Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Újabb körforgalom épül a 43-as makói szakaszán

Makó - Makón a főtéri körforgalom építése kapcsán vita folyik arról, hogy kell-e öt körforgalom a városba. A szakember szerint ez a legbiztonságosabb szintbeli kereszteződési megoldás.
Hamarosan megkezdődik az ötödik körforgalmi csomópont építése a 43-as főútvonal makói szakaszán, méghozzá a jelenlegi jelzőlámpás kereszteződés helyén, a Széchenyi téren. Háromágú és egysávos lesz, vele egy időben kerékpárutak, járdák és gyalogátkelők épülnek. A beruházás bruttó 105 millió forintba kerül, befejezésének tervezett időpontja pedig október 21-e. Az első körforgalom még 2002-ben, a Szegedi és a Kálvin utca kereszteződésében épült meg Makón. Ezt követte a városháza előtti 2004-ben, az Erdei Ferenc téri 2005-ben és a Tesco előtti 2006-ban.

Az Erdei Ferenc téri volt a harmadik körforgalom Makón. Most épül az ötödik. Fotó: Karnok Csaba
Az Erdei Ferenc téri volt a harmadik körforgalom Makón. Most épül az ötödik.
Fotó: Karnok Csaba

A hamarosan kezdődő főtéri építkezés kapcsán a városban vita folyik arról, nem lesz-e már sok ennyi körforgalom. Az említett öt körforgalom ugyanis a Makót kettészelő 43-as főút 3,5 kilométeres szakaszán helyezkedik el. Tény, hogy a város forgalmi szempontból nagyon leterhelt, becslések szerint napi 2–3 ezer kamion halad át rajta, és a nemegyszer gyorsan hajtó járművek okoztak már baleseteket, tehát indokoltnak látszik forgalomlassító műtárgyak építése, ugyanakkor a tervek szerint az év végére forgalomba helyezik az M43-as sztrádát, amely mentesíti az utat a forgalom jelentős részétől.

A közlekedési szakma ebben a vitában egyértelműen a körforgalom mellett voksol. Kalmár Koppány, a fővárosi Közlekedésfejlesztés Koordinációs Központ kommunikációs vezetője lapunknak elmondta: a statisztikák azt igazolják, hogy ez a legbiztonságosabb szintbeli kereszteződési megoldás. Nemcsak a táblákkal biztosított, de a jelzőlámpával védett kereszteződésnél is biztonságosabb – azaz hasonló forgalmi paraméterek mellett ezekben lényegesen kevesebb a közlekedési baleset. A különbség különösen ott szembetűnő, ahol nagy a különbség az alárendelt és a főútvonal forgalma között: akár bő kétszeres is lehet, de kisebb forgalom esetében is lényeges.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. zolibá 2010. július 05. 10:46
    „A városrehab. első ütemét mindenki elfogadta. A második ütem is le van rögzítve-tervezve. Abban a körforgalom és a benne levő szökőkút le lesz bontva, s a Bartók suli körforgalmától a Széchenyi körforgalmáig sétáló utcáig át lesz építve az út. Tehát, kár a gőzért! Ez csak egy átmeneti időszak, míg el nem készül az M43-as. Hogy az mikor lesz?
    Apropó a buszpályaudvartól a Koronáig szintén sétáló utca lesz, ill. korlátozott forgalom. Ez már az első ütemben megvalósul. A gimi oldalán levő utat felbontják és parkosítják, az autósokat a másik oldalra terelik, ahol emiatt a parkolási lehetőség megszűnik. Ezt már régen meg kellett volna tenni, mivel a tűzoltóság új épületben-helyem való elhelyezésének volt a feltétele.”
  • 30. zoltanszabo 2010. július 05. 10:36
    „Mielőtt elkezdenék a lámpás körforgalmat építeni,jó lenne ha a Kálvin u.körforgalmi utat megcsinálnák.Akkora a gödör az úton egy autó féltengelyig belesűlyed ha nem vigyáz.Igaz napokiig le volt zárva ,javítás miatt.Nem tudom miért nem fejezték be normálisan??”
  • 29. mj52, 2010. július 04. 11:26
    „28-Lacusch69- mert csak,
    Lehetne sorolni a körforgalom előnyeit, korábban ezt már megtettem, falrahányt borsó volt.
    A városközpont rehabot a fideszes ellenzék is megszvazta, kérjed rajtuk számon.”
  • 28. Lacusch69 2010. július 01. 11:14
    „Most őszintén: minek???

    Fél napig most sem megy a lámpa, és egyáltalán nem horror kijönni a gimi felől.
    Ha kész lesz az M43-as (valaha...), akkor legegyszerűbb (és legolcsóbb) lesz leszerelni a lámpákat, a kereszteződést meg úgy kell hagyni, ahogy van.
    Arról nem is szólva, hogy a bringások 90%-ának fogalma sincs a 43-ason levő körforgalmak átkelési szakaszán levő macisajt táblák jelentéséről. A sok h... autós meg még integet is nekik, hogy menjenek (rendőr is, láttam)”
  • 27. Black&Red 2010. június 30. 22:59
    „renee 2010.06.30. 15:24!

    Csak akkor kezdik el építeni a körforgalmat, ha kész lesz az M43. A testületin így mondták.”
  • 26. Black&Red 2010. június 30. 22:59
    „renee 2010.06.30. 15:24!

    Csak akkor kezdik el építeni a körforgalmat, ha kész lesz az M43. A testületin így mondták.”
  • 25. exchange 2010. június 30. 20:31
    „Ez fontos és ez nem arra megy ki hogy ki menyit lop ez hazugság amit tik állítotok. A lámpákat énis sajnálom, de vigasztal hogy egy szép új szökőkutat tartalmazó körforgalmat kapunk cserébe meg új teret (bicikli út járda) továbbá bizony bizony sokszor csak sárgán villognak a lámpák és amikor a 3000 fő megy a operett fesztiválra vagy a Almásisok vagy mennek át 400-an és akkor nincs épp lámpa akkor télleg veszélyes ott átkelni.”
  • 24. sziszka1 2010. június 30. 15:29
    „17. hozzászólás Lokálpatrióta 2010.06.30. 09:52

    de számold bele a kipufogógáz kibocsájtást (a jelenlegi beállításokkal kb 1 percet áll az autó, miközben köhögi a CO, NO2, meg a Dieseles a port! Töredéke a mozgásban lévő autó 10 másodperces áthaladáskori kibocsájtása! És mág számold hozzá, azzal, hogy megáll a lámpánál (jár a motor, hangos és fogy a benzin) amikor elindul (rezonencia keletkezik - épületekben repedések keletkeznek), és hirtelen többszörösére nő a kibocsájtás!
    reméljük elkészül egyszer az a <moderálva> M43 :)”
  • 23. renee 2010. június 30. 15:24
    „Az biztos, hogy a nagyszabású fürdőprojekt mellett lenne jobb helye is annak a pénznek. Ráadásul a hely sem elég nagy, az Úttörőház meg a Korona előtti térnek annyi! Semmi értelme lecserélni azt, ami működik, ráadásul a nyár közepén! A Szegedi utca túloldalára meg majd születni kell, mert akkora lesz a dugó, hogy a többi helyen se lehet majd áthajtani. Nagyon kell ez nekünk!”
  • 22. Tony_Soprano 2010. június 30. 14:07
    „Emberek mielőtt egymásnak ugrotok, 105 milla a körforgalom, ami akkor kijön 70 millából, a többi megy zsebre ezért kell a körforgalom!!!!!!JÓ REGGELT KEZDTEK MÁR FELÉBREDNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:):):):)”
  • 21. hajosinas 2010. június 30. 13:58
    „19-nek.
    "a vezetési ismeret/kultúra sincs meg...."
    Már az elözőekben is utaltam erre a 10. hozzászólásomban.Most csak annyit tennék még hozzá,hogy akinek az ismeretei hiányosak /legyen a hiányosság oka bármi/ honnan veszi a bátorságot ahhoz,hogy a hiányos ismeretei ellenére gépjárműbe ül ,és veszélyeztetve a közúton megfelelő ismeretekkel rendelkező szabályosan közlekedő embertársait, közlekedik ott ? Még egyszer megjegyzem: jó lenne,ha az ilyen járművezetők, mielőtt kigurulnak a közútra, tanulják meg a szabályokat.”
  • 20. hajosinas 2010. június 30. 13:43
    „11-nek.
    Hát ezzel nem egészen értek egyet,mert ilyen alapon akkor a tilosban parkolás,szabálytalan előzés és lehetne még sorolni milyen szabálysértések esetén sem járhatna el a rend őre a helyszínen.Erre találták ki a helyszíni bírságot, amit néhány éve csekken is be lehet fizetni,de az információim szerint rövidesen bankkártyával is kivitelezhető lesz.Persze más a helyzet egy bírósági eljárás esetén.De az ilyen ügyekkel a bíróság nem foglalkozik.Ezt hivatalból visszautalja az elsőfokú szakhatósághoz intézésre, ha valaki netán bírósághoz fordulna ez ügyben.Így aztán tetszik-nem tetszik a szabálysértőnek fizetnie kell.Vagy mehet a" mozigépész tanfolyamra" több kevesebb időre.Szóval kár taktikázni az ügyeskedőknek.A rend őrei pedig végezzék csak a munkájukat,mert ők azért vannak.Ezért kapják a fizetésüket az adófizetők befizetett forintjaiból.”
  • 19. Anyádlóháton2 2010. június 30. 13:43
    „Ahhoz valóban kétség sem fér, hogy egy JÓ körforgalom a legbiztonságosabb. Ebben igaza van a szakembernek. DE nem Makón!! Sem hely, sem a vezetési ismeret/kultúra nincs meg ehhez. Zsebkendőnyi területen felesleges körforgalmat erőltetni. Nem jött még rá erre a város vezetése??? Hiszen már három olyan sz.r szűk valamit csináltak, amit még jó indulattal sem lehet körforgalomnak nevezni, hiába tettek a közepére "művészi" jegyeket hordozó vessző bokrot. Arról nem is beszélve, hogy a Korona előtti teret hazavágják evvel rendesen ... de legalább szükség lesz újra a Búzás féle kertészetből egy halom virágpalántára ... persze jó pénzért, amit Ti helyiek fogtok megfizetni neki!”
  • 18. Tony_Soprano 2010. június 30. 11:48
    „Csak megnyugtatás képen, a forgalom max 50% fog mérséklődni, autópályán Szeged 12km hosszabb !!!!! Ja mellesleg ma kiszivárogtatott információk szerint a turisták végett ennyi a körforgalom! Buzás titkos terve a fürdőhöz kötődik, mivel nem lesz forgalom, 100 abc-polgármesteri hivatal között le lesz zárva az út és gokárt pálya létesül, ezzel is csábítva a turistákat! A körforgalmak elengedhetetlenek a szalonpályához!”
  • 17. Lokálpatrióta 2010. június 30. 09:52
    „Igazad van sziszka1, DE:
    - ha elkészül az autópálya, akkor tényleg lassítana a lámpa, de nem állna a sor a múzeum előtt, max 1-2 autót fogna meg, ami egy nyitás alatt áthaladhatna a kereszteződésen
    - valóban alulméretezett mindegyik, de az M43 átadása után ennek sem lenne túl nagy jelentősége”
  • 16. sziszka1 2010. június 30. 09:17
    „1, amint elkészül az M43-as jelentősen csökken a forgalom a városban, tehát a jelzőlámpa inkább lassítana a forgalmon, emiatt jó a körforgalom
    2, ha már körforgalom lesz, akkor ne méretezzék alul (mint a többit), hanem normális ív legyen a kamionoknak is, mert a városba érkező szállítmányozó cégek kamionjai még itt is járni fognak!”
  • 15. mackósajt 2010. június 30. 07:43
    „A véleményem:Marhaság az egész! Meg kellene várni az autópályát és csak azután!”
  • 14. picimako 2010. június 30. 06:47
    „Szerintem is az lenne a jó megoldás, hogyha megvárnák az autópálya elkészültét, és aztán ha mégse csökken úgy a forgalom, akkor körforgalmat építeni (vagy akkora díjat szedni, hogy a tranzitforgalomnak inkább az autópályán érje meg közlekedni), ha meg nem jön autó, akkor meg azt a 105 milliót másra elkölteni. Úgy gondolom, hogy lenne még elég sok minden, amire ennyi pénzt lehetne költeni.”
  • 13. Lokálpatrióta 2010. június 29. 22:55
    „Esetleg nem lehetne várni a beruházás megkezdésével az autópálya átadását követő 2-3 hónapot, hogy látni lehessen van e értelme avagy nincs? Megértem a szakértőt, hogy véleménye szerint ez a legmegfelelőbb a dugó megszüntetésére, de erre tökéletesen megfelelne az autópálya is, ami elméletileg koppra tehermentesítené a várost az átmenő forgalomtól, leginkább a problémát okozó 2-3 ezer kamiontól...”
  • 12. Lokálpatrióta 2010. június 29. 22:50
    „Egy előnye lesz azon kívül, hogy teljesen felesleges az autópálya átadás előtt néhány hónappal, hogy ezt végre nem Makovecz fogja tervezni! :-)”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kárenyhítés Makón

Makó - Elengedi a mezőőri járulékot, elhagyja az augusztus 20-i tűzijátékot, és csökkenti a… Tovább olvasom