Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

Nyaralást kaptak ajándékba

Negyven Temes megyei, gátaljai általános és középiskolás gyermek kéthetes üdültetését vállalta a Pátfalváért Alapítvány Apátfalván. A magyarországi pihenés örömei talán feledtetik a keserű emlékeket: az egyik kisgyerek a padlásra menekült szüleivel a hirtelen jött ár elől, s másnapra összedőlt a házuk.
Az érdekes elfoglaltságok feledtetik a gyermekekkel a tragédiát Fotó: Gyenes Kálmán
Negyven partiumi – a Temes megyei Gátalján élő – gyermek kéthetes üdültetését vállalta az apátfalvi Pátfalváért Alapítvány – tudtuk meg Móricz Ágnestől, a szervezet elnökétől. A televízióból értesültek a felhívásról: a romániai árvízkárosult falvak segítséget kérnek a magyarországi településekről gyermekeik üdültetéséhez. Az RMDSZ helyi szervezetének segítségével döntöttek róla, hogy egy Temes megyei település gyermekeit látják vendégül. Egy hete élettel telt meg az apátfalvi Szigetház. Az udvaron jókora parancsnoki sátor, aminek árnyékában – vagy, ha esik az eső: a védelmében – játékos tanulás zajlik, magyarul és románul, az emeletes ágyaktól zsúfolt hálótermekből zene szól. Mosolygós, izgatott gyerekarcok mindenfelé, van, aki már a másnapi fürdőzésre készül.

– Nagyon örülök, hogy itt lehetek, szerintem szuper a nyaralás, egy csomó olyan dolgot láttunk és tapasztaltunk, amivel odahaza nem találkozhatunk – mondta lelkesen a gátaljai középiskolás Pálosi Júlia, aki az örömök mellett megosztotta velünk az árvízzel kapcsolatos emlékeit is. – Időnk sem volt igazából felkészülni, a gát hamar átszakadt, a víz pedig jött. Félve kucorogtunk bent a szobában, körberaktunk mindent homokzsákokkal: talán nem tör be. Mégis bejött, menekülnünk kellett, mentettük az értékeinket, és a padlásra húzódtunk. Szavakkal el nem mondható az a félelem, amit akkor éreztünk.
A csoport kísérőtanárától, Sibinszki Ibolyától megtudtuk: a kislány nagymamáját még a ház összedőlése előtt sikerült kimenteni, de önszántából nem hagyta volna el a családi vagyont, amit még ő és a férje épített. A család tragédiája azonban enyhül: már épül is az új házuk a régi helyén – jótékonyságból – az anyagiakat.

A gyermekek többsége egyáltalán nem tud magyarul, sokan román–magyar vegyes családban élnek. Románul beszél a harmadik osztályt most befejező Paulescu Adrian, aki rendkívüli koncentrációval csomózza a kulcstartókat a kézműves-foglalkozás során. A tanító nénitől megtudjuk: az ő házuk is a szemük láttára dőlt össze, a tragédia miatt egy hónapig iskolába sem tudott járni, de a részletekről most nem faggattuk a törékeny, szomorú szemű kisfiút.

– Nagyon szeretek itt lenni, most is egy jó kis kulcstartót csinálok, de készítek egyet a barátomnak is ajándékba. A nyaralásból eddig legjobban a strand tetszett, ahol csúszdázhattunk is, odahaza nincs is ilyen óriáscsúszda.

A kísérőtanár elmondta: a nyaralás első napjaiban még a magyart egyébként bíró, ám vegyes családban élő gyermekek sem szólaltak meg, csupán románul, de így, egy hét elteltével már bátran beszélgetnek a helybeliekkel, és már két apátfalvi népdalt is megtanultak.

Móricz Ágnes elmondta: a szervezés összes költsége közel kétmillió forint, amit adományokból biztosítanak. A gyermekek utaztatásában sokat segített a Tisza Volán, de a mórahalmiak is támogatták a gyermekeket, akik az élményfürdőben tölthettek egy egész napot. A nyaralás második felében Gyopárosfürdőre és a környező falvakba látogatnak még el a táborozók.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Makón új cipóval kínálták az ünneplőket

Makón az ünnepi testületi ülést idén is a Szent István-szobor lábánál tartották meg szombaton. Tovább olvasom