Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Száz decibeles gázfröccs az M43-ason

Makó - Makó belterületén 5-20 decibellel haladja meg a zaj erőssége az egészségügyi határértéket. Zajlökésből – amikor a kamionos gázt ad – óránként háromszázat rögzített a műszer, egyenként 80-100 decibellel. A zajszintmérést Németh Pál nyugdíjas makói gépészmérnök végeztette el a saját költségén.
A makói Németh Pál ugyan nem a 43-as főútvonal mentén lakik, ám sok ismerőse igen, ezért is gondolt arra, hogy egy szegedi céggel megméreti a 43-as főútvonal zajszintjét. Azt nem árulta el, hogy mennyit fizetett a vizsgálatért. Becslése szerint öt-tízezer embert érinthet, zavarhat közvetlenül a Szegedtől Nagylakig tartó útszakaszon a zajszennyezés.

Tudomása szerint január óta, amikor Románia belépett az unióba és ezzel együtt háromszorosára nőtt a forgalom a főútvonalon, nem készült ilyen mérés. A nyugdíjas gépészmérnök lapunknak elmondta: két helyen helyeztek ki mérőműszert Makón, a Lidl Áruháznál és a Kölcsey utcai buszmegállónál. Az első helyen 24 órán keresztül folyamatosan mérték a zaj mértékét és noha nappal 65, éjjel pedig 55 decibel a zaj megengedett egészségügyi határértéke, az átlagos érték 70-75 decibel volt.

Németh Pál javaslatai

Németh Pál úgy véli, további mérésekre lenne szükség – vizsgálni kellene például a szén-monoxid és -dioxid szintet, de rezgésmérést és forgalomszámlálást is javasol. Emellett szerinte szükség lenne uniós pénzből beszerzett automata sebességmérők telepítésére az út egész hosszán, a makói szakaszon pedig vissza kellene szerelni a negyven kilométeres sebességkorlátozó táblákat. A Szegedi utca és a Lonovits sugárút kereszteződéséhez emellett nyomógombos közlekedési lámpákat telepítene. Ha mindezt sikerülne megoldani, az M43-as megépüléséig is elviselhetőbbé lehetne tenni az életet a főút két oldalán.

Megdöbbentő eredményt hozott a másik mérés is, amikor délután és éjjel a zajlökéseket igyekeztek összeszámolni – ilyen például, amikor a kamionos gázt ad. Zajlökésből óránként háromszázat rögzített a műszer, egyenként 80-100 decibellel.

A méréseket precízen dokumentálták, az eredményeket táblázatba foglalták.

Németh Pál elmondta, hogy szívesen ad az érintetteknek a mérési eredményekből. A dokumentumot egyébként közzéteszi, a városi könyvtárban például lead belőle egy példányt. Mindettől azt reméli, hogy példáját követve a civilek is megmozdulnak, összefognak majd azért, hogy élhetőbbé váljon az élet a főútvonal mentén. Németh Pál elküldte a dokumentumot a helyi kormánypárti és ellenzéki politikusoknak is annak érdekében, hogy hiteles adatok birtokában léphessenek fel a probléma megoldásáért. Meggyőződése szerint az ehhez hasonló vizsgálatokat már rég el kellett volna végezni – ennek ellenére bántani nem akar senkit, inkább segítene az illetékeseknek. Úgy véli, a szakszerű mérésekre nem csupán azért van szükség, hogy pontosan tudjuk, milyen körülmények között vagyunk kénytelenek élni, de kőkemény anyagi okokból is: a rezgésvizsgálat eredményei alapján például kártérítési pereket indíthatnának a megrongálódott házak tulajdonosai.


Aláírásgyűjtés az M43-as gyorsforgalmi útért

Aláírásgyűjtést kezdenek az M43-as gyorsforgalmi út mielőbbi megépítéséért, a 43-as főút állapotának, forgalombiztonságának javításáért a Makó és a környező települések zömében ellenzéki önkormányzati képviselői, polgármesterei – jelentették be tegnap az érintettek a Maros-parti városban, a múlt heti, nyolc halálos áldozatot követelő buszbaleset helyszínétől néhány tíz méterre tartott sajtótájékoztatón. Márton Imre, a Fidesz makói képviselő-testületi csoportjának vezetője elmondta: azt kérik a miniszterelnöktől és a szakminisztertől, hogy vállaljon írásbeli garanciát arra, hogy 2010-ig legkésőbb elkészül az M43-as autópálya. Hangsúlyozta: addig kérik a kormányt, hogy biztosítson elegendő pénzt a meglévő út karbantartására. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Életveszélyes a 43-as főút Románia uniós csatlakozása óta

Makó - Megháromszorozódott a kamionforgalom az 43-as főúton január elseje, Románia uniós… Tovább olvasom