Délmagyar logó

2016. 05. 27. péntek - Hella 14°C | 27°C

Vegetálnak a helyi járatok Makón

Makó - A Makó–Újszeged vasúti szárnyvonal felszámolásának hírére nem növekedett számottevően a két város közötti buszjáratok telítettsége – ám e nélkül is jellemzően a megye legjobban prosperáló járata Makó–Szeged buszvonal. Ezzel szemben a helyi járatok gyakorlatilag vegetálnak Makón.
Nem növekedett látványosan az utasforgalom a Makó–Szeged helyközi járatokon az utóbbi hónapokban elhíresült vasúti szárnyvonalbezárások hírére sem, ám a vonal még így is a legjobban prosperálók közé tartozik a megyében. Mező István, a Tisza Volán Zrt. közszolgáltatási divízióigazgatója elmondta: a társaság közel 400 buszából 37 tartozik Makóhoz.

– Délelőtt és a délutáni, esti órákban is a legjobban kihasznált járatok közé tartozik a Makó–Szeged közötti járat, hasonlóan gazdaságosan üzemeltethető még a Vásárhely–Szeged vonal is. A nagyobb városokat összekötő vonalak azért hatékonyak, mert oda-vissza is hasonló nagyságrendű utasforgalommal terhelhetőek. Nem ilyen rózsás a helyzet a makói helyi járatok kapcsán, hiszen itt csak a városi támogatással és az állami normatívával együtt jöhetünk ki nullszaldósra – összegezte az utóbbi hónapok tapasztalatait a divízióigazgató.

Szirbik Csabától, a Tisza Volán Zrt. makói területi igazgatójától megtudtuk: az utasszám évek óta stagnál a helyi járatokon. A helyzetet ráadásul jelentősen árnyalja, hogy továbbra is ingyenesen vehető igénybe az úgynevezett Tesco-járat, ami a pályaudvartól a multihoz szállítja az utasokat.

Makó jellemzően kerékpáros város, ezért helyi járatokon kevesen utaznak, a Makó–Szeged között járó buszok viszont sokszor teljes kihasználtsággal közlekednek. Fotó: Karnok Csaba

– Makó jellemzően kerékpáros város, így számottevő igény a helyi tömegközlekedésben csak a nagyobb üzemekben dolgozók részéről merül fel. A Medicor mindhárom műszakjához indul buszunk, emellett a Szefo Búza utcai épületéhez és a FÉG-hez egy-egy járat közlekedik – tette hozzá a vezető.

A helyivel szemben jelentős helyközi forgalom kiindulópontja a legtöbb utas számára a főtéri buszpályaudvar – amit eséllyel a megyében megújuló állomások közül utolsóként fognak renoválni, bár a társaság reménykedik: az idei ROP-pályázaton tudnak támogatást szerezni a három évvel ezelőtt tervezett beruházás megvalósításához.

– Folynak a tárgyalások, egyeztetések, hiszen engedélyes tervvel rendelkezünk. Így, ha nyerünk a március 10-én lezáruló tenderen, még idén ősszel átadhatjuk az új makói buszpályaudvart. A csongrádi példából tanulva, ahol a renoválás a télbe csúszott, csak akkor kezdünk bele idén, ha biztos, hogy szeptemberig befejezhető az átépítés. Nem szeretnénk ugyanis, ha az utasok a téli hideg, csapadékos időben várakoznának. Amennyiben nem biztosított az őszi befejezés, a munkálatok 2009-re csúsznak – tájékoztatott Mező István.

Makovecz-tervek alapján felépülő buszpályaudvar?

Vita folyik a makói buszpályaudvar felújítási terveiről is. Felvetődött ugyanis, hogy a tervezett fürdőberuházással átformálódó belváros összképébe jobban illeszkedne egy Makovecz-tervek alapján felépülő pályaudvar. Ám a Volánnak ez újabb, tízmilliós nagyságrendű költségtöbbletet jelentene. Elképzelhető, hogy az elhúzódó egyeztetések miatt „beelőz" a makóinál jóval nagyobb szegedi pályaudvar-koncepció, és a megyeszékhely óriáskomplexuma előbb készül el, mint a makói – tájékoztatott Mező István, a Tisza Volán Zrt. divízióigazgatója.

Olvasóink írták

  • 5. greencat 2008. január 23. 20:47
    „"Makovecz-tervek alapján felépülő buszpályaudvar?

    Vita folyik a makói buszpályaudvar felújítási terveiről is. Felvetődött ugyanis, hogy a tervezett fürdőberuházással átformálódó belváros összképébe jobban illeszkedne egy Makovecz-tervek alapján felépülő pályaudvar."
    Miért lesz az nekünk jó, ha ez az épület is Makovecz - terv alapján készül majd el, ha elkészül?
    Ezt a Tisza-Volán építené át az Ő pénzükből, miköze van ennek Makoveczhez?
    Vagy jobb lesz, ha megunja a huzavonát a Tisza-Volán és majd beint, hogy csináltassa meg a helyi Önkormányzat, ha az Ő tervük nem eléggé illeszkedik be a környezetbe!?”
  • 4. Elemer Laux 2008. január 23. 18:19
    „A parasztot nem pejoratív értelemben alkalmaztam, hanem szlengben, bár valóban félreérthető volt.”
  • 3. pmagori 2008. január 23. 11:40
    „Nekem nem tetszik az a felfogás, miszerint ha valaki nem nagyvárosban lakik, akkor az már paraszt... :((((
    Az mondjuk tény, hogy nagyon ritkán járnak ezek a helyijáratok. Mondom ezt úgy, hogy a fél életemet Szegeden, a másikat Makón töltöm és Makón még egyszer sem használtam a helyijáratokat...”
  • 2. Elemer Laux 2008. január 23. 04:21
    „Ja és KRESZ ismeret nélkül is lehet közlekedni kerékpárral.”
  • 1. Elemer Laux 2008. január 23. 04:11
    „A helyi járatok vegetálnak, mert mire kivárja a paraszt, hogy jöjjön, addigra ötször körbebiciklizi a várost. Viszont lehet kerülgetni a sok összevissza kacsázó bringást. Apropó TÉMA-ötlet cikkhez: miért nem kell jogsi a sok suhanbongósnak (elektr. bringa)? Úgy száguldoznak, hogy az ember kapkodja a fejét. Némelyik tud úgy menni, mint egy robogó, de nem kell rá se biztosítás, se bukósisak. Gyerek is mehet vele és gyereket is vihetnek vele - ellentétben a robogókkal.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Makóra várják Törőcsik Marit

Makó - Vasárnap délelőtt tizenegy órakor a Makón kezdődő ünnepségen veszi át a Páger-díjat az idei… Tovább olvasom