Szeged és környéke

2013.05.02. 21:40

SZKT: Nincs pénz béremelésre

Szeged - Nincs pénz, mert a városháza nem engedi – indokolta a béremelés elmaradását Tóth István Tibor igazgató a SZKT dolgozóinak. Két szakszervezet magyarázatot vár a város képviselőjétől, a harmadik ennél is tovább megy.

Dombai Tünde

Elfogtunk egy levelet, amelyet a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója a cég dolgozóinak írt a hét elején a bértárgyalásról. [namelink name="Tóth István Tibor"] lényegében azt hangsúlyozza: nincs pénz idén béremelésre. Ha a társaság felelőtlenül mégis bért növel, akkor lehet, hogy később elbocsátásokra is sor kerül. Azzal indokol többek között, hogy a cég a bérek emeléséhez szükséges támogatási igényét betervezte, de azt a polgármesteri hivatal nem hagyta jóvá, nem ismerte el az ezzel kapcsolatos költségeket. (Az eredeti üzleti tervben az SZKT 5 százalékos bérfejlesztést tervezett – a szerk.) – Nem tudunk bért emelni, ha nem hagyják jóvá az üzleti tervünket. Az az üzleti terv, amit beküldtünk, az is veszteséget tartalmaz. Ugyanúgy, ahogy tavaly a 2-es villamos költségéből nem kaptunk meg egy vasat sem, holott a közgyűlés erről határozatot fogadott el – tette hozzá szóban a cégvezető. – Nehezen fogunk tudni beadni módosított üzleti tervet úgy, hogy nincs benne béremelés, mert a dolgozókat értékelni kell. Ha elmennek a cégtől, még drágább lesz új járművezetőket kiképezni. Lehet valamit spórolni azzal, ha például nem visszamenőleg emelnénk bért, hanem júliustól, de akkor is gond lesz jövőre.

Szúnyog Péter szeretné folytatni a bértárgyalásokat. Fotó: Frank Yvette

Szúnyog Péter szeretné folytatni a bértárgyalásokat.
Fotó: Frank Yvette

– Megrekedtek a bértárgyalások. Azt kértük az igazgatótól, hogy a jövő heti fordulón a tulajdonos önkormányzat képviselője tisztázza, miért nem kap az SZKT annyi támogatást, amennyi a működéséhez szükséges – kommentálta az igazgatói levelet a félezer dolgozó ötödét képviselő Szegedi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének titkára. [namelink name="Szúnyog Péter"] hozzátette: százalékokról nem esett szó. Tisztességes béremelést szeretnének, mert 2010 óta nem volt, azóta csak a kötelező bérkompenzációt kapták meg, ezzel együtt vannak, akik kevesebbet keresnek, mint három éve. Úgy látja, politikai vita kereszttüzébe kerültek; amióta nem [namelink name="Dózsa Gábor"] az igazgató, azóta a cég alulfinanszírozott. A nagyjából száz dolgozót képviselő SZKT Munkástanácsa is kivár, [namelink name="Vanyó Attila"] elnök úgy fogalmazott: a lelküknek is jót tenne egy béremelés. Úgy tudják, a fideszes Bohács Zsolt vezette vagyongazdálkodási bizottság [namelink name="Keresztúri Farkas Csaba"] jobbikos önkormányzati képviselőt delegálja a bértárgyalásra.

Egy másik levelet is kapott a budapesti központú Belföldi Tömegközlekedési Dolgozó Szakszervezetének szegedi tagsága. Ebben Tóth István Tibor azt írja: a BTDSZ politikai csatát, hatalmi harcot vív, amiből az SZKT nem kér, mert a cégnél a túlélés a tét. Szabó István elnök az érdekképviselet életébe történő durva beavatkozásának minősíti a levelet, az üzemi tanácsi választások idején. A bértárgyalás kapcsán azt kifogásolja, hogy nem egy döntéshozót küld a város. A személyt nem ellenzik, de elvárják: alá is írja, amiben megállapodnak. Az elnök szerint az is probléma, hogy a társaságtól – személyes adatokra hivatkozva – nem kaptak a cégvezetés átlagfizetésére vonatkozó információt. Gond még, hogy megszüntették a járművezetők vontatási pótlékát, ami 20 százalékos bércsökkenést eredményezett. Lát tartalékokat, amivel spórolni lehetne. A szakszervezeti elnök hozzátette, nagyon fontosak a szegedi kollégáik, ezért a napokban felkereste [namelink name="Botka László"] polgármestert, egyeztetett vele, kérdéssort adott át neki, és a jövő héten folytatják a tárgyalást. Azzal indokolta a lépést, hogy döntési helyzetben a közgyűlés és elsősorban a városvezető van, hiszen az a Fidesz-frakció sem fogadta el az SZKT üzleti tervét, amelyik kinevezte az igazgatót.
Solymos: az igazgató ostobának nézi a dolgozókat

Solymos: az igazgató ostobának nézi a dolgozókat

[namelink name="Solymos László"] alpolgármester Tóth István Tibor levelei kapcsán úgy reagált: „az igazgató már többször bizonyította alkalmatlanságát, nem véletlen, hogy egyszer már kirúgta az SZKT éléről a korábbi fideszes városvezetés, érthetetlen, hogy most miért ragaszkodik hozzá a Fidesz. Mint ahogy nem véletlen az sem, hogy az április 12-i közgyűlés a cégek üzleti tervei közül egyedül az általa benyújtottat nem fogadta el megalapozatlansága miatt. A kormány az idén 500 millió forintot vett el a szegedi városi tömegközlekedés támogatásából, melyből 280 millió illette az SZKT-t, a fennmaradó rész a Tisza Volánt. Szeged önkormányzata ennek ellensúlyozására 180 millió forinttal több támogatást ad az SZKT-nak, mint 2012-ben és egyszeri, 115 millió forintos kötbér bevétele is van idén a cégnek, vagyis a kormányzati elvonás ellenére ugyanannyiból gazdálkodik, mint tavaly. Igaz, mindeközben az igazgató feleslegesen bővítette az igazgatóság létszámát 15 fővel, és a polgármestert gyalázó fideszes pártkiadványnak a támogatására szórja el a cég pénzét. Tóth a felelőtlen gazdálkodása ellenére ostobának nézi az SZKT dolgozóit, így érthető az is, hogy közutálatnak örvend közöttük."

Dr. Tóth István Tibor, ügyvezető igazgató május 6-i sajtóközleménye (kommentár és változtatás nélkül közöljük):

Mély megdöbbenéssel tapasztaltam, hogy az általam a közelmúltban megírt belső levelek, milyen publicitást, s félreértelmezést nyertek.
Véleményem szerint, ismételten egy politikai zavarkeltésről, sajnos már a lakosságot is érintő félrevezetéséről van szó. Azzal, hogy tájékoztatni szeretném Kollégáimat a jövőről, nem pedig illúziókkal próbálom a jó hangulatot fenntartani, inkább partnernek tekintem Őket, mintsem ostobának, hiszen meggyőződésem, hogy minden dolgozónak joga van tudni a cég aktuális helyzetéről, jövőjéről. Nincs hazugság, nincs titok!
Egyenlőre nem az én stratégiai döntésem, hogy ne emeljünk bért. Kevés valós információ kering ezzel kapcsolatban a sajtóban, de remélhetőleg az tisztán kiderül, hogy 2011-tőla parkolási bevételekkel együtt csökkenő önkormányzati támogatás a városi szintű utazási bevételeink elmaradásával, az energia-, anyag- és munkaerőköltségek növekedése kényszerhelyzetbe hozta többek között az SZKT-t is.

Sikerült a Kollégáim segítségével, több mindent végrehajtani, ami pozitívan hatott a Szegedi Közlekedési Kft. pénzügyi és számviteli eredményére egyaránt. Amiből csak tudtunk, visszavettünk, vagy pénzt csináltunk. Ahogyan a kommunikációs és marketing kiadásokból 5-12 millió forinttal, utazgatásokra, kiállításokra, konferenciákra 10 milliókkal költünk kevesebbet,mint 2010 előtt, az ingóságainkból közel 100 milliónyit kiárultunk, de azonos mértékben csökkentettük az amortizációs költségeket is.

Hiszem, hogy nem az a hosszú távon célra vezető út, hogy sorozatosan rövidtávon jónak tűnő döntéseket hozva, egyszer csak fizetésképtelenné válik a Társaság. Célom a munkahelyek hosszú távú, biztos megőrzése, a Kollégáimmal való kiegyensúlyozott viszony, még ha ez sokszor kompromisszumokkal és kényszerdöntések meghozatalával is jár.
Rosszindulatú és hibás állítás, hogy a cégvezetés átlagfizetéséről nincs információ, mert az fent van az internetes honlapon a közérdekű adatok között. Rosszindulatú és hibás a vontatási pótlékkal kapcsolatos adat is, mivel az eredeti 22%-os pótlékot még elődöm mérsékelte 5%-ra, a járművezetők 2/3-át érintve így már havi nettó 1300 Ft mértékben, ami viszont nem esélyegyenlőségen alapult. Valóban igaz, hogy üzemi tanács választás lesz, ami miatt aktivizálódnak és kétes eszközökhöz is képesek nyúlni egyesek, akár a város vezetését is megtévesztve.

Én nem vallom az előző vezetéssel szemben, hogy „… A dolgozók csak annyiban különböznek a rabszolgáktól, hogy hazamehetnek aludni…"

Szeged, 2013. május 6.
Dr. Tóth István Tibor
ügyvezető igazgató

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!