Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 9°C Még több cikk.

Vásárhelyre nem költöznek zsidó telepesek!

Makó - A makói haszid közösség él, csak nem Makón, hanem New Yorkban és Jeruzsálemben – nyilatkozta Oberlander Baruch, a magyarországi lubavicsi haszid közösség vezetője. A rabbi cáfolta, hogy zsidó telepesek költöznének Hódmezővásárhelyre. Mint mondta: ők csak néhány hétre jönnek le – táborozni.
- Szélsőjobboldali fiatalok a napokban felreppentették a hírt, hogy Hódmezővásárhelyre több száz haszidot telepítenek be. Senki nem vette őket komolyan, de megkérdezem: valóban le akarnak költözni?
- Szó sincs zsidó telepesekről. Véleményem szerint az egészet a helyi zsidó hitközség elnöke gerjesztette, legalábbis erre következtetek a nyilatkozatokból. Egyszerűen arról van szó, hogy Hódmezővásárhely nagyon szép város, ahová szívesen ellátogatnánk: tanulnánk, beszélgetnénk, egyszerűen csinálnánk egy kis zsidó életet. Tavasszal egy hétvégére megyünk le, nyáron pedig 2-3 hetes nyári tábort szervezünk Vásárhelyen.

- A háborúban a hódmezővásárhelyiek azon kevesek közé tartoztak, akik akadályozták a helyi zsidók deportálását. Sőt, a jelenlegi polgármester, Lázár János az országban elsőként tiltotta ki a Magyar Gárdát.
- Nem tudtam, de mindez nagyon szimpatikus. Hódmezővásárhely történetét még nem tanulmányoztam, de a környéket jól ismerem. Édesanyám makói származású és rendszeresen jártunk le egy-egy hétvégére.

Oberlander Baruch rabbi.
Oberlander Baruch rabbi.

- Mikor jött el a családja a Dél-Alföldről?
- 1948-körül. Makón ezután még komoly zsidó élet maradt, egészen 1956-ig. A forradalom kitörésekor azonban a közösség 95 százaléka távozott az országból. Azóta is létezik makói hitközség, csak nem Makón, hanem Izraelben és New Yorkban. Többen még beszélik a magyart, főleg az idősek. De azt is tudni kell, hogy olyan nagy városban mint Jeruzsálem, minden utcában van két zsinagóga. Sokszor olyanok is csatlakoznak a közösséghez, akiknek semmi közük Magyarországhoz, csupán a zsinagóga mellett laknak és oda járnak szombatonként.

- Mégis minek köszönhető a makói közösség összetartása? Makóról mindenkinek a hagyma jut eszébe...
- A haszidoknak pedig a rabbik. 1913-ban került a városba Mose Vorhand rabbi (1862-1944), akinek vezetése alatt jelentős vallási iskola, ahogy mi mondjuk jesiva működött. Az iskolának több mint 100 hallgatója volt. Például apai nagyapám, aki pesti volt, Makóra jött le tanulni. Vorhand rabbi munkái olyan jelentősek, hogy az I. világháború után írt vallásos műveit most adják ki újra. 

Oberlander Baruch és Köves Slómó rabbi.
Oberlander Baruch és Köves Slómó rabbi.

- A családja elmesélése alapján milyen volt a zsidó vallási élet a II. világháború előtt?
- Az ortodox világban Makó nagyon ismert hely. Annyira, hogy ha valakinek el akarom mondani, hogy hol van Szeged, úgy magyarázom el: ott van Makó mellett. Édesanyám mesélte, hogy ott temettek el zsidó szentet, akit mi caddiknak, azaz igaz embernek nevezünk. Annak idején néhány haszid zsidó utazott át a városon, és pechjükre éppen akkor történt egy rabló-gyilkosság. Az akkori rendőrök őket gyanúsították meg a bűncselekménnyel. Le is tartóztatták őket, holott semmi bizonyítékuk nem volt. Ekkor ez az ember, hogy megmentse a vándorokat, magára vállalta a bűncselekményt. Kivégezték, de hamarosan meglett az igazi tettes. Ekkor szent embernek nyilvánították, és sokáig jártak a sírjához imádkozni.

- Családjával együtt New Yorkban élt, ahol ön Menachem Mendel Schneerson, a híres rebbe tanítványa lett. 1989-ben miért jött vissza Magyarországra?
- A rebbe, aki 1951-től egészen a haláláig a Lubavicsi haszid közösség vezetője volt, a feleségemet és engem azzal bízott meg, hogy jöjjünk vissza Magyarországra és próbáljunk segíteni az itteni közösségnek. Azt látom, hogy nagyon nagy az érdeklődés. Az elmúlt 20 év alatt több rabbit avattunk fel, mint például Köves Slómót.

A makói haszid közösség él, csak nem Makón, hanem New Yorkban és Jeruzsálemben.
A makói haszid közösség él, csak nem Makón, hanem Budapesten, New Yorkban és Jeruzsálemben.

- Schneerson rabbi hatalmas tekintélynek számít: híres politikusok, üzletemberek és művészek - például Bob Dylan - rendszeresen kikérték tanácsait. Hívei közül sokan Messiásnak is tartották.
- Inkább sokan imádkoztak azért, hogy ő legyen a Messiás. Sajnos nem következett be, de ahogy imádkozzuk is, minden nap várunk a Szabadítóra.

Kik a haszidok?

Maga a haszid elnevezés a heszed (jámborság, kegyelem, hű szeretet) héber szóból származik. A mozgalom szülőatyja – a 18.századi - Baál Sém Tóv. A haszidok vallásos életének a középpontjában az emberi boldogság áll. Vallásos életük középpontjában a rebbe, a caddik, a csodarabbi áll, akihez százával zarándokolnak a hívek, hogy lelki bajaikra gyógyírt, anyagi gondjaikra bölcs tanácsokat kapjanak. A rebbék nemcsak vallási kérdésekben, de a mindennapi élet perpatvaraiban is döntőbírók. A haszidokat viseletük alapján könnyen fel lehet ismerni. Sötét selyemkaftánt, prémkalapot, lábukon fehér harisnyát, fekete lakkcipőt hordanak.

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. horvathi 2009. február 03. 00:46
    „Haszid zsidókat telepítenek be Hódmezővásárhelyre

    http://www.kuruc.info/r/2/34497/”
  • 62. flexsnake 2009. január 21. 05:22
    „53. hozzászólás Conquer 2009.01.16. 03:29

    Probáld különválasztani a hallotam róla meg a tapasztaltam dolgokat.
    A gárdát feloszlatták. Ezen nincs mit variálni. A vallás megint más. Toleráltam, elcseszték.

    58. hozzászólás RóbertGida 2009.01.17. 15:59
    A magyar paraszt nem ad el olcsó árút inkább megsemmisíti. Piacgazdaság van, az marad talpon aki olcsón tud nagy mennyiségben eladni. Ki kellene nőni a régi időkből.”
  • 61. flexsnake 2009. január 21. 05:22
    „53. hozzászólás Conquer 2009.01.16. 03:29

    Probáld különválasztani a hallotam róla meg a tapasztaltam dolgokat.
    A gárdát feloszlatták. Ezen nincs mit variálni. A vallás megint más. Toleráltam, elcseszték.

    58. hozzászólás RóbertGida 2009.01.17. 15:59
    A magyar paraszt nem ad el olcsó árút inkább megsemmisíti. Piacgazdaság van, az marad talpon aki olcsón tud nagy mennyiségben eladni. Ki kellene nőni a régi időkből.”
  • 60. lacipapa68 2009. január 17. 21:07
    „RóberGida!Ha perelni akarsz,akkor minden további nélkül rendelkezésedre adom a szükséges adataimat.DDDDDDDDDDDDDDDDD:”
  • 59. lacipapa68 2009. január 17. 16:16
    „RóbertGida!Nem járok a Tescoba.Különben meg tudom,hogy a magyar az 1. osztályú termékbe is bele akarja keverni a sz..t is.Ne mutasd be lécci a témát,sok évig benne voltam.Ha jó a minőség és az ár,akkor azt veszem.Gyógyulj már meg!”
  • 58. Hesbollah 2009. január 17. 16:04
    „Végre valami jó hír! Jönnek nyári táborba! A cél érdekében fel tudok ajánlani 600 m szögesdrótot!”
  • 57. RóbertGida 2009. január 17. 15:59
    „55. Lacipapa! Azt mondod, hogy téged nem zavarnak a zsidók. Elmész a Teszkóba, megveszed xart, a magyar parasztot pedig egye meg a fene. Gyönyörű hozzáállás. Lehet, hogy még nem lőnek minket gépfegyverrel, de ha így haladunk, az is eljön. Lásd Palesztinát. Csak mi még az első fázisban tartunk. Jól le kell butítani az embereket (néhány hozzászólón látszik, hogy jó úton haladnak), tönkretenni őket egészségileg, lelkileg, kizsigerelni anyagilag. És ha már valaki képes felismerni ezt a problémát, az szemét fasiszta.

    Hajrá Jobbik! Ti vagytok az utolsó reményünk!”
  • 56. Power 2009. január 16. 22:00
    „"Nem zörög a haraszt, ha a szél nem fújja..."
    Ezzel a mondattal indultak a kivégzésekkel végződő koncepciós perek.”
  • 55. gyarmati_nő 2009. január 16. 13:58
    „"Nem zörög a haraszt, ha a szél nem fújja..."
    Akkor feltehetőleg bennünket, magyarokat is okkal nem látnak szívesen Európa és a világ több országában. Láttam már szállodákban a feliratot: "Magyar vendéget nem fogadunk".
    Azt mondták az egyikben, nagyon igénytelen és randalírozó nép, szétvertek egy jakuzzit is.
    Akkor most mi is agresszívak vagyunk? Már csak hadsereg kellene...

    Engem a Gárda sem zavar, a zsidók sem, a szélsőjobb sem, szélsőbal sem zavarna (ha lenne), semmilyen vallási csoport, szexuális identitás stb., amíg békés az adott csoport egésze(sic! - mert ugye barmok mindenhol vannak, addig jó, amíg a koncentrációjuk nem emelkedik túl magasra).

    Inkább az internacionális, interkulturális, vallásra és szexuális identitásra tekintettel nem lévő ostobaság és oktondi agresszió bosszant.
    Ami sokszor itt, a fórumon is megfigyelhető.”
  • 54. lacipapa68 2009. január 16. 11:27
    „Ejnyebejnye!Már megint sokan "zsidóznak".Mi is fáj a "derék" magyar embereknek valójában?Szerintem az,hogy a zsidók gazdaságilag nagy befolyással rendelkeznek a világban.Hogy miért?Mert bárhol vannak,ÖSSZETARTANAK és SEGÍTIK EGYMÁST,ahogy azt nekünk magyaroknak is tennünk kellene,csak mi hülyék vagyunk hozzá,inkább egymás torkának ugrunk mindenért.Nekem semmi bajom a zsidókkal,engem még sosem bántottak.Szóljatok,ha nem mondtam igazat!”
  • 53. cselac 2009. január 16. 08:17
    „Szeretném megkérdezni, báj the véj, hogy kinek mit ártottak a haszid zsidók? Kiben miért keltenek félelmet? Őszintén érdekelnek az érvek!

    Vagy kollektív bűnösség?

    Engem is dühít holokauszt állandó felemlegetése, az attól szabadulni nem tudás.

    No és akkor Jézusnak sem volt semmi köze a zsidósághoz, igaz? Lehetséges, hogy pártus, vagy ne adj´ Isten magyar herceg volt?”
  • 52. Conquer 2009. január 16. 03:29
    „50. hozzászólás flexsnake 2009.01.15. 21:34

    Drága fórumlakó!

    Hát ekkora badarságot te sem hihetsz el. Ha a te logikádból indulunk ki, akkor mindenkinek mindenhez joga van, amit úgy gondol, hogy szabad. És ez a szabadosság. Ez nem szabadság.
    A te gondolatmenetedből kiindulva azt is mondhatnánk, hogy a Gárda szabadon felvonulhat cigánytelepek mellett. JOGA VAN HOZZÁ! Hiszen sose vertek meg senkit. De a Gárda félelmet kelt másokban (az egy dolog, hogy akikben félelmet kelt, azokban kik keltik a félelmet). Bennem az úttörök is félelmet keltenek. Meg a haszid zsidók. Mert nem ismerem őket (illetve ismerem őket, csak nem a pozitív oldalukról), de már hallottam róluk és nem vagyok jó véleménnyel. Vajon mennyire érdekelné a várost, hogy én félek (vagy mondjuk többen félünk)? Semennyire. Úgyhogy ne gyere azzal, hogy azok, akiket te szeretsz (liberálisul tolerálsz), azokban bármihez joguk van, akiket meg nem szeretsz (liberálisul intolerálsz), azoknak meg ugyanahhoz nincs joguk. Ha igazi liberális vagy, akkor mindenkit tolerálsz, mert ha nem akkor intoleráns vagy és akkor nincs jogod toleranciáról beszélni. Toleráld a szélsőségeket is. Mert a haszidok azok. Vagy ahogy a Gárda is... Mindkét oldalt szeresd, mert az éremnek két oldala van....”
  • 51. SP 2009. január 15. 22:43
    „A vallás könnyen a fanatizálás eszköze lehet. A fanatikusok könnyen szélsőségessé válnak. Lásd, ami most Gázában történik.
    Nekünk van elég bajunk itt. Abszolút disszonáns pont most a hittársaidat túldicsérni.
    Nem hogy szimpátiát,hanem ellenérzést keltesz többekben: ""javaslom a haszid közönség jelentse fel!"" Nem semmi felhívás. A BÉKE hírnökei?”
  • 50. Luckatosh 2009. január 15. 22:05
    „Csanyiv,
    Abban igazad van mindenki abban jar amibe akar, hulyen kinezni is mindenkinek szive joga, a punkok is azt teszik.”
  • 49. flexsnake 2009. január 15. 21:34
    „Nem akarok nagyon vicceset írni de igencsak megmosolyogtat mennyire nemtudnak úgy álltalában az emberek a zsidókról.A zsidó egy vallás a haszid meg egy ágazata ha lehet így mondani.
    Képzeljük el hogy a elefántcsontparti zulu közösség jönne el magyarországra bemutatkozni, vendégségbe.
    Megtehetik?Már miért ne tehetnék hiszen a határok nyitva állnak elöttük is.
    Lehet jogo tábort tartani Debrecenben ha a vezetőjük mondjuk budhista?Miért ne lehetne?Ki tiltaná meg?És mire hivatkozva?Hogy a jóga egészségtelen? Vagy mire? :D
    Akár csillebércen is táborozhatnak úttőrők hiszen mindenkinek szívejoga hogy hol és milyen programot szervez.

    A gárdának meg javaslom, tanúljon, tájékozodjon mert a világ nem fehér ing és fekete bakancs és nem 2 zászlóalj.
    A világ nagyobb mint a gárda és mindig a kicsi alkalmazkodik a nagyhoz, mert a világ nem fog.
    Aki meg a cikk után is hülyeségeket terjeszt, hangoztat, javaslom a haszid közönség jelentse fel!
    Miért kellene eltűrni hogy vallási közösséget olyan állítások alá temessék amik a jóhírnévhez való jogukat sértik.Ez a jog mindenkit megillet.Még egy vallási közösséget is.”
  • 48. flexsnake 2009. január 15. 21:24
    „28. hozzászólás KolompárWinettou 2009.01.15. 15:13

    ,,cselac!

    Ha egy magyar ember árpádsávos zászlót lenget,akkor a zsidók egyből lenácizzák.Ha a zsidóknak lehet hagyománytőrizni magyarországon,akkor a magyarok a saját hazájukban miért nem őrizhetik a hagyományt?
    A kérdés csak költői,szerintem tudja mindeni a választ."

    A kérdés nem költői hanem azt tükrözi hogy a hagyományőrzés és a vallás között valamint a garázdaság között a határvonalakat nem ismered.
    Hagyományőrzés: szőrőskulacs árúsítása a hídi vásárvban, karikásostor csattingatás meg néptáncegyüttesek.
    Garázdaság: árpisávos árnyékában lángoló autó mellett melegedni a kődobálásban megfáradtan.

    A vallás az vallás ehhez közük nincs, sem az olyan szavaknak mint hazaszeretet.Mert a hazáját Petőfi még szerette, mert akkor olyan körülmények voltak amiben a hazaszeretett megnyílvánúlt.Ma sokan garázdasággal keverik össze.”
  • 47. dodó 2009. január 15. 21:16
    „"...ők csak néhány hétre jönnek le - táborozni."

    Aztán, ha megtetszik, maradnak.”
  • 46. joy 2009. január 15. 20:53
    „[46]correct!
    Korrekt!
    Épp a hétvégén beszélgettünk egy társaságban a szólásokról, ott került elő ez is, amit nagyon rég hallottam tisztelt tamáromtól Dr. Visy Józseftől.”
  • 45. correct 2009. január 15. 20:04
    „Nos a TÖRTÉNET:a XI. SZÁZAD VÉGÉNA BIZÁNCI CSÁSZÁR, II. ORBÁN PÁPÁTÓL KÉRT SEGÍTSÉGET,HOGY feltartóztassa az arab előrenyomulást. A pápa szent sír visszafoglalására 1095-benmeghirdette az I. keresztes hadjáratot.A felhívás nagy visszhangra talált és számtalan bátor,és vallásos,kalandra vagy éppen zsákmányra vágyó férfi szállt nyeregbe. A kezdeti győzelmek,eredmények ellenére az arabok újabb és újabb területeket foglaltak el,így a hadjáratot többször megkellett ismételni. A XII.században felbomlott bizánc területét a győztesek több kisebb-nagyobb területre osztották fel. Az itáliai és francia fejedelmek nagy része rokonságban állt a magyar királyi családdal és ezért a megüresedett bizánci trón egyik jelöltje II. András király lett,aki a trón megszerzéséért hadjáratot indított.
    A bérelt gályákra a csapatok az Adria mentén levő Spalatoban szálltak fel. (Split) Itt játszódott le az az esemény,amelyből a szólás keletkezett.A magyar seregben szolgált egy Makó nevű vitéz aki útközben a fáradalmakat gyakran "mosta le" egy-egy kupa borral.Amikor Spalatoba értek,a sok italtól elkábulva fogalma sem volt hol van és azonnal háborúzni akart.Társainak úgy kellet lefogni,és elmagyarázni neki,hogy még nagyon messze van -Jeruzsálem. Ennyi kb.
    Pusztai Sándor nyomán.”
  • 44. kobold 2009. január 15. 19:46
    „"véleményem szerint az egészet a helyi zsidó hitközösség elnöke gerjesztette"!!!!

    Na tessék még itt sincsenek ,de már a másik zsidó csoportot gyanusitják,
    mi lenne öt- tiz év múlva. Vásárhelyi övezet??????
    szerintem is többször számoljuk meg őket , hogy biztos mind elmenjen !!
    aranka: olvastad a cikk elejét?? szerinted most a mi zsidóink vagy a "vendégek" az
    anti szemiták??”
63 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyetlen mozi sincs a makói térségben

Makó - Egy éve szűnt meg a rendszeres vetítés a makói térség utolsó mozijában, a pitvarosiban; Makón két éve nincs filmszínház. A kis vidéki vetítőtermek reneszánszához komoly, milliós beruházásokra lenne szükség – véli a kiszombori művelődési ház igazgatója. Tovább olvasom