Szeged és környéke

2012.11.15. 15:33

A Ro-Láért demonstráltak Szegeden

Szeged - A Vasutasok Szakszervezete a szegedi Ro-La terminál előtt tiltakozott az állami támogatás megvonása, az Ökombi 100 munkavállalójának magára hagyása ellen.

Segesvári Csaba

A Vasutasok Szakszervezete és az LMP is tiltakozott tegnap délután a kiskundorozsmai vasútállomáson a Ro-Lának nyújtott állami támogatás megvonása, a vasúti kamionszállítás megszűntetése ellen. Megírtuk: a decemberi menetrendváltással leáll a Szeged és az ausztriai Wels közötti kombinált árufuvarozás, így a számítások szerint több mint 30 ezer kamion a közutakra zúdul. Az „I love Ro-La", „környezetvédelem" és „munkahelyvédelem" feliratú táblákkal az állomásra vonult szakszervezeti tagok a Ro-La megmentésének érdekében levelet írtak [namelink name="Németh Lászlóné"] fejlesztési miniszternek.

Fotó: Segesvári Csaba

Fotó: Segesvári Csaba
– A csütörtöki regionális szakszervezeti testületi ülésen döntöttük el, hogy levelet küldünk a nemzeti fejlesztési miniszternek. Úgy számoltuk, hogy az e-útdíj bevezetésével a kamionoknak is megéri a Ro-La, a fuvarozás állami dotáció nélkül is fenntartható marad. Az átmenetig viszont szükség van a támogatásra – mondta [namelink name="Sebők Tamás"].

A Vasutasok Szakszervezete Szegedi Területi Képviselet vezetője kifejtette: száz munkahely megőrzése a kormánynak 200 millió forintjába kerülne. – Attól, hogy az Ökömbi osztrák tulajdonú, magyar munkavállalókat foglalkoztat. A vasúti fuvarozás megszűnése miatt a kamionok a magyar utakat fogják rongálni, hazánk levegőjét fogják szennyezni.

A MÁV is rosszul jár

Azzal, hogy az Ökombi megszünteti a kamionok fuvarozását, a MÁV 1,3 milliárd forinttól esik el. A Ro-La a pályahasználatért 400 millió forintot fizetett évente az állami vasúttársaságnak, miközben az állami dotáció összege megegyezett a MÁV-nak fizetett díjjal.

Országos szinten sokat vesztünk, az adófizetők állják a környezetterhelés, útfelújítás költségeit – vélekedett [namelink name="Papp Zoltán"], a szakszervezet országos elnöke. Mint fogalmazott: „itt is utolérhető a nem megfelelő gazdaságpolitika nyoma". – Egy alig háromezer forintos autópálya-matricával egy kamion 24 óráig annyit megy, amennyit akar. Ehhez képest az Ökombi jelentős pályahasználati díjat fizet a MÁV-nak, így versenyhátrányba kerül – mondta [namelink name="Zlati Róbert"]. A vasúti árufuvarozás szakmai képviselője hozzátette: a politikusoknak dönteniük kell, megéri-e vasútba fektetni. – A fuvarozók hazánkban fizetik az egyik legmagasabb pályahasználati díjat, amihez az egyik legalacsonyabb szolgáltatási színvonal társul. Magyarországon közlekednek leglassabban a vonatok, az ár-érték arány kifejezetten rossz. Ezen kellene javítani – magyarázta Zlati Róbert.

A szakszervezet tiltakozásához csatlakozott az LMP is. [namelink name="Szabó Dániel"], a párt Csongrád megyei szervezetének társadalompolitikai szóvivője elmondta, a vasúti kamionszállítás versenyképes lenne tisztességes piaci körülmények között. – Az ország jelenlegi súlyos helyzetében meg kellene menteni a munkahelyeket. 200 millió forint szükséges a 100 munkahely megőrzéséhez, miközben a kormány több tízmilliárd forinttal támogatja munkahelyteremtés címén a német autógyárakat. Költségvetési módosítást nyújtottunk be a Ro-La támogatásának biztosítására.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!