Szeged és környéke

2010.07.07. 17:58

Milliárdos károkat okozó EU-s kamionok

Szeged - 1992 óta a kamionok – Szeged és az ausztriai Wels között – vasúton is közeledhetnek. Románia és Bulgária EU-s csatlakozásával a vasútra terelt kamionokból 30 ezer a közutakra szabadult – a környezetünket és az autósokat is veszélyeztetve. <br>Szeged

Segesvári Csaba

Azzal, hogy az osztrák Rail Cargo megvásárolta a magyarországi teherfuvarozással foglalkozó MÁV Cargo-t, rövid időn belül jelentős szolgáltatási színvonal emelkedést hozott a RO-LA forgalomban.
– Az egy évvel ezelőtti napi 2 pár vonat helyett már napi 3-at indítunk, és a 20 kocsis szerelvények is 27 kocsisra bővültek – közölte a Délmagyarországgal Tomcsányi István a Hungarokombi Kft. vezérigazgatója. A kapacitásbővítést elsősorban a magasabb igények kiszolgálása miatt hajtottuk végre, új hálókocsit és kiszolgáló személyzetet is kaptunk. Az átszervezés menetidő rövidülést is hozott.

Két éve, egy hajnali, MÁV mozdonnyal vontatott RO-LA-val utaztunk Hegyeshalomig, hogy megnézzük, milyen körülmények között „zötykölődnek" a 30-40 tonnás kamionok sofőrjei. Az akkori állapotokhoz képest óriási a fejlődés: bátran kijelentetjük, Európa elért Szegedre is. Egy útvonalengedélyes román, vagy bolgár kamionosnek elég, ha autópálya matricát vásárol, máris áthajthat Magyarországon. Csak a törököket kötelezik – bizonyos kvóta felett – hogy a vasúti szállítást igénybe vegyék. A versenyhátrány pedig kézzel fogható: míg egy autópálya matrica ára 2760 forint, addig az egy útra szóló RO-LA jegy 500, a retúr 900 euró. Arra pedig kár spekulálni, hogy a kamionos akár csak egyszer is megáll tankolni. Egy korszerű nyergesvontató akár ezer kilométert is megtesz egyetlen tankolással.

Indul a RO-LA Kiskundorozsmáról. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Évente 4,8 milliárdos kár

A Közlekedéstudományi Intézet tanulmánya szerint az útjainkra engedett kamionok miatt 2 milliárd 200 millió forintot költünk a felújításokra – míg a vasúti pályák terhelése elhanyagolható. A  levegőszennyezés 1,2 milliárdunkba „kerül". A tanulmány még vizsgálta a zajártalmat, a balesetek esetleges anyagi következményeit, valamint a klímaváltozás gyakorolt hatásokat is. A fenti számok összegzéségből kiderült, az EU csatlakozás évente 4,8 milliárd forintot „vett" ki Magyarország zsebéből – ennyibe kerül a román, bolgár kamionok országunkon történő áteresztése.

– A mindenkori kormány felelőssége, hogy a közutakat romboló kamionokat a vasútra terelje, mindezt úgy, hogy az évtizedek óta húzott-halasztott kilométer-arányos útdíjat bevezeti – osztotta meg lapunkkal a lehetséges megoldást Tomácsnyi István . – A kamionosnak a vonatozás egyben pihenőidő. Az elpártolt román és bolgár társaságok is vissza-visszatérnek, leginkább hétvégenként, amikor kamion-stop korlátozza a fuvarozást – ismertette a kötöttpályás szállítás egyik előnyét a Hungarokombi Kft. vezetője. – Meggyőződésünk, hogy az új kormánynak érdeke, hogy felgyorsítsa az útdíjak bevezetését, ugyanis ez közös társadalmi érdek.

Akár az osztrák példát – azaz GoBox rendszert vásárolva, elfogyasztott kilométer alapján fizetve –, akár a német, műholdkövetős rendszert átvéve honosítják meg a díjfizetés rendszerét, egy biztos: lépni kell. Nem lehet tovább terhelni a közutakat – közölte telefonon Tomcsányi.

Indul a RO-LA Kiskundorozsmáról. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)


A dorozsmai RO-LA terminálon ismerkedtünk az új hálókocsival és személyzettel. A 14 óra 44 perckor induló vonatra a kamionok már megkezdték a felszállást, a sofőrök lassan elfoglalták kényelmes pihenőhelyeiket. – Sokkal jobb, mint a régebbi kocsik – mondta németül Agdogan Hüseyin, aki feleségével együtt Németországba tartott. A hálókocsit kísérő Ottmár Andrea szerint a törökök megkedvelték az új szolgáltatót. Szerelvényük másnap reggel, 4 óra 06 percre ér Welsbe, miközben a környezetet alig szennyező villamosmozdony szinte hangtalanul hasít át az alföldi, majd a Nyugat-magyarországi tájakon – hosszú távon rengeteget megtakarítva Magyarországnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!