Szeged és környéke

2012.12.08. 12:28

Húsz év után vége: elment az utolsó Ro-La

Szeged - Szombaton hajnali három órakor utolsó utoljára indult a huszonhét kocsiból álló, kamionokkal megrakott vasúti szerelvény Kiskundorozsmáról. Az 1992-ben indult történet véget ért.

Segesvári Csaba

Tucatnyian búcsúztak a fagyos éjszakában szombat hajnalban az utolsó Ro-Lától, ugyanis húsz év után a fuvarokat szervező Hungarokombi veszteségei miatt megszüntette a Kiskundorozsma és az ausztriai Wels közötti, leginkább török kamionosok által használt vasúti járatot.

Húsz év után vége: elment az utolsó Ro-La. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)


– December 31-éig van munkahelyünk, utána vége – mondták hungarokombis dolgozók, miközben a kamionok a Kiskundorozsma állomáson lassan felgurultak a hajnali három órakor induló szerelvényre. Az egyébként környezetbarátnak is nevezett kombinált vasúti fuvarozás léte az elmúlt években többször is veszélybe került. A Hungarokombi által üzemeltetett, kezdetben évente 100-110 ezer kamiont szállító Ro-La forgalma 2005-re megfeleződött: hazánk uniós csatlakozásával megszűnt a magyar és a többi újonnan csatlakozott ország kamionosainak az engedélykötelezettsége az EU tagországaiban, és a tagországok fuvarozóinak kilométer- és súlyarányos útdíjfizetési kötelezettsége Magyarországon. A kiesett fuvardíjat ellensúlyozandó az állam 2005-től támogatta a kombinált vasúti fuvarozást azért, hogy a nehéz tehergépjárműveket átemeljék Magyarországon, ezzel is tehermentesítve az úthálózatot. Kiszámolták: az éves 900 millió forintos támogatással „megspórolnak" a közutakra terhelődő kamionforgalom okozta közel 4,6 milliárd forintnyi kárt.

Húsz év után vége: elment az utolsó Ro-La. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Kifogásolja a Ro-La-forgalom megszüntetését Magyarország és Ausztria között az ETF

Az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) [namelink name="Orbán Viktor"] kormányfőnek és [namelink name="Völner Pál"] infrastruktúráért felelős államtitkárnak írt levélben sérelmezi, hogy a Hungarokombi Zrt. a december közepén induló menetrendi évben nem kívánja működteti a naponta közlekedő kamionszállító szerelvényeket Magyarország és Ausztria között – tájékoztatta a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) az MTI-t. Az ETF információi szerint megközelítőleg 300 ezer kamion használja a Nagylak-Hegyeshalom útvonalat évente. Ennek a mennyiségnek mintegy 10 százalékát szállította a Ro-La Kiskundorozsmától. Így a szolgáltatás tervezett megszüntetése hatással lesz a munkaerőpiacra és a környezetre is.

A főtitkár emlékeztet: korábban a Ro-Lának nyújtott állami segítségnyújtás célja az volt, hogy megkönnyítse a versenyt a vasút és a közút között. Ez a támogatás azonban a kezdeti 900 millió forintról 550 millióra csökkent. Most pedig úgy tűnik, hogy senkinek sem áll érdekében a kombinált vasúti-közúti szolgáltatást további fenntartása. Ezért azt kéri az ETF a magyar kormánytól, tegyen intézkedéseket annak érdekében, hogy a magyar Ro-La-vonatok a jövőben is működhessenek, és védje meg az érintett munkavállalók munkahelyeit. A VSZ is bízik benne, hogy az ügy kedvező fordulatot vesz.

2007-ben a kormány és a vasúti fuvarozó megegyeztek, a kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetéséig az állam kifizeti a költség-kompenzációt: míg a Ro-La évente 400-450 millió forint pályahasználati díjat fizet a MÁV-nak, addig a kamionok egyetlen napi autópálya-használatért mindössze 3000 forintot. A támogatás 2012-től megszűnt, a versenyhátrány megmaradt.

– Egyáltalán nem biztos, hogy a török kamionok még egyszer erre jönnek. Az unióban a harmadik országbeliek meghatározott kvóta szerint fuvarozhatnak, ha az osztrákok nem adnak ki több útvonalengedélyt, a törökök Mariboron és Olaszországon, Svájcon át fognak Németországba menni. A mostani 30 ezer vasúton fuvarozott kamion után így a költségvetés a bevezetendő használt arányos útdíjból sem fog egy forintot sem látni, hiszen elkerülnek minket a teherautók – vélekedtek fuvarszervezők a dorozsmai terminálon. A közel 500 méter hosszú szerelvényre szombat hajnalban mindössze 9 kamion állt fel: mint fogalmaztak, lehet, hogy abban bíztak a sofőrök, hogy vasárnaptól „szabadon" gurulhatnak Magyarországon át. – Szegedig 1500 kilométert vezettem, Münchenbe tartok – mesélte az 51 éves Mustafa. A török kamionsofőrtől megtudtuk Magyarországra Bulgárián és Románián át érkezett, miután szombaton megszűnt a Ro-La visszafelé Triesztben hajóra száll, és három napig utazik Törökországig. – Egyetlen baj volt a Ro-Lával, hogy Szegednél túl sokat kellett várni a vonat indulására. Egyébként szerettük, kényelmesen utaztunk – magyarázta a sofőr, miközben laptopjával befészkelte magát a halókocsiba.

– Tizenhárom évig dolgoztam a Hungarokombinál. Egyik török sem boldog, hogy megszűnik a Ro-La, hiszen kerülniük kell. Nekünk három óráig tart a munka, és vége, ma éjjel már nem pakolunk, majd bejövünk máskor – mondta [namelink name="Iván Tímea"]. A fuvarok megszüntetésével nemcsak a szegedi terminál munkatársai, hanem közel 100-an kerülnek az utcára. Szakemberek számításai szerint a MÁV pedig közel 1 milliárd forint bevételtől esik el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!