Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Repülőgépek egy műhelyből

A makói Nagy József egyike annak a nagyjából ötven repülőgépmakett-készítőnek, aki ezzel a különleges kézügyességet és türelmet igénylő hobbival Magyarországon komolyan foglalkozik. A nyugdíjas vállalatvezető, egykori motorversenyző célja most az, hogy kicsiben összegyűjtse azoknak a híres magyar vadászpilótáknak a gépeit, akik a második világháború idején repültek.
Egy-egy komolyabb makett elkészítése egy évig is eltarthat. Fotó: Gyenes Kálmán
A most hatvanöt éves Nagy József a nagybátyja hatására, tízévesen kezdett el maketteket készíteni. A jó szemet, különleges kézügyességet, nagy türelmet és elmélyült műszaki, illetve történelmi ismereteket igénylő szenvedély aztán elkísérte az egyetemi éveket éppúgy, mint a gyorsasági motorversenyző-karriert, a tanítást vagy a vállalatvezetést. A legnagyobb inspirációt a hobbihoz az a Makóra való visszatérés előtti egy év jelentette, amit a Pest vidéki gépgyárban tölthetett. Ez gyakorlatilag a tököli repülőteret jelentette. Itt szovjet repülőgépek javításával foglalkoztak – megesett, hogy némelyikkel repülhetett is.

Nagy József, bár igazságügyi szakértőként még mindig dolgozik, a nyugdíjas éveket tölti, így egyre több ideje van a miniatűr gépcsodákra. Ő egyébként 1:72 arányú maketteket készít. Ez a legnehezebb kategória, ebben készülnek a legapróbb darabok és például egy katapultszerkezet hevederjeit ebben a méretben már nem egyszerű elkészíteni a pilótaüléshez – jegyzi meg. Így az sem csoda, hogy az üzletekben kapható modellkészletek felhasználásával, ám azokon a történelmi hűség kedvéért rengeteget módosítva akár egy évet is eltölt apró műhelyében, míg egy-egy alkotása elkészül. És bár az ember azt hinné, ez a foglalatosság megnyugtatja az embert, éppen fordítva van: csak akkor tud leülni ragasztani, csiszolni, festeni, ha semmi sem zavarja a gondolatait.

Nem modell, makett

Nagy József nem modelleket, hanem maketteket készít. Mi a különbség a kettő között? A modell apró motorral ellátott, távirányítható kisgép – az ő alkotásai nem repülnek, viszont a lehető legapróbb részletekig pontos másai olyan repülőgépeknek, amelyek valóban léteztek. Olyan komolyan, mint ő, legfeljebb ötvenen foglalkoznak ezzel az országban. Nem csoda: a különleges érzéken, a műveltségen kívül pénz is kell hozzá bőségesen. Egy-egy elkészült darab értéke akár a több tízezer forintot is elérheti.

Most mintegy másfél száz büszkeségét mutatta meg nekünk, megjegyezve: volt több is, csak idővel selejtezni kellett belőlük. A kollekció döntő többsége második világháborús harci gép – német, szovjet, amerikai és magyar is van köztük. Azért ezekkel foglalkozik, mert szerinte ebben az időben gyártották a legérdekesebb repülőket.

Munkáit eddig mindössze egyetlen alkalommal, egy második világháborús kiállítás részeként mutatta meg a közösségnek. Bemutatókra sosem vitt belőlük, csak a maga örömére alkot, no meg azért, hogy a szintén ezzel foglalkozó barátokat elkápráztassa. Bár korábban több fiatal tanítványa is volt, idővel mindegyik lemorzsolódott. Hozzáteszi: noha például Kelet-Európában egyre népszerűbb ez a páratlan időtöltés, Magyarországon ugyanezt nem lehet elmondani.

Hogy most mi a célja? Az összes második világháborús repülőgéptípus kicsinyített mását elkészíteni természetesen lehetetlen vállalkozásnak tartaná, ám azoknak a híres magyar vadászpilótáknak a gépeit, akik a második világháború idején repültek, mindenképpen szeretné összegyűjteni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újra szellőznek a Csipkeház-sor pincéi

Az ígéreteknek megfelelően megkezdődött a szellőztető berendezések építése a makói Csipkeház-sor… Tovább olvasom