Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 6°C | 12°C Még több cikk.

Újra hajóznának a Maroson

Makó - Két román szenátor azzal az elképzeléssel állt elő, hogy kotrással újra hajózhatóvá kellene tenni a Marost Gyulafehérvártól egészen a Tiszáig. Az ötletet Mágori Józsefné makói parlamenti képviselő tolmácsolta az illetékes államtitkárnak, Illés Zoltánnak, aki szerint jó az elképzelés.
A Maros évszázadokon át kedvelt teherhajózási útvonal volt: többek között fát és sót szállítottak rajta. Két román szenátor, Avram Craincun és Popa Stefan – utóbbi korábban teherhajózással is foglalkozott – most azzal az elképzeléssel állt elő, hogy újra hajózhatóvá kellene tenni a folyót. Ötletük lényege: Gyulafehérvártól egészen a Tiszáig, vagyis a 725 kilométeres folyó jó kétharmadán ki kellene kotorni a medret, a parton pedig rakodóállomásokat kellene létesíteni.

A Maros teljes hosszából ma már csak 48 kilométernyi esik Magyarország területére, de hazánknak is érdekében állna a vízi teherszállítás újraindítása a folyón. Éppen ezért javasolja a két szenátor, hogy román–magyar együttműködéssel, uniós források felhasználásával valósítsák meg az elképzelést. Amely egyébként magyarcsanádi és makói közvetítéssel jutott el a magyar illetékesek asztalára. A román szenátor ugyanis egy magyarcsanádi vállalkozót, önkormányzati képviselőt, a munkáspárti színekben politizáló Popa Györgyöt kereste meg, ő pedig a térség fideszes parlamenti képviselőjét, Mágori Józsefnét.

Hogy a logikusnak, de egyszersmind kissé merésznek is tűnő ötletből lesz-e valami, egyelőre nem tudni. Mágoriné azt mondja, Makónak akár haszna is származhatna egy rakodóhely építése révén a marosi hajózás újjáéledéséből. A román képviselők által összeállított angol nyelvű szakmai anyagot mindenesetre eljuttatta Illés Zoltánhoz, a Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkárához – ő kedvezően fogadta az ötletet.

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. zo 2011. november 18. 08:12
    „Az idén néhol csónakkal sem lehet közlekedni néhol átlehet sétálni nem tudom hogy lehet ne ilyen aszályban közlekedni rajta. Viszont a Románia felől érkező illegális határsértők és csempészek jól használják.”
  • 25. papika56 2011. november 14. 18:29
    „Indítsanak " kacsa hajót " mint az USA ban.
    Lehetne kenu versenyt , kaland túrát szervezni. A fa tutajjal való szállítása se rossz ötlet, jó kis vizitúrákat indítani.Nagyon gazdag a madár világ, lehetne erdei iskolát nyitni, régi napközis.tábort felújjítani, diák szállást kialakítani.”
  • 24. macusnéni 2011. november 14. 09:42
    „Én még láttam hajdanán amikor egész Szegedig tutajjal hozták le a jó román fát.Az építkezésekhez a jó marosi homokot szállították,mert jó karcos volt.Nem most van szennyezve a Maros ,mert 68-ban is az volt,mert a fürdés után kaptam a szemem alá egy jó nagy valamit .Felvágták a sebészeten mert másképp nem lehetett el távolítani.Séta hajó bíztos,hogy nem lenne rossz ötlet.Szép a part,kirándulni biztos lehetne.”
  • 23. triatlonos 2011. november 13. 19:21
    „Tisztelt Hozzászólók!
    Úgy általában elvi sikon mindenki okos, de amikor konkrétumról van szó, akkor általában ódzódik a gatyamadzag. Ezért a tiszteletteljes javaslatom, hogy a következő tavaszon evezzünk le a Maroson Marosvásárhelytől - Szegedig. Ezen a 10 napos túrán kellő tapasztalatot lehetne szerezni a folyó állapotáról, és ezeket átadva a folyami hajózás is tervezhető lenne.
    Ebben az ügyben hamarosan felveszem a kapcsolatot Andreával - akihez bejutni ebben a "törvényhozásos időben" nehezebb, mint az egyetemre 144 ponttal és két nyelvvizsgával. Abban az esetben, ha a két román képviselő is támogatná az ügyet, akkor a siker biztos!
    Várom a vizitúrára a jelentkezőket, az érkezési időpontot az új makói hajótároló avatására lehetne időziteni - ez marketingügyileg is ütűs lenne!”
  • 22. menyhártzsuzsanna 2011. november 13. 19:00
    „Tisztelt maro50!
    Apátfalván soha nem lesz híd!!
    Én úgy tudom ,hogy az Magyarcsanádi híd lesz, ha elkészül valaha.-potom 6 milliárdért-.”
  • 21. Egyolvasó 2011. november 13. 17:17
    „21. szilencium

    amit leírtál az igaz, csak nagyon sok embernek az az érdeke, hogy ilyen egyszerű dolgok ne valósuljanak meg, mert azt hiszik, hogy nekik kevesebb jut.”
  • 20. szilencium 2011. november 13. 16:47
    „Tisztelt Vitatkozók!

    Manapság a Világűrben bolygókat kutatunk,helyben előállított energiaforrásokkal!A Földön,egy Liter üzemanyaggal 1000 km-t autózunk,egész falunyi embert reptetünk az égen,kisebb városnyi embert úsztatunk a tengereken!A fizika határai léteznek,de még sok olyan dolog van amit nem fedeztünk fel!
    Évszázadokon át hajóztak a Maroson,sokkal fejletlenebb technológiával előállított eszközökkel,mint amiket most előállíthatunk!A világban több olyan hely van ahol,ma is megoldott a sekély vízi közlekedés,miért éppen itt nem lehetne megoldani?
    Ha nagyon akarnák,akkor hirdethetnének pályázatot mérnökképző egyetemeknek.Tuti,hogy rövid időn belül,tökéletesen használható eszközökkel állnának elő a fiatalok,nem is beszélve arról,ha igazán profi tervezőkre bíznánk rá a feladatot!
    Úgy gondolom,ha célt találnánk a hajózásnak,akkor a legkisebb nehézség az eszköz létrehozása lenne!”
  • 19. maros50 2011. november 13. 15:30
    „18. Maximálisan egyetértek a véleményeddel.Annyival megtoldanám,hogy annak is örülnék,ha román szomszédaink a marost nem szennyeznék.És annak is örülnék,ha megépülne Apátfalván a híd,amely összeköti a két szomszédos települést.A tervek kész vannak a kivitelezést kellene szorgalmazni amire ígéret van.
    Hajózhatóvá tenni a marost? Fizikai képtelenség! 100 éves hanyagságot nemtörődömséget nem lehet pótolni.A természeti törvényeket pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni.Ugyanis 50 évvel ezelőtt az apátfalvi oldalról 10 méterre volt egy sziget a folyóban most ez a sziget 50 méterre van a parttól.”
  • 18. N.P. 2011. november 13. 14:24
    „greg
    Azt a "földtömeg" amit a gyorsabb áramlás miatt a folyó továbbsodor az valahol lerakja.”
  • 17. citrom01 2011. november 13. 11:29
    „Tisztelt 17.Greg ! A Maros nem egy két kanyar kiigazitásától, lenne hajózható. Próbálja meg csak Apátfalva és Makó között az utat megtenni, egy egyszerü fa ladikkal .Az eredmény megdöbbentő lenne. Még a mélyebb részek sem haladják meg a két métert. (tapasztalat napi szinten ).Sok helyen az evező a meder fenekébe ér . Ide nem is nagy hajók kellenének,inkább valóban a turizmusra kellene építeni, a táj szépségét lehetne megmutatni.”
  • 16. greg 2011. november 13. 10:45
    „Maros csak egyes részeken töltődött fel. A mederfenék a gyorsabb áramlástól kimélyült, így csak egy.két kanyart kellene rendbe rakni.”
  • 15. louise 2011. november 13. 09:50
    „11. menyhártzsuzsanna

    Belőlem rosszindulat szól. Románnal? Soha. Adják vissza és majd mi megoldjuk a Maros ügyet. Nem kellenek ide románok. Pfff..

    :p”
  • 14. ifj. Nagy Gábor 2011. november 13. 09:36
    „2. klj_54

    És szerinted van-e realitása az ötletnek, mert az egy dolog, hogy Illés szerinted nem ért hozzá, de te mit gondolsz erről?”
  • 13. vadruca 2011. november 13. 08:46
    „A kamionos szállítás azért tört előre robbanásszerűen, a vízi és vasúti szállítás rovására, mert egy - egy nagyon költséges berakodást-kirakodást megspórol. Telephelytől-telephelyig szállít. Ez nem azt jelenti hogy pártolom a kamiont, de a tények makacs dolgok és a költségek a döntők a mai világban.”
  • 12. angler 2011. november 12. 17:47
    „Én nem mondanám szakembernek magam, de az biztos, hogy a Maros azért töltődött fel ilyen mértékben, mert annó a szabályozáskor nem mértek fel nagyon sok szempontot, ami most jön elő. Ha meg is csinálnák a mederkotrást, ami olyan szintű munka lenne, hogy számomra elképzelhetetlen, néhány év elteltével hasonló állapotba kerülne a folyó....”
  • 11. menyhártzsuzsanna 2011. november 12. 16:53
    „Tisztelt hozzászólók!
    Úgy látom,hogy itt mindenki csak az orráig lát/van egy százas a zsebembe hát veszek egy kávét/. Emberek!!!
    Ezek az elképzelések csak évek múlva lesznek realitások/ha lesznek/, de előre tervezni kell.!!! Itt mindenki csak a mostani posvány életét és rosszindulatát mutatja? A szegedi lézerközpont jelentőségét sem fogjuk fel mi halandók, de az itt hozzászólók közül egyikőjüket sem látom , hogy írná , milyen marhaság, pénzkidobás stb.
    Agyrém ez az okoskodás !!!!!”
  • 10. lukrecia 2011. november 12. 15:57
    „A Maroson is kellene egy nagyobb tarozot csinalni, amit egy hatalmas duzzaztoval zarhatnaknk le.
    Csak megvalositani kellene, ezzel munkat adhatnank tobb ezer embernek. A felduzzasztott vizbol nyaron az aszalyos idokre is jutna . egyszeruen nem ertem miert tetlenkedunk, amikor ezer tennivalo lenne.
    helyette most autopalyat epitunk (vegre )”
  • 9. lukrecia 2011. november 12. 15:51
    „Jellemzo a politikusok gondolkodasara " ki kellene kotorni a folyot" mondjak ok.
    En meg laikuskent azt mondom nem kotorni kellene elsosorban , hanem felduzzasztani es a vizet megdolgoztatni. En a produktivitast nezem, azzal , h mikozben a vizszintet megemeljuk a hajozas vegett, meg a villamos aramot is termelnenk kozben. Egesz mas koncepcio a ketto !!!!! De az en verziom az aramtermelessel tobbet ad.
    Kotorni folyamatosan kellene, ez utobbi esetben ritkabban. Politikusok nem sok mindenhez ertetek , mert eletetekben kozotok nem volt a munkahoz, a produktivitashoz.
    Az en verziom a befuto, licenc dijat sem kerek csak megvalositast .”
  • 8. cselac 2011. november 12. 12:48
    „Még jó, hogy van Szegeden egy olyan ember, aki mindenhez ért, vagy legalábbis mindig meg tudja mondani, hogy senki nem ért semmihez...

    Amúgy nekem tetszik :)”
  • 7. északmagyar 2011. november 12. 12:46
    „Hm. A románoknál is jól működhet a kormány, hehe.”
26 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fokozott közúti ellenőrzési akció a balesetek megelőzéséért

Nagylak - Az elmúlt napokban történt súlyos közúti közlekedési balesetek megelőzése érdekében… Tovább olvasom