Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 18°C Még több cikk.

Matuska nem az Orient expresszt robbantotta fel

"Érdekes cikket közölt szeptember 6-án a Délmagyarország az Orient expresszről. Az oldalon található keretes írás azonban nagyot téved, amikor a Matuska Szilveszter által elkövetett biatorbágyi merényletet az expressz történetének legnagyobb baleseteként említi."
Érdekes cikket közölt szeptember 6-án a Délmagyarország az Orient expresszről. Az oldalon található keretes írás azonban nagyot téved, amikor a Matuska Szilveszter által elkövetett biatorbágyi merényletet az expressz történetének legnagyobb baleseteként említi.

A keretes írásban az szerepel, hogy az újságok csak „bécsi gyors"-ként emlegették a felrobbantott vonatot, pedig az valójában az Orient expressz volt. Nos, a korabeli újságok és a mai közvélekedés jól tudja: az valóban csak egy „egyszerű" bécsi gyors volt, bár volt benne néhány hálókocsi, ami Európán át közlekedett. Már csak azért sem lehetett ez a vonat az Orient expressz, mert az nyugatról keletre közlekedett, Matuska pedig a Bécs felé haladó vonat elé helyezett bombát. Az Orient expressz szerelvénye visszafelé Magyarországot elkerülve, más útvonalon tért vissza Nyugat-Európába.

A 10-es számú nemzetközi gyorsvonat 1931. szeptember 13-án 23.30-kor indult Budapest-Keleti pályaudvarról. 0.15-kor ért a Budaörs és Torbágy állomás között álló völgyhídra (ekkor Bia és Torbágy még önálló település voltak). Közvetlenül a híd előtt robbant a bomba, hét méteren szakítva fel az egyik sínszálat. A 301,001 pályaszámú mozdony kisiklott, és siklott állapotában, a talpfákon és a híd acélszerkezetén ugrálva jutott el a viadukt feléig, ahol a mélybe zuhant, magával rántva a vonat első hat kocsiját.

Az E1 számú Orient expressz az ellenkező irányból, Bécsből haladt a völgyhíd felé, de 0.23-kor Torbágyon megállították. Szerepe csak annyi a történetben, hogy az Orientet továbbító 424,021 mozdonyt leakasztották a vonatról, és ezzel érkezett az első segítőcsapat a helyszínre 0.30-kor, negyedórával a szerencsétlenség után.

Matuska célpontja egyébként nem a gyorsvonat volt. Ő egyszerűen „a vasút" ellen helyezett bombát a sínre. Az előkészület idején egy gyorstehervonat haladt a helyszín felé, de azt az utolsó pillanatban a budaörsi forgalmi szolgálattevő félreállította a gyors útjából, hogy ne okozzon késést neki.

Az a téves információ, hogy Matuska az Orientet robbantotta fel, valószínűleg a Magyar Könyvklub 2005-ben kiadott, „Az Orient expressz története" albumból származik. Ennek írója viszont sem a katasztrófát szenvedő gyorsvonat közlekedésének irányával, sem az akkori Magyarország politikai viszonyaival nem volt tisztában.

Porpáczy Richárd mozdonyvezető

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fő a biztonság!

"Valaki az ellenzéki SZDSZ politikusai közül az általuk óhajtott „szakértői kormányt" a safety… Tovább olvasom