Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Makó és Csongrád vasút nélkül marad?

Csongrád megye - Vasúti közlekedés nélkül maradna többek között Makó és Csongrád, de nem indulna több járat Szeged és Röszke között sem egy most nyilvánosságra került minisztériumi elképzelés szerint.
Vasúti közlekedés nélkül maradhat Makó, ha valóssággá válik az a tegnap nyilvánosságra került minisztériumi elképzelés, amely a decemberi menetrendváltással szerte az országban 1874 kilométernyi sínen szüntetné meg az állami vonatközlekedést. Erre a sorsra ítélné ugyanis az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette szakértői csapat az Újszeged–Mezőhegyes szárnyvonalat éppúgy, mint a Hódmezővásárhely és Makó közötti járatokat. Hasonló sors várna a megyénket – Szentest és Csongrádot – érintő Kiskunfélegyháza–Orosháza vonalra is.

Ez Csongrád számára hasonló eredménnyel járna, mint amit Makó szenved el, Szentesnek azonban maradna vonala. Nem indulna többé vonat Szeged és Röszke között sem.

Pillanatkép a makói állomáson. A Mezőhegyesre tartó szerelvényre napközben kevesen szállnak fel. Fotó: Szabó Imre
Pillanatkép a makói állomáson. A Mezőhegyesre tartó szerelvényre napközben kevesen szállnak fel.
Fotó: Szabó Imre

A Makót érintő vasúti közlekedés felszámolásának ötlete nem új, hasonló felmerült már Kóka János minisztersége alatt is azzal az indokkal, hogy az itt közlekedő vonatok kihasználtsága alacsony. Akkor az ötletből végül semmi sem lett. Annak idején többek között egy civil aktivista, a vonatközlekedést szívügyének érző makói Csala Attila indított akciót, és gyűjtött össze több mint 1000 tiltakozó aláírást. Csala lapunknak tegnap azt mondta: most is kész hasonló akcióra. A makói férfi szerint ugyanis szükség van a kötöttpályás közlekedésre a térségben, hiszen ez kényelmesebb, környezetkímélőbb, ráadásul időközben a menetrendet is úgy módosították, hogy a vonatoknak legyen megfelelő csatlakozásuk. Szerinte inkább növelni kellene a vasút lehetőségeit, összeköttetést teremtve például egy híd révén a szegedi nagyállomással, de rá lehetne csatlakoztatni a vonalra Pécskát és Aradot is.

Szerelvény indul Mezőhegyesre. A december 10-i menetrendváltás után könnyen elképzelhető, hogy nem lehet többet felszállni. Fotó: Segesvári Csaba
Szerelvény indul Mezőhegyesre. A december 10-i menetrendváltás után könnyen elképzelhető, hogy nem lehet többet felszállni.
Fotó: Segesvári Csaba

A makói vasútállomáson tegnap azt tapasztaltuk, hogy a 10.25-kor Újszeged, illetve rá pár percre Békéscsaba felől érkező vonaton valóban alig 20-an utaztak. Az ott dolgozók azt mondták, a tavalyi év hasonló időszakához képest valamelyest nőtt az utasszám, de volt, aki úgy fogalmazott: megérti, hogy az újszegedi átszállási kényszer miatt sokan átpártoltak a buszra. A makói vasútállomáson egy műszakban az állomásfőnökön kívül 4-en dolgoznak, további 1-1 ember teljesít szolgálatot Újvároson és Földeákon, az összlétszám 30 fő – ennyi ember munkája szűnne meg az átszervezéssel.

Meglepték Makót

Makó önkormányzatát a jelek szerint derült égből villámcsapásként érte a vasúti szárnyvonalakat érintő terv. Buzás Péter polgármester tegnap Szerbiában volt, nem vette föl a telefont, nem sikerült beszélnünk vele. Marosvári Attila alpolgármester már vasárnap késő este látta az Indexen a vasúti átszervezésről szóló cikket. Azt mondta, a választ és a reakciót alaposan meg kell beszélniük. Addig erről nem nyilatkoznak.

Olvasóink írták

  • 9. zolcsi44 2009. augusztus 28. 16:32
    „vALAKI ARRA HIVATKOZOTT HOZZÁ SZOLÁSÁBAN, HOGY AZ ORSZÁGGYÜLÉSI KÉPVISELŐK.........
    kÖNYÖRGÖM melyik??? melyik állt volna élére a Makot érintő vasutak felujitására, modernizálására. Talána főállatorvos?? ur??? vagy Gazdag János ur??? vagy Buzás Péter ur???
    Ezeknek hoggyétek el az ilyesmi eszébe sem jutott.”
  • 8. Rappen 2009. augusztus 26. 21:13
    „Egy ekkora városnak pedig szüksége van a vasútra. Igaz a kihasználtsági adatok most mást mutatnak. Ha megszüntetnék a vonatközlekedést, tuti széthordanának mindent, még a síneket is. Aztán már biztos nem lenne többet erre vonatközlekedés az életben sem!
    Ezért, addig valahogy ki kellene húzni, amíg az új fürdő nem kezd funkcionálni. Azután pedig kedvezményekkel ösztönözni az ideutazókat, hogy vasúttal jöjjenek a városba. Az állomás épületével szemben áll a szociális épület kihasznélatlanul. Némi felújítás után, itt lehetne kedvezményesen szálláshelyet biztosítani a vonattal érkezőknek. Esetleg kedvezményes, vagy ingyenes kerékpár használatot adni a szálláshelyet igénybe vevőknek. Persze ha a két híd közül legalább az egyik megépülne, nagyobbak lennének a lehetőségek...
    A mikor idáig értem a gondolkodásban, sajnos felébredtem!
    Azt azért már ébren mondom, hogy az állomás épületén a város felöl nincs felirat. Talán úgy van vele a MÁV. hogy a helyiek úgyis tudják hol az állomás, az idegenek megkérdezik. erre a kis időre már minek kiírni!”
  • 7. Pengemester 2009. augusztus 26. 17:09
    „Asdiob,épp ezért nem értem,hogy mi okból van ez a lépés. A ROLA-val most,hogy elkészül az M43-as,épp,hogy logikus lett volna fejleszteni a vonalat. Másfelől a Makó-Vásárhely szakasz megszüntetését se vágom. Oké,hogy kevés az utas,meg minden,de ha pár év múlva beindul a földgáz kitermelése (mert nem fogják otthagyni) ,gyakorlatilag nulla közlekedési infrastruktúra jellemzi a régiót. Ez lehet a fogódzó a vonal megmaradásában,mert a MÁV sem akkora baromarc,hogy ilyen lehetőséggel ne éljen. Vagy pedig az lesz,hogy a gázkitermeléssel együtt az Exxon és a MOL üzemelteti strómanokon keresztül a két pályaszakaszt,szépen felújítják,tán még személyforgalom is lesz. De ez viszont nem megy politikai kapcsolatok nélkül...”
  • 6. hajosinas 2009. augusztus 26. 04:15
    „Tudom, attól amit gondolok és most itt leírok, semmi sem fog megváltozni !
    De ettől függetlenül,szégyelje meg magát minden politikus, aki valaha is tevékenykedett kormánytag,vagy parlamenti gomb nyomogató élősködőként.Nem tudom ki az aki a közúti szemályszállítás lobbija mögött áll, de az biztos,hogy nem a 43-as mellett lakik,meg nem is itt a "viharsarok"-ban.Bár igaz laknak itt mások a politikusok közül,azok se sokat tesznek az ellen, amit sorozatban a kormányok tesznek.Bezzeg fantazmagórikus ötlet alapján volt pénz, el sem kezdett kormánynegyedre,meg sok egyébre, ami miatt soha nemfogják egyetlen politikus vagyonát sem elkobozni és felelőségre vonni őt, állami vagyon gondatlan kezelése cimén.A fejlödő és fejlett társadalmakban mindenütt építik és fejlesztik a vasutat,mert környezetbarát,gyors és megbízható.De itt nálunk,mindíg vannak okos tojások a politikusok között, kik a vasút leépítését szajkózzák.Nem ártana már elgondolkodni ezeken a dolgokon mindazoknak,kik állítólag a választók érdekeit képviseleik a nagy politikában.De ha a politika,nem dugná bele mindenbe az orrát ,talán még az is lehetővé tenné a változást. Ez a jelenlegi állapot , ami a vasúttal kapcsolatos több éves huza-vonát illeti,szerintem egyetlen itt élő, egyszerű adófizető polgárnak sem az érdeke.”
  • 5. banew 2009. augusztus 25. 20:45
    „Miért büntetnek bennünket itt a viharsarokban? Vonaton lehet vinni babakocsit, biciklit, gyerekkel is könnyebb utazni, van WC, még ha olyan is amilyen, és aki rosszul van a buszon, az általában bírja a vonatot. Tényleg a Tisza vasúti összekötő-híd lenne a megoldás. Érdekes, hogy 60 év nem volt elég rá. Ha az meglenne, teljesen körbe lehetne utazni. Mehetne Romániába is a vonat, nem lenne annyi autó, talán.”
  • 4. asdiob 2009. augusztus 25. 16:37
    „A MÁV vezetőinek bérein kívül az elmúlt 15-20 évben semmi sem változott a vasútnál.
    Egy normális gazdasági szervezetet vezető ember tudja, hogy folyamatos fejlesztés nélkül életképtelenné válik a működés. Ezt éli most át a vasút.
    De ezen nem is kell csodálkozni. A közösségi közlekedésbe az államnak tetemes pénzt kell ölnie. Ez a feladata. Tisztán piaci alapon ez nem működik. De természetesen az sem, hogy ellenőrzés nélkül öntjük a milliárdokat a MÁV-ba.
    Még 10 év és a MÁV fogja vezetni az APV Zrt listáját. Az eszközérték 10%-ért megveszi egy külföldi befektető (hozzáértő) és irgalmatlan vagyonra tesz majd szert. A folyamat már megállíthatatlan.
    Ahhoz, hogy európai színvonalú legyen a vonatközlekedés hazánkban a teljes költségvetés bevételi oldalát rá kellene fordítani: azaz egy évig se nyugdíj, se kórház, se palifasza...

    Tessenek szíves utána járni, hogy a rendszerváltás óta hány milliárd volt támogatásra és konszolidációra fordítva??? Becslésem szerint 1.500-2.000 milliárd közötti összeg (és nem járok messze a valóságtól).

    A logisztikai központok kialakítása után a legolcsóbb áruszállító megoldás lenne (sőt még ROLA-ként kamionok is tűnnének el az útról), de mire uniós és hazai támogatási forrásokból ezek megvalósulnak, addig nem marad vasút!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 3. bo 2009. augusztus 25. 15:36
    „Magyarcsanádot meg azzal hitegetik, hogy helyreállítják a régi hidat Csanád és Őscsanád között”
  • 2. nagyi8 2009. augusztus 25. 13:26
    „Szeretek a makói vonattal utazni.
    Külön jó az, hogy a kerékpárt is lehet vinni.

    De az igaz, hogy kevesen utaznak, s mint laikus is látható, hogy nagyon veszteséges.

    Nagyon sajnálatos, hogy leállítják, de érthető.

    .”
  • 1. Örvájn 2009. augusztus 25. 13:06
    „Az Újszeged - Mezőhegyesi vasút vonal egységes -skanzenbe illő- monarchia korabeli vasút állomásaival, (kivétel az oda nem illő, utólag felújított ,,szocreál" Makói áll.) rendszeres karbantartással, fejlesztéssel egy vasúti ,,ékkő" lehetett volna. Ehelyett méltatlanul elhanyagolva (az állomásokon rettenetes állapotokkal) a pálya, szerelvény korszerűsítés elmaradásával, eredményezte az utazó közönség folyamatos csökkenését. E döntéssel félő újabb több mint 100 évre visszatekintő ,,intézmény" fog megszűnni, sokkal nehezebbé téve az újra indítást, a rendbetételt. Nehezen tudom elképzelni, hogy a világszerte reneszánszát élő költséghatékony vasúti közlekedés reformja: csak az éveken keresztüli fejlesztés elvonást követő, felszámolás lehet.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Térfigyelő kamerák Makó közterületein

Makó - Hat makói térfigyelő kamera már üzemel, az egyiket épp a napokban átadott Fátyol… Tovább olvasom