Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Rekviem egy sportágért

Úgy tűnik, egy Szegeden nagyon népszerű sportágat, a motorcsónakot lehet, hogy örökre kihúzhatjuk a listáról. Az utolsó életben tartója, Feil János néhány hónappal ezelőtt elhunyt, a sportágban elévülhetetlen érdemeket szerző Kertes János pedig a maihoz nem adja már a nevét.
Ki gondolta volna 1954-ben, amikor megalakították a Spartacus színeiben a motorcsónak-szakosztályt, hogy hosszú ideig ez lesz Szeged legeredményesebb sportága. Azt hiszem, senki sem számított viszont arra, hogy mára már nem is reménykedhetünk abban, hogy Szeged főutcája, a Tisza rangos motorcsónakversenyek helyszíne legyen. Pedig igazán nosztalgiázhatnánk, hiszen szegedi volt a sportág első Európa-bajnoka, Vasvári Miklós. De említhetjük követőinek a nevét is: ifj. Frőnlich József, Feil János, Kertes János, Ribizsár Mihály, Gyetvai Antal, Kertes Krisztián, akik nem csupán a hazai bajnokságban, hanem a nemzetközi színtéren is letették a névjegyüket.

Kertes János 1965 óta két kategóriában, S250-ben (94,6 km/h) és O1000-ben (132,2 km/h), dr. Kovács Béla S350-ben, Gyetvai Antal S750-ben, az Illés Mihály Frank Mónika páros T3000-ben, a Gilinger István, Gilinger Anita duó M2000-ben, míg Kertes Krisztián O500-ban (165,8 km/h) tartja a mai napig is a gyorsasági országos csúcsot.

Ez már csak emlék: a motorcsónakversenyek tömegeket vonzottak a Tisza partjára. Fotó: Karnok Csaba
Ez már csak emlék: a motorcsónakversenyek tömegeket vonzottak a Tisza partjára. Fotó: Karnok Csaba

A Szegedi ESK együttese például zsinórban hétszer nyerte meg a csapatversenyt ebben a sportágban az anyagilag sokkal jobb helyzetben lévő Dunaferr előtt. Az ezredforduló előtt azonban a motorcsónak nem lett az önkormányzat támogatottja, sőt a szolnoki központú vízi rendőrség sem járult hozzá, hogy a Tiszán versenyt rendezzenek. A motorcsónakot halódó poraiból Feil János igyekezett feltámasztani, önzetlen és áldozatos munkája révén az utóbbi fél évtizedben mindig kirukkolt egy-egy rangos versennyel. Többek között az idén is a Tisza lett volna egy Európa-bajnoki futam helyszíne. Feil halálával azonban mindez köddé vált.

– A mainak már köze sincs a rangos, látványos motorcsónakversenyekhez. A sebesség is és a színvonal is csökkent. Nem beszélve a létszámról – mondta kissé szomorúan Kertes János, aki korábban szinte élt-halt ezért a sportágért. Áldozatot is hozott annak színvonalas, szegedi működtetéséért. A világkupa-győztes és többszörös világ- és Európa-bajnok csapattag egy évtizeddel ezelőtt még arról beszélt: „Beleőrülök, ha egyszer abba kell hagynom a motorcsónak-versenyzést!" Mára pedig már lemondóan beszél kedvenc sportágáról.

– Valamikor kemény sport volt ez. A mai színvonala a korábbi túracsónakázásét sem éri el. Magyarfalvi Gyula köröket adna a maiaknak. Úgy érzem, bár nem volt egyszerű, időben hagytam abba. Csak azt sajnálom mint volt ifjúsági szövetségi kapitány, hogy a mai fiataloknak nem adatik meg az az élmény, hogy jó és színvonalas motorcsónakversenyt lássanak – mondta Kertes János.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyolc közé vágynak az SZTE-Szedeák kosarasai

Vasárnap este hat órától saját közönsége előtt, az újszegedi sportcsarnokban is bemutatkozik az… Tovább olvasom