Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 7°C Még több cikk.

Orvosi panasz a makói kórház ellen

Makó - Bepanaszolta az Egészségbiztosítási Felügyeletnél és az OEP-nél a makói kórházat egy háziorvos, miután az intézmény úgy döntött, kevesebb beutalt beteget fogad laborvizsgálatra. A kórház a veszteségeire hivatkozik, és szintén az OEP-hez fordult – többletpénzért. A viszony elmérgesedett.
Feljelentésként élik meg a makói kórházban, hogy dr. Domokos Mária háziorvos levelet írt a helyi laborvizsgálatok új rendje miatt az Egészségbiztosítási Felügyeletnek, az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak, az Országos Alapellátó Intézetnek, a tisztiorvosi szolgálatnak és a megyei közgyűlés elnökének. A kórház korábban előjegyzést vezetett be a háziorvosok által laborvizsgálatra beutalt betegek számára, ezt azonban július 1-jével megszüntette, mert egyre hosszabb lett a várólista. Az új rend szerint mindegyik háziorvos havonta 44 ezer német pont erejéig tartó keretet kap. Ha ezt túllépi, az ezen túl küldött betegei megint előjegyzés alapján kerülnek sorra. (Egy átlagos, szív- és érrendszeri kórok, cukorbetegség szempontjából történő laborvizsgálat 2800 pontot visz el.) Domokos Máriát július 15-én, csütörtökön értesítette a kórház orvos igazgatója, dr. Dehelán Aurélia arról, hogy túllépte a ponthatárt. Domokos doktornő ezután írta meg panaszleveleit. Szerinte igazságtalan, hogy az ő 2200 beteggel dolgozó praxisára ugyanúgy 44 ezer német pont jut, mint a 400 kártyás, ellátási kötelezettséggel nem rendelkező praxisra vagy az átlagos nagyságú, 1200 kártyás makói „körzetekre".

– Ha a betegszámot vették volna alapul, igazságosabb lett volna a rendszer – mondja a doktornő. – Ráadásul a kórház a szabálykönyvtől eltérően határozza meg, milyen betegségek esetén kérhet laborvizsgálatot a háziorvos. Már a tizedik betegem jár úgy, hogy nem végzik el a vizsgálatot – csak majd a szakorvos kérésére. Holott a laborvizsgálat így is, úgy is pénzbe kerül. Időt, fáradságot, utazást lehetne megspórolni, ami beteg emberről lévén szó, fontos szempont. Megkértem az OEP állásfoglalását, eszerint sem lehet ilyen módon korlátozni a mi munkánkat.

Az érkezési sorrend mit sem ér – a ponthatár számít a makói laborvizsgálatoknál. Illusztráció: Segesvári Csaba
Az érkezési sorrend mit sem ér – a ponthatár számít a makói laborvizsgálatoknál.
Illusztráció: Segesvári Csaba

A doktornőnek nagyon határozott véleménye volt arról, milyen kórházi orvos az, aki pénzügyi szempontokat rendel a szakmaiak fölé. Az orvos igazgató is hasonló indulattal minősítette a háziorvos föllépését. Dehelán Aurélia leszögezte: nem marad beteg ellátatlanul. A 44 ezer német pontos határ nem vonatkozik a sürgős esetekre, a daganatos, a cukorbetegekre, a gyerekekre és a kismamákra, mert ezeket a vizsgálatokat soron kívül elvégzik. A kórháznak muszáj volt határt húznia, mert bár kétszer ennyi laborvizsgálatot is el tudna végezni, nagyon keveset finanszíroz az OEP. Most is a kifizetett mértéken túl dolgozik a részleg, és már hét térségi háziorvos is túllépte a keretet. A kórház logikája szerint ha kevés a pénz, a vállalkozó háziorvosoknak is sorsközösséget kell vállalniuk, és gazdálkodniuk kell a meglévő lehetőséggel, mint az intézménynek. A makói kórháznak egy év alatt 32 millió forint vesztesége származott csak a labor működéséből, a szentesinek 40 milliónál is több. Ott is bevezették ezt a rendszert, információink szerint erre ottani háziorvosi panasz is született. A két intézmény főigazgatója, Baráth Lajos a megoldás érdekében levelet írt az OEP-nek, többletet kérve. Reméli, ez a pénz megérkezik. A két kórházban – a háziorvosi panaszok nyomán – vizsgálódott az ÁNTSZ, és rendben találta a 44 ezer pontos szisztémát. Ezek szerint az OEP és az ÁNTSZ sem egyformán látja a helyzetet.

A mi zsebünk, a mi bajunk

A történet ismét arról szól, hogy a központi takarékosság kényszere miatt azok esnek egymás torkának, akiknek nap mint nap együtt kell dolgozniuk. Domokos doktornő elmesélte, hogy amikor bevezették a háziorvosok betegségmegelőző, gondozó munkáját is mérő, dotáló indikátorrendszert, ő ezt jó néhány kollégájával együtt komolyan vette. A mutatók alapján az ő praxisa 125 ezerrel kapott volna havonta több finanszírozást – ha nem jön a Bajnai-kormány, amely elvonta a jobban működő praxisok dotálására szánt összeget. A betegségmegelőző munka alfája és omegája a laborvizsgálat. Meglehet, mondja a doktornő, hogy most sem marad ellátatlanul beteg, de a kérdés az: mikor látják el? A sürgős eseteket tényleg soron kívül kell vizsgálni, de – és erről nincs vita – sokkal olcsóbb lenne a megelőzés és a kiszűrés, mint a megbetegedett embert „visszatákolni" az egészségesek közé. Ráadásul emberségesebb is.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. janoka 2010. július 31. 19:49
    „Makói egészség ügy egy nagy nulla! Az ápolok be sem mennek a szobákba csak ahol pelenkás beteg van ott meg nincs pelenkára pénz , akkor mit is csinálnak lógatják a lábukat? Ezért kár fen tartani a kórházat.
    Az is felháborító amit az időpontok adásával művelnek.
    A magán laboratórium 24óra múlva eredményt ad csak fizess, és ami felháborít a levett vért a kórházban vizsgáltatja a labor vezető , azokat a műszereket használva amit a mi pénzünkön vett a kórház.
    Ha nem hozzájuk fodulsz jó pénzért várhatsz a sorodra 1.5-2 hónapot ha maszek vegyen magának műszert van rá példa. Úri utcán működő ultra hang vizsgálat ilyen és tisztelet nekik megvették a gépet és nem kell hónapokat várni.
    Esetleg a kórház vezetőinél kellene szemléletet váltani? VAGY VEZETÉST!”
  • 33. béla13 2010. július 31. 14:59
    „31. mur:
    Elég szomorú , hogy a mai világban már csak a pénz számít, és hogy ha nincs az embernek pénze, az akkor meg is halhat, hogy finoman fogalmazzak. Egyszerűen ez szégyen, hogy senkinek sem számít semmi egy ember élet, csak a pénz, amiért még sokan ölni is képesek.
    Az én családom is küszködik anyagi gondokkal, de mi tisztességesen élünk, és megpróbáljuk magunkat kihúzni ebből, még hogy ha sokat is szenvedünk miatta.
    De ez nem ide tartozik, csak ezzel azt akartam mondani, hogy az olyan emberek nem képesek átérezni a szegényebb emberek helyzetét.
    Mint a te esetedben is csak azért élhetsz, mert ki tudtad fizetni.
    Most nem akartam sértődést, ha esetleg olyat írtam, csak így tudtam jelenleg kifejezni magam :)”
  • 32. Nursee 2010. július 30. 16:46
    „Igazgatónő,igaza volt ezt már nem lehet szó nélkül hagyni.
    Dr. Domokos Mária és csapata támogatta azokat a kormányokat,amelyek gúzsba kötötték kórházainkat,ha nincs népszavazás ebben a kérdésben kiárusították volna egészségünket.Domokos Máriának igaza van a baj csak az,hogy a felelősök keresésénél megáll a Makói kórháznál.Az igazgatónő két malom kő között örlődik.”
  • 31. mur 2010. július 30. 15:30
    „béla13 igazad van a makói korház egy rakás semmi nekem egy szimpla vérvétel után javasolta a háziorvosom menjek el ultrahangra fel is hivtam őket és kaptam 2 hónapra időpontot mondanom se kell nem éltem a lehetőséggel és elmentem magán rendelésre másnap, ahol azt mondták daganatom van és javasolnak ct vizsgálatot azonnal bementem Szegedre ahol 2hétre kaptam időpontot,megkérdeztem hamarább nem lehetne mondták lehet ha hivatalosan fizetek 50000 ft-ot 3nap múlva mehetek hát én fizettem és ez mentette meg az életemet mert műtétkor derült ki hogy majd nem áttörte a burkot a daganat!Ja és a háziorvosom dr Domokos Mária!”
  • 30. vidake 2010. július 30. 13:46
    „Kedves hozzászólók a központi szabályozás az elfogadhatatlan,amit az SZDSZ és az MSZP volt szives bevezetni,azért,hogy a magyar ember gyógyulását megakadályozzák a különféle volumenkorlátozás kapcsán.Mire valaki sorra kerül meghal ez által a kívánt célt elérték,mert fogy a magyar így is.Az egész egészségügyi rendszer ahogy van rossz.Helyes az a gondolat,hogy ki mennyit fizetett be és mennyi ideig ne csak anyugdij alapba hanem az eü.alapba is figyelembe legyen véve.Elnézem a rendelőbe űlve,hogy fiatal egészségesnek látsz népcsoportok kiválóan használják az ellátást a maguk csendes szerénységével.Ugyanakkor mi a sor végén lévők vitatkozunk,méltatlankodunk a rendszer igazságtalan voltárólSzegény kórház csak eszköz mit tegyen,hogy mindenkinek jó legyen?Uj egészségügyi törvény kell.Nem vagyok kiváncsi,hogy Svédországba mi van és mit lehet keresni mert nem azonasak a feltételek.Sok okos egészségügyi dolgozó javaslataival járuljon hozzá egy megfelelő törvény kidolgozásához.”
  • 29. béla13 2010. július 30. 10:52
    „A makói kórház nem ér semmit!
    Ezt számomra már többször is bebizonyították, hogy nem akarták ellátni nagyapámat a törött lábával, majd egy egész napos ülés, és osztályról osztályra járás után azt mondták menjünk haza, mert nem látják el.
    Reggel 9-től du. 4-ig vártunk, hogy kimondják azt, nem látják el , mert rendelési időn kívül van.
    Ennyit erről a kórház és rendelő intézetről vagy mi ez.”
  • 28. Rappen 2010. július 29. 21:09
    „Többször is elolvastam a fenti cikket és a "Makóikórház" hozzászólását is. Számos fontos dolgot megtudtam, meg azt is, hogy miért jó az új bevezetett rendszer. De arra, hogy Domokos doktornő javaslata miért rossz, vagy miért nem jó, vagy miért nem jobb, arra nem találtam választ.
    "Domokos doktornő ezután írta meg panaszleveleit. Szerinte igazságtalan, hogy az ő 2200 beteggel dolgozó praxisára ugyanúgy 44 ezer német pont jut, mint a 400 kártyás, ellátási kötelezettséggel nem rendelkező praxisra vagy az átlagos nagyságú, 1200 kártyás makói ,,körzetekre".
    - Ha a betegszámot vették volna alapul, igazságosabb lett volna a rendszer - mondja a doktornő."
    Egy egészségügyhöz nem értő ember, a józan paraszt eszével is láthatja, hogy nagyobb létszámú körzetben, valószínű több laborvizsgálatot fognak kérni, így ott nyilván hamarabb el fog fogyni a meghatározott keret. Egy kisebb körzetben, lehet fel sem használják. Ezek tükrében ésszerűnek tűnik egy laikus számára is, Domokos doktornő javaslata. Akkor, ha így van, miért kell megnehezíteni a háziorvos munkáját, még erre a 3 hónapra is? Mert ennek is megint a beteg látja kárát. Sajnos.”
  • 27. correct 2010. július 28. 21:12
    „tony soprano,inkább a TRAVIAN-ban villants”
  • 26. FINESZ-es 2010. július 28. 20:25
    „Az illusztracion a sebeszeti ambulancia fenykepe van, de ez a lenyegen nem valtoztat.”
  • 25. Lacusch69 2010. július 28. 10:50
    „Svéd: véletlenül nem Péter a keresztneved?”
  • 24. bbpici 2010. július 27. 21:07
    „Annyi mindenről szó volt már ahogy végigolvastam a hozzászólásokat.Véleményem nekem is van.
    1. Talán először is arra reagálnék aki azt írta, hogy csak találgatások alapján kérnek vizsgálatot. Lehet, bár szerintem nem ez nem fedi a valóságot. Ugyanakkor, ha véletlenül olyan valamit derít ki ez a vizsgálat ami a beteg szempontjából hú de szuper, akkor már egyből más megítélés alá kerül az adott orvos. Talán gondolkozzunk el ezen is, hiszen nem végeztünk egyetemet és azért megy az ember orvoshoz, mert valamilyen szinten bízik az Ő döntésében.
    2. Az, hogy fehér ruhás nővérek trécselve sétálnak az udvaron még nem jelenti azt hogy nem dolgoznak éppen. Van olyan része is az ápolásnak amit nem biztos hogy az ágy mellett tölt el az ember. Mert ugye vannak anyagok amiket be kell szerezni a raktárból, gyógyszertárból, anyagot kell vinni a laborba, véradóba, esetleg a betegek élelmezéséhez kell leadni a papírokat.
    Talán nem kellene csak az adott pillanat "élményei" alapján dönteni amikor véleményt formálunk valaki munkájáról.”
  • 23. vidéki09 2010. július 27. 19:11
    „Makóikórház : ha már mindenki annyira okos beszéljünk már arról is , hogy mi a büdös francnak találták ki azt hogy ne lehessen telefonálni a Kórházba a 0 -9 menüpont nem tartalmaz mindent a központ nem veszi fel ez is gondolom a betegek gyógyulását segíti elő....
    Ezért ki a felelős ?????????
    Ez mégse a vízmű v. a gázfogadó állomás át kellene gondolni hogy biztos jó -e így ?
    Megkérdeztek már valakit ez ügyben , annyi ráérő embert mint a szakrendelőben van úgyse látni csak a munkanélküliek körében.
    Egy óra alatt csoportos sétával 3-4 fehér köpenyes nővérke körben sétáljak az épületet , lázas semmittevésükben valaki a telefont is felvehetné, mert ugye nem nehéz kiszámítani ha ennyi a ráérő idő akkor sok feladat nem terheli őket !?? talán más ezt nem látja”
  • 22. történész 2010. július 27. 18:42
    „Való igaz, amit a doktornő megfogalmazott. A beteg másodlagos, akire amire van pénz az gyógyul. A román Makón biztos..én? az már nem ??.Egy onkológiai vándor gyűlés anyagából idézek,akit érdekel utána olvas
    Ime a megdöbbentő rendszerváltó demokrácia véleménye arról ,hogy a pénz elsőbb a betegnél:

    - Egy vastagbél daganatos beteg kezelésének költsége a kilencvenes évek elején 22 ezer forint volt, ma 13 millióba kerül, ám a páciens ötször-hatszor tovább élhet, akár életéveket is nyerhet. Ha már egyszer nem adhatjuk meg mindenkinek azt, amit az orvostudomány jelenlegi állása szerint meg tudnánk adni, őszinte, nyílt társadalmi párbeszédre és megegyezésre van szükség arról: mi az, amit a közösség hajlandó felvállalni, s mi az, amit nem - fogalmazott Bodoky György, majd hozzátette: különösen fontos erről most beszélni, hiszen a társadalombiztosítás küszöbön álló reformja hosszú távra eldönti majd a kérdést. Bodoky György, az MKOT elnöke arról beszélt: több mint harmincezer ember hal meg hazánkban évente rákbetegségben, a halandóság az Európai Unió tagállamai közül Magyarországon a legmagasabb. Az utóbbi tíz évben robbanásszerű fejlődés következett be az onkológiában. Mind az emlőrákra, mind a vastagbélrákra igaz, hogy jelentősen javultak a gyógyulási esélyek: ma a daganatos betegek jobb életminőségben és tovább élhetnek, mint korábban. Az új terápiák ára ugyanakkor horribilis.

    - Sehol a világon nincs olyan rendszer, amely maximálisan biztosítani tudná az egészségügyi ellátásra vonatkozó igények teljes kielégítését, ezért mérlegelni kell - szögezte le Simonovits András közgazdász, aki példákkal illusztrálta a dilemmákat. Úgy fogalmazott: egy autó tulajdonosa eldönti, hogy mikor cseréli le gépkocsiját. Egy macskatartónak is döntenie kell arról, hogy mennyi pénzt szán beteg kedvence meggyógyítására. Sőt, annak idején a rabszolgatartók is döntést hoztak arról, mennyit fektetnek be rabszolgájuk gyógyításába. A döntések sosem csupán racionális megfontolásokból történnek.

    - Két elméleti szélsőség között kell egyensúlyozni. Az egyik: az emberi élet mindent megér. A másik: annyit ér egy emberélet, amennyi a csereértéke, azaz amennyiből helyettesíteni lehet. Mi a helyes válasz? Az emberi életnek nincs közgazdasági értéke mint a használt autónak vagy a rabszolgának. Nincs emberi életérték, de van ésszerű egészségügyi gazdálkodás - mondta Simonovits András.

    Véleményem még
    Egy dologról ők is hallgatnak a 40-50 éven át fizetett egészségi hozzájárásunkról. Már azon a vándorgyűlésen is úgy kezelték a beteget, mint egy házi állatot, legfeljebb eloltjuk. Ahogyan olvasom, most ezt a cikket mintha ez köszönne vissza.A gyes,gyed csak viszi a beteg biztosító és nyugdíj pénzt,főleg úgy,hogy évtizedekre olyan személyek kapják tucat gyerek után akik jó részük ebből él.”
  • 21. kerekes1 2010. július 27. 17:38
    „Gratulálok a doktornőnek!
    Végre valaki, aki fel meri emelni a hangját a betegek mellett.”
  • 20. makai2010 2010. július 27. 17:18
    „No, ehhez mit szól a többi házidoki? Nem halljuk a képviselőaspiránsét sem... Egyébként meg katasztrófa az egész.”
  • 19. exchange 2010. július 27. 15:54
    „nem csak a labornál nehéz bejutni hanem a egész kórházba már minimum 3 hónap mindenre mire kap a ember időpontott azért szégyen.”
  • 18. sved 2010. július 27. 15:52
    „KLJ!
    Ismet leirom: lehet, hogy valami logikus lenne, de ha nem az szerepel a protokollban, akkor a logika nem ved Abraham Laszlo ellen a birosagon! Amig ilyen az itelkezes, nem varhatsz mast, mint defenziv medicinat az orvosok reszeröl.Mert lehet valami logikus, ha "nem jön be" akkor maris rohan a beteg följelenteni az orvost, hogy eltert a protokolltol.
    Sajnos ez van.”
  • 17. klj_54 2010. július 27. 15:23
    „Bocs, hogy belebüffentek, de én saját bőrömön tapasztalom 9. hónapja a mai magyar "néprosszullétügy" tragikus állapotát!
    Indekvát terápiák6 gyógyszerek tömkelege, kihagyott kezelésekkel tarkítva.

    Sok egyéb mellett egy tumorral küzdök, tehát én valóban belülről látom a harcot az orvos és a betege között. Nagyon soxor az a válasz, hogy "ez nem szerepel a protokollban!", ugyanakkor ésszerűen a kihagyott lenne a következő lépés.
    Senkinek a zsebe nem dagad attól ha ésszerűen a kor követelményeinek megfelelően állítják át az egészségügyet!
    Ha akár Orbán akár Mikola zsebe dagadna tőle, máris gazdaságosan/ betegcentrikusan funkcionálna az egész, mert az lenne a kifizetődő!”
  • 16. Tony_Soprano 2010. július 27. 14:59
    „T:nagyi8
    Általában nem szoktam , de most teljes mértékben egyet értek veled! Dr Domokos Mária egy tisztességes háziorvos ! Az egészért az MSZP-SZDSZ a felelős!”
  • 15. nagyi8 2010. július 27. 14:25
    „Makóikórház 2010.07.27. 10:31
    ,,hanem finanszírozási probléma okozza a nézeteltérést a kórház és Dr. Domokos Mária háziorvos között. A kórház minden rendelkezésére álló eszközzel igyekszik biztosítani a betegek zavartalan ellátását, de nem feladata finanszírozni a háziorvosokat."

    A " finanszírozási problémát" az előző MSZP-SZDSZ vezette be a Dehelán-félékkel együtt. Ezt mindannyian tudjuk. Kérem, ne beszéljenek félre! Mi lakosok nagyon emlékszünk még a 2008-as népszavazásra ,,vizitdíj, tandíj, kórházi napidíj", ahol a lakosság 86%-ban elutasította a kisebbség (14%) törvényét. S a Társadalom Biztosítás (TB)? Éppen a Dehelán-félék támogatták a Buzás-féléket, akik az egész bajt ránk zúdították, erről hallgatnak, ugye? Az Albert Zsolt házaspár kezdeményezésére összejött közel 500´000 aláírás a TB privatizációja ellen. Erre a kormány visszavonta a törvényt, amit egyébként a szégyen-Buzás is megszavazott a parlamentben. Azonban jó néhány őrület megmaradt a törvények visszavonása után is. Egy ilyen nagyon negatív maradvány a volumenkorlátozás.

    Ezen bevető után:
    Nevetséges a ,,Makóikórház" ködösítése, hogy a probléma a háziorvos és a kórház között lépett fel.

    A véleményem:
    1. A probléma országos szinten lépett fel a TB-támogatás csökkenése miatt az akkori és mai kormány és mi közöttünk, lakosok között. Hogy a kórháznak spórolnia kell, az is érthető, de akkor - fair módon - ne a háziorvosra hivatkozzon, hanem az aktuális kormányra, illetve az üzemeltetőre. Mivel a ,,Makóikórház" ma már a Fidesz-KDNP-re néz (anyagi)reményekkel, ezért nem meri az üzemeltetőket kritizálni - Fidesz-KDNP-t, hanem a háziorvosokat. Könnyebb a kisebbet - háziorvost - kritizálni, mint kiállni a nagyobbal szemben, ugye?!

    2. A probléma azért is keletkezett, mert a Dehelán-félék hatalmon tartották a Buzás-féléket, a mai napig is. Mert ugye az orvos-igazgató az önkormányzatban ül - teljesen károsan -, hiszen nem tiltakozott a Buzás-féléknél a volumenkorlátozás bevezetése ellen. Tehát Dr. Dehelán Aurélia - PSZM - is személyesen felelős a mai volumenkorlátozásért.

    3. Ebből következik pedig az, hogy a Makói Kórház is felelős a volumenkorlátozás miatt, mert maga az orvos igazgatója támogatta és támogatja ma is aktívan a Buzás-féléket.

    Maradjunk csak a tényeknél hölgyek és urak és szálljanak le a lóról a földre végre. Mert mi is és a lovak is a földön járunk!

    Gratulálok Dr. Domokos Máriának!
    Egy igaz ember és igazi - humán - orvos, a karrierista, orvos igazgató kollégájával szemben.
    Nyíltan kiállni a meggyőződésünkért a hatalmasságok ellen, ehhez kell bátorság.
    A csorda tagjainak - MSZP-SZDSZ-PSZM - nem szükséges bátorság. A ,,kollektív-erkölcs" még akkor is látszólag erősebb, ha szégyenteljes.

    Kedves Doktornő, mi lakosok, Ön mellett állunk!!”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megszűnt a korlátozás Makónál

Az épülő M43-as autópálya 43-as főúti lekötésénél befejeződött a forgalomkorlátozás a 4415. jelű út 23+680 és 24+900 kilométerszelvénye között. Tovább olvasom