Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Sínek helyett közúton: már a busz az úr

Szombaton országosan 24 vonalon, valamivel több mint 800 kilométerrel kevesebb sínpáron közlekedtek utoljára személyvonatok. Helyüket vasárnap a Volán-társaságok autóbuszai vették át. A menetrend- és szolgáltatóváltás apropóján megnéztük, hogy a "bezárt" Makó–Hódmezővásárhely vonal milyen állapotban van, mi indokolhatta a személyszállítás ideiglenes szüneteltetését. Utasok és vasutasok szerint semmi.
Mától Makóról már csak két irányba, Újszeged és Mezőhegyes felé járnak a személyvonatok. Az idei menetrendváltás nemcsak az indulási időket módosította: a 130-as számú Makó–Szolnok vasútvonalat megkurtították, Jász-Nagykun-Szolnok megye székhelyéről most már csak Hódmezővásárhelyig járnak a szerelvények. A két megyei város közötti 34 kilométeres távolságot 44 perc alatt tette meg az általában egy motorkocsiból álló szerelvény. Többnyire kevés utassal. Annak ellenére, hogy a Bzmot teljesen fel van újítva, fóliázott üvegű, az ülések nagyon jó állapotban vannak, és a graffitisek is megkímélték. A busz, amely végig üldözheti a sínek mellett a szerelvényt meg tele van.

Lantoséknak költözniük kell

Makó nagyállomásáról a kigördülő szerelvények először a Makó-Újvásártéren állnak meg. A megállóhelyen a vasúttársaság egyedül a lámpákat tartja karban, a padok ülő- és háttámláját évtizedekkel ezelőtt „hasznosíthatta". A szolgálati házat a Lantos család lakja. A feleség, Lantos Árpádné itt született, édesapja vonalbejáró volt. Lehetőségeikhez képest karbantartják a "pályaudvart": gazolnak a peronon és a sínek mentén, telente havat lapátolnak. A ház mentén mindenféle baromfi szaladgál, mint mondták: őket is viszik magukkal februárban. Addig maradhatnak, akkortól – ahogy ők mondták – a MÁV igényt tart a lakásra. Optimisták, bár nem tudják, hova mehetnének.

A következő megálló Makó-Újváros. A kisállomás – így hívják a helyiek – a körülményekhez képest jó állapotban van, és a forgalmi szolgálattevőknek is megmaradt a munkájuk. Az autópálya-építéshez az alapanyag vasúton érkezik, de a „pályás" tehervonatokon kívül is naponta legalább egy teher jön idáig, amely a környező tsz-ekből, elsősorban a Kossuthból gyűjti össze a terményt, illetve szállít oda nyersanyagot.

Az utolsó vonat Makó és Vásárhely közt. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Földeák és Szikáncs rosszul jár

Az egyetlen nem makói és még nem vásárhelyi megálló a vonalon Földeák. A településen olyannyira gyászolják a vasutat, hogy csak helyettes forgalmista dolgozik: Tóth György eredetileg Makón szolgál, ám földeáki kollégája csütörtök óta szabadságon van, így őt érte a vonalbezárás. Szerinte az emberek szerették a vasutat, viszonylag sokan is utaztak a szerelvényeken.

– Iszonyatosan nagy érvágás nekünk, hogy vasárnaptól nem járnak ezek a személyvonatok. Napi szinten használtam, ezzel hordtam a gyermekeimet Vásárhelyre óvodába, és munkába is ezzel járok. Nem tudom, mi lesz ezután. A busz túlzsúfolt, sajnos a gyerekek hányósak, itt van mellékhelyiség, kényelmes, ha gond van, meg tudom oldani. Tudom azt is, hogy nagyon sok szülő vitte át Vásárhelyre a hiperaktív, fogyatékkal élő gyermekét iskolába. Azt például elképzelni nem tudom, ők hogyan fognak buszozni. Valamikor teljesen tele van a vonat, csomagok, biciklik vannak a peronon – sorolta Diós Anna szikáncsi lakos, miért választotta eddig a vonatot a busz helyett.

Lantos Árpád eddigi lakhelyén. Makó-Újvásártér már nem fogad több vonatot. A szerző felvétele
Lantos Árpád eddigi lakhelyén. Makó-Újvásártér már nem fogad több vonatot.
A szerző felvétele

Amikért talán nem kár

Szikáncs és Vásárhely nagyállomás között kétszer állt meg még a vonat, előbb Gorzsánál, majd az eddig volt leghosszabb nevű vasúti megállónál, Hódmezővásárhely-Ipartelepeknél. Mindkét megállóban a rozsda és az enyészet az úr.

A vaspálya viszont az egész vonalon jó állapotú, 60 kilométer/órával végig lehet menni – a bezárt vonalak többségén ilyen sebességről csak álmodhattak a mozdonyvezetők. Ahogy az is „bájos", hogy egészen a szombati leállásig a hat közlekedő vonatpár reggel és délután kétórás ütemes menetrend szerint ingázott a két megyei város között.

 
Magyarország vasúti személyszállítási térképe 2007. 03. 03. előtt.
Magyarország vasúti személyszállítási térképe 2007. 03. 03. előtt.
 Forrás: Indóház vasúti magazin

Magyarország vasúti személyszállítási térképe 2007. 03. 03. után.
Magyarország vasúti személyszállítási térképe 2007. 03. 03. után.
Forrás: Indóház vasúti magazin

Magyarország vasúti személyszállítási térképe 2009. 12. 13. után.
Magyarország vasúti személyszállítási térképe 2009. 12. 13. után.
Forrás: Indóház vasúti magazin

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. valakiiii 2009. december 14. 19:11
    „moderálva off”
  • 20. Nostradamus 2009. december 14. 08:21
    „Billan: Na abból a 240ezerből se mégy nyaralni te szerencsétlen...”
  • 19. Logaritmus 2009. december 13. 23:04
    „"Vasút nélkül meghalnak a települések!"

    No comment.”
  • 18. Szemif 2009. december 13. 22:18
    „15. Ja és Uzsgyi, alias 63-41 ikermotorkocsi az a csuklós vonat, de szüntessük meg aa 71-es buszt is, arra is Erdélyi téren jó ha 2 ember száll fel. Magyarul honnan veszed, hogy csak Hódmezővásárhely létezik Szolnokig, mint település, tény, hogy nincs sok utas, mert főleg Népkerten szállnak át Szeged felől, és ahogy halad Szolnok felé, úgy lesz egyre több ember.........(vannak ilyen noname kis falvak is, útközben, hogy Mindszent, Szentes, Kunszentmárton, Tiszaföldvár, Martfű stb.) Józan ész emberek, az kéne először.......”
  • 17. Johnson 2009. december 13. 22:13
    „Isten hozott magyar állampolgár a hazádban,szétkúrtak téged totál,szétkúrt a magyar téged,de tudjátok testvérek,hogy hova húzzátok az X-et jövőre!!!”
  • 16. Szemif 2009. december 13. 22:11
    „15. "az út most is 1 óra 30 perc"
    LOL!!!!!!! :-DDDDDDDDDDDDDDDDDD

    Gyalog! Na jó, kocogós tempóval és közúton, mert az nem kerül Tompapuszta felé.
    Itt van a kezemben (na jó a billentyűzet mellet) a Közforgalmú menetrend 2007-2008 nevű kiadvány (a kedvedért elővettem), állomásokon lehet kapni, sok szám meg településnév van benne (mondjuk egyre kevesebb), eszerint 2008-ban a Mezőhegyes-Battonya szakszon a menettartam 0:30 perc. Zárópóén, hogy én minden évben utazom azon a vonalon néhányszor, főleg nyáron, és mindig 0:30 volt a menettartam. 2006-óta legalábbis biztosan. Amúgy a vonat Bzmot, az van a képen is.”
  • 15. Lenry 2009. december 13. 22:02
    „azt hiszem az a 3 térkép a végén elmond minden lényegeset”
  • 14. ava44 2009. december 13. 21:18
    „Spiler! Én 2008 öszén utaztam Mezőhegyesről Battonyára. Sok változás nincs. Egy kis "bohocvonat" egy kocsi, egy jegykezelő, egy mozdonyvezető + 3 utas. Szombat délelőtt volt, az út most is 1 óra 30 perc.
    Időre mentem, kénytelen voltam használni, mert busz mint a mesében, seholse. Talán ezért értem hogy ez a vonat megmaradt. A Körös Volán biztosan nem tudott felkészülni a váltásra. Hétköznap azért még utaznak a diákok. Minden nap látom viszont a Hmvhely-ről 7,40-kor Szolnokra induló csuklós vonatot. Egy mozdonyvezető, egy jegykezelő és legtöbbször zéró utas. Na ez is ráfizetés. A Vásárhelyi emberek meg utazzanak Szegedre, ha elakarnak jutni vonattal Budapestre, mert a "Hagymácska" is megszünt.”
  • 13. KovácsPistike 2009. december 13. 20:54
    „Helyette megvettük a kínai buszokat...”
  • 12. KovácsPistike 2009. december 13. 20:53
    „10. hozzászólás billan 2009.12.13. 20:10
    Rajtad kívül más nem is fizet adót ugye?
    Ha törődött volna az állam a vasúti pályákkal, a sínekkel, a villamosítással, (vagy a MÁV egy jó menetrenddel!) akkor nem ez lenne a helyzet.
    Németországban visszaállítják a korábban megszüntetett vonalakat.
    Az autóbusz nem környezetbarát, kényelmetlen és lassú.
    (Közben százmilliós végkielégítéseket kaszáltak a vezírek)

    A muter már nem szereti sem a szegfűt, sem az ibolyát, a kertben még a bokrokat is kivágatta a faterral. Nem győzünk takarítani a madarak után.

    Demokrácia=demokraták+erkölcs
    "Ha mindenki hazudik körülöttünk, akkor az igazmondás forradalmi cselekedetnek számít."
    (George Orwell)

    "100 milliós végkielégítés a BKV nyugdíjas humánpolitikai igazgatójának."
    "A kutyatartás hatásai a közbiztonságra - tanulmány 1,2 millióért"
    "40 centis kilátó épült 40 millióért Bodrogkeresztúron"
    "10 tuskó 3,2 millióért”
  • 11. Walaky 2009. december 13. 20:36
    „Vasút nélkül meghalnak a települések!
    NEm böhöm masinák, hanem kisméretű (van ám ilyen!) kocsik a szükségletnek megfelelően.
    Lehetne reggel - délután óránként, lenne utas.
    De a hozzá nem értésnek és a nemakarásnak ez lett a vége:(”
  • 10. billan 2009. december 13. 20:10
    „Évente 120 000 Ft adót csak a MÁV nevű förmedvény létezésére fizetek be az államkasszába, pedig évek óta nem utaztam vonattal. A feleségem dettó.
    Ha nem létezne ez a szörn,y évente 240 000 ezer forint maradhatna a családi kasszában. Egy nyaralás ára...
    Bezárni! Belszántani, Sóval behinteni...”
  • 9. spiler 2009. december 13. 19:59
    „BATTONYA-MEZŐHEGYES viszonylatban 34 éve utaztam akkor kb 25-30 föleg diák utazott , az utidő legalább 1 ,5 óra volt,de akkor legalább cukorrépát és más mezőgazdasági terméket szállitottak,kiváncsi vagyok most már javult -e a helyzet vagy csak KARSAI úr mentette meg a vonalat.”
  • 8. magyarok 2009. december 13. 19:44
    „Persze fizessük csak az adó forintjainkat a vasútnak olyan járatokra amin 3-4 utaznak!
    katalin te nyugodtan add nekik a saját költségedből én inkább értelmes dologra szánnám az enyém nem értelmetlenre ami olyan mély, hogy hiába öntjük bele a pénzt akkor sem akar látszódni semmi!
    Esküszöm nektek ha ezt a jobbik találta volna ki akkor minden ökör helyeselne itt, hogy végre valaki spórol...
    De hát ilyenek a szélsőjobbosok!”
  • 7. egal 2009. december 13. 19:27
    „?szor utaztál vonattal katalin?”
  • 6. katalin 2009. december 13. 19:23
    „Mindent elvesznek a Magyaroktól, hol tartunk már???
    Meddig tűrünk???”
  • 5. KovácsPistike 2009. december 13. 19:16
    „Az osztrákok 300 millió eurós beruházásokkal fejlesztik és korszerűsítik a bécsi vasúti pályaudvarokat.
    Egy pályaudvart bezárnak, de kettőt fejlesztenek.
    "Bezárt a bécsi Déli pályaudvar"
    http://www.delmagyar.hu/kulfold_hirek/bezart_a_becsi_deli_palyaudvar/2130841/

    A muter már nem szereti sem a szegfűt, sem az ibolyát, a kertben még a bokrokat is kivágatta a faterral. Nem győzünk takarítani a madarak után.

    Demokrácia=demokraták+erkölcs
    "Ha mindenki hazudik körülöttünk, akkor az igazmondás forradalmi cselekedetnek számít."
    (George Orwell)

    "100 milliós végkielégítés a BKV nyugdíjas humánpolitikai igazgatójának."
    "A kutyatartás hatásai a közbiztonságra - tanulmány 1,2 millióért"
    "40 centis kilátó épült 40 millióért Bodrogkeresztúron"
    "10 tuskó 3,2 millióért”
  • 4. TrombiFrédi 2009. december 13. 18:32
    „Az "agyatlan spórolás"újabb iskolapéldája!!!”
  • 3. sandocan 2009. december 13. 18:15
    „A földeákiak meg a szikáncsiak egyenek kalácsot, ha nincsen kenyerük.
    A polgármester is járjon gyalog vagy biciklivel.”
  • 2. CsImre 2009. december 13. 17:56
    „Aki meg eddig a biciklijét vitte, az... az inkább járjon autóval. Jee.”
21 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gázpisztollyal halkított le egy ittas férfit egy beteg Makón

Gázpiztollyal csendesített le egy hangoskodó ittas férfit egy beteg a makói kórház sebészeti… Tovább olvasom