Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Makói zöldségfélék a nagyáruházak polcain

Kerülnek makói és Makó környékén termett zöldségfélék a hipermarketek polcaira, és egyre több termelő ér el sikereket, de rögös út vezet a földtől az ismert áruházláncokig. A ferencszállási Kötelesék például minden héten az új áruminták miatt izgulnak, mások eleve erre szakosodott cégeket bíznak meg a beszállítás szervezésével. Az igény pedig érezhetően nőtt a hazai termés iránt.
Több multinál is kapható makói fokhagyma. Fotó: Schmidt Andrea
A ferencszállási Köteles és Társai Kft. által termesztett és csomagolt fokhagyma rendszeresen szerepel az egyik hazai üzletlánc zöldségkínálatában, ám nagy az ára az „előkelő" piaci pozíciónak. Minden héten új árumintájuk kel versenyre a többi beszállítóéval, és aki olcsóbban kínálja a portékát, azzal kötik meg a szerződést. Ez a fogyasztónak jó, a termelők számára állandó bizonytalanságot jelent. A híres-neves makói fokhagyma jó minősége és az ötletes csomagolás sem jelent teljes biztosítékot a gazdálkodók számára.

– Szerdánként nyújtjuk be a mintát, és még aznap döntenek róla, hogy mi leszünk-e egy hétig a beszállítók. Bármikor jöhet azonban a telefon: érkezett egy olcsóbb ajánlat, alá tudunk-e kínálni. Mi ebből élünk, így amíg mínuszba nem kerülünk, szállítunk. Viszont a sokfelé hallható pletykák ellenére mindegyik multi precízen és időben fizet – fogalmazott Köteles Lászlóné, a kft. vezetője.

Nemcsak a termény minőségét nézik, hanem a csomagolást is bírálják az áruházláncok. Megtudtuk például: a nejlontasakkal szemben biztos, hogy a hálós kiszerelés a nyerő. A bizonytalan rendelés azonban nemcsak a gazdák lelkét, hanem a termelőkapacitást is megterheli, hiszen előfordul, hogy a Makó környéki termelő délelőtt 9-kor tudja meg: kora délutánig 2-3 mázsányi fokhagymát várnak a Pest melletti központba. Ez mégis a szerencsésebb helyzet, hiszen a legnagyobb multik beszerzői „klubjába" bekerülni szinte lehetetlen.

Benkő Antal, a Benkő és Társai Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta: cégük a Zöldségcentrum Kft.-t bízta meg azzal, hogy a terményeiket a hipermarketekbe juttassák, hiszen ez önmagában is egy nagy gondosságot, odafigyelést igénylő feladat.

– Most már kimondottan nehéz zöldségfélével, így akár makói hagymával, akár gyökérrel betörni a multinacionális áruházláncok polcaira, hiszen az utóbbi években szinte mindegyiküknél stabil beszállítói kör alakult ki, egy-egy zöldségfajtát a megszokott termelőtől vásárolnak fel, és nem jellemző, hogy bővítenék a beszállítók számát – mondta lapunknak Pásztor Vilmos, a Zöldségcentrum Kft. ügyvezetője. – A makói zöldségek piacra juttatásában immár ötéves tapasztalatunk van, ez alapján kijelenthetem, hogy folyamatosan nő a kereslet. Mivel egyre többen vásárolnak a hipermarketekben, több zöldségféle is fogy, a beszállítás nehézségei közé tartozik, hogy a multik a legjobb minőséget a legalacsonyabb áron szeretnék megvásárolni. Bár ez biztos piac a termelők számára is, mégis nagyon kevesen vannak, akik az év 365 napjából 360-on, a hét minden napján képesek csomagolni, szállítani, emellett biztosítani a megkövetelt minőséget is.

Pásztor Vilmostól még megtudtuk: vállalkozásuk egyik célja a termények áruházba juttatásán túl, hogy közvetítsék a piaci igényeket a gazdák felé is. Hiszen elsősorban a vásárlók, és nem a termelők elképzelései határozzák meg, hogy milyen zöldségféle termesztésére van szükség.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Konferenciával ünnepelt a hét végén a makói tévé

Szakmai konferenciával ünnepelte a hét végén a Korona Konferencia-központban tizenötödik… Tovább olvasom