolsó mondata: Amit a két politikus elmondott, azt leírták, "oszt jó napot". Gratulálok, szép munka volt!”
  • 33. nickboy 2008. január 26. 23:17
    „Ma ismét volt egy cikk a Délvilágban az M43-omról, de nem találtam a neten, így itt véleményezem:
    A lap ismét a kormányzati képviselők szócsövévé vált. Arra nem vették a fáradságot, hogy lehetőséget adjanak az NFÜ-nek, vagy az NIF-nek a reagálásra.
    Arra meg aztán gonolni sem merek, hogy megkeressenek egy Eu-s szakembert, aki elmondja érthetően hogyan működik ez a pályázat-dolog: mikortól lehet benyújtani, elbírálás, visszajelzés, építés megkezdés határideje, stb.
    Amit a két politikus, azt leírák, "oszt jónapot". Gratulálok, szép munka volt!”
  • 32. Lyanna 2008. január 23. 23:35
    „Igaza van "malacc-nak" A Vasutak, sírnak, rínak, hogy nincs munkájuk, kevés az utazó. Ezt kellene megoldani, hogy a kamionok vasútra kerüljenek. Mineki jól járna. Régen működött is. Most miért nem?Azért mert akinek ezzel kellene foglalkozni az a Rózsadombon lakik, őt nem zavarja a nagy forgalom.Csak az a baj, hogy akikre szavaztunk azok se szorgalmazzák, az országgyűlési képviselőink, vajon Ők miért halgatnak? Nagyon szeretném már hallani a hangjukat a parlamentbe, hogy szólnak az érdekünkbe, legalább egyszer.”
  • 31. mamus 2008. január 23. 10:38
    „Kedves utaző,

    Arra probáltam célozni, hogy Szeged és Makó között a max két helyen szoktak néha sztrázsálni. És ott is csak néha. Nem a parkoló és a buszmegálló itt a lényeg.”
  • 30. jani 2008. január 23. 09:03
    „A románokon és bulgárokon kívül a magyarok között is sok a bolond vezető. A rendőrökről meg annyit hogy igaz hogy kint vannak hisz engem is állítottak meg közúti ellenőrzés címén, miközben az utánam jövő dacia kb. nyolcvannal zakatolt el mellettünk, megjegyzem Deszk belterületén. Szereintem nyelvet kellene tanulniuk a zsernyákoknak hogy a külföldiekre ne csak nézzenek mint az a bizonyos borjú. Hiszen kemeényen fellépni csak magyarul képesek. Természetesen tisztelet a kivételnek!!!!!”
  • 29. M@M 2008. január 23. 08:36
    „T.előttemszólók!
    A hozzászólásokat olvasvasva rájöttem,hogy mindenkinek igaza van! Kivéve, hogy nem kellene bunkózni egymást!!!!!!! Az egész summázata pedig újra csak az, hogy a mindenkori hatalom önző, buta,gőgös, hazug politikusai az oka mindennek! A rendőrökröl meg annyit,hogy csak a magyarokat merik baszogatni, mert a külföldiek leszarják őket!Azt kellene csinálni amit az osztrákok tesznek! Egy 120 euros gyorshajtásból, a vitatkozás miatt 550 euro lett, két nap elzárással megfűszerezve! Biztos meggondolja a páciens legközelebb, hogy mit tegyen, vitatkozzon, vagy fizessen? Itt meg a bulgár sofőr a verekedés hevében még a magyar rendőr ruháját is rángathatja? Na ne máááááá?? És....nem vert oda neki a rendőr, mondván úgy sem tud mit kezdeni vele!!! Szóval lenne min változtatni!!!”
  • 28. utazö 2008. január 22. 22:48
    „mamus drága.

    Csak azért nem írok csúnyát mert tisztelem, nem úgy mint ön a rendőröke ha a parkolóba vagy akárhova állnak nem jókedvükből teszik.Nem tudom van-e családja, ha van gondoljon bele abba a helyzetbe, hogy rendőr és leakar állítani egy autót ami már csak akkor fog tudni megállni ha elütötte a rendőrt és acsalád arrol kapná a hírt otthon,hogy elütötték az igazotatni akaró redőrt. Ön mit tenne.???
    Úgyhogy nem a rendört kellene szidni azokat akik miatt ez az áldatlan állapot még /ennyi halott után sem tesz meg/ fennáll.”
  • 27. utazó 2008. január 22. 22:34
    „A 43-as úton közlekedők figyelmét felhívnám, / ha nem vették volna észre / a közútkezelő kht meg kezte a 43-as ut burkolatának javítását. Ugyanis kihelyezték a 60-as sebesség korlátozó táblák kihelyezését, ezotán következik majd a 40-es, utána a 20-as és végül mikor már nem lehet közlekedni sem rajta el is készült a 43-as főut burkolata, mivel senki nem közlekedik rajta nem is lesz rá panasz. A vezetőség pedig zsebre teheti a kiválló munkájukért megérdemelt jutalmakat.SAJNOS ITT TART MÉG MAGYARORSZÁG.”
  • 26. mamus 2008. január 22. 13:48
    „Igen jártam már, és járok is a 43 úton, sőt mellette élek. Mentem már szemben bolgár és román kamionossal szemben, úgy, hogy közvetlen életveszélyben voltam. És ha hiszed ha nem átéltem már hasonlót magyar kamionossal is. Itthon is, és külföldön is. Söt nem csak taho magyar kamionossal, hanem 140 nel száguldó magyar tahó aranyifjúval is talakoztam már a Kossuth lajos sugáruton (tüzpiros BMW-ben). Ne vigyünk be genetikát az autóvezeteésbe, mert mi magyarok sem vagyunk sokkal különbek. Sőt.

    De ennek semmi köze ahhoz, hogy most mi van a 43 úton. Természetesen baj, hogy nem büntetik azt az eszméletlen száguldozást ami a 43-on van, de ezért a tetű magyar rendőrök is felelősök, mert azon kivül, hogy néha beállnak Ferencszállás melleti páarkolóba, vagy a Zombor melletti busszmegállóba (hogy lásd, hogy járok a 43-on) mást nem tesznek.A lényeg pedig amiről a DM cikk is szól, hogy ekkora forgalom nem főutra való hanem autópályára, és az nem épült meg. És az, hogy nem épült meg azért nem román-bolgár kamionosok a felelősök hanem a mindekori magyar kormányzat. És az a tetűláda aki tavaly márciusban azt mondta, hogy nem számított ekkora forgalomnövekedésre meg különösen. És igenis te vagy az idiota aki csak nacionalista fröcsögésre vagy képes, ahelyett, hogy tükörbe néznél. Csak ismételni tudom, ha anno az osztrákok is csak höbörögtek volna, Hegyeshalom és Bruck am Leita között most is csak lépésben mennénk és nem profi autopályán, és a derék sogorok hasonloképpen hozzád fröcsöügve szidnák a magyar és román és bolgár kamionosakat. De ők ehelyett sztrádát épitettek. Te meg csak a forgalmat szidod, ahelyett, mintha az tehetne róla, hogy zsúfoltság lett a 43-on.”
  • 25. TIR 2008. január 22. 13:07
    „Kedves fogyatékos mamus barátom!

    Nem tudom jártál-e már életedben a 43-as úton, nem tudom jött-e már kanyarban veled szemben előző román-bolgár primitív állat levillogva téged az útról, jött-e már ködben szemben sort előző román-bolgár primitív kamionsofőr állat, aki a te életed kockáztatásával nyert másfél percet.
    Nem tudom, a 43-as mellett laksz-e és 80-90-nel húznak el éjszaka a házad előtt a kamionok, 100 fölött a személyautók.

    Valószínűleg nem.
    Na ezért takarodj innen, és ne te mondd meg nekem a frankót.
    Idióta.”
  • 24. mamus 2008. január 22. 11:21
    „Azért vagy tahó kedves TIR-es barátom, mert fröcsögő gyülöletedet azokon töltöd ki akik nem tehetnek róla, hogy Magyarországon csak akkor épitenek utat, ha választás közeledik. Azon a nagyon barom kormányzati közlekedési szakemberen töltsd ki a tavaly márciusban azt nyilatkozta, hogy nem számitottak arra, hogy Roménia és Bulgária csatlakozása után megháromszorózódik a forgalom. Na erre a faszira fröcsögd ki a dühödet. Az ilyen adja vissza a diplomáját. Ez volt a munkája, hogy modellezze a hatásokat. Lehet tévedni akár 10-30 százalékot, de nem 200-300 százalékot. ha én hatékonysággal fejlesztenék gyógyszereket, akkor joggal vesztiteném el a munkahelyemet

    Mit szolnál ha olyat olvastál volna, a kilencvenes években, hogyaz osztrákok nem épitik meg a határ és Bruck an Leita között az autopályát, és a határmenti osztrákok minden nap ilyenekt irnanak a helyi fórumokban, hogy a zok a köcsög magyarok ahelyet, hogy otthon ülnek állandoan itt furikáznak és nem lehet tölük élni. Joggal háborodnál ezen fel. Nem a köcsög románok és bolgárok okozzák a hatalmas forgalmat, hanem a köcsög magyarországi politika, amely lassan évtizedek óta úgy keresi a priortási vonalakat, hogy megvárja holy mérgesedik el annyira a helyzet, hogy az, már tarthatatlan. Miért nem azon háborodsz fel kis tahó, hogy Megyó 2006-ra igért M43 autópályát. Miért nem azon a folyamatos ködösitésen háborodsz fel, hogy eddig azt hazudták, hogy már mevannak a kivitelzők, hogy pl. 2007 tavaszán indulnak a munkagépek stb stb, hogy aztán most kiderüljön, hogy egyetlen engedélyezi eljárás sem indult el, és még az sem világos ki fizeti a sztrádát. A románok és bolgárok erről nem tehetnek. Unios tagországként most már joguk van utazni, ahogy mi is szabadon utazunk már lassAN 20 éve, és nem örülünk ha hun hordának neveznek, igy mi se tegyük másokkal. Nem az átutazók tehetnek róla, hogy a magyarok nem oda épitenek utat, ahol a legfontosabb: a legforgalmasabb kelet-nyugat tranzit utvonalra.”
  • 23. Elemer Laux 2008. január 22. 07:51
    „A RO-LA nem rossz, de nem elég az elképzelés, meg a Tisza-híd, mert az egész pálya és a Maros-híd sem alkalmas erre. A kis csühös is alig képes közlekedni rajta. TIR-rel és pappával is egyetértek.”
  • 22. nagypappa 2008. január 22. 04:16
    „Szerintem, addig is tehergépjárművel előzni tilos tábla felszerelése sokat segíthetne az áldatlan állapoton.
    Sajnos azzal számolni kell, havonta egy ember életébe kerül a jelenlegi helyzet.

    Az mellett kíváncsi vagyok az autópályákon készülő -véleményem szerint eltulzott- sebességellenőrzésnek mi lesz a következménye. Mert ugye a KRESZ ( beletartozik MINDEN a forgalmi engedéylben TGK tipusú gépjármű) 80 Km/ óra sebességet engedélyeza TGK-nak. Ha az összes 3,5 tonna alatti tgk. ezt betartja, abból lesz még igazi nagy bonyodalom. Már pedig kénytelen lesz betartani, ha mint tegnap a híradóban láttam csak fix sebességmérőből az 5-ösre öt darabot telepítenek.
    Nem akarok a Nyugattal példálózni, de ott a 3,5 tonna alatti gépjárművek a személyképkocsik normái (max 130) közlekedhetnek. A mai mikróbuszok ezt könnyen tudják teljesíteni, nem akadályozzák a forgalmat.”
  • 21. spss 2008. január 22. 01:28
    „Felesleges marni egymást. A rendszerváltás óta Magyaországon akkor adtak át vagy építettek utat amikor választás volt. Eszük ágában sincs addig építeni, akárhány ember is hal meg addig, meg akármennyire is romlik az út minősége. 2010-ben amikor választani megyünk már biztos, hogy épülni fog. Csak abban reménykedhetünk, hogy talán kész is lesz addigra.”
  • 20. dova 2008. január 21. 21:52
    „Egy bölcsesség alapján már a cím is téves, ugyanis a hit és az akarat csatájában mindig a hit győzedelmeskedik.
    Ha senki sem hisz benne, akkor minek erölködni?

    Miért nem lehet józanul célt kitűzni?
    Mérhető, reális, de mégis kihívó célt támasztva.
    Utána csak marad a be nem váltott igéret, meg a maszatolás, az egymásra mutogatás. No meg az esélytelen mutatvány, a polgárok "felelősért kiáltása".

    babar,
    A második mondatod, sajnos, nagyon telitalálat.
    Nem is rossz egy elefánttól. ;)”
  • 19. TIR 2008. január 21. 20:56
    „mamus!

    Köszönöm a fröcsögésed.
    Annyira vagyok tuskó amennyire te intelligens.

    Nem tudom, mi háborított fel téged - hacsak te nem 1 bolgár-román gyökerű primitív-agresszív sofőr vagy.
    Idióta.

    Szerintem közös érdek, h rendőrök cirkáljanak a 43-ason.”
  • 18. Cc 2008. január 21. 19:41
    „Te vagy inkább marhára korlátolt mint a lépcsőház mamus. Mert mint tudjuk a törökök pl marhára vendégszetetőek "arkadas" mint egy hozzád hasonló hülye írta, de nem kérdezte meg a szalto mortálés biciglis srácot”
  • 17. mamus 2008. január 21. 18:56
    „Hogy te mekkora egy tuskó vagy TIR”
  • 16. TIR 2008. január 21. 18:30
    „levcsi!

    A 43-as bő 1 éve vált ilyenné.
    Előtte se volt kutya, de most a balkáni horda miatt folyamatos az életveszély!!!
    Még min. 3-4 év várakozás - ahogy írtam - sok-sok ember életébe fog kerülni, mert a bolgár-román tuskó népség uralja az utat. Ez itt a baj.

    Ha kalandra vágysz, gyere el erre :-)”
  • 15. malacc 2008. január 21. 17:56
    „Persze, sok olyan út van még az országban, ami kétszámjegyű, és komoly forgalom bonyolódik rajta...pl a 85,86-os, csak azért rossz nekünk a csúszás, mert ahogy jönnek ki az újabb és újabb hírek, befejezési dátumok, mindig reménykedünk, hogy akkorra tényleg megépül... vagy már nem is reménykedünk. Én személyszerint nem sokat járok rajta, évente 2-3-szor megyünk családdal rajta Erdélybe, de ennyi.
    Megmondom, h mi lenne a jó, aztán írjon aki szerint hülyeség. Nem megszüntetni kéne a mezőhegyesi vonalat, hanem villamosítani, és nagylaknál egy szép kis RoLa terminált építeni... na ott sutty, kamionok jó kis Szilik által vontatott szerelvényre fel, és Sopronban, vagy neadjisten Hegyeshalmon (tudom, hogy ott nincs, újabb építés) le :) Persze ehhez komoly elhatározás, és egy másik Tisza híd kellene, de ez a városi forgalmat is segítené, ha vegyes közúti-vasúti lenne...
    Svájc hasonlóan csinálja. Mondjuk ott környezetvédelmi okokból...
    Aztán a még "dübörgőbb" gazdasági helyzetben kezdenénk M43-ast építeni.”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Százhétmillió forintot akarnak költeni Maroslele útjaira

Maroslele - Százhétmillió forintot akar költeni három utcában útépítésre és -felújításra idén Maroslele önkormányzata. Tovább olvasom