Panaszfal

2016.06.29. 16:12

Online panasznapok: Utazni pedig kell!

Szeged - Ha kérdései vannak az utazási szerződéssel kapcsolatban, ha csalódott az irodában, írja meg nekünk, kértük olvasóinkat. Lemondási biztosítás, fakultatív program, pluszköltség, légkondis busz - a szakemberek válaszai tanulságosak.

Kovács András

Az ígéret szép szó...


– A Szegeden működő Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodába érkező panaszokból kiderül, gyakori probléma, hogy nem olyan szállást, ellátást és egyéb szolgáltatást nyújt az iroda, mint ami a szerződésben vagy a katalógusban szerepelt – mondta [namelink name="Kogyilla Tímea"] koordinátor.

Online panasznapokat hirdetett a Délmagyarország, ezeken az olvasók fogyasztóvédelmi kérdésekkel fordulhattak a szakemberekhez. Partnerünk a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI), indító témánk az utazás volt.


– Beteg közeli hozzátartozóm miatt szeretnék egy augusztusi útra lemondási biztosítást kötni. Belefér-e ez a váratlan esemény kategóriába, vagy az iroda kiderítheti, hogy ez egy elhúzódó betegség, és nem fizet?


- Útlemondási biztosítás kötése nem kötelező, de jelen esetben érdemes megfontolni a szolgáltatás igénybevételét. Egy érvényes stornóbiztosítás birtokában ugyanis az utazás árához képest csekély díj ellenében (kb. 1,5%-a) a biztosítók csaknem a teljes részvételi díj visszafizetésére vállalnak kötelezettséget, olyan kockázati események bekövetkeztekor (pl. betegség) melyek meghiúsíthatják az utazást és az utas így elveszítené a teljes befizetett összeget.


Valóban előfordulhat, hogy egyes biztosítók a szerződésben kikötik, hogy a biztosítás nem terjed ki olyan betegségek miatti lemondásra, amelyek már az utazásra jelentkezés időpontjában ismertek voltak, illetve amelyek a biztosítás megkötése után előreláthatóan kezelésre szorulnak. De kivételként előírhatják a teljesítést arra az esetre, ha a biztosított vagy közeli hozzátartozója állapotában egyértelműen bizonyítható az utazásra jelentkezéstől számított időszakban bekövetkezett súlyosbodás, illetve azonnali kórházi kezelés szükségessége.


Érdemes e feltételeket még a szerződés megkötése előtt tisztázni, és olyan szerződést kötni, mely az Ön helyzetére is megoldást nyújt, és káreseménynek tekinti közeli hozzátartozója betegségének súlyosbodását.


Bízunk benne, hogy sikerül megfelelő tartalmú biztosítási szerződést kötni, de még inkább abban, hogy nem kell majd lemondani az utat.

 

 Érdemes utazás előtt  tisztázni, a fakultatív programokért kell-e külön fizetni, és ha igen, mennyit. Fotók: Karnok Csaba

Érdemes utazás előtt tisztázni, a fakultatív programokért kell-e külön fizetni, és ha igen, mennyit.

Fotók: Karnok Csaba

– Egynapos kiránduláson a befizetett összegen felül még a buszon is szedtek pénzt a belépőkre. Ráadásul a csoportos jegyek 5-600 forintja helyett 3-4 ezret. Szabad ezt?


-Az utazás áráról, a pluszköltségekről történő nem megfelelő tájékoztatás sajnos nem egyedi probléma. Az utazási szerződés megkötését megelőzően adott fogyasztói tájékoztatásokat a Gazdasági Versenyhivatal is már több esetben vizsgálta, melyek során azt tapasztalta, hogy a hirdetések sokszor hiányos, megtévesztő információkat tartalmaznak.


Egy utazás lefoglalása előtt célszerű alaposan áttanulmányozni a kapott prospektusokat, ellenőrizni, hogy pontosan mit tartalmaz az ár, érdeklődni külön arról is, hogy a hirdetett ár tartalmazza-e a fakultatív programok árát, amennyiben nem, érdeklődni a külön programok áráról. Magában az a tény, hogy a már befizetett összegen felül az utazás alatt külön ki kell fizetni a fakultatív programok árát még nem jogszabálysértő. Kérdés azonban, hogy erről előre tájékoztatták-e Önöket, és pontosan megjelölték-e a az egyes programok árát. Amennyiben erről korábban nem volt szó, úgy megállapítható a megtévesztő tájékoztatás, melyre tekintettel a fogyasztóvédelmi hatóságnál lehet panaszt tenni. Ha tudtak róla, de többe kerültek a programok, mint ahogy az meg volt hirdetve a különbözet mindenképpen visszajár.


Javaslom, hogy elsőként írásban, ajánlott, tértivevényes levélben írja meg panaszát a vállalkozásnak, és kérje a különbözet visszafizetését. Amennyiben a vállalkozás az igénnyel kapcsolatban legkésőbb 30 napon belül nem ad indoklással ellátott választ, a fogyasztóvédelmi hatóságnál lehet bejelentéssel élni a panaszkezelésre vonatkozó szabályok megsértése miatt. Ha kap ugyan választ, de az abban foglaltakkal nem ért egyet, igénye érvényesítése iránt Békéltető Testület eljárását kezdeményezheti.


– Hosszú úton a légkondis autóbusz ma már minimumkövetelmény. Mit tehetünk, ha mégsem annyira hűt, nem kényelmes, és úgy elrontja az odautat, hogy előre félünk a hazafelé vezetőtől?


- Lényeges, hogy még az utazás megkezdése előtt az utas minden olyan kérdést megbeszéljen az utazásszervezővel, amelyet fontosnak tart. Pl. a szoba tengerre néző legyen-e, lehet-e dohányozni a szobában vagy kifejezetten nászutas lakosztályt kér stb... Ilyen kérdés az utazáshoz használt gépjármű felszereltsége is, ezért azt indokolt az utazási szerződében szintén meghatározni a későbbi jogi kikényszeríthetőség érdekében.


Ha az utazásszervező az utazási szerződésben vállalt kötelezettségeit nem tartja be, az ezzel kapcsolatos kifogást érdemes jelezni már az utazás közben az utaskísérőnek vagy a helyszíni szolgáltatónak. A panaszt jegyzőkönyvbe kell foglalni, melynek egy példánya Önt illeti meg. Az utaskísérő a kifogásról köteles az utazásszervezőt tájékoztatni, továbbá a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtenni.


Ha helyben nem sikerül panaszt tenni, ezt követően az utazással kapcsolatban felmerült panaszt közvetlenül az utazásszervezőnél lehet írásban bejelenteni. A levélben meghatározott esetben a részvételi díj arányos részének visszafizetésére (árleszállítás) irányuló igényt lehet előterjeszteni. Az utazásszervezőnek az igénnyel kapcsolatban legkésőbb 30 napon belül indokolással ellátott választ kell adnia. Ha az utazásszervező nem válaszol a levélre, akkor a fogyasztóvédelmi hatóságnál tehető bejelentés a panaszkezelésre vonatkozó szabályok megsértése miatt. Ha kapott választ, de azzal nem ért egyet választása szerint az igényét közvetlenül bíróság előtt érvényesítheti vagy az illetékes békéltető testülethez fordulhat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!