Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 8°C Még több cikk.

Segítségre szorul a makói Tudorka Tanoda

Első tanévének végéhez közeledik a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatására alakult makói Tudorka Tanoda. Az intézmény egyedülálló a megyében, de sokak számára ismerős gondokkal küzd a talpon maradásért.
A makói Tudorka Tanodának otthont adó magánházat minden délután kettőtől ötig élettel töltik meg a gyerekek: több mint harminc általános iskolás fordul meg itt hetente, akiknek tantárgyak szerinti felzárkóztatását végzi pályázati pénzből az alig néhány hónapos intézmény. Nagyné Lakatos Julianna, a Maros Menti Cigányok Integrációját Segítő Szervezet vezetője másfél évvel ezelőtt álmodta meg a hátrányos helyzetű diákok korrepetálását felvállaló tanodát, amely segítséget nyújt a tanulásban azoknak a gyerekeknek, akiknek a szülei nem tudják a különórákat megfizetni. Az elképzelés tavaly tavasszal kapott lendületet, amikor is közel húszmillió forintos támogatást nyert a szervezet a HEFOP pályázatán. A munka azonban csak novemberben indulhatott meg: helyiséggondok miatt Julika jobb híján a saját házának egy részét ajánlotta fel és alakíttatta át a diákok fogadására alkalmas hellyé. Ide érkeznek délutánonként a tanulók a város különböző pontjairól – többségük, kétharmaduk roma származású.

Nem elég a magyarázat

Varga Edit tanárnő gyógypedagógusként matematikából korrepetálja a gyerekek egy csoportját, és úgy érzi, hasznos munkát végeznek, amellyel a szaktanárok munkáját is segítik. A hátrányos helyzetű, tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek ugyanis nem elég annyi magyarázat, segítség, amennyire az órákon lehetőség van. Csodát tenni a tanodában sem tudnak, itt inkább az alapok elsajátításán, a nehezebb tananyagok megértésén munkálkodnak.

A Csanád vezér téri épületben szabályos órarend szerint vesznek részt a korrepetálásokon a diákok. A nem egészen fél éve tartó munkának már látszanak az első eredményei: a legszorgalmasabb gyerekek év végi bizonyítványába több tárgyból is jobb osztályzat kerülhet. Hustiák Regina, aki a Szikszai György Református Általános Iskola ötödikes tanulója, például matematikából, nyelvtanból és történelemből szerezhet négyest a korábbi hármas helyett. Hetente kétszer jár ide, kedden és pénteken korrepetálják őt a három tantárgyból. A foglalkozásokat nagyon szereti, mert mindig a házi feladat közös megoldásával kezdik a délutánt, majd az órán tanultak megértésében segítik őt. Hasonlóan jó véleménye van a tanodáról Sztáncs Milánnak, aki a kertvárosi iskola hatodikos tanulója. Neki az előbb említetteken kívül az angol nyelv tanulása okoz gondot, de most úgy érzi, biztosan javítani fog. Amióta ide jár, a házi feladatai jók, és jobban érti a tanítási órán elhangzottakat is.

Nagyné Lakatos Julianna az első, szűkre szabott tanév tapasztalatai után egyszerre bizakodó és elkeseredett: az eredmények, amelyek a gyerekek szintfelmérőiben is megmutatkoznak, azt igazolják, szükség van a tanodára. Az év végére kirándulást, a nyárra tábort szerveztek az ide járó gyerekeknek, a program finanszírozása viszont nehézkes. Az induláskor átutalt előleg már elfogyott, éppen a napokban postázzák a következő szakmai és pénzügyi beszámolót az oktatási minisztériumnak. Innentől számítva három hónap múlva juthatnak pénzhez – addig minden kiadásukat saját zsebből fedezik, ami azt jelenti, hogy a pedagóguscsapat és a projektmenedzsment is csak a következő utaláskor kapja meg a fizetését.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Koós János volt a házigazda a makói grillfesztiválon

Nagy sikert aratott Makón a hétvégi grillfesztivál, amelynek Koós János táncdalénekes volt a… Tovább olvasom