Délmagyar logó

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 1°C | 8°C Még több cikk.

Remeg a föld a kamionok miatt a 43-as főút makói szakaszán

Makó - Szakszerű rezgésmérést végeztetett a 43-as főút makói szakaszán az a nyugalmazott makói mérnök, aki a nyáron a zajszint vizsgálatára kért fel szakértőket. Most kiderült: nem ritka, hogy a határérték négyszeresét is kénytelenek elviselni a 43-as mentén lakók.
Szakszerű rezgésmérést végeztetett a 43-as főút makói szakaszán az a nyugalmazott makói mérnök, aki a nyáron a zajszint vizsgálatára kért fel szakértőket. Most kiderült: nem ritka, hogy a határérték négyszeresét is kénytelenek elviselni a 43-as mentén lakók. Az ártalomról számtalan, nemrég megjelent repedés tanúskodik a házak homlokzatán.

Az alapos szemlélő számára teljesen új képet mutat a fél évvel ezelőttihez képest a makói Szegedi utca – az itt álló, nem ritkán százesztendős épületek homlokzatán számos apró és több, szemmel is látható repedés jelent meg. Az itt élők úgy vélik: a hibák egyelőre esztétikaiak, de a január óta háromszorosára növekedett kamionforgalom okozta remegés igencsak megkeseríti az életüket, munkájukat.

Az egyik Szegedi utcai üzletben dolgozó Szilágyi Gáborné szerint sokszor okoz kellemetlenséget a kamionok okozta remegés, gyakran az egész épület rezonál, ha 70-80-nal elhúz egy hatalmas szerelvény a ház előtt. Persze ehhez járul a gépek okozta zaj, a felvert por és a nyitott ajtón naponta többször is bepöffenő dízelfüst. Igazán jó megoldást a forgalom lassítása sem jelentene – vallják a boltban dolgozók –, hiszen a monstrumok úgy hosszabb ideig maradnának az ajtók-ablakok előtt.

Folytatja a méréseket

A 43-as főúton áthaladó járművek által felvert por és a motorok által kibocsátott károsanyagszint ellenőrzésével folytatja a makói méréseket a következő hetekben, hónapokban Németh Pál. Amennyiben szükséges, saját költségére végezteti el a vizsgálatokat, ám a porterhelésmérés például közel másfél millió forintba kerül – ezért akciójához segítőket, támogatókat vár.

Nyáron zajszintmérést végeztetett saját – százezer forintos – költségére egy nyugalmazott makói mérnök. Németh Pál most folytatta akcióját, és hivatalos rezgésszintfelmérésre kérte fel a környezetvédelmi felügyelőséget, amit a hatóság el is készített. A nyár folyamán, mint az lapunkban is megjelent, kiderült: a gyorsító kamionok okozta zajterhelés éjszakánként az egészségügyi határérték kétszeresét is meghaladja a belvárosban. A mérések átlaga minden esetben határértéken felüli zajt mutatott.

A napokban elkészült jegyzőkönyv summája is ugyanez: az egészségügyi határértéknél többet mutat a főút menti házakban élő emberekre ható rezgésterhelés is. A hatóság által megszabott maximum éjszaka 5 milliméter/négyzetszekundum, az augusztus 16-17-én mért átlag pedig 6,3 volt. A nyugdíjas gépészmérnök szerint azonban egyetlen ember sem az átlagot, hanem az egyes lökéseket érzi. A jegyzőkönyv statisztikáiból pedig kiderül: volt olyan impulzus, aminél egyszerűen kiakadt a Szegedi utcán telepített műszer, aminek a felső mérési határa 20 milliméter/négyzetszekundum.

– Ötezer makói és kistérségi él a 43-as út közvetlen szomszédságában, most az ő egészségükről van szó, ezért nem sajnálom az időmet, és amennyiben szükséges, a pénzemet sem ezekre a vizsgálatokra. Egyetlen politikai szervezethez sem tartozom, mindezt az emberek miatt teszem, de remélem, a döntéshozókat is cselekvésre késztetik ezek a döbbenetes eredmények, és megoldást keresnek a helyzetre – summázta a mérnök, aki elmondta: a felügyelőség ezt a mérést ingyenesen végezte, de van egy másik vizsgálattípus is, ami nem az emberekre, hanem az épületekre ható rezgésterhelést méri, ezt külsős kutatóktól lehet megrendelni. A vizsgálat százezer forintba kerül.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szakáts-emléktábla Makón

Makó - Helyezzen el emléktáblát Makó önkormányzata Szakáts Gábor szülőházának falán – kéri a… Tovább olvasom