Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Nem biztos, hogy jövőre lesz pénz az M43-as építésre

Nem látszik biztosnak jövőre az M43-as gyorsforgalmi út építésének hazai finanszírozása, a makói polgármester és parlamenti képviselő azonban – másokkal együtt – igyekszik sürgetni a beruházás indítását.
Nem látszik biztosnak jövőre az M43-as gyorsforgalmi út építésének hazai finanszírozása, a makói polgármester és parlamenti képviselő azonban – másokkal együtt – igyekszik sürgetni a beruházás indítását. Buzás Péter az összesen közel százmilliárdos beruházásról tegnap Horvölgyi Lajossal, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. projektiroda-vezetőjével tárgyalt. A sajtótájékoztatón bemutatták az új algyői Tisza-híd terveit is.

Lapunk kérdésére Horvölgyi Lajos, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. projektiroda-vezetője megerősítette: egyelőre nem biztos, hogy jövőre megkezdődhet az M43-as gyorsforgalmi út Makóig tartó szakaszának építése. A társaság azt tudja végrehajtani, amire a megrendelőtől, azaz az államtól pénzt kap, márpedig ennek előkészítésére, azaz a szükséges földterület vásárlására egyelőre nem kapott – mondta azon a sajtótájékoztatón, amit Buzás Péter polgármesterrel folytatott tárgyalása után tartott Makón. A beruházás nagyobb részét jelentő uniós finanszírozás viszont tulajdonképpen már megvan.

Mederpillér nélküli híd épül a Tiszán

A sajtótájékoztatón bemutatták az algyői új Tisza-híd látványterveit is – az M43-as ezzel lépi majd át a folyót. Mint elhangzott, a kilencszáz méter hosszú, száznyolcvan méteres fesztávval rendelkező mérnöki alkotás egyedülálló lesz a maga nemében, hiszen nem lesz mederpillére. A híd és az összesen ötvenhárom kilométer hosszú gyorsforgalmi út együtt – a ma reálisnak mondható kilométerenként kétmilliárd forinttal számolva – nagyjából százmilliárdba kerül majd.

Mint elhangzott, az út három szakaszban épül meg. Az első, az M5-östől a 47-esig tartó rész építése a területvásárlással tulajdonképpen már idén megkezdődik, sőt az építési engedély megszerzése és a közbeszerzési pályázat kiírása is ebben az esztendőben várható – jövőre pedig, ha lesz rá pénz, a földmunka is.

Keményebb dió a 47-estől Makóig tartó szakasz építése, amely esetében egyébként sikerült kilobbizni, hogy ne kétszer egy-, hanem kétszer kétsávos legyen. Az engedélyes és kiviteli tervek itt is készen vannak már, ám a területszerzésre egyelőre nincsenek meg a források. Horvölgyi Lajos – ugyancsak lapunk kérdésére – úgy fogalmazott: ez ügyben az állam egyelőre nem tárgyal velük, ígéretet sem kaptak az időpontra. A mostani elképzelések szerint mindenesetre 2010–11-re várható a Makó és Csanádpalota közti szakasz megépülése. Ezt az időpontot valószínűsíti az is, hogy nagyjából addigra ér oda a határhoz az az út, amit a románok építenek, és amihez csatlakozhat majd az M43-as.

Buzás Péter a projektvezetőtől kapott információkat úgy értékelte, hogy 2009 vége, 2010 eleje lehet az az időpont, amikorra elkészülhet az autóút makói szakasza. A polgármester és honatya ennek érdekében azt szeretné elérni, hogy az érintett területek felvásárlása kezdődhessen meg jövőre – ha másként nem, úgy, hogy a következő évben fizetnek a tulajdonosoknak. Hozzátette: jövő hétfőn azonnali kérdést is feltesz a közlekedési tárca képviselőjének, sürgetve a beruházást –, de valószínűleg nem ez lesz az utolsó megszólalása az ügyben. Sőt: mivel Szegedet legalább annyira sújtja a háromszorosára növekedett átmenő kamionforgalom, Botka László szegedi polgármesterrel egyeztetve úgy döntöttek, felváltva havonta a parlament nyilvánossága elé viszik a problémát. Ugyanakkor természetesen tárgyal a szaktárca döntéshozóival is.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A makói ellenzék szerint aggályos a kérdőív

Három makói önkormányzati képviselő szerint tartalmi és etikai aggályok egyaránt megfogalmazhatók… Tovább olvasom