Szeged és környéke

2010.08.11. 22:23

Szegeden gyártott troli jár majd a 8-as új vonalán

Szeged - Szombaton a szegedi 8-as kibővített vonalán már az utasok is kipróbálhatják, milyen érzés az első, Szegeden gyártott trolival utazni. Az SZKT-ARC hároméves fejlesztőmunka gyümölcse.

Munkatársunktól

Tegnapi próbaútján a Csongrádi sugárúton kaptuk lencsevégre a legelső Szegeden gyártott trolibuszt. – Az SZKT-ARC az ország második alacsony padlós csuklós trolija. Az első, a Skoda 22-es is Szegeden rója az utakat – tájékoztatott Dózsa Gábor, a gyártó Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. Az SZKT-ARC a legelső az országban és a cég történetében abból a szempontból, hogy az utolsó csavarig vadonatúj jármű. Egy hazai buszgyártóval közösen építették (emiatt szerepel a nevében az ARC rövidítés).

Szegeden gyártották az új trolit. Fotó: Karnok Csaba

Szegeden gyártották az új trolit.
Fotó: Karnok Csaba

19 méterével az eddigieknél is hosszabb a jármű, ennek a legnagyobb a befogadóképessége. Az igazgató úgy fogalmazott, ízig-vérig troli született az eddigi felújítói és üzemeltető tapasztalatok összegzésével. Három éven át nagyjából harmincan dolgoztak rajta. Az SZKT-ARC prototípus, gyártása 170 millió forintba került; megkapta a típusengedélyt, akár uniós sorozatgyártása is elkezdődhet. Nagyon stabil jármű, és nagyon jó a menetdinamikája, vagyis fékezéskor nem esnek benne hanyatt az utasok. Energiatakarékos; fékezéskor visszaadja a fölösleges energiát, télen pedig „hulladékhővel" fűt. Klimatizált a vezetőfülkéje és az utastere, a hűtést egyenletesen osztja el.

Klimatizált a vezetőfülke...Fotó: Karnok Csaba

Klimatizált a vezetőfülke...
Fotó: Karnok Csaba

A peronoknál a teljesen alacsony padlós jármű képes letérdelni, vagyis teljesen utcaszintig leereszkedni az utasokért. Szombaton délután 5 órakor a Szent István téren az SZKT-ARC avatja fel a meghosszabbított 8-as trolivonalat.

 ...és az elegáns utastér is. Fotó: Karnok Csaba

...és az elegáns utastér is.
Fotó: Karnok Csaba

Hazánkban sehol másutt nem gyártanak trolit, a hasonló kategóriájú járművek flottakedvezménnyel is 180–200 millió forintba kerülnek. A tömegközlekedési nagyprojektben 10 trolit kell beszereznie a városnak – Dózsa Gábor azonban elmondta, az uniós pályázaton saját gyártású járművel nem vehettek részt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!