Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Tovább bővül Makón a bicikliút-hálózat

Makó - Tovább nő a makói bicikliút-hálózat, ami az elmúlt években négyszeresére bővült. Az egyik terv szerint a sztráda megépítése után a 43-asból is le lehetne választani egy sávot a kerékpárosoknak.
Makó tavaly óta hivatalosan is kerékpárosbarát város. Az elmúlt években jórészt pályázatok révén százmilliókat költött bicikliutakra: néhány esztendeje mindössze 3,5 kilométer volt a városban – most 13,7 kilométer. Jellemző, hogy a 2008-ban elkészült, közel 9200 méteres új szakaszból csak 180 méter volt a felfestett, a többi épített. Abban az évben az útépítésre szánt teljes országos keret 10 százalékát hozta el az önkormányzat pályázataival.

Merre fejlődhet tovább ez a kerékpárút-hálózat? Az egyik irány a város összekötése lehet a környező községekkel. Makó és Kiszombor között például már most is van, bár felújításra is szorul, de a Makót Apátfalvával összekötő útra például még várni kell – a falu visszalépett a közös pályázattól. Bővül viszont a városon belüli kerékpárút-hálózat: idén az Aradi utcai aszfaltcsík lett hosszabb közel 1 kilométerrel, és így már a város határáig ér, jövőre pedig többek között a Szép és a Királyhegyesi utcában építkeznek.

A bicikli a legnépszerűbb közlekedési eszköz Makón. Fotó: Veréb Simon
A bicikli a legnépszerűbb közlekedési eszköz Makón.
Fotó: Veréb Simon

Ugyanakkor van egy olyan elképzelés is, amelynek megvalósításához még csak építésre sem volna szükség. Szolnoki István, aki több út tervezésében is közreműködött Makón, úgy gondolja, hogy az M43-as átadása után a várost kettészelő 43-as főútvonalról le lehetne választani egy sávot a biciklisek számára. A 43-as két szélén egyébként elvben most is lehet két keréken közlekedni, mert ezeket sárga csík zárja el a forgalomtól – de akinek kedves az élete, nem próbálkozik vele.

Út már van, a kultúra még hiányzik. Mendei Árpád kerékpáros túravezető a minap egy kerékpáros fórumon elmondta: gond van a kerékpárutak minőségével, főleg a régiekével. Dániel István, a Természetbarát SE sokat kerekező vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy néhol hiányoznak a piktogramok, táblák. A makói kapitányság közlekedési osztályvezetője, Neparáczki László szerint viszont a legjobban nem ez hiányzik, hanem az utakhoz méltó biciklis közlekedési kultúra – bár a balesetek száma csökken, sok amiatt következik be, hogy a kerekező a bicikliútról a kereszteződésbe hajtva nem ad elsőbbséget.

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. vuk 2010. július 14. 16:11
    „53. hozzászólás Pipacs50 2010.07.12. 21:47
    A megoldas nem ez.
    Nem szabadna varoson belulre parhuzamos szeparalt kerekparutat tenni. Egyszeru ez.
    A szomoru, hogy meg most epitenek ujakat... gratulalok.”
  • 53. Pipacs50 2010. július 12. 21:47
    „Sajnos - és igazuk is van! Érdekes jelenség - az ablak, amely előtt dolgozom, a bicikli- és autóútra néz. Egyre több kerékpáros megy az autók számára kijelölt helyen! Egyébként én is ezen gondolkodom, mert amióta "védett" bicikliút van, ha én nem vigyáztam volna, már kb. 5-6-szor elütöttek volna! Fékezés nélkül kihajt a kerékpárútra, majd pislog jobbra - balra, aminek következtében el sem bírom kerülni, meg kell állni! Nem lehetne a gépkocsivezetőknek is egy kis oktatást tartani?”
  • 52. bo 2010. július 12. 20:27
    „Makón röhög az ország bicikli út ügyileg!:-))))”
  • 51. exchange 2010. július 08. 20:05
    „Érdekes, Télleg vannak benne olyan részek ami télleg jogos, A 43-as mellet énis hiányolom a felfestést + a beszakadt fedelek. Ellenben a Szép utcai videó az ritka mikor ott nincs forgalom ha ugyanezt iskola időben filmezted volna ott más lenne a helyzet. (Két iskola Galamb, Almási is a környéken) + a kórház.”
  • 50. vuk 2010. július 08. 12:05
    „http://szegedbicaj.blog.hu/2010/07/08/mako_es_a_kerekparosbarat”
  • 49. exchange 2010. július 06. 19:16
    „48. Na erre kíváncsi vagyok. amúgy jó kis oldal. :D”
  • 48. CsImre 2010. július 06. 16:36
    „47.
    Ez így van, a jelszó a karbantartás. Felmértük ma Makó bicikliútjainak jelentős részét, az eredmény a szegedbicaj.blog.hu-n olvasható lesz hamarosan.”
  • 47. exchange 2010. július 05. 15:37
    „CsImre: Most nem a kerékpárútról lesz szó hanem a közutakról.
    "Az elsőbbségadás táblát mindenki ismeri," jogos csak sok helyt azonban be okoskodtak a 30-as övezetekkel önmagában nem gond bár szerintem 40 jobb lett volna mert azért egy József Attila Utcában 30 végig döcögni 300 ft-s benzin ár mellet nem igazán jó, JÓ mondjuk a út állapotát nézve még a 30-is sokk. Másik a jobb kéz szabály a ez csak egy újabb bonyolítás miután hogy sokan nem értik vagy nem akarják betartani. de inkább csak baleset veszélyes helyzetet teremtettek ugyanis sokan azt hiszik hogy ott is jobb kéz szabály van ahol nincs (mert ellopták a elsőbbség adó táblát). meg ezt a jobb kéz szabályos helyeket jobb lenne jelölni (mert így nem egyértelmű lehet hogy csak a táblát lopták el-dilemma) legalább a 30 zóna tábla kezdeténél hogy a Övezet területen Egyenrangú út kereszteződések vannak! vagy minden kereszteződésben egy x-es tábla! (http://www.hidegkuti-autosiskola.hu/kreszszab/tabla_1/veszelytjelz_16/16_88.jpg)”
  • 46. CsImre 2010. július 04. 10:39
    „45. richifater

    Minek? A bicikliutak tervezői sem ismerik sokszor. Ha jól megnézzük, szabályosan sokszor nem is lehet kerékpárral közlekedni. Az elsőbbségadás táblát mindenki ismeri, aztán? Nem hiszem, hogy a szabályismeret hiánya fő gond.”
  • 45. richifater 2010. július 04. 09:22
    „A kresszt kellene már tanítani a sok gyökér kerékpárosnak na meg a suhanó halállal közlekedőnek. TISZTELET A KIVÉTELNEK!”
  • 44. Ungarn 2010. július 03. 13:08
    „-rudi-

    Nem kell oda kerékpárút,a romákok így is az úton csámpáznak állandóan.”
  • 43. Black&Red 2010. július 02. 23:24
    „25. hozzászólás Pipacs50 2010.07.01. 18:08

    A Vásárhelyi utcán is ugyanez a gond van, már többször elakartak ütni, az út biztonságosabb lenne, de ott nem lehet kerékpározni ugye!:) Nem is bosszankodom, inkább lassítok Én, minthogy valamelyik elüssön:) Egyébként a nők sem különbek a férfiaknál, ha a volán mögött ülnek:)”
  • 42. xdxd 2010. július 02. 14:17
    „Valóban nem ártana egy könnyített kerékpárosokra vonatkozó KRESZ tanfolyam. Vannak akik állat módjára közlekednek,egyes üzletből kilépni életveszély,az elektromos csodákról nem is beszélve.Biztos jó dolog ha több a kerékpáros de a rájuk vonatkozó szabályokat betartva!”
  • 41. Tony_Soprano 2010. július 02. 13:27
    „T:scott1
    sez-you!:):D”
  • 40. exchange 2010. július 02. 13:24
    „28. Teljesen egyetértek.”
  • 39. exchange 2010. július 02. 13:22
    „34. A Zrinyi utcai óvodában volt egy lakossági fórum ott mondták hogy a elkészült kerékpár utat nem fogják engedni hogy felszedjék hanem alatta kell áthúzniuk. sőt lehet hogy a járdával is így lesz- Mondjuk a térkövet állítólag tökéletesen visszalehet rakni.”
  • 38. rudi 2010. július 02. 12:50
    „A Návay téren a Vásárhelyi utcától az Iskoláig terjedő pár száz méteres szakaszon a páros oldalon bőven elférne egy kerékpárút és szükség is lenne rá, nagy a kerékpáros forgalom és a gyalogosok a biciklisekkel együtt használják a keskeny járdát.”
  • 37. scott1 2010. július 02. 12:05
    „T. Tony!
    Természetesen az idézet DemSky hadúrról ("a sötét erő" már 20. éve verhetetlenül kormányzó bajnokáról), illetve Budapestről szólt. De ha már Belga idézet, valahogy ez is ide passzolt :)
    Ps: Force be with you Tony master”
  • 36. Tony_Soprano 2010. július 02. 11:05
    „T:sziszka1
    Csak jelzem, hogy a büdös életben nemfog a csatorna elkészülni!:):) Erre mérget vehetsz!:D:D”
  • 35. Tony_Soprano 2010. július 02. 11:03
    „T:scott1
    Ez szép volt tetszik, egyébként mi van ha marad Buzás polgármester, max 13 új ingatlannal gyarapszik!”
54 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Makón idén nem lesz tűzijáték

Nem rendez tűzijátékot, nem fogad testvérvárosi delegációkat, nem szed mezőőri járulékot, s egynaposra sűríti a Hagymafesztivált idén a makói önkormányzat. Tovább olvasom