Délmagyar logó

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 12°C | 17°C Még több cikk.

Legyünk óvatosak az ajándék mobillal!

Legyünk óvatosak az ajándék mobillal!Csak okosan! Minden helyzetben, akár vásárolunk, akár javíttatunk, körültekintőnek kell lennünk. Fotó: Török János
Csongrád megye - Fogyasztóvédelmi sorozatunk 12. részében a mobilszolgáltatókról, illetve a telefonkészülékekről vártuk olvasóink kérdéseit, panaszait. Előfordul, hogy valaki azt hiszi, ajándékba kap egy új mobilt, ám kiderül, így hosszabbíttatják meg vele a hűségidőt. Olvassuk el, mit írunk alá!
Mit tehet, ha elromlik a telefonja? Bedőlt egy jól hangzó ajánlatnak, de elállna a hűségidős szerződéstől? A delmagyar.hu portálon lehetett a kérdéseket, észrevételeket beküldeni. Ezúttal is a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai válaszoltak.

Ha meghibásodik

– Az egyik szolgáltatónál vásároltam egy okostelefont, 3 hónapig minden rendben is volt a készülékkel, majd elkezdett magától ki-bekapcsolni. A szolgáltatónál azt mondták, vigyem a készüléket a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez. Kihez forduljak, ha meghibásodott a telefonom?

– Hibás készülék esetén a jótállási kötelezettség azt a vállalkozást terheli, ahol a készüléket vásároltuk. Igényünket a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesíthetjük. A bejelenté-
séről jegyzőkönyvet kell felvenni, ennek egy példánya a fogyasztót illeti.

Ha vizsgálatra átveszik a telefonunkat, ennek ténye mindig legyen dokumentálva. Jó tudni, ha a vállalkozás javításra befogadja a készüléket, törekednie kell a 15 napon belüli teljesítésre. Ha nem megy, célszerű póthatár-
időt kitűzni. Ha ez is eredménytelen, jogosan kérhetjük a készülék cseréjét, vagy akár el is állhatunk a vásárlástól.

Ajándék a dobozban

– Több mint 10 éve voltam az ügyfele az egyik mobilszolgáltatónak, amikor felhívtak, hogy ajándék készüléket adnak. Nem kértem, de az operátor győzködött, hogy nem kerül semmibe. Hozott is a futár minden előfizetésemhez egy nagyon egyszerű készüléket. Azóta is állnak a dobozukban, szolgáltatófüggők, kikódolni is többe kerül, mint amit érnek. A futárnak aláírtam a papírokat – sajnos ekkor vállaltam 2 év hűségidőt az ajándék készülékért.

– Az ilyen szerződéseknél a fogyasztót megilleti az áru átvételétől számított 14 napon belüli, indokolás nélküli elállási jog. Ezt a szolgáltatóval írásban kell közölni, majd az ügyfél köteles az árut visszaküldeni, az eladó pedig a vételárat visszafizetni. Persze jobb a megelőzés, a csomag átvételekor aláírt dokumentumokat érdemes átolvasni, értelmezni. Ha itt ez időben megtörténik, az olvasó megszabadulhatott volna az újabb hűségidőtől.

Az eset felvetheti a fogyasztók megtévesztését és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot is. Mert a szolgáltató ajánlatában elhallgatta, hogy az ajándékkal a vállalt hűségidő is meghosszabbodik. Hasonló estekben a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a Gazdasági Versenyhivatalhoz lehet fordulni.

Jótállás kijelzőcserénél

– Márciusban vásároltam egy mobiltelefont az egyik szolgáltatónál. Néhány hónappal később észrevettem, hogy egy 20 forintosnyi területen elszíneződik a kijelző, illetve a képernyőzár időként nem old fel. Megjavították, de a garancialevélre csak azt írták, szoftvert frissítettek, azt nem, hogy képernyőcsere is történt. Kértem, legalább az átvételi elismervényre írják rá a csere tényét, ez nagy nehezen megtörtént. A szolgáltatónál közben azt mondták, a kijelzőcsere után a kijelzőre a garancia nem indul újra.

– Gyakran előfordul, hogy az üzletben az eladók nincsenek tisztában a jótállásra vonatkozó rendelkezésekkel. A mobiltelefonra, annak tartozékaira és alkotórészeire – ha azok vételára a 10 ezer forintot meghaladja – 1 év kötelező jótállás vonatkozik. A jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetők, ezért fontos, hogy a vásárláskor kérjük ezt az iratot. Az bármilyen csere esetén köteles feltüntetni annak tényét és időpontját. Ez azért is fontos, hiszen a kicserélt alkatrészre a jótállási idő újrakezdődik.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Járt már pórul mobilszolgáltatóval?

Járt már pórul mobilszolgáltatóval?
Fogyasztóvédelmi sorozatunk legújabb részéhez a mobilszolgáltatókkal kapcsolatos problémákat, kérdéseket várunk! Tovább olvasom