Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Megtévesztő lehet a nettó ár utazáskor: Figyeljen, a last minute nem leértékelt szolgáltatás

Csongrád megye - Fogyasztóvédelmi sorozatunkban a last minute utazásokkal kapcsolatos olvasói kérdésekre, panaszokra válaszoltak a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakemberei. Kiderült, sok múlik a pontos információn, és azon is, elfogadjuk-e a ,,leértékelt" szolgáltatást.
 – Egy „last minute" spanyol tengerparti utazásra fizettünk be. A szállodát az iroda fényképei alapján felszereltebbnek, a parthoz közelibbnek gondoltuk. De a legnagyobb baj az volt, hogy a szobánk nem tengerre néző volt, pedig kifejezetten azt foglaltuk és fizettük ki. Telt házra hivatkoztak, azt mondták, nem tudtak ilyet adni. Az ellátással elégedettek voltunk, de a szoba miatt csalódtunk. Kérhetünk kártérítést?

– Az utazási szerződésben vállaltakért – amelynek részletesen tartalmaznia kell a megrendelt szolgáltatásokat, így azt is, milyen  szobában történik az elhelyezés – az utazásszervező felel, ez esetben az iroda. Ha nem megfelelően teljesít, köteles a részvételi díjat arányosan leszállítani.

Lényeges szabály, hogy az utas hibás teljesítés esetén haladéktalanul köteles kifogását az utaskísérővel, annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval, jelen esetben a szállodával közölni. Fontos, hogy a panaszt jegyzőkönyvbe foglalják, és ennek egyik példányát az utasnak átadják. Ha a helyszínen nincs utaskísérő, a vendégnek kell jegyzőkönyveztetni a kifogását a szállodában. Ha arra ott nem találnak megoldást, a hazaérkezését követően kell elindítani a kártérítési igényt, a hibás teljesítés miatt. Amennyiben az irodával nem tudnak megegyezni, a panaszos ingyenes eljárást indíthat az iroda ellen a lakhelye szerint illetékes kereskedelmi és iparkamara mellett működő Békéltető Testületnél.

– A napokban „last minute" feliratos, kedvező árú utazási felhívást láttam egy kirakatban: egy hét Törökországba, repülőjeggyel együtt, két fő számára 100 ezer forint volt teljes ellátással. Bementem az utazási irodába, és érdeklődtem. Ekkor derült ki, hogy a feltüntetett áron felül még 50 ezret kell fizetni különböző jogcímeken, úgymint repülőtéri illeték, adók, üdülőhelyi díj. Miközben a kirakati ajánlat nem utalt a további költségekre. Ez így jogszerű?
 
Szezonon kívül is jót lehet ˝nyaralni˝, de érdemes figyelni a részletekre
Szezonon kívül is jót lehet ˝nyaralni˝, de érdemes figyelni a részletekre

– A jogszabály értelmében megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz az adott árról, a szolgáltatás díjáról. Ez esetben a kirakatban elhelyezett plakát vásárlásra felhívás volt, amelynek a közölt áron felül tájékoztatást kellett volna nyújtania az egyéb várható költségekről is. Mivel ez a közlés elmaradt, megtévesztő volt a vásárlásra felhívás. Ez esetben a fogyasztó bejelentést tehet az utazási iroda megtévesztő kereskedelmi gyakorlata miatt a területileg illetékes járási hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályánál, ami vizsgálatot indít. Ha azt állapítják meg, hogy a jogsértés olyan súlyú, hogy az a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik, az ügyet oda továbbítják.

– A légitársaság járattörlése miatt kaphatok-e kártérítést? Szállást kellett szereznem, két nappal később érkeztem haza.

– A vonatkozó európai uniós szabályok alapján járattörlés esetén az utasnak joga van jegyár-visszatérítésre, átfoglalásra, illetve kártérítésre. Utóbbira akkor jogosult, ha a légitársaság nem értesítette a járattörlésről legalább két héttel az indulás előtt – vagyis az esetek döntő többségében.

Nem jár azonban kártérítés, ha bizonyítani tudják, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt volt szükség, és ezeket észszerű intézkedésekkel nem lehetett volna elhárítani. A kártérítést a vonatkozó rendelet tételesen meghatározza: a repülőút hosszától függően 250-től 600 euróig terjed.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Valljon színt: járt már pórul last minute úttal?

Valljon színt: járt már pórul last minute úttal?
A nyári szünet után ismét jelentkező online fogyasztóvédelmi sorozatunkban aktuális területről várjuk kérdéseiket, panaszaikat, észrevételeiket. Tovább olvasom