Szeged és környéke

2012.10.10. 11:23

Gila Ferenc: Csatlakozzanak a polgárőrmozgalomhoz!

Szeged – Mit lehet tenni a hajléktalanokkal, lesz-e kerékpárút, növelhető-e a közbiztonság és várható-e útfelújítás, kérdezték olvasóink Gila Ferenctől, a 19-es választókerület, Baktó, Petőfitelep és Újpetőfitelep önkormányzati képviselőjétől. Pénz kevés van, a válság elfújta a korábbi terveket, tudtuk meg.

Munkatársunktól

Köszöntünk mindenkit a mai online interjún! Vendégünk [namelink name="Gila Ferenc"], a 19-es választókerület, Baktó, Petőfitelep és Újpetőfitelep önkormányzati képviselője már itt van a szerkesztőségben. Hamarosan kezdődik a beszélgetés!

Gila Ferenc: Jó napot kívánok! Kezdődhet az interjú!

Varga József: Mit tervez tenni az önkormányzat a Nagyszilléri domb mihamarabbi rendezéséért? Hajléktalanok tanyája lett, több kertben elbontották és feltüzelték a fabódékat. Már az is nagy merészség, ha kimegy az ember, mert nem tudja, kivel akad össze.
Szabados Ernő: Mi lesz a Nagyszilléri-domb sorsa?
Zsolt: Miként próbálja megoldani a körtöltés melletti erdősávban található hajléktalan problémát, mert lassan az erdőt is felélik, illetve borzalmas mennyiségű szemetet halmoznak fel az erdőben, illetve amikor a szemetet és a műanyagokat égetik, az borzalmas bűzzel és füsttel jár, és félő, hogy egyszer az egész erdősávot felgyújtják. Este sokszor képtelenség emiatt szellőztetni.
Iritz László: Van-e valamilyen terv a Göndör sor és a töltés közötti terület rendezésére?
Szabados Ernő: Lehet-e a Göndör sori erdő pihenőpark? A Göndör sor mellett az erdő olyan, mint egy szeméttelep. Megdöbbentő, hogy mi mindent hordanak oda az emberek. Bizonyára egy részét az ott lakó hajléktalanok halmozzák fel, a többit pedig olyan emberek, akik nem mennek el egy szemétlerakóig. Jó a kertvárosban lakni, de még jobb lenne, ha nyugalom is párosulna hozzá.

Gila Ferenc: A Nagyszilléri-domb kérdése valóban hosszú ideje foglalkoztatja a lakosságot. 70-ben készült az első rendezési terv, lakóházak épültek volna. A SZÉSZ ma szintén lakóterületként jelöli meg, de ma nagy gondok vannak a tulajdonjogok területén. Újra kéne osztania területet. A hajléktalanok sajnos ott is elszaporodtak. Csupán 13 százaléka van a területnek városi tulajdonban, a többi magántulajdon. Nem tudjuk közös földalapba tenni és szétmérni, mert mindig van valaki, aki megvétózza. Nehéz hatósági eszközöket alkalmazni a hajléktalanokkal szemben, ha magánterületen vannak. Ugyanez a helyzet a Göndör sorral is. A rendőrök és az utcai szociális munkások folyamatosan látogatják, ellenőrzik őket a kérésemre, de ennél többet nem tehetek. Valóban lehetne pihenőpark a területen, ám ezt is megakadályozza az, hogy magántulajdonban van. A füstölést észleléskor jelezzék a tűzoltóság felé.

Gila Ferencet Trogmayer Éva és Szabó C. Szilárd kérdezte. Fotó: Schmidt andrea

Gila Ferencet Trogmayer Éva és Szabó C. Szilárd kérdezte.
Fotók: Schmidt Andrea


Egy olvasó:
A Ladvánszky utca-Algyői út kereszteződése veszélyes, több szempontból is. Például az autók a városból kifelé biztosan több mint 50-nel zúgnak lefelé a töltéstől, és több esetben áthajtanak a zebránál, amikor nekik van piros. Itt sajnos még nem láttunk még rendőri ellenőrzést, traffipaxot. Ezen kívül az Algyői útra feljutni bármelyik oldalról (Ladvánszky vagy Délceg utca irányából) nem egyszerű és balesetveszélyes is. Vannak-e tervek ennek a megoldására? Esetleg egy körforgalom?

Gila Ferenc: Közel 20 éve, amikor képviselő lettem, akkor üzemelték be  a gyalogátkelő lámpát. Az elmúlt 5 évben kétszer is közel kerültünk ahhoz, hogy vagy körforgalmat vagy jelzőlámpa rendszert alakítsunk ki, de sajnos a gazdasági válság elfújta  a terveket. Mind a gyalogosoknak, mind az autósoknak nehéz kihajtani Újpetőfitelepről. Az Algyői út szélesítése állami beruházásként elmaradt. A Shell kút melletti bevásárlóközpont létesítése is elmaradt, mert az amerikai befektető visszakozott. Ő vállalta városrendezési szerződésben a körforgalom, vagy  a lámparendszer megépítését. Minden nem Európai Uniós beruházás leállt az utóbbi években. Bízom benne, hogy előbb utóbb meg tudjuk építeni valamelyiket, ígértet nem tudok tenni.

Sárközi Lászlóné: Mikor aszfaltozzák le a baktói Hegyközség utcát? Már sokszor kérték az itt lakók, hogy legyen végre rendes utunk. Eddig hiába. Előbb a csatornázás miatt nem lehetett, majd a vízvezeték cseréje miatt. Akkor azt ígérték, ha kész lesz a vízvezeték csere, akkor rendbe teszik az utcát. Sajnos ez csak annyiban valósult meg, hogy a nyomvonalat valóban a vizesek rendesen betemették és lebetonozták. Az utca többi része pedig csupa gödör, hepehupa. Ha esik nagy tócsák, tavak vannak az utcában. Ha szárazság van, akkor pedig nagy a por.
Mátyás Mónika: Mikor aszfaltozzák le a Pihenő utcát? Kiépítik-e buszjáratot a környéken? Mi 1984-ben vásároltunk itt kiskertet és már akkor a Pihenő utca végén lévő telkekből egy bizonyos részt elvettek, hogy később buszfordulót alakítsanak ki ott. Az itt élőknek több mint 2 kilométert kell gyalogolniuk a legközelebbi buszmegállóhoz. Van remény a változásokra?
Ballon: A baktói kiskertekben az utcák állapotára szeretnék rákérdezni, mert sajnos már mindenki kihordta a kertjéből, amit ki lehetett rakni az út mélyedéseibe, lehetne közösen is megoldani a problémát, biztos, hogy ha kapnánk felmart aszfaltot, amit a kerttulajdonosok szívesen szétterítenének az úton, így mindenki jól járhatna!
Deák Szabolcs: Tervezik-e, hogy rendbe teszik a Tölgyfa utca végétől a szelektív hulladékgyűjtőig tartó útszakaszt? Tervezik-e, hogy kitakarítják a Tölgyfa utca és a kiskertek között lévő kanálist?
Kevei Béla: Évről évre ismételjük a kérdést: mikor újítják fel a baktói Bor utca burkolatát? Az utca több mint 20 évvel ezelőtt kapott lakossági hozzájárulással kohósalak burkolatot, bitumen fedőzéssel. Azóta viszont teljesen tönkrement a csapadékvíz-elvezetés és vízvezetékcsere során történt felelőtlen munkavégzés következtében.

Gila Ferenc: Válasszuk ketté a dolgot. A lakóterület baktói részében azért maradtak el útfelújítások, mert az eternit csöves vízvezetéket ki kellett cserélni. Vártuk, hogy ez megtörténjen, ne aszfaltozás után cseréljék a vízvezetéket. Voltak évek, amikor másfél milliárdot költöttünk útfelújításra, szőnyegezésre. Jelen pillanatban 150 millió forint áll rendelkezésre a városnak, de ez inkább a gyűjtőutak és a busznyomvonalak karbantartására szolgál. Útfelújításra már 3. éve nincs pályázati pénz. Ez azt jelenti, hogy rohamosan romlanak az utak. A másik része a dolognak a kiskertek kérdése. Néhány éve engedélyezik az utak feltöltését kezelt törmelékkel. Tavaly is és idén is volt már erre példa. Hangsúlyozni szeretném, hogy ez nem lakóterület, csak lakóterületbe vonható terület. A Hosszútöltés utcában jól sikerült a felújítás, de a folytatás elmarad, mert mára drágább lett az efféle útépítés. Ezen kívül a baktói kiskertekben lakossági önerő bevonásával járdaépítés is történt. Itt a többi kiskerthez képest jobb a helyzet. Már elkészült a részletes szabályozási terv lakóterület bevonásra, ám ez csak közművesítéssel lehetséges. Ehhez most vállalkozói segítség, illetve saját erő kellene. Már lehetséges, hogy egy-egy telek 15 százalékig beépített legyen lakóépülettel, ha van biológiai szennyvíztisztító és el tudja szikkasztani a telkén a vizet a tulajdonos.

Seres Sándor: Azt nem lehetne elintézni, hogy a rendőrség járőrözzön is, főleg éjjel Baktóban?  Az ajánlott levelekért és a csomagokért miért kell az 1-es postahivatalba menni? Miért nem lehet Tarjánban átvenni, ha már Baktóban nem épül postahivatal? Én 1965 óta lakom itt, azóta nagyon sokan építettek ide, de az ABC és a kocsmákon és sportpályán kívül semmi sem szolgálja a komfortérzetünket!
Herodes:Egyre rosszabb a közbiztonság Baktóban és Újpetőfitelepen. Már napközben is betörnek. Az idős emberek félnek! Mit tud tenni, hogy több rendőrt lássunk a környéken?
Lajkó Istvánné:Érdeklődni szeretnék, hogy Petőfitelep főutcáin volt-e már valaha közúti ellenőrzés, illetve terveznek-e ilyet? Sajnos számos gépkocsi autópályán megengedett sebességgel közlekedik, nem beszélve a száguldó motorosokról. Baktóból induló motorosok a Lugas utcai átjárón át a városba oda-vissza naponta többször megteszik az utat, demonstrálva a motor teljes erejét, hangját. Ez az útvonal különösen vonzó egyeseknek. Pedig egy óvoda is van a sarkon.

Gila Ferenc: A tarjáni rendőrőrssel és a körzeti megbízottakkal rendszeres a kapcsolatom, a közbiztonság tekintetében előreléptünk: 3 betörőt is sikerült elfogni lakossági segítséggel. Már többször is kértem a lakosságot, hogy csatlakozzanak a polgárőr mozgalomhoz, hisz ők helyismeretüknek köszönhetően könnyebben észrevehetik a besurranó tolvajokat. Kérném, hogy a lakosság tegyen többet a közbiztonság megőrzéséért. A posta kérdéséhez szólva, Baktóban jelenleg valóban nincs közintézmény, a baktói fogadóóráimat is egy presszóban tartom.A posta munkaszervezésével kapcsolatban nem tudok véleményt nyilvánítani, de továbbítom a kérést a posta felé. Ahol lakossági kérés volt, ott fekvőrendőröket helyeztünk el, de sajnos a busznyomvonalakon és gyűjtőutakon erre nincs lehetőség. Kérésemre traffipaxos ellenőrzés is volt már, de erre korlátozott a lehetőség.

Pataki Andrea: A töltésen kívüli lakók számára szabályosan és biztonságosan nem elérhető a József Attila sugárút végéig tartó bicikliút. Az Újpetőfitelep felőli oldalon – a rendőrök állították meg a lányomat, ők mondták – a töltésen átvivő út járda, ott csak tolni lehet a biciklit, egészen az első zebráig, amin át kell menni a túloldalra és ott lehet biciklire ülni. Ha a baktói oldalon próbálkozunk, ott az idősebbek és kisebb gyerekek számára a lépcsőnél nem sokat jelent az „akadálymentesítés", annyira meredek az oldal. Ha viszont az úttesten bicikliznénk, balesetveszélyes és utána szintén nincs rávezetés a bicikliútra. Foglalkozott-e ill. fog-e ezzel a témával foglalkozni a képviselő úr és ha igen, mikorra várható fejlemény? Véleményem szerint egyébként egy egyszerű megengedéssel, táblával és sárga csík felfestésével kis költséggel meg lehetne oldani, az újpetőfitelepi oldalon végig, egész a töltés város felőli részén található első zebráig. A körzetben egyre többen bicikliznek, anyagi okok miatt is, őket támogatná ennek a problémának a megoldásával.
Lajkó Istvánné: Lesz-e külön kerékpárút a város felé? Jelenleg a keskeny, széttöredezett úton jár gyalogos és kerékpáros egyaránt úgy, hogy a gyalogos folyton a háta mögé tekintget és félreáll. Jó esetben. Rosszabb esetben elsodorják. Tisztelet a kevés kivételnek, aki a szabályok szerint közlekedik. Ez sajnos nem helyi jelenség. Az egész városban jellemző. Csak a kerékpáros lobbi túl jól működik.


Gila Ferenc: Értem a problémát. Elképzeléseink szerint az Irinyi utcánál, a Gábor Áron utcánál, illetve az Algyői útnál kerékpárút átvezetések lennének. Eddig csak egy valósulhatott meg, az Irinyi utcai, de a másik kettő tervei is elkészültek. A Gábor Áron utcai a Csillag térhez csatlakozott volna, az Algyői úti még a Budapesti körúttól az országos kerékpárút hálózattal is összeköttetésbe kerülne. Ám sajnos a válság következtében egyelőre ezek sem valósulhatnak meg. Reméljük előbb-utóbb sikerrel járunk. 

Veresné Süle Éva: A városi tömegközlekedést is érintő takarékossági irányelvek vajon véglegesen elvetették az előző ciklus elképzelései közt szereplő „ráhordó" midibuszok beszerzésének tervét? (A B+R kerékpáros rendszer használhatósága sajnos évszak- és időjárásfüggő.)

Gila Ferenc: Valóban volt ilyen terv, olcsóbb lenne, ugyanakkor tiltakoznak is ellene, mert csak a Csillag térig közlekedne, onnan pedig át kéne szállni. Az is indokolná ezeknek a city-, vagy midi buszoknak a bevezetését, hogy újabb területet lehetne bekötni a tömegközlekedésbe. A Gerle utca környékieknek messze vannak a megállók, ugyanakkor az út nem bírja el a buszokat, csak ilyen kis buszokkal lehetne megoldani a közlekedést. Az SZKT-val és a Volánnal kötött 2014-ben lejáró szerződésben még nem szerepelt a city buszok bevezetése, remélhetőleg a következő szerződésben ez már másként lesz. Egy jó hírt tudok még hozzátenni, a most beszerzés alatt álló trolik önjárók és képesek lennének Petőfitelepet bekapcsolni a troli közlekedésbe.

Szabados Ernő: Mikorra várható a főtér rendbetétele, hogy végre szép, élhető terünk legyen? Mikor kerül végre egy ivókút a játszótérre a gyerekeknek és az őt kísérő szülőknek, nagyszülőknek? Mi lesz a Hunyadi iskola sorsa? Milyen tervek vannak vele kapcsolatban?

Gila Ferenc: Jó hírem van a kérdezőnek, a főtér rendbetételét rövidesen, már idén megkezdjük városrészi önkormányzati alapból.Az ivókút létesítése a játszótéren is folyamatban van. Az ott lakó szülők jelentős része nem a Hunyadi iskolába íratta a gyermekeit, ugyanakkor igény lenne rá, hogy általános iskolaként funkcionáljon, mert nem mindenki tudja vállalni a gyerek utaztatását. Megkezdődtek egy városi református iskola indításának előkészületei, remélem a tárgyalások sikeresen zárulnak és felmenő rendszerben beindul az általános iskola.

Veresné Süle Éva: Mi a város terve a Bánk bán utcai volt idősek otthona épületével?

Gila Ferenc: Az épület felújításra szorul, de ez gazdaságosan nem megoldható. Egyelőre értékesítésre lehet számítani, nem valószínű, hogy városi intézmény kerül bele.

Interjúnk véget ért. Köszönjük a kérdéseket! Azokra a kérdésekre, melyekre a képviselő úr nem tudott reagálni az elmúlt egy órában, emailben válaszol.

A képviselő úr elküdte válaszait. Íme!

Albert Erzsébet és Rovó László: Az Irinyi utca elején található belvízelvezető csatorna és a körülötte lévő erdős rész állapota méltatlan Szeged városához. Mikorra tervezik a karbantartását?

Gila Ferenc: Baktó_Szilléri főgyűjtő csatorna állami tulajdonban van, kezelője a Szeged és Környéke Vízgazdálkodási Társulás.  Az Orbán kormány  megszüntette a tagi befizetéseket, de helyette nem gondoskodott a csatorna állami karbantartásról. Az erdős rész  1994 óta magántulajdon. Jó lenne ha az itt lakók oda figyelnének a szennyezőkre és hulladék szállítóknak kikészítve vitetnék el a szemetet, nyesedéket. lomb hulladékot. Sürgetésem ellenére a csatorna tisztítás a pénz hiányában elmaradt, a Kecskeméti Erdő Felügyelőség nem kötelezi az erdőtulajdonosokat a tisztán tartásra.   

Matman: Az lenne a kérésem, hogy a Petőfi Sándor iskola előtti útszakaszt tegyék a kerékpárok számára is járhatóvá, ugyanis borzalmas ez a rész. Nagyobb eső és havazás után nehéz bejutni a buszpályaudvarról az iskolához, mert néha térdig merül az ember a latyakban, esőben, a pályaudvarról feltolt hóban. Ezen a részen nem megoldott a csapadékvíz-elvezetés. Szívesen vennénk több, többszöri rendőri, polgárőri járőrözést a mellékutcákban a közbiztonságunk miatt!

Gila Ferenc: Az iskola előtti terület rendbe tétele folyamatban van, de az átmenő jármű forgalom megszüntetésre kerül. A víznyelő szemek időjárástól függően biztosítják a víz elvezetést. A rendőri és polgárőri jelenlét rendszeres, szívesen vennék csatlakozását a jelenlét erősítéséhez.

Egy 63 éves olvasó: A baktói kiskertekben lakunk, a vasúti töltésnél. Én intéztem el, hogy a gáz, a villany be legyen vezetve az ott lévő ingatlanokba. A szennyvízcsatornát is meg szeretnénk építtetni, de ez telkenként 3 millió forintba kerülne - ha szerződést kötnénk a lakáskasszával, 2,1 millióba. Természetesen ekkora összeg nem áll rendelkezésünkre, viszont nagy szükség lenne a csatornára ahhoz is, hogy belterületté nyilvánítsák az említett területet. Máshol nem került ilyen horribilis pénzbe a csatornázás, miért van ez a megkülönböztetés?

Gila Ferenc: A vasút melletti sáv nem vonható lakóterületbe. A kommunális csatornázás Szeged lakóterületén az ISPA beruházással 2006-ban befejeződött, a továbbiakban csak önerőből bővíthető a lakóterület.

Szabó Csanád: Érdeklődve kérdezném, hogy Baktóban mikor teszik teljeskörűen fedetté a buszmegállók város felé tartó szakaszát? A buszvárók kihelyezésekor a Kokárda utcai megállóban nem helyeztek el fedett várót, vélhetően azért, mert azt egy termetes diófa védte. Ezt a fát azonban az megálló mögötti új portatulajdonos kivágta, így védelmet sem fa, sem váró nem biztosít az utasoknak.
Várható-e a 77-es busz hétvégi menetrendjének módosítása. Aki teheti, a hétvégén a korábbi kényelmes Mars téri bevásárlást, és további átszállást személygépkocsival, vagy biciklivel teszi, ami a tömegközlekedéstől való elfordulást eredményezi, és bizalomvesztést okozhat hosszú távon. Mikor várható döntés a busz menetrendjéről? A csatornázások lezajlásával több utcát tönkretettek a munkagépek, melyek java részt új burkolatot is kaptak. Ezzel szemben a Bor utcai lakók csak mélyebb kátyúkról, már-már kráterekről számolhatnak be. Itt a burkolatot a munkagépek csak tovább rongálták, de a burkolatfelújítást a Bor utcaiak csak azóta is várják. Meddig kell várniuk? Mikorra számíthatnak arra, hogy a környező utcák lakóihoz képest nem diszkriminálják őket?

Gila Ferenc: A Kokárda utcai buszmegállóban nem a diófa miatt, hanem a közmű vezetékek sűrűsége miatt nem épült fedett buszváró, kezdeményezem az esetleges két lábú buszváró építésnek megvizsgálását.A buszmenetrend felülvizsgálata folyamatban van. Döntés decemberben várható.Az ISPA csatornázással érintett utcákban épült aszfaltos út. A Bor utcában különböző egyéni ráhatásokkal több helyen eltértek a felszíni vízelvezetés tervezéstől, ez káoszt okoz a vízlevezetésben. Az utca aszfaltozására az eternit ivóvíz vezeték cseréje után kerülhet sor, ha a kormány visszaállítja  a korábbi útfelújítási támogatási rendszert. A városnak jelenleg csak a  busznyomvonalak karbantartására van ereje.

Gál Mónika: Tervezik-e a közeljövőben, és ha igen, hol és mikor játszótér építését Baktóban.

Gila Ferenc: A Völgyérhát  utca végén rövid idő alatt tönkretették a vandálok játszóeszközöket. Előkészítés alatt van a Kokárda utca végén  a 36-os utcánál Bika tó partján játszótér építése.

Kaponya Zoltán: 4 éve lakom a családommal Petőfitelepen. A Lugas utcai troli végállomás és Göndör sor (Csap utca) közötti szakaszon veszélyes közlekedési szakasz található, mivel autós, buszos, kerékpáros egyaránt közlekedik rajta. A keskeny útszélesség veszélyezteti a közlekedőket. Sok jármű gyorsan halad a kanyargós, lejtős úton, ráadásul óvoda van a sarkon.(a gyerekem is oda jár többek között). A csak egy oldalon található járda, melynek állapota egyre rosszabb,
keskenynek bizonyul, gyalogos, kerékpáros babakocsis számára. Javaslatom, hogy a végállomás és Göndör sori kereszteződés
szakaszán védőkorlát kihelyezése az útpadka és füves rész - járda közé biztonsági okokból és a füves rész helyét szélesített
gyalogos-kerékpáros út váltaná fel. Az elhanyagolt erdőt, ami a sajtóban is szerepelt kedvelt kirándulóúttá lehetne alakítani a víz mentén, mely megszüntetné a hajléktalanok átmeneti lakhelyét egyben.

Gila Ferenc: A Lugas utca gyalogos és kerékpárút terve elkészült Göndör sorig, a Csillag térnél kapcsolódna a városi kerékpárút hálózathoz. Bízom benne, hogy a kormány forrás elvonása ellenére belátható időn megtudjuk valósítani.  Az erdő magántulajdonba került1994-ben, sajnos így a város nem tudja hasznosítani, karbantartani. A tulajdonos pedig tűri a hajléktalanok betelepülését.

 

Korábban írtuk:

Mi lesz a Nagyszilléri-domb sorsa? Mikor újítják fel a Fő teret? Tervezik-e, hogy a Göndör sori erdőt pihenőparkká alakítják? Többek között ezeket a kérdéseket tették fel olvasóink a Városrészek fóruma sorozatunk következő szereplőjének. Kedden délelőtt 10 órától Gila Ferenc petőfitelepi és baktói önkormányzati képviselőt faggatjuk a delmagyar.hu-n, kérdéseiket várjuk az [email protected] címre, illetve a beszélgetés alatt észrevételeket fogalmazhatnak meg a hozzászólások között.

Korábban írtuk:

Sorozatunkban október 16-án, kedden Gila Ferencet, a 19-es választókerület, Petőfitelep, Újpetőfitelep, Baktó (Körtöltés a Sándorfalvi úttól a Felső Tisza-partig–Irinyi János utca mindkét oldala–Zágráb utca páros oldala–Gerle utca páros oldala az Acél utcáig–Acél utca páratlan oldala a Szillér-Baktó Főcsatornáig–Szillér-Baktó Főcsatorna Baktó felőli oldala a Balaton utcáig–Balaton utca páros oldala az Algyői útig–az Algyői út páros oldala Szeged határig–Szeged határa a Sándorfalvi útig–Sándorfalvi út Baktó felőli oldala) önkormányzati képviselőjét faggatjuk.

Várjuk kérdéseiket a [email protected] címen, szegedi ügyfélszolgálatunkon (Gutenberg u. 5.), a Sajtóházban (Szabadkai út 20.)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!