Ország-világ

2016.12.06. 12:32

Itt vannak a PISA-eredmények: drámaian rosszak lettek

Itt a sokat emlegetett tesztsorozat legújabb eredménye, most kiderül, hogy állnak a magyar 15 évesek a mérésben szereplő másik 74 ország diákjaihoz képest.

MTI

Publikálta az OECD a PISA-felmérés eredményeit, a grafikonokon jól látszik, a magyar diákok eredményei szövegértésből és természettudományból is romlottak, matekból sem javulak a három évvel ezelőttihez képest.


Az OECD összesítése szerint természettudományból 9 pontot estünk vissza, szövegértésből 12, matekból 4 ponttal lett rosszabb az átlag a korábbihoz képest. Természettudományból 493 az OECD átlag, a magyar 477. A szövegértés még rosszabb, ugyanolyan OECD átlag mellett 470. A matek a 490-es átlaghoz képest 477.

Mindenben vizsgált területen az OECD átlag alatt vagyunk, egyetlen dologban vagyunk jobbak, a fiúk és lányok közötti esélyegyenlőségben, itt magasan az átlag fölött teljesítünk. Nagyon nagyot nőtt  az alulteljesítők aránya.

Románia és Szlovákia még nálunk is rosszabbul teljesített, a szlovén diákok viszont elhúztak - olvasható a HVG.hu-n.

Magyarország a leggyorsabban romló országok között van

A tavalyi tesztet világszerte félmillióan töltötték ki, együttesen 28 millió 15 évest reprezentálnak a világ 72 országban. A 2015-ös teszt a természetudományos kérdésekre fókuszált (a három évvel ezelőttin a matematikára), azaz a diákok ebben a témakörben kapták a legtöbb feladatot.
 

A 2015-ös eredmények szerint Magyarország háromból két területen rontott, egyedül matekból tudtuk tartani, a három évvel ezelőtti eredményünket - írja az Abcúg.

A magyar diákok összeségében soha nem értek el a tavalyinál rosszabb eredményt. Gyengébben teljesítettek a természettudományos és a szövegértési teszteken, egyedül matematikából tudták hozni a három évvel ezelőtti eredményt, az azonban már akkor is rossznak számított. Így alakult Magyarország teljesítménye az OECD-országok átlagához viszonyítva a különböző tudományterületeken:


Látszik, hogy a legnagyobb különbség a magyar diákok tudása és az OECD-átlagdiák tudása között a szövegértési feladatokban van, vagyis a magyar diákok leginkább az olvasási képességekben vannak lemaradva a külföldiektől. A magyar diákok eredményei azért is aggasztóak, mert az elmúlt tíz évben végzett négy teszt eredményei alapján az ő teljesítményük romlik a leggyorsabban.Ha átlagot számolunk, akkor az elmúlt tíz évben természetudományból csupán Szlovákiának, Finnországnak és az Egyesült Arab Emirátusoknak romlott jobban az eredménye (utóbbi viszont csak 2012 óta vesz részt a  felmérésekben).

Szövegértésből is a leggyorsabban leszakadó országok köött vagyunk, csak Szlovákia, Törökország, Vietnam és Tunézia van mögöttünk. Egyedül matametikából tudtuk elkerülni a leggyorsabban leszakadó országok körét.

A különböző országok eredményeit az alábbi a táblázatban böngészheti át, de előtte íme pár érdekes adat:
  • A négy legjobban teljesítő ország Japán, Észtország, Finnország és Kanada.
  • Viszont Szingapúr mindenkit lekörözött a természettudományos területen.
  • Hiába fejlődött az elmúlt tíz évben hatalmas iramban a technológia, a legtöbb országban a diákok természettudományos tudása stagnált.
  • Annak ellenére, hogy a természetudományos területen általában nincs nagy különbség a fiúk és a lányok teljesítménye között, a legjobban teljesítő diákok ezen a területen jellemzően fiúk. Kivéve Finnországban, ott a lányok vannak előnyben.
  • A diákok negyede mondta azt, hogy természetudományos területen szeretne elhelyezkedni. A lányok az egészségügyben, a fiúk inkább informatikai területen.
  • A diákok húsz százaléka az OECD-országokban nem érte el az alapszintet szövegértésből.
  • A távol-keleti diákok brutálisan jól teljesítettek matematikából, a régióból négyből egy diák a legjobbak között volt.
  • Kanada, Dánia, Észtország, Hong-Kong és Makaó érte el a legjobb esélyegyenlőségi eredményt.


Palkovics: a lexikális tudás- és a kompetencia fejlesztése egyaránt fontos

A lexikális tudás- és a kompetenciafejlesztése egyaránt fontos - emelte ki az oktatási államtitkár a kedden nyilvánosságra hozott nemzetközi és hazai oktatási méréseket kommentálva az MTI-nek.

Palkovics László felhívta a figyelmet arra, hogy három különböző felmérésről van szó, más korosztályt, más gyermekcsoportot érintenek, és más szempontok alapján történtek a mérések. Kitért arra is: egy 2015-ös mérés egy két évvel korábban bevezetett új tanterv hatásait még nem mutatja be.

Hozzátette: a TIMMS elsősorban tantervi szempontok alapján készül, 4. és 8. osztályban, a tárca által végzett kompetencia-mérés 6., 8., és 10. osztályban történik, és minden gyerek részt vesz benne, a PISA pedig 15 éveseket alkalmazásorientáltan mér és egy abszolút skálán, függetlenül attól, mi történik egy adott ország oktatási rendszerében.

Ilyen értelemben a három mérés eredménye valamilyen szinten korrelál egymással, de nem igazán összevethetők. Nehéz azt mondani, ha a TIMMS eredményekben tovább javulnak a diákok, akkor jobbak lesznek a PISA eredmények - mondta.

Az oktatási államtitkár arról, hogy 4. és 8. osztályban a diákoknak erős tantervi tudása van, de a 15 évesek a PISA-feladatoknál ezt nem tudják alkalmazni, azt mondta: valószínűleg a diszciplináris matematika tudása a gyerekeknek nem változott, de hogy ez mit jelent pontosan, azt a következő mérés mutathatja meg.

Az egyértelmű volt, hogy a természettudományos mérésnél olyan feladatot kellett megoldani, amit a magyar gyermekek nem tanulnak az iskolában, nincs benne a tananyagban, hogy egy bizonyos eszköztárral hogyan modellezzenek egy ilyen feladatot.

Hozzátette: a komplex természettudományos tantárgy, amit most vezettek be, kifejezetten jó megoldás lehet erre. Ez ugyanis a megtanult diszciplínákra épít, de komplexebb látásmódot követel meg - közölte.

Kitért arra is, hogy az új nemzeti alaptantervben (nat) azt tűzték ki célul, hogy a lexikális tudás és a kompetenciafejlesztés egyaránt megjelenjen. Mindkettő fontos, lexikális tudás nélkül nincs kompetencia sem - fogalmazott az oktatási államtitkár. Ha csak utóbbit fejlesztik, akkor a diákok nem tudnak például egy modellező feladatot megoldani, mert nem lesz meg hozzá a lexiális tudásuk.

Jelezte: az új nat készül, a koncepcióját várhatóan január közepén mutatják be és bocsátják vitára.
MSZP: távoznia kell Balog Zoltánnak az eredmény miatt

Sokkolónak és tragédiának tartja a szocialista Kunhalmi Ágnes az OECD nemzetközi tanulói teljesítménymérés programjának (angol rövidítéssel: PISA) kedden ismertetett, a magyar diákokra vonatkozó adatait. Az Országgyűlés kulturális bizottságának alelnöke lemondásra szólította fel Balog Zoltánt, az emberi erőforrások miniszterét.

Az MSZP-s képviselő budapesti sajtótájékoztatóján arra reagált, hogy a PISA-felmérés alapján a magyar tanulók a természettudomány, a matematika és a szövegértés területén is az OECD-országok átlaga alatt teljesítettek.

Kunhalmi Ágnes szerint a 2015-ben készített felmérés eredménye a Fidesz-kormányzás "produktuma", a kormánypárt lebutított oktatáspolitikájának teljes csődje.

Ha 2010 után nem csinálnak semmit az oktatás területén, ma az eredmények jobbak - közölte.

Az ellenzéki képviselő nemzetárulásnak tartotta azt, amit a magyar gyerekekkel csinált az elmúlt években a Fidesz. A miniszternek távoznia kell - folytatta -, mert soha ilyen drámai mértékben nem zuhant még a magyar iskolarendszer teljesítménye.

A szocialista politikus elmondta, az eredmények azt mutatják, hogy az uniformizálás, a központosítás, a megtaníthatatlan és megtanulhatatlan Nemzeti alaptanterv teljesen csődöt mondott, a gyermekek túlterheltek, a pedagógusok idegileg kimerültek és az egész iskolarendszert átfűti a túlpolitizáltság.

Kunhalmi Ágnes szerint nem kell visszatérni a 2010 előtti oktatáspolitikához, hiszen azóta a világ is változott, a jövőnek szóló oktatáspolitikát kell kialakítani.

Az MSZP-s képviselő szerint meg kell szüntetni a központosítást, a pedagógusok és szakma tehetségére és tudására épülő oktatáspolitikát kell folytatni Magyarországon.

Azon a véleményen volt, hogy 2018-ban az országgyűlési választáson minden a Fideszre leadott szavazat a magyar gyerekek jövőjét fogja elvenni.

DK: Orbán Viktor is felelős a magyar diákok romló teljesítményéért

Az új PISA-jelentés "katasztrofális eredménye" világosan mutatja, hogy a magyar kormány tudatosan teszi tönkre a közoktatás rendszerét - véli Niedermüller Péter, a Demokratikus Koalíció (DK) alelnöke, európai parlamenti képviselő.

A DK politikusa keddi, az MTI-hez eljuttatott közleményében arra reagált, hogy az OECD nemzetközi tanulói teljesítménymérés-programjának (angol rövidítéssel PISA) a nap folyamán ismertetett adatai alapján a magyar tanulók a természettudomány, a matematika és a szövegértés területén is az OECD-országok átlaga alatt teljesítettek.

Niedermüller Péter közleményében azt írta: a jelentés eredményei szerint a magyar diákok "nagyon nagy része" nem rendelkezik a sikeres munkavállaláshoz szükséges alapvető képességekkel, szövegértési, matematikai és természettudományos kompetenciákkal és nem képes megfelelően használni a számítógépet. A képviselő aggasztónak nevezte azt is, hogy "rendkívül nagy különbség van" a különböző szociális hátterű tanulók eredményei között, aki szegény családba születik, az az oktatáson keresztül sem kap lehetőséget a felemelkedésre.

Úgy értékelt: ez a szomorú helyzet az Orbán-kormány oktatáspolitikájának egyenes következménye. "Az oktatás szabadságának elvétele, forrásainak elvonása, a kompetenciaalapú programok leállítása, a hátrányos helyzetű diákok támogatásának megszüntetése, a szegregáció támogatása, a pedagógusok jogos követelésének semmibevétele, a merev, kizárólag az ismeretekre koncentráló tantervi szabályozás" okozza ezt a gyors romlást - fogalmazott Niedermüller Péter.

Szerinte ez nemcsak az oktatásirányítás "folyton cserélődő, alkalmatlan" vezetőinek felelőssége, hanem Orbán Viktor miniszterelnöké is, aki személyesen hozta meg az oktatáspolitika legfontosabb döntéseit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában