Délmagyar logó

2018. 06. 18. hétfő - Arnold, Levente 18°C | 26°C Még több cikk.

Száz embernek kerül többe az utazás

Akár négyszeresére is drágulhat az utazás azok számára, akik ma még vonattal utaznak Makó és Hódmezővásárhely között – állítja az egyik ingázó. Hozzá kell tenni rögtön: a szárnyvonal megszüntetése száz állandó utast érint hátrányosan – illetve az állásukért aggódó forgalmistákat, adminisztrátorokat. Ők úgy tudják, húsz makói állás függ a kormányzati döntéstől.
December közepén eldől: marad vagy sem a vonal. Fotó: Frank Yvette

A MÁV felmérése szerint átlagosan 12,3 utas jut egy járatra a Makó és Hódmezővásárhely közötti vonalon, ezért ezt a 34 kilométeres szakaszt is a felszámolandó szárnyvonalak közé sorolta a gazdasági tárca.
– Mindennap kétszer is felülök a Makó és Hódmezővásárhely közötti járatra, reggel a 6 óra 11-essel indulok Vásárhelyre dolgozni, és délután is mindig a vonatot választom, hiszen jóval olcsóbb, mintha busszal utaznék – foglalta össze a közalkalmazottként dolgozó, makói Dömötör Róbert. – Most, amikor megtudtam, hogy valószínűleg felszámolják ezt a vonalat, ki is számoltam: csaknem négyszer annyiba fog kerülni az utazás, ha nem vasúton megyek. Azaz legalább egy ötezressel marad kevesebb a zsebemben. Úgy kalkulálok, hogy teljes árral számolva húszezerrel is többet kellene utazásra költenem. – Róbert azt mondta, reggelente legkevesebb tíz munkatársával, ismerősével vonatozik együtt. Őket ugyanígy érinti a kormány döntése.
A vonal megszűnésének ésszerű következménye a létszámleépítés is. A MÁV országos vezetése egyelőre nem nyilatkozik a gazdasági és közlekedési tárca által bejelentett leépítésekkel kapcsolatban, ám az érintett munkahelyeken dolgozók már számolgatnak.
A MÁV több makói munkatársát is megkérdeztük, ám arra hivatkozva, hogy megtiltották számukra a nyilatkozattételt, magánemberként sem mondták el véleményüket. Nevének elhallgatása mellett egy fiatal nő azonban röviden összefoglalta: úgy sejtik, hogy 15, de akár 20 makói dolgozó is utcára kerülhet. Elsősorban forgalmisták, és adminisztrátorok állása kerül veszélybe.
– Sokan készülnek rá, hogy el kell menniük, többek között tudom: az én állásom sincs biztonságban. Szeretnék a vasútnál maradni, így ha itt nem dolgozhatok tovább, más városban kell munkát keresnem. Teljesen kilátástalannak tűnik most a helyzet – mondta elkeseredve a makói asszony.
Téved a statisztika – állítja a vasútért élő, idejének java részét a vonatok megfigyelésével töltő Csala Attila, aki több éve harcol a Makót érintő vasúti leépítések miatt, néhány hónapja is csaknem hétszáz aláírást gyűjtött a járat megszüntetése ellen. Szerinte igazolható, hogy közel száz ember használja rendszeresen, gyakorlatilag naponta a Makó–Vásárhely vonalat.
– A többség azért választja inkább a vonatot, mert nagy pakkokkal, vagy babakocsival sokkal kényelmesebben utazhat, míg az autóbuszon sokkal körülményesebb ilyen terhekkel eljutni egyik városból a másikba – fogalmazott az önkéntes vonatszámláló.

Még egyeztet a MÁV

A Szentes és Orosháza közötti szárnyvonalat is a megszüntetendők közé sorolta a közlekedési minisztérium, ám egyelőre itt sem biztos, hogy milyen következményekkel számolhatnak a MÁV-dolgozók.
– Mivel egyelőre az sem biztos, hogy egyáltalán lesznek-e szárnyvonal-megszüntetések, egyetlen szentesi álláshely kapcsán sem nyilatkozhatunk – mondta lapunknak Kavalecz Imre, az államvasutak szóvivője, aki hangsúlyozta: éppen ez igaz a Makó–Vásárhely vonalra is. Jelenleg még folynak az egyeztetések a gazdasági tárcával, várhatóan december közepén derül ki, hogy véglegesen melyik vonalakat kell felszámolni. A szóvivő még elmondta: ezt követően hozhatják nyilvánosságra és adhatják természetesen az érintettek tudtára, hogy hány munkahelyet érint a leépítés Szentesen, Makón.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felújítják a pitvarosi sváb házat

Bár eredetileg októberre tervezték, leghamarabb két hét múlva kezdődhet meg a pitvarosi sváb ház… Tovább olvasom