Délmagyar logó

2017. 11. 21. kedd - Olivér 1°C | 8°C Még több cikk.

Makótól is autópálya vezet majd a román határig

Makó - A minisztérium döntött: Makótól is autópálya vezet majd a román határig. Erre a szakaszra eredetileg kétszer egy sávot terveztek. Az érintett településeken örültek a jó hírnek, de a valóság egyelőre nyomasztó. A leletmentő feltárást 2008 elején indítják, és decemberig 300 ezer négyzetmétert kell átvizsgálni.
A minisztérium döntött: Makótól is autópálya vezet majd a román határig. Erre a szakaszra eredetileg kétszer egy sávot terveztek. Az érintett településeken örültek a jó hírnek, de a valóság egyelőre nyomasztó. A régészeti munka még nem kezdődött el az út nyomvonalán, a leletmentő feltárást 2008 elején indítják, és decemberig 300 ezer négyzetmétert kell átvizsgálni.

Bejelentette a héten Ujhelyi István, a területfejlesztési tárca államtitkára, hogy az előzetes tervezettel szemben nemcsak Makóig, hanem a város határától Nagylakig is kétszer két sávosként épülhet meg az M43-as. A 2012-re befejezettnek ígért beruházással kapcsolatos információ kellemes meglepetésként érte a két érintett település, Apátfalva és Magyarcsanád lakóit.

A 43-as út nem csak életveszélyes, de közlekedni is alig lehet rajta. Fotó: Segesvári Csaba

– Nagyon örülünk mindannyian, apátfalviak, hogy belátható közelségbe került a kétsávos autópálya megépítése – mondta Varga Péter apátfalvi polgármester. – A falunkat kettéosztó kamionáradat rendkívüli feszültséget jelent a településünknek, és az autópályával csak nyerhetünk. Bár a lobbizás a kistérségi társulás elnökének, Buzás Péternek a feladata, mi, kistelepülési polgármesterek is megteszünk mindent annak érdekében, hogy a tervekből valóság legyen.

A beruházástól nemcsak a nagyobb forgalom távol tartását, hanem gazdasági fellendülést is remélnek a környező települések, hiszen az M43-as királyhegyesi csomópontjánál lehajtási lehetőség lesz. Varga Péter szerint ez konkrét és kézzelfogható lehetőség Apátfalva számára.


– Nagy megkönnyebbülést jelent mindannyiunknak a kormányzati döntés, és még nagyobb lesz az öröm, ha kiderül, hogy nem az előzetes terveknek megfelelően két, hanem egy ütemben, egészen a határig megépülhet az autópálya – fogalmazott Farkas Jánosné, a 43-as forgalmától Apátfalvával együtt szenvedő Magyarcsanád polgármestere.

Napi 2500 kamion

Makón több civil kezdeményezésről is hírt adott lapunk, melyek pontosan felmérték, hogy naponta átlagosan hány kamion dübörög át a 43-astól érintett településeken. Míg tavasszal a makói MDF által megbízott civilek 2000, Németh Pál nyugalmazott mérnök nyár végi felmérésében már napi 2500 kamion szerepelt.

A fejlesztéssel kapcsolatos konkrét munkálatok azonban még váratnak magukra. Mint megtudtuk: jelenleg a nyomvonalon kötelező első munkafázis, a régészeti feltáró munka sem kezdődött meg. A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat igazgatója, Virágos Gábor elmondta: csak a napokban kapták meg a Szeged és Makó közötti nyomvonalat tartalmazó dokumentumokat.

– Úgy tűnik, 2008 elején kezdhetjük a feltárásokat, a munkálatokat 2008 decemberéig be kell fejeznünk. Mindez hatalmas munkát jelent, ugyanis a jelzett területen neolitikus Körös-kultúra nyomait feltételezzük, ami rendkívül bőséges leletanyagot sejttet. A munkába természetesen a helyi és országos intézményekben dolgozó szakembereket is be kell vonnunk, már fel is vettük a kapcsolatot a szegedi Móra Ferenc Múzeum illetékeseivel – summázta az igazgató, aki kiemelte: több mint 300 ezer négyzetméternyi területet kell átvizsgálniuk.

Olvasóink írták

  • 7. triatlonos 2007. november 19. 16:46
    „Csak úgy az érdeklődés szintjén kérdezem, hogy hány sávosnak kellene lenni egy autópályának? Ujhelyi ugy állitja be, mintha kiharcolta volna a kapcsolatai révén. Ha kétszer két sáv helyett lenne kétszer három, akkor igen. Ha marad ki egy kis anyag, akkor azt az életveszélyes Szeged -Vásárhely szakaszt is meg kellene csinálni. De szerintem ennek a kormánynak az idejében nem lesz belőle semmi, csak úgy dacból! Mindezekre talán a legjobb válasz, hogy: Nyugtával a napot! Már várom a 2010-t -duplán!”
  • 6. sith-u 2007. november 19. 16:25
    „Ez tényleg szép terv, de manapság csak azt hihetjük el, ami már megvalósult.”
  • 5. KupolaPofa 2007. november 19. 15:18
    „Buzievagy?”
  • 4. Danss 2007. november 19. 10:48
    „Lala: alig kihasznált vasút vonalat fenntartani nagy pazarlás, utazzanak autóbusszal mert az olcsóbb ha van párhuzamos közlekedés.”
  • 3. csanyiv 2007. november 19. 10:16
    „Lala: azért a kettő közt van egy lényeges különbség!
    A Déli híd nem támogatott projekt jelenleg és nem is fog ebben az uniós költségvetési ciklusban történni semmi, legfeljebb a tervek elkészítésére lehet majd pályázati pénzt szerezni 2013-ig - itt meg már kész vannak az engedélyes tervek.”
  • 2. Lala 2007. november 19. 09:31
    „Na ja épül...
    Épül majd a Szeged déli hídja is amiben lesz vasuti pálya is csak egy a baj a kurmány felszedi az Újszeged-Mezőhegyes vasúti pályát. Igen kedves kurmánypárti szavazók felszedi a síneket először megszünteti és utána aszínesfém tolvajok ellopják .”
  • 1. Németh Pál 2007. november 19. 07:58
    „Tisztelt Olvasók!

    Örvendetes, hogy rendes autópálya készül majd.

    A cikk téves adatokat is közöl.
    Az én forgalomszámlálásom 2007 áprilisban volt.
    Az eredményeket kitettem az internetre:
    www.marosnet.hu / Kistérség / FORGALOMSZÁMLÁLÁS

    AZ MDF-Makó, Szabó Sámuel, pedig az én tavaszi adataimat a sajátjaként közölte a Délvilágban, pedig én sosem voltam pártag. Nem baj.

    Amin még csodálkozom, hogy a Délvilág nem korrigálja a pontatlan hirszolgálatát. Szüksége van erre??? Illyés Szabolcsnak is szüksége lenne erre? Ki tudja?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új rendőrségi vezetők Makón

Makó - Bencze József országos rendőrfőkapitány bűnügyi igazgatóvá nevezte ki Márton István… Tovább olvasom