Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Tovább várnak a Maros-hídra

Magyarcsanád - Még négy hónapig lehet arra az uniós alapra pályázni, amely 1,6 milliárd forinttal támogathatná a magyarcsanádi Szent Gellért híd felépítését. Már az engedélyes tervek is készen vannak, de a falu egy ekkora pályázathoz kicsi.
Ma már csak a pillérei vannak meg a Marosban annak a hídnak, amely valaha Magyarcsanádot kötötte össze a közben Romániához került bánáti területekkel. A második világháborúig, mint korábban megírtuk, vasúti és közúti összeköttetés is volt a túloldali Nagycsanáddal. A hidat a második világháború idején aláaknázták, de nem szándékosan robbantották fel: villám csapott bele, ezért repült a levegőbe. Ez volt egyébként Csongrád megye első vasbeton szerkezetű hídja, amelyet dr. Zielinski Szilárd tervezett.

A felrobbant magyarcsanádi híd pillérei a Marosban. A szerző felvétele
A felrobbantott magyarcsanádi híd pillérei a Marosban.
A szerző felvétele

Ezt majdnem pontosan egy évvel ezelőtt emléktáblával is megörökítették a magyar oldalon lévő hídfőnél. Az avatáson, amelyre Deutsch Tamás uniós parlamenti képviselő is eljött, természetesen a legtöbb szó arról esett, mikor áll itt újra híd. Ez régi álma a csanádiaknak, hiszen megpezsdítené a gazdasági életet. A Maroson, egyúttal az országhatáron átívelő Szent Gellért híd engedélyes tervei uniós pályázati támogatással, százhúsz millióból már korábban elkészültek. Százötven méteresre tervezték. Két forgalmi sáv, járda és kerékpársáv is lesz rajta, így akár biciklivel is át lehet járni az egyik országból a másikba. Most már csak a kiviteli tervekre és a kivitelezésre kellene pénzt szerezni – ezt 6 milliárdra becsülik.

Ha ennyit nem is, 1,6 milliárdos uniós támogatást lehetne rá nyerni már most is. Még négy hónapig lehet rá pályázni. Csakhogy, mint Csókási Eszter, a Duna–Körös–Maros–Tisza Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség vezetője mondja, a pályázat előfinanszírozást igényel, ez pedig nyilvánvalóan meghaladja egy olyan kis falu erejét, mint Magyarcsanád. Korábban, más pályázatok esetében kérelmezték, hogy ezt a kiadást vállalja át a kincstár, de ezt elutasították.

Farkas Jánosné, aki a tavalyi hídünnepség idején még a falu polgármestere volt, azt mondja: akkor egyetlen nap alatt több ezren keltek át komppal a Maroson. Vagyis igény lenne a hídra.

Olvasóink írták

  • 10. Egyolvasó 2011. szeptember 19. 20:32
    „9. látom te nagyon otthon lehetsz ebben az ügyben, segíts kinek kell a zsebét megtömni, hogy nyerjek egy közbeszerzésen?”
  • 9. strangerrr 2011. szeptember 17. 18:23
    „8. Legközelebb indulj el Te a közbeszerzésen és tervezd meg Te a hidat olcsóbban.

    Egyébként teljesen nem értem. Határhidakat sosem önkormányzatok építenek, hanem az állam (mint mostanában az Ipoly hidakat). A terveket is az állam készítette, tehát a minisztériumnál kellene lobbizni.”
  • 8. Egyolvasó 2011. szeptember 17. 16:37
    „Csak az engedélyes tervek kerültek százhúsz millióba. Ez itt a legnagyobb probléma ebben az országban, itt mindenki mindenen csak nyerészkedik a saját zsebét tömi, ezért is áll így ez az ország.”
  • 7. papika56 2011. szeptember 17. 16:13
    „T.5. Mágoriné tényleg léphetne ez ügyben. DT. pedig már régen elfelejtette ,hogy járt azon a környéken. annyira nem szegény : hogy ígérni ne tudott volna. De ígéretekkel már tele a padlás !
    Ebben a nagy válságos időben --nincs pénz ,ez a híd nem stratégiailag nem fontos helyen van. Ha bő 60 évig nem volt, meglesznek még nélküle pár tíz évig , míg az ország megerősődik anyagilag.”
  • 6. countryman 2011. szeptember 17. 15:57
    „Magyarcsanád és Apátfalva összefogása tényleg nem lenne rossz ötlet, bár igazán sokat így sem dobna. Egyébként szerintem is inkább apátfalvi a híd..Az államnak támogatnia kellene anyagilag a híd újjáépítését, de folyamatosan csak az ígéreteket lehet hallani. "Pár év múlva" "Egyszer még" ...állni fog a híd, itt a lehetőség.”
  • 5. hajosinas 2011. szeptember 16. 14:59
    „Ha jól emlékszem rá (ha nem, javítsanak ki, bár erre nem lesz szükség ) a körzet országgyűlési képviselője a tárgyidőszaki emléktábla avatáson (melyről a sajtó is beszámolt ) úgy nyilatkozott, hogy" minden követ megmozgat a híd felépítése érdekében".Az Eu parlamenti képviselőnk Deusch Tamás Úr, pedig kijelentette ugyanezen az ünnepségen, hogy " szerinte néhány év múlva itt akár híd is állhat majd ". Nos akkor most itt a soha vissza nem térő alkalom,hogy azok az emberek kik kompetensek e dolog realizálásában, megtegyenek mindent a cél érdekében. Mi pedig (választók) nagy várakozással figyelünk és várjuk a híd építését.”
  • 4. andreasz 2011. szeptember 16. 11:43
    „A külügyminiszter szegedi - meg kellene környékezni,hogy tágabb értelemben vett szülőföldjének segítsen.”
  • 3. andreasz 2011. szeptember 16. 11:36
    „Tudom,hogy anyagilag sokat nem jelent,de össze kellene fogni Apátfalvával és úgy lobbizni. A híd (egykori) egyébként is a két falu határán van és Apátfalva felől közelíthető meg. Én mindig úgy tudtam, hogy apátfalvi híd - a hídavatásról készült képről is úgy tűnik ki.”
  • 2. varadipal 2011. szeptember 16. 10:20
    „Ezt nem egy picike falunak kell megoldania. A külügyminiszter mi a francot csinál a fizetéséért? A nemzetközi átkelő akkor is átkelő marad, ha Románia is a schengeni övezet tagja lesz!Piszkos csibészek csak ugatják a Trianon megszünésének igényét, de ha tenni kell valamit, akkor az legyen csak egy pici falu dolga!Díszmagyarok”
  • 1. dmonlájn 2011. szeptember 16. 09:52
    „"...a tavalyi hídünnepség idején... akkor egyetlen nap alatt több ezren keltek át komppal a Maroson." egy kiemelt nap adatából nem lehet következtetni teljes használati igényre!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Méregdrága a benzin - határon innen és túl

Szerbiában márciusban 50 forinttal, ma már csak 12-vel olcsóbb a 95-ös benzin literje. Romániában viszont még mindig 37 forintot spórolhatunk az üzemanyag literjén. Tovább olvasom