Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Török Nagydíj: kettős McLaren-siker

Parádésan szerepeltek a McLarenek Isztambulban. Hamilton 12. gőzelmét szerezte meg, Button a második, Webber a harmadik.

Az idei szezon hetedik futamán is a Red Bullok uralták az időmérő edzést: az utóbbi két versenyhez hasonlóan az ausztrál Mark Webber várhatta a rajtot a pole-pozícióból, a kissé csalódott Vettel "csak" a harmadik helyet szerezte meg. Kettejük közé Hamilton ékelődött. Nagy meglepetésre Alonso nem került be a Q3-ba, elmondása szerint nem annak volt köszönhető a lassabb idő, hogy az utolsó pillanatokban futott ki a pályára, hanem a padlógáz ellenére is elmaradt a legjobb idejétől, amit három gyors kör alatt sem tudott megközelíteni.

A tavalyi Török Nagydíjon is a Red Bullok uralták a mezőnyt, bár akkor még a Brawnok voltak az egyeduralkodók. Vettel hibája után Button ugrott az élre, be is zsebelte 6. győzelmét az idényben, de a dobogón Vettel és Webber követte az angolt.

A Red Bullok jól jöttek ki a rajtból. Fotó: Getty Images
A Red Bullok jól jöttek ki a rajtból.
Fotó: Getty Images

Az első két sor kiválóan kapta el a rajtot, Webber simán jött el, könnyedén tartotta meg vezető helyét. Vettel bejött Hamilton elé, Schumacher az ötödik helyre taszította le Buttont. Az első kör végére Button visszaszerezte pozícióját, Webber, Hamilton, Vettel, Button, Schumacher az első öt sorrendje. Buemi bal hátsó defekttel jött be a boxba a második körben.

Webber nem tudott elszakadni a mezőnytől, Hamilton tapadt az ausztrálla. A harmadik körtől kezdve kereste a szélárnyékot, hol tudja megelőzni a Red Bullt. A hátsó hosszú egyenesben közel három tizeddel volt gyorsabb a McLaren, de nem tud a technikás részen közelebb kerülni a red Bullhoz. Hiába futotta Hamilton a leggyorsabb kört, tény, a Red Bull a nyolcas kanyarban jobb, gyorsabb mint a McLaren.

A 10. körben Webber volt a leggyorsabb, Hamilton továbbra sem szakadt le róla, de közelebb se tudott férkőzni az ausztrálhoz. Vettel a harmadik helyen több mint két másodperc hátránnyal autózott. A mezőny hátsó felében Hülkenberg kezdte meg a felzárkózást, Glock és Senna mellett is könnyedén jött el, ezzel a 19. A 12. körben Alonso kezdte meg a boxkiállást, Kobajasi elé jött vissza a spanyol. Hamilton most már szélárnyékban autózott Webber mögött, de megelőzni továbbra se tudta. Petrov, Sutil, De la Rosa is a boxban.

Hamilton és a McLaren parádésan teljesítettek Isztambulban. Fotó: Reuters
Hamilton és a McLaren parádésan teljesítettek Isztambulban.
Fotó: Reuters

Kubica nem csak a pályán életveszélyes, a 14. körben Massával karöltve jött ki a boxba, majd egy huszáros vágással csapott ki a Ferrari elé. Vettel is letudta a kötelező kerékcserét. Csapattársa továbbra is Hamiltonnal küzdött, aki már rallys elemeket is bevetette a Red Bull ellen. Az izgalom a boxban is folytatódott, ugyanis egyszerre jött be a két autó. Webber egy hajszálnyival hamarabb jött ki, Vettel bejött kettejük közé. A 16. körben Button az élen, üres autóval üres pályán autózhatott az angol. Mi lesz még itt?!

Button tapadása pillanatok alatt szállt el, a 18. körben ki kellett állnia a McLarennel. Tökéletes kerékcsere után se tudott visszajönni az első helyre, a két Red Bull mögött a két a McLaren. Hamilton nem elégedett meg a pozíciójával, folyamatosan ostromolta Vettelt, de a német jól tartotta a helyét. Kovalainen nem volt ilyen szerencsés Barrichellóval szemben.

Webber húzott rá Vettelre a kanyarban, a két red Bull a pálya szélén landolt, de az ausztrál vissza tudott térni a versenybe. Fotó: Getty Images
Webber húzott rá Vettelre a kanyarban, a két red Bull a pálya szélén landolt, de az ausztrál vissza tudott térni a versenybe egy első vezetőszárny-csere után.
 Fotó: Getty Images

A verseny feléhez közeledve megjelentek a hatalmas esőfelhők is, a Red Bullosok már kémlelték az eget. Egy kis eső valóban megbolondította volna a "monoton" körözgetést...Hivatalos információ szerint körülbelül negyed óra múlva ér oda az eső.

A 28. körben Senna látogatta meg a pálya szélét. Nico Rosberg tartotta fel Kubicát, mögötte szép sorba gyűltek össze az autók, Kubica rádión szóvá is tette ezt a csapatának.

Az élen a 30. körben változatlan a helyzet, bár Vettel 1-2 tizeddel rendre jobb köröket autózik csapattársánál. Hülkenberg előzte meg Di Grassit, aki új motort kapott a versenyre. Nem feltétlenül lett gyorsabb, mint a régivel.

A hivatalos előrejelzés szerint már 5 perce esnie kellene az esőnek, de ennek eddig nyoma sincs. A 33. körben Webber az élen, mögötte Vettel, Hamilton, Button, Schumacher.

Vettel sem értette az ütközés okát, a kanyarban a német volt előrébb. Fotó: Getty Images
Vettel sem értette az ütközés okát, a kanyarban a német volt előrébb.
Fotó: Getty Images

A 35. körben Trulli autója állt meg a pálya szélén, dupla sárga zászló. Előzni sem szabad ez idő alatt. Ha eső nincs, lett más, ami megbolondította a futamot. Újabb előrejelzés szerint most (ottani idő szerint 16 órakor) kellene ideénie az esőnek, ami körülbelül 20 percig tartana, de továbbra sincs nyoma.

41. körben jött a dráma, Vettel jött be Webber mellé, de az ausztrál nem engedte el a fiatal németet, ráhúzott csapattársára, mindkét Red Bull kicsúszott, Vettel versenyének annyi. Webber mellett elment Hamilton és Button is. Egy körrel később Webbernek ki kellett jönnie a boxba, az ütközésben megsérült az első vezetőszárny. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke idegei kapták a kiképzést rendesen.

Kettős McLaren-siker Isztambulban. Fotó: Reuters
Kettős McLaren-siker Isztambulban.
Fotó: Reuters

Csak megérkezett az eső, 12 körrel a verseny vége előtt a célegyenesben leszakadt az ég. A McLarenekre rászóltak, hogy spóroljanak a benzinnel. Esőben a gumikkal se árt majd.

A 48. kör végén a két McLaren is elkezdte egymást gyűrni, Button ugyanott előzte meg Hamiltont, ahol pár körrel előbb a két Red Bull ütötte ki egymást. A 49. kör elején Hamilton visszaelőzte Buttont. Ők legalább figyeltek egymásra...De hogy a McLarennél ezt hogy bírták nézni?! Az 51. körben Alguersuarié a leggyorsabb kör. Button fülére mondták rá, hogy kritikus szinten van az üzemanyag, így nem ártana spórolni. Hamilton két másodpercre lépett el, mögötte Webber közel fél percre. 5 körrel a verseny vége előtt Petrov és Alonso küzdött a pozícióért a 8-9. helyen. Alonso kemény támadta az oroszt, össze is ért a két autó, Petrov jobb első kereke bánta.

Az utolsó pillanatokban még Chandhok állt ki, Hamilton nyerte a Török Nagydíjat, Button, Webber, Schumacher, Rosberg, Kubica, MAssa, Alonso, Sutil, Kobayasi az első tíz.

FORMULA–1, TÖRÖK NAGYDÍJ 

1.  Hamilton  McLaren-Mercedes   1ó28:47.620
2.  Button  McLaren-Mercedes  +     2.645
3.  Webber  Red Bull-Renault  +    24.285
4.  Schumacher  Mercedes  +    31.110
5.  Rosberg  Mercedes  +    32.266
6.  Kubica  Renault  +    32.824
7.  Massa  Ferrari  +    36.635
8.  Alonso  Ferrari  +    46.544
9.  Sutil  Force India-Mercedes  +    49.029
10.  Kobajasi  Sauber-Ferrari  +  1:05.650
11.  De la Rosa  Sauber-Ferrari  +  1:05.944
12.  Alguersuari  Toro Rosso-Ferrari  +  1:07.800
13.  Liuzzi  Force India-Mercedes  +     1 kör
14.  Barrichello  Williams-Cosworth  +     1 kör
15.  Petrov  Renault  +     1 kör
16.  Buemi  Toro Rosso-Ferrari  +     1 kör
17.  Hülkenberg  Williams-Cosworth  +     1 kör
18.  Glock  Virgin-Cosworth  +    2 kör
19.  Di Grassi  Virgin-Cosworth  +    3 kör

NEM ÉRT CÉLBA

Chandhok  Hispania-Cosworth  53
Senna  Hispania-Cosworth  47
Vettel  Red Bull-Renault  40
Kovalainen  Lotus-Cosworth  34
Trulli  Lotus-Cosworth  33


 A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA 

PILÓTÁK

1.  Webber  93 pont
2.  Button  88       
3.  Hamilton  84       
4.  Alonso  79       
5.  Vettel  78       
6.  Massa  67       
7.  Kubica  67       
8.  Rosberg  66       
9.  Schumacher  34       
10.  Sutil  22      
11.  Liuzzi  10      
12.  Barrichello  7      
13.  Petrov  6      
14.  Alguersuari  3      
15.  Hülkenberg  1      
16.  Buemi  1      
17.  Kobajasi  

KONSTRUKTŐRÖK

1.  McLaren-Mercedes  172
2.  Red Bull-Renault  171
3.  Ferrari  146
4.  Mercedes  100
5.  Renault  73
6.  Force India-Mercedes  32
7.  Williams-Cosworth  8
8.  Toro Rosso-Ferrari  4
9.  Sauber-Ferrari  1

Korábban

Nagy izgalmakat tartogatott a szombati időmérő edzés, hiszen a szabadedzéseket követően egyik pilóta sem tudott duplázni: az elsőt Hamilton, a másodikat Jenson Button, a szombati, harmadik tréninget viszont már Sebastian Vettel nyerte. A tréningek kicsúszásokban sem szerénykedtek, kis híjja volt, hogy Hamilton össze ne törje a McLarent. Webber autója pedig hátrafele indult el a leállás után, tűzoltó palackkal ékelték ki azt, hogy az ausztrál kiszállhasson belőle.

Bár mindössze a hatodik versenyt rendezik az Isztambul Parkban, az abszolút egyeduralkodónak a Ferraris Felipe Massa tekinthető, aki 2006-2008 között háromszor brazil állhatott a dobogó tetejére.

Vettel új autóval vágott neki az időmérőnek és az egész hétvégének. A Red Bullos az utóbbi két futamon jócskán kikapott csapattársától, a csapat viszont gyanakodott, ekkora különség nem lehet a két autó között.

Webber az isztambuli pályán.
Forrás: Pixter

Egy gyári vizsgálat során derült ki, hogy megsérült a karosszéria. Ez okozhatta a jelentős hátrányt Vettel számára. A Virgin-Cosworth pilótái is már a hosszabb tengelytávú géppel kezdtek neki az időmérőnek, bár a szabadedzések eredményét tekintve pozícióban jelentősen nem javultak ( A szombati tréningen a 20-21. helyen végeztek). Újításokkal a Hispania is büszkélkedhet, hiszen a cég szakított a karosszéria-gyártó Dallarával, mivel az évad elejéhez képest szikrányit sem javultak az autók, továbbra is a mezőny leglassabb gépei a Hispaniák.

A kis csapatok gyorsan megkezdték a száguldozást, a nagyok a Q1 felénél, 10-11. perc körül értek ki a pályára. Button, Rosberg, Hamilton, Alonso, Schumacher, Massa volt az első hat sorrendje, de a Red Bullok még mindig sehol sem voltak. 2 perccel később Vettel egy laza körrel a harmadik helyre autózta fel magát, Webber viszont az első mért körével az élre ugrott. Vettel javított, 1:27.067-tel, kemény keverékű gumival átvette a vezetést. Az utolsó 5 percet a nagy csapatok már a boxból követték, nekik már nem volt dolguk a kvalifikáció első részében. Hogy ennek köszönhető-e Petrov 4. helye, nem tudni, de tény, parádés teljesítménnyel ugrott az élbolyba az orosz. Az utolsó bejutó helyért ádáz csata dúlt, Liuzzi, Trulli, Kovalainen, Glock, Senna, Di Grassi és Chandhok rótta a köröket a 17. helyért. Nem sok sikerrel, ők maradtak a kieső helyen.

A Red Bulloknak nincs ellenfel, ezúttal is Webber az élen, Vettel harmadik. Fotó: Reuters.
A Red Bulloknak nincs ellenfel, ezúttal is Webber az élen, Vettel harmadik.
Fotó: Reuters.

5 perc eltelvétel Hamilton és Webber csatázott az első helyért, mindketten 1:27.0-t autóztak, de a Q2-ben sem tudtak bemenni 1:27 alá. Vettel gyorsan megvétózta ezt, 1:26.925-tel ugrott az élre.

4 perccel a Q2 vége előtt Alonso és Rosberg is kieső helyen volt. A spanyol rontott a gyors körében, de még volt másfél perce egy újabb körre. Lágy keverékű gumival sem hozta a kötelezőt a kétszeres világbajnok, 1:27.612-vel a Ferrarit a 12. helyet szerezte meg, így nem jutott be a Q3-ban. Rosberg a 4. helyre ugrott előre. Vettel, Webber, Hamilton, Rosberg, Massa, Button, Petrov, Kubica, Kobajasi, Schumacher a továbbjutó 10 sorrendje.

Tovább folytatódott a Red Bullok harca, Webber és Vettel egymás idejét döntögették. Webber 1:26.510-zel vezetett bő 2 perccel az időmérő vége előtt. Akkor aztán megindult a roham, Webber magával versenyzett, 1:26.295-t repesztett, Hamilton jött be a 2. helyre. Schumacher kicsúszott a nyolcas kanyarban és megállt a kavicságyban, ezért a sárga zászló miatt a mögötte haladók nem javíthattak. Vettel is hibázott, ő maradt a harmadik helyen, mögötte Button, Schumacher, Rosberg, Kubica, Massa, Petrov, Kobayasi az első öt sor.

A Red Bull és Mark Webber továbbra is verhetetlen.

Webber és Hamilton maradéktalanul boldog lehetett az időmérő után, Vettel keserédes mosolya bizonyítja, jobb eredményre számított. Fotó: Reuters
Webber és Hamilton maradéktalanul boldog lehetett az időmérő után, Vettel keserédes mosolya bizonyítja, jobb eredményre számított.
Fotó: Reuters

Webber: - A pénteki nap kicsit zavaró volt, mert motorproblémákkal küzdöttünk, ami még a délelőtti edzésen is előjött. Kicsit féltem is az időmérőtől, hogy nem úgy sikerül, ahogy azt szeretném, de szerencsére minden rendben ment.

Hamilton: - A pénteki edzés után nem voltam 100%-os, de azt hiszem, a csapat kiváló munkát végzett. Eddig érinthetetlenek voltak a Red Bullok, de azzal, hogy sikerült kettejük közé ékelődnöm bizonyítja, hogy elég gyorsak vagyunk.

Vettel: - A Q1-Q2 nagyon jól működött, a Q3-ban viszont többször leblokkolódott a bal első kerekem, nagyon sok időt vesztettem az első gyors körön. A második próbálkozásnál már megkaptam az információt, hogy valami gond van a gumikkal. Ettől függetlenül elégedett lehetek a 3. hellyel, hiszen pár századon múlt, hogy ne Jenson mögül rajtoljak.

TÖRÖK NAGYDÍJ  IDŐMÉRŐ

 1. Webber  Red Bull-Renault  1:27.500  1:26.818  1:26.295
 2. Hamilton  McLaren-Mercedes  1:27.667  1:27.013  1:26.433
 3. Vettel  Red Bull-Renault  1:27.067  1:26.729  1:26.760
 4. Button  McLaren-Mercedes  1:27.555  1:27.277  1:26.781
 5. Schumacher  Mercedes  1:27.756  1:27.438  1:26.857
 6. Rosberg  Mercedes  1:27.649  1:27.141  1:26.952
 7. Kubica  Renault  1:27.766  1:27.426  1:27.039
 8. Massa  Ferrari  1:27.993  1:27.200  1:27.082
 9. Petrov  Renault  1:27.620  1:27.387  1:27.430
10. Kobajasi  Sauber-Ferrari  1:28.158  1:27.434  1:28.122

11. Sutil  Force India-Mercedes  1:27.951  1:27.525  
12. Alonso  Ferrari  1:27.857  1:27.612  
13. De la Rosa  Sauber-Ferrari  1:28.147  1:27.879  
14. Buemi  Toro Rosso-Ferrari  1:28.534  1:28.273  
15. Barrichello  Williams-Cosworth  1:28.336  1:28.392  
16. Alguersuari  Toro Rosso-Ferrari  1:28.460  1:28.540  
17. Hülkenberg  Williams-Cosworth  1:28.227  1:28.841
 
18. Liuzzi  Force India-Mercedes  1:28.958     
19. Trulli  Lotus-Cosworth  1:30.237     
20. Kovalainen  Lotus-Cosworth  1:30.519     
21. Glock  Virgin-Cosworth  1:30.744     
22. Senna  Hispania-Cosworth  1:31.266     
23. Di Grassi  Virgin-Cosworth  1:31.989     
24. Chandhok  Hispania-Cosworth  1:32.060     

Olvasóink írták

  • 2. mj52, 2010. május 30. 20:01
    „A F1 autók fejlesztései nélkül ma is 50 évvel ezelőtti technikájú batárokat vezetnénk. Van cirkusz jellege is kétségtelen, akinek nem tetszik ne nézze.”
  • 1. klj_54 2010. május 30. 15:53
    „A neve is az: Utazó Cirkusz!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megalázó vereség: Magyarország-Németország 0-3

Nagyobb erőfeszítés nélkül 3-0-ra győzött a több kulcsemberét is mellőző német-válogatott a… Tovább olvasom